P300 vikakoodin helpot ratkaisut - onko niitä?

JKK74

Nuorempi jäsen
Viestejä
12
Tykkäyksiä
0
#1
Auto on Megane II 1,6 16V vuodelta 2005. Kone on siis K4M. Auto antaa vikakoodia P300, joka lienee monelle bensalla kulkevalle automiehelle tuttu tapaus. Eli ts. sytytyskatkoksia siellä sun täällä. Tällä autolla on ajetu 196tkm ja tämä koodi pukkaa jatkuvasti lämpimällä koneella. Autossa on uudet NGK:n tulpat ja Berun puolat. Tuntuu että kyseinen vika ilmenee useimmiten lämpimänä ja etenkin kun autolla hidastaa vaikkapa moottoritieltä rampille. Perstuntumalta auto toimii mielestäni ihan asiallisesti. Ja muutenhan en noista vikakoodista välittäisi yhtään mitään jos se perhanan koodi ei tulisi juuri silloin kun katsastusmies skannaa autoa, kuten nyt viimeeksi kävi.

Koska kyseinen vaiva on varmasti osunut muidenkin kohdalle, voisitteko kertoa että mikä oli lopullinen ratkaisun avain ongelmaan? Tiedossani on kyllä kaikki lukuisat seikat, jotka kyseistä vikaa aiheuttaa, mutta nyt haluaisin haarukoida tätä eniten todennäköisimmästä suunnasta. Onko juuri tässä moottorissa joku nimenomainen seikka, joka tätä vikaa aiheuttaa?

Tässä muutama ehdokas (mitkä todennäköisiä, mitkä epätyypillisiä):
- Suuttimet? Jos moottorijarrutuksella kyseinen vika ilmaantuu, voisiko olla ns. "kuseva" suutin syyllinen?
- Imuvuoto? Imusarjan tiivisteet?
- Polttoaineen syötöpaine? Suodatin ilmeisesti mahdoton vaihdettava? Onko jossain regulaattori?
- Kampuran ja nokan asentotunnistimet?
- MAP-anturi?
 
Viestejä
244
Tykkäyksiä
1
#2
Vanhassa Megane 1 oli sellasta, että kammen ykk anturi keräsi startin tai vauhtipyörän hampaista irtoavaa metallipölyä anturiin ja alkoi aina nykimään moottoritiellä. Välillä jopa sammui. Ainakun anturin puhdisti niin taas kulki normaalisti vähän aikaa.

Sitten tuosta bensan suodattimesta niin ainakin 2006 1.4i on suodatinsihti pumpussa. Ei siis ole erillistä suodatinta. Jos on erillinen suodatinpanos niin se on 10-15min homma vaihtaa vaikka parkkipaikalla. Itse olen MAP puhdistanut omasta MAF sprayllä. Kerää ajansaatossa imusarjasta öljyhöyryä.
 
Viestejä
47
Tykkäyksiä
8
#3
Meillä teki joku vuosi siten vanhempi clio (1,2 16V -04) samaa. Vikakoodeja en muista, mutta välillä pätki todella pahasti. Uudella puolalla vika ei korjaantunut ja vein pikkuisen sitten merkkilikkeeseen. Siellä se oli joitakin päiviä ja kuulumisia kysellessäni sanoivat, ettei vika tartu testeriin ja täytyy alkaa vaihtaa osia, kunnes tärppää. Ilmoitin, että osia osaan itsekin vaihtaa ja hain auton pois. Ihmeekseni eivät veloittaneet mitään vian hakuun kuluneesta ajasta.

Tilasin englannista käytetyt suuttimet ja kaasuläpän. Nämä vaihtamalla vika poistui. En siis vieläkään tiedä missä noista vika oli, mutta vahva epäilys kohdistuu johonkin suuttimeen.
 
Viestejä
33
Tykkäyksiä
0
#4
Megane II 1,6 16V vuodelta 2006. Noin kuukausi sitten näytölle vikailmoitukset 'Check emission', 'check injection', 'esp/asr system fault' ja kävi epätasaisesti.
Vikakoodi P0301.
1.syliterin tulpan johdon irroitus vaikutti vain vähän käyntiin, muiden sylintereiden johdon irroitus sammutti moottorin.
Vaihdettu 1.sylinterin polttoainesuutin ja sytytyspuola. Ongelmat poistuivat.
 

JKK74

Nuorempi jäsen
Viestejä
12
Tykkäyksiä
0
#5
Nyt näyttää että tämän vikakoodin mukana tulee aina myös P302, joka on sytytyskatkos 2.sylinterissä. Eli tulpat on vaihdettu, puolat on vaihdettu (Beru). Joten voineeko olettaa että suutin siellä temppuilee? Helpoiten vian saa aikaan kun nostaa tyhjkäynnillä paikallaan kierrokset 1500-2500rpm pintaan. Ajon aikana vikaa ei niinkään usein esiinny.
 

JKK74

Nuorempi jäsen
Viestejä
12
Tykkäyksiä
0
#7
Olikos niin, että tässä tapauksessa pitää ottaa imusarja irti että pääsee suuttimiin käsiksi? Lähteekö tuo imusarja helposti irti?
 

maanma

Aktiivinen jäsen
Viestejä
830
Tykkäyksiä
7
#8
16v koneissa suutingalleria on koneen etupuolella / pakosarjan vastapuolella alumiinisen hässäkän alla. Hässäkkä on kiinni kahdella mutterilla ja lähtee räikällä ja lyhyellä jatkovarrella. Ei tarvitse irtottaa imusarjaa. Jos on joku konetilan peittomuovi niin sen varmaan joutuu poistamaan.
 
Ylös Bottom