peruutuskamera Capture / Clio 2014-

Tykkäyksiä
2
Ei minulla ole enempää antaa neuvoja, mutta luulen, että se vaatii jonkinlaisen ohjelman perään,että alkavat keskustella keskenään. Toinen vaihtoehto, jos voi, on palauttaa laite takaisin. Palautukseen kannattaa laittaa palautuksen syyksi laittteen toimimattomuus.

Tykkäyksiä
12
Merkkiliikkeet on vähän haluttomia asentamaan asiakkaan omia osia tai asentamaan alkuperäistä ohjelmistoa muokkaavia ohjelmistoja autoon. Syy siihen on ihan puhtaasti korvausvastuussa eli kuka vastaa jos...

Mutta tämä ongelmahan on puhtaasti ohjelmistollinen. Jos merkkiliikkeen pojat ei osaa laittaa raksia ruutuun, että autossa on peruutuskamera niin sitten kannattaa harkita ulkopuolisen ohjelmiston hankintaa. Menacon lisenssi maksaa 59,90€ ja sillä saa aktivoitua autosta puuttuvia ominaisuuksia käyttöön mm juurikin se kaivattu peruustuskamera. Lisäksi asennuksessa tarvitaan radionkoodi joka pitää myös selvittää.

kimbe

Aktiivinen jäsen
Tykkäyksiä
24
Minulla on luja usko, että vielä tuo kamera jonain päivänä toimii niin kuin pitääkin...
Kuten aiemmissa viesteissä todettu, niin se näytön ohjelmisto ei mitä ilmeisimmin oletuksena sitä kameraa tue, koska sitä ei alkuperäisasennuksena siinä ole. Eli se vaatii sitä tukevan firmwaren joko renun toimesta, tai sitten vaihtoehtoisen firmiksen muualta. (Mikä softaversio sulla siinä nyt muuten on?)

Tuo voi olla aika ongelmallista saada sitä firmwarea renun puolelta, koska sitä kameraa ei siinä tehdasasenteisena ole, niin eivät sitä varmaan huollossakaan ihan tuosta vaan saa sinne päivitettyä. Eli vaihtoehdoksi jäänee sitten se vaihtoehtoisen firmwaren asentaminen. No, ainoa realistinen vaihtoehto tässä tapauksessa taitaa olla tuo Menaco, joka maksaa sen n. 60€ (https://mena.co/). Kaikkia kameroita se ei tue ja oma riskinsä tietenkin mennä firmwarea päivittämään, mutta sen alkuperäisen saa sinne myös takaisin, jos homma ei syystä tai toisesta toimi. Käsittääkseni tuon Menacon mukana tulee jotain muitakin "lisäominaisuuksia".

Tykkäyksiä
8
Hei,
Minullakin on haaveena saada omaan 2014 cliohon peruutuskamera asennettua. Jonkin tunnin netissä olen asiaa varten jo viettänyt ja tähän ongelmaasi uskoisin löytäneeni vastauksen. Vastaus ei varmastikaan ole se, mitä haluaisit kuulla, mutta vastaus kuitenkin; ostamasi kamera toimii vain ja ainoastaan R-Link:ssä ja ainakin minulla on Media Nav.
Ensimmäistäkään Media Nav:ssa toimivaa kameraa en ole vielä löytänyt, joten ilmeisesti se vaatii jotain erikoista kuvasignaalia.

