Pakettiauton renkaat [ C ]

Tykkäyksiä
0
Olen ajellut Continentalin renkailla pakuani. Yhdet uudet rengassarjat on tullut hankittua ajan saatossa ja nekin Continentalilta. Nyt alkaisi olla aika hankkia mahdollisesti uudet kesärenkaat.

Rengaskoko on ollut 205/65 - R16C.

Mitähän etua saavutettaisiin tuossa autossa noilla muilla "sallituilla" rengaskoolla? Mahdollisia vaihtoehtoja on käsittääkseni 195/65 - R16C tai 215/65 - R 16C. Ainoa "ongelma" mitä on tuntunut olevan tuolla alkuperäisellä 205/65 - R16C koolla, on se, että vaikka paineet ovat ihan autonvalmistajan suositusten mukaisissa ylärajoissa - renkaat näyttävät minun silmissäni olevan "kasassa", eli näyttävät tyhjiltä. Kantaisikohan tuo 215 koko paremmin? Kuuluukohan tuollainen renkaan muodonmuutos normaaliin toimintaan? Luulisi tuo lytistyvä rengas lisäävän vierintävastusta ja sitä kautta pa-kulutusta?

Continental on melko arvokas rengas, koko, tyyppi ja kantavuusluokassaan varmaankin yksi kalliimpia. Continental tekee myös renkaita nimellä Matador. Tämä on jokin heidän "halpamerkkinsä"?

Onko kellään selkeää käsitystä siitä, mitä menettää ostaessaan halpaa? Onko tuon rengasmerkin laatu/toimivuus millaista?

Ensimmäisillä Continentaleilla ajettiin varmaan noin 60 tkm ja nykyisillä on tultu noin 40 tkm ja pintaa on vielä jäljellä, mutta mielessä pyörii ajatus, että milloinhan sitä pitäisi vaihtaa...

Pidän kuitenkin 60 tkm ajomatkaa ihan kohtuullisena, jopa hyvänä suorituksena - mitä (pakettiauton C-)renkaan pitäisi normaalisti kestää? Ilmeisesti C-sarjan rengas kestää paremmin kuin henkilöauton rengas?

Näistä Continentaleista, ei ensimmäisistä kun ei toisistakaan, ole mitään pahaa sanottavaa. Ovat olleet kestävät, pitävät ja johdonmukaiset ajaa - mutta hinnaltaan melko arvokkaat. Voiko Matadoria mitenkään verrata samassa sarjassa Continentalin kanssa?

Kokemuksia, ajatuksia? ;)

Tykkäyksiä
1
Vs: Pakettiauton renkaat [ C ]

LT 28 oli Matadorit ja en noista moitetta löytänyt. Leveämpi voi rueta hakemaan urissa enemmän...

Vanissa tällä hetkellä jotkut ikivanhat pinnatut talvipinnalla olevat Eko-Tyre Plussat, 225/70-15C ja nekin kuivalla kelillä OK.

Fuego Turbo

Aktiivinen jäsen
Tykkäyksiä
5

Uutena kun autossa oli ensiasennusrenkaat Continental Vancot, ajoin ne kokonaisuudessaan loppuun,ihan kuin formuloissa konsanaan. Menikö niillä nyt 2,5 kesää ja about 130 tkm. Rengas Sepolta ostin sitten seuraavat laaturenkaat, merkkiä en muista,mutta jotain halpa merkkiä ne oli,ei kuitenkaan kiinalaiset. Sen jälkeen olenkin ostanut enemmän ja vähemmän kiinalaisia kesärenkaat ja niillä on päästy lähes se 2 vuotta ja ylikin ja 100 000 km. Continentalin olivat kyllä parhaat,mutta silloisessa ajossa ne menivät moottoritieajossa sileiksi,johtuen ihan nopeudesta. Ajotyyli vaikuttaa renkaiden kestoon ratkaisevasti kuten myös polttoainetalouteen. Eräänä kesänä ostin Tampereen halvimmat kiinalaiset kesärenkaat 380€ ja täytyy sanoa,että mieleen tuli monta kertaa,että onko pyöränlaakerisarja menossa kun ajoi uutta sileää asvalttia. Nyt on korva jo tottunut ja laakerin ääntä ei tarvitse kuulostamaan,kun ei ole edes tarvetta revittelyihin. Säästyy laakerit ja renkaat. Olen kyllä sitä mieltä,että laaturenkaat ovat parhaat ja hyvät ja kestävät, mutta lähes saman ovat ajaneet nämä kiinalaiset kun renkaat,vaikka raskaita kuormia kun on vedetty ja sateella ajettu. Kun kulutus pintaa ei ole,olkoon sitten Conti tai kiina,niin huonosti siinä käy. Viimeksi tänä vuonna kun ennen katsastusta ajoin moottoritiellä vesisateessa,niin kulunut rengas käyttäytyy kyllä huonosti.

Enemmänkin huolta aiheuttaa talvirenkaissa tuo pinnoitettu, en suosittele. Paremmat ominaisuudet saa vaikka kitkarenkailla kuin pinnoitetulla nastarenkailla. Pinnoitetut pullistelee liikaa,täristää ja jumputtaa.

