Pyöränlaakerissa väkystä?

AKovalainen

Nuorempi jäsen
Viestejä
4
Tykkäyksiä
0
#1
Puolitoista vuotta sitten vaihdettiin 2011 Megane III:een takajarrulevyt ja samassa ne pyöränlaakerit kun ovat levyissä kiinni. Viime kesänä katsastusmies totesi että oikealla puolella hieman välystä muttei niin paljoa että tarvitsisi asiaan puuttua. Nyt tämän kesän ajan olen alkanut kiinnittämään huomiota lievään laahaavaan ääneen moottoritienopeuksissa joka tuntuisi tulevan takaa oikealta. Mitään ulinaa tai vinkunaa ei kuulu. Ääni on sen verran hiljainen että en voi varmaksi sanoa etteikö olisi kuulunut jo aiemminkin. Toki ei ole varmaa kuuluuko ääni ylipäätäänkään laakerista mutta rengasmelua se ei ole eikä jarrut laahaa. Nostin auton tunkille ja vasemmalla takarenkaassa ei tunnu lainkaan välystä. Oikealla etenkin pystysuunnassa heilutellen käteen tuntuu välys mutta silminnähtävä liike on pieni, ehkä joitain millimetrin kymmenyksiä vanteen reunan kohdalla. Melkolailla vastaavan tuntuinen välys oli talvi- ja kesärenkaita vaihtaessa mutten silloin asiaan sen enempää huomiota kiinnittänyt, luotin katsastajan sanaan kun mitään erityisiä ääniä en vielä silloin ollut huomannut. Myös käsijarru kireimmillään välystä tuntuu mutta selvästi vähemmän.

Olen ymmärtänyt että laakereiden tyypistä riippuen välystä joko saa tai ei saa olla, osaako joku sanoa tarkemmin näistä Meganen laakereista? Onko tuollainen välys vielä hyväksyttävissä vai syökö ajan myötä laakerin hajalle?
 
Viestejä
379
Tykkäyksiä
0
#2
Vs: Pyöränlaakerissa väkystä?

Eiköhän tuossa takapyörän laakeri ole menossa. On mennyt mulla nopeamminkin huonolaatuinen pyöränlaakeri kuin sulla.
Eikä se paskaksi menossa oleva laakeri vingu eikä ulisee, vaan pitää juurikin laahaavaa ääntä ainakin aluksi. Muuttuuko ääni tai häviääkö kokonaan kun taitta oikealle tai vasemmalle mutkaan?
 

Fuego Turbo

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 814
Tykkäyksiä
0
#4
Vs: Pyöränlaakerissa väkystä?

Nuo kun ovat pakettimatkoja, niin ei välystä ole yhtään. Nopeasti saa takalaakeritkin rikki ajamalla käsijarru vaijerit kiinni, lue vaijeri jumittaa ja levyt kuumenee. Toinen mikä on paha,niin painepesuri suoraan pyöriin, ne ei pidä vedestä. Vaikka välystä ei vielä olisikaan, niin ääntä voi silti pitää. Kun tarpeeksi kauan ajaa,niin jossain vaiheessa kun laakerit antautuu tarpeeksi, voi rengas pudota kokonaan. Nimimerkillä kokemusta on.
 
Viestejä
167
Tykkäyksiä
0
#6
Vs: Pyöränlaakerissa väkystä?

En tiedä minkälainen kys. laakeri on mutta monesti voi tekohengittää kun ottaa pölykupin pois ja laittaa lisää vaseliiniä.
 
Viestejä
455
Tykkäyksiä
0
#8
Vs: Pyöränlaakerissa väkystä?

Kyllä laakerin voi rasvata kun repii sen laakerin pölysuojan pois. Eri asia on sitten onko siitä mitään hyötyä, jos laakeri on jo väljä tai vesi päässyt ruostuttamaan sitä sieltä toiselta puolelta. Itse en ole koskaan edes harkinnut takalaakerien huoltamista kun ne levyt on kuitenkin monesti ennemmin vaihtokunnossa ja vaihtuu se laakeri siinä samalla kun levyn vaihtaa. Jos oikein haluaa harrastaa niin voihan sen laakerin prässätä pois ja laittaa uuden tilalle, mutta helpommalla toki pääsee kun ostaa uuden levyn laakereineen.
 

AKovalainen

Nuorempi jäsen
Viestejä
4
Tykkäyksiä
0
#9
Vs: Pyöränlaakerissa väkystä?

Laguna00 sanoi:
Tarkistaisin ensin että on kireällä se napamutteri..
Osaatko/osaako joku muu sanoa mikä on momentti? Aiemmasta meganesta löytyy runsaasti infoa internetistä ja siinä ilmeisesti farmarissa 220nm ja pienemmissä 175nm. Päteeköhän samat arvot III koriseen? Kyseessä siis farmari.
 

AKovalainen

Nuorempi jäsen
Viestejä
4
Tykkäyksiä
0
#11
Vs: Pyöränlaakerissa väkystä?

Noniin kiitokset vastauksista ja neuvoista!

Tarkistin napamutterin ja se todellakin oli hieman löysällä, kiristin 220nm ja välys hävisi täysin. Lyhyellä koeajolla ylimääräinen laahaava äänikin vaikutti ainakin jonkinverran hiljentyneen mutta pitää vielä työmatkoilla seurata. Mikäli joku myöhemmin tietoa tarvitsee niin napamutteriin käy 36mm hylsy. Piti työ tehdä kahteen kertaan kun ensin olin varannut vain 30mm hylsyn... ::)
 
Ylös Bottom