Tykkäyksiä
0
Hei!
Kiitos vastauksesta. Muutama tunti minullakin kului kun etsin ratkaisua. Vaan tuolla tuo kamera lojuu kaapissa. Joka tapauksessa sain sen toimimaan TV:n kautta. Joten ollaan iloisia siitäkin... Varmaan on mullakin tuo Medi Nav? Saisiko sen jotenkin päivitettyä R-Linkiin? Jossain kommentissa olen lukenut, että homman pitäisi onnistua, kunhan päivittää Medi-navin merkkihuollossa asennuksen jälkeen. Mutta paikallinen Pelttari ainakin nosti kädet pystyyn. Joskus asensin puhelimeen R&Go:n, joka ymmärtääkseni on jonkunlainen R-link juttu. En ole enää jaksanut paneutua. Tutkallakin pärjää. Mutta kun edellisessä oli tuo kamera, niin jäin todella paljon kaipaamaan. Olen näitä asioita tiedustellut suoraan Renaultilta Ranskasta. Kiittävät kyllä kauniisti yhteydenotosta, mutta ohjaavat kyselyn maahantuojalle Renault Nordicille, joka ei tietenkään ota mitään kantaa muiden valmistamiin laitteisiin. Eikä muuten ota kantaa yleensäkään mihinkään asiaan! (Sen verran asioitu takuu ym. muissa asioissa aiempienkin Renaultien kanssa)

Tykkäyksiä
0
Vielä lisäyksenä sivuosoite minun ostamastani kamerasta:
https://www.aliexpress.com/item/the...-2018-OEM-Monitor-Compatible/32878584974.html
Mitään en ymmärrä, mutta ostin, kun kerran luki että sopii 2014-2018 Captureen ja oli tuo 24-pin kytkinkin. Joten ajattelin että muuttaa sitten videosignaalin sopivaan muotoon. Enkä ihan vieläkäkään usko etteikö näin tekisi. Luovuttivat vaan tuolla Autotalo Pelttarissa, kun ei heti toiminut. Olisi pitänyt päivittää tuo medinav näyttö myös jotenkin??? Mutta paha mennä vastaankaan väittämään, kun ei itse tiedä!

Tykkäyksiä
0
Tässä vielä ko. sivulta (jos et huomannut) Kommentti: excellent, it works, but I have to go to Renault in order to unlock the rear camera function on the Medianav.
Olisiko tuossa ratkaisu ongelmaan?

Tykkäyksiä
12
En nyt tiedä kauanko tätä ongelmaa pitää pyöritellä edestakaisin, mutta ratkaisu on jo annettu yllä. Ihan normaalisti asentaa ohjeiden mukaan kameran paikoilleen ja sen kaveriksi hankkii Menacon lisenssin. Asennusvideoita löytyy netistä kymmenittäin.

kimbe

Aktiivinen jäsen
Tykkäyksiä
24
Luovuttivat vaan tuolla Autotalo Pelttarissa, kun ei heti toiminut.
Vaikka en Pelttarin suuntaan missään kytköksissä olekaan, niin ettei nyt ihan Pelttarin tai ylipäätään merkkihuollon dissaamiseksi mene, niin sen verran täytyy yrittää heidän toimintaakin puolustaa, että eivät välttämättä edes "pysty" asialle sen enempää tekemään. He jos pistävät ohjelmointilaitteet autoon kiinni ja siitä yhteys renun palvelimelle hakemaan näytölle päivityksiä, niin järjestelmä suurella todennäköisyydellä kertoo, että päivityksiä ei kyseiselle autolle ja näytölle ole saatavilla. Eivät he sille paljon muuta sen osalta sitten voi tehdä. Eikä merkkihuoltona oikein voi mennä järjestelmään väärällä VIN-tunnuksellakaan, tai kaivelemaan muuta kautta jotain autoon kuulumatonta firmwarea ja päivittää sitä näyttöön. Ja mahdollisesti sotkea koko asiakkaan laite sillä, että asentavat siihen jotain mitä tehdas ei alunperin ole siihen tarkoittanut. Tämä siis olettaen, että niissä näytöissä kameraversiolle se eri firmis on.