Tykkäyksiä
0

Continentaliin olen ollut kyllä tyytyväinen, niitä ollut siis kahdet. Yllätyksetön tasainen rengas. Enkä ole saanut niitä ikinä liirtoon tai luistoon, mutta ei taida tätä ongelmaa olla minun ajotyylillä ;D

Halpis, halpis renkaista ei oikein mitään kokemusta, en ole koskaan sellaisia ostanut alle.

En tiedä kuinka halpoja renkaita ihan tässä koko ja kantavuusluokassa löytyy? Ilmeisesti kuitenkin vähän vähemmän kun ei ole mitään 155R13 kokoa?

Yhdestä seikkailusta täytyy kertoa. Kerran olen ostanut BF Goodrichin kesärenkaat (light truck-tyyppiset) tai oikeastaan ostin ne kaksi kertaa, eli ensimmäisen ja viimeisen kerran, kummatkin kerrat yhdellä kertaa... :mad: Ovat ns. "Jenkkirenkaita" kumin kovuusluokassa jotain Ö, eli tarkoitettu jonnekin +60 °C aavikkolämpötiloihin. Eivät toimineet ollenkaan Suomen olosuhteissa ja lämpötiloissa. Eivät ollenkaan :(

Kun alkoi satamaan vettä (tien pinta märkä) niin pito katosi täysin, oli kun olisi ajanut peilijäällä. Tuolloin vielä alla lyhyt akselivälinen auto jonka tiellä pitäminen siis täyttä tuskaa märällä. Oli melkoisen villi kokemus. En sano, että BF Goodrichin kaikki renkaat ovat aivan onnettomia, mutta tuon tyyliset olivat tuossa autossa. Nappularenkaatkin olivat paljon paremmat pidon suhteen

Tuosta halparenkaan täristämisestä olen kuullut puhuttavan. Saattaapa olla, että en halua kokeilla, miltä tuo tuntuu tai mitä se saa aikaan auton alustan osissa. Jos renkaan ominaisuuksilla ei ole mitään käytännön väliä ja ajaminen tapahtuu pääsääntöisesti kaupunkinopeuksissa (reilusti alle 50 km/h) niin ei kai renkaalla ole niin väliä. Kunhan ovat mustat ;)

En toki sitä sano, että renkaiden ja rengassarjan ostaminen on jonkinmoinen panostus noin niin kuin rahallisessa mielessä, mutta taidan kuitenkin kallistua laadukkaamman renkaan puoleen. Ainakin sitten niiltä voi vaatia jotain...

Tykkäyksiä
0

Fuego Turbo sanoi:
Continentalin olivat kyllä parhaat,mutta silloisessa ajossa ne menivät moottoritieajossa sileiksi,johtuen ihan nopeudesta.
Olen kyllä ollut varsin tyytyväinen Continentaliin. Kuten sanottu, ei ole tullut vastaan yhtään tilannetta jossa olisi voinut alkaa haukkumaan rengasta "onpas se huono". Pitoa on riittänyt niihin muutamaan "tiukempaankin" tilanteeseen jossa olen sattuman sanelemana mukana liikenteessä ollut. Kyllä tietysti jos ajaisi kovin urheilullisesti (paketti autolla?) niin varmaan sieltä löytyy jostain sekin piste, missä ei renkaat enää riitä - tosin taitaa silloin pakettiauton järjellinen nopeuskin olla ylitetty jo aikapäiviä sitten. Nämä renkaat ovat aivan riittävät minulle.

Tässäpä vaikka mallia ;)

Nopeudesta puheen ollen - miten paljon enemmän esimerkiksi 100 km/h syö rengasta kun esim 80 km/h? Itse en ole ihan hirveästi huomannut, että nopeudella olisi vaikutusta kulumiseen, ei ainakaan näin radikaalisti... :eek:

Fuego Turbo

Aktiivinen jäsen
Tykkäyksiä
5

Nopeudella oli ainakin itsellä juuri sellainen vaikutus,että moottoritietä kun ajoi päivässä sadan kilsaa verran 100-140 km /h nopeudella kuormalla ja ilman niin kumitkin kului kyllä,mutta niin kului naftaakin. Pienimmillä kulutuksella on nykyään päässyt,kun ajaa sitä 80-100 km/h luokkaa. Ne alkuperäiset Continentalin Vanco renkaat olivat niin edessä kuin takanakin mallia formula.

Fuego Turbo

Aktiivinen jäsen
Tykkäyksiä
5

Tuli nyt sitten ostettua oikein kunnon renkaat ( uudet) kun edullisesti sai edellisen vuoden mallin. Ensin ajattelin,että uudet kitkat ( kiinalaiset) winterforce täytyy varmaan ostaa, kun niillä olen todella hyvin pärjännyt, mutta ei mulla ikinä ole ollut pakussa Michelinin nastarenkaita eikä muitakaan laatumerkkejä, kun ne kiinalaiset kun kuluu lähes samaa vauhtia. Täytyy sanoa,että ajomaailma muuttui lähes 100% ja äänimaailma muuttui 200%. Kiinalainen kesärengas metelöi enemmän kun tuo uusi Michelin x North joku. Ei kuulu ääntä, ei edes nastoja. Taisi Rellu piilottaa ne jonnekin.

Vaikka olenkin aina puhunut halppis renkaiden puolesta,niin kyllä näissä eroa on.

Ylös Bottom