R10 muisteloita

Allan

Nuorempi jäsen
Viestejä
6
Tässä vähän R10 muisteloita ja eläkeläisen jorinoita:

Oli vuosi -78 kun minulle tuli äkillinen autontarve koska entinen oli särkynyt ja korjaamiseen oli tulossa pitkä odotusaika. Vanhemmalla työtoverilla oli jäänyt hopean harmaa R10 -66 ylimääräiseksi ja hän tarjosi sitää muistaakseni 1500mk:n huimaan hintaan. Ensin en innostunut olenkaan mutta koeajon jälkeen mieli muuttui. Hiljainen sisälle, ei kolissut ja suht. lämminkin. Moottori hieman huohotteli mutta toimi kuitenkin moitteetta. Ja ennen kaikkea, ei ruostetta missään ! Oli kai ruostesuojattu heti uudekseltaan. Talven sillä ajelin tyytyväisenä. Springalex ratti ja jonkunlaiset stereot tietenkin piti asentaa.

Kerran sitten huohotinputki jäätyi ja räjäytti kaikki öljyt pitkin konehuonetta. Kevään tullen sitten mietin mitä moottorille pitäisi tehdä kunnes lehdessä oli ilmoitus keulakolaroidusta 8S:stä. Siihen oli moottoriremppa juuri tehty. Laskeskelin että auton hinnalla ei kunnollista remppaa saisi tehtyä. No 8S kaupat tulivat ja päätin irrottaa siitä koneen, laatikon, kojelaudan ja penkit. Loput osat menivät kaatopaikalle. Moottori meni R10:iin paikalleen heittämällä. Moottori oli tosiaan hienossa kunnossa, huomattavasti hiljaisempi ja tehoja mukavasti enemmän. Entinen kone taisi olla huonompi kuin olin kuvitellut. 8S kojelauta oli nyt käsissäni ja mietiskelin menisikö se R10:iin ihan noin vain. Olivat niin kovasti erinäköisiä. No ei muuta kuin purkamaan. Tuunaus olikin täysin bolt-in. Ainoastaa yksi johto lisää kierroslukumittaria varten tarvittiin konehuoneesta kojelautaan. 8S penkit piti vaihtaa koska ne olivat matalammat ja "urheilullisemmat". No nyt oli sitten nätti Kymppi tehokoneella ja Sport sisustuksella.

Sitten eräänä päivänä kuulin että joku oli myymässä R8 Gordinia rahapulassaan. Tiesin etteivät rahani siihen riittäisi mutta meninpä katsomaan kuitenkin. Vanha ralliauto se oli ja suht siisti. Kerroin myyjälle että eivät rahani riitä mutta nuo 13" Deltamicist voisin ostaa jos ruuvataan ne saman tien pois ja laitetaan Kympin peltivanteet Gordinin alle.

Kympin ulkonäkö muuttui merkittävästi ja olihan se mieluisa auto. Mutta kerran ensilumilla Kymppi meni kylki edellä kaiteeseen ja taas olin vailla autoa. Ostin halvan harmaan 8S:n ja kunnostelin Kymppiä siinä rinnalla. Kun Kymppi oli taas kunnossa niin ei ollut epäselvää kumpi jää. 8S sai lähteä.

Ei mennyt sitten kauan kun työpaikka vaihtui, tuli työsuhdeauto ja kaikki Rellut ja osat lähtivät maailmalle. 8 gordini on kuulemma entisöitynä jossain päin Suomea ja Deltamicsit ovat kuulemma löytäneet tiensä takaisin saman auton alle.
 
Ylös Bottom