Tykkäyksiä
8
Luulen taikasanojen olevan tässä probleemassa NTSC, PAL ja SECAM. Eli kyse lienee siitä, millä lähetystekniikalla kamera ja monitori toimii. Aasiassa näyttää olevan yleisesti käytössä NTSC, kun meillä PAL. Ranskalaiset tuoneet oman mausteensa ja käyttävät SECAM:ia. Mitkään formaatit eivät keskustele keskenään. Helpottaisi oleellisesti, jos tietäisi mitä formaattia Media Nav käyttää.

Tykkäyksiä
12
Luulen taikasanojen olevan tässä probleemassa NTSC, PAL ja SECAM. Eli kyse lienee siitä, millä lähetystekniikalla kamera ja monitori toimii. Aasiassa näyttää olevan yleisesti käytössä NTSC, kun meillä PAL. Ranskalaiset tuoneet oman mausteensa ja käyttävät SECAM:ia. Mitkään formaatit eivät keskustele keskenään. Helpottaisi oleellisesti, jos tietäisi mitä formaattia Media Nav käyttää.
Tämä arvaus meni kyllä niin metsään kuin vain voi.

Ongelma on siinä että Media Navin ohjelmistossa on laitettu esto videosignaalin vastaanotolle. Eli sieltä on laitettu portti kiinni. Portin saa kyllä avattua asentamalla ulkopuolisen firmiksen joka sallii kyseisen portin käytön.

Tykkäyksiä
8
Tämä arvaus meni kyllä niin metsään kuin vain voi.

Ongelma on siinä että Media Navin ohjelmistossa on laitettu esto videosignaalin vastaanotolle. Eli sieltä on laitettu portti kiinni. Portin saa kyllä avattua asentamalla ulkopuolisen firmiksen joka sallii kyseisen portin käytön.
Voit olla täysin oikeassakin, mutta pelkkä portin nro 3 esto ei selitä sitä, miksi kinuskien kamerat toimivat vain tietyissä näyttötyypeissä. Kameran aktivointi pitää kuitenkin tehdä jokaiseen versioon.
Käsittääkseni (=netin mukaan) kyseisen eston saa Clipillä aktivoitua ja tämä varmaan osataan myös merkkiliikkeessä. Tuon 3-nastan aktivoimiseksi voi siis käyttää clippiä tai ulkoista softaa, siis netin mukaan (oma Clippi on vasta tuloillaan, en ole päässyt tutkimaan).

kimbe

Aktiivinen jäsen
Tykkäyksiä
24
Käsittääkseni (=netin mukaan) kyseisen eston saa Clipillä aktivoitua ja tämä varmaan osataan myös merkkiliikkeessä.
Pelkkää spekulointiahan enempi puolet tästä ketjusta, kun kellään ei tunnu omakohtaista kokemusta tuosta olevan, mutta arvaillaanpa taas lisää. Mun villi veikkaus on, että siinä versiossa, joka tehtaalta ilman peruutuskameraa on ulos lähtenyt, ei ole asetuksissa sellaista clipillä aseteltavaa parametria, jolla tuon saisi aktivoitua. Vaatii sen toisenlaisen firmwaren. That's just my two cents.

Tykkäyksiä
8
Omaa Cliota tänään vähän kiusasin ja sain Clipillä aktivoitua peruutuskameran (eilen netistä löytämäni videon avulla). Pakin päällekytkentä aktivoi nyt kameranäytön, mutta eihän minulla vielä ole kameraa:mad:, niin aivan varma tuon toiminnasta en voi olla.
Toimenpidettä koitin kirjoitella ja linkin löytämääni videoon laitoin Clipin käyttö-topikkiin.

Liitteet

Tykkäyksiä
0
Siis minulla ainakin löytyy Capturesta peruutustutka. Ja olen laittanut näitä teidän kommentteja eteenpäin paikalliselle Renault huollolle, joka yritti ensin saada kuvaa navin näytölle. Ovat kuulemma aktvoineet näytön ottamaan kuvaa vastaan, vaan eivät onnistuneet. Aika kärsivällisesti ovat suhtautuneet näihin minun lisäviesteihin...

Ylös Bottom