Nopea, nopeampi, Renault (Megane IV R.S.)

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 031
Tykkäyksiä
36
#1
Niinhän tuo sitten taas olisi vaihteeksi renun hallussa Nürburgringin etuvetoisten sarjatuotantoautojen kierrosennätys; 7:40.1. Alkaahan tuo jo aikamoista kyytiä noilla olemaan:
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 031
Tykkäyksiä
36
#3
Näinpä. Mutta eipä tuo kierrosaikojen parantaminen varmastikaan mikään helppo homma enää ole, kenellekään. Renun näkökulmasta sen verran pitkiä suoria, että vaatii kyllä alustaltakin aika paljon, jotta renun "tehottomilla" koneilla pysyy muiden mukana ja saa mutkissa kurottua eroa kiinni. Kertoohan tuo kuitenkin RS-mallien alustan toimivuudesta jotain, että kilpailijoiden tehoedusta huolimatta niitä ajoittain vedellään korvista.

Yleisesti kuitenkin kehityskaari ollut aika mielenkiintoisen jyrkkä, kun nyt vedellään kutakuinkin samoja aikoja tuollaisilla etuvetoisilla kipoilla, kuin jollain Porsche 911 GT3:lla tai Ferrari 430 Scuderialla 10 vuotta sitten. Tai yli puoli minuuttia nopeammin kuin vaikkapa R26.R:llä aikoinaan. Lienee kuitenkin enimmäkseen tehojen kasvun ja rengaskehityksen aikaan saamaa. Ei tosin kovin suuri yllätys olisi sekään, jos tuo jäisi omaa lajiaan viimeiseksi ennätykseksi. Tuskin koko ajan kiristyvillä päästömääräyksillä kovin montaa polttomoottorilaitetta enää markkinoille tuodaan, joilla näitä ennätyksiä rikotaan. Se jää nähtäväksi.
 

Fuego Turbo

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 011
Tykkäyksiä
21
#5
Keinot sekuntien saamiseen on kyllä aivan totta, ainakin alustan osalta. Kaikkihan tiedämme miten pehmeä ja mukava alusta on esim. R 21 ssä. Ei tunnu kuopat ja töyssyt missään. Kerran otin alle vuokraamon uuden biaritz ysitoistasen ja saman reitin pystyi Ajaa paljon nopeammin, kun alusta oli kuin uusi ja 3000 km ajettu, vanhalla mukavalla reilulla ei pystynyt kyllä täydessä lastissa ajeleen samaan malliin kuin tuolla uudella. Tämän päivän autoissa ero on huomattavampi. Viimeistään silloin huomaa,miksi kaikki alustan kumipuslat täytyy olla kunnossa.
 
Viestejä
420
Tykkäyksiä
4
#6
Tuota tehon puutetta josta tuo rs kärsii ei kyllä alustan rakentelulla korjata... mutkista lähdöt ja tuo 3.35-4.15 kohdassa oleva suurimmaksi osaksi täysillä ajettavissa oleva pitkä hiukan nouseva osuus...tehot ei vain riitä
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 031
Tykkäyksiä
36
#7
Tuota tehon puutetta josta tuo rs kärsii ei kyllä alustan rakentelulla korjata...
Jos alusta ei ennätyskierrosaikaan renun kohdalla auta ja kun sitä tehoakin uupuu, niin sulla varmaan joku hyvä selitys sille, että mistä se vajaa neljä sekuntia RS:llä puristetaan verrattuna tehokkaampaan/suorilla nopeamman Type R:n aikaan?
 

hhelminen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 733
Tykkäyksiä
12
#8
Tuota tehon puutetta josta tuo rs kärsii ei kyllä alustan rakentelulla korjata... mutkista lähdöt ja tuo 3.35-4.15 kohdassa oleva suurimmaksi osaksi täysillä ajettavissa oleva pitkä hiukan nouseva osuus...tehot ei vain riitä
Jos olet katsonut Hondan Civic Type R lap record videon samaiselta radalta niin se lähtee vielä huonommin, tosin pisimmällä Nürburgringin suoralla huippunopeudessa (Civic 265Km/h vs Megane 255Km/h) Civic voitta selvästi.
Eli Civicissä on ilmeisesti vääntöä vähemmäntai huomattavasti korkeammalla mutta tehoa enemmän, huippunopeudesta siis päätellen.
 

Fuego Turbo

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 011
Tykkäyksiä
21
#9
No nyt on sitten maahantuoja kun päättänyt että 1.8 RS Megane ja Trophy tuodaan Suomeen. Kiitos! Hintakin on suht edullinen uudeksi autoksi, ainakin kun vertailee noita 90- sportteja tuolta ulkomailta. Onneksi me Suomalaiset emme ymmärrä noiden hinnoista....
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 031
Tykkäyksiä
36
#10
Kiitos! Hintakin on suht edullinen uudeksi autoksi, ainakin kun vertailee noita 90- sportteja tuolta ulkomailta.
No johan tuo piti ensin tulla jo viime vuonna ja sittemmin lupailtiin tänä keväänä. No, onhan tässä toki vielä viikko aikaa tätä kevättä. Hinnat on kyllä renun aiempiin hintoihin nähden kohtuulliset, 40t€ ja 43t€. Johan tuo mun GT-Lagunan raatokin on maksanut uutena saman kuin tuo Trophy. En mä noista uusista autoista hirveästi innostu, mutta kyllä toi Trophy kelpaisi. Pitäiskö prkl pantata pirtti, ottaa hirvee laina ja käydä tilaamassa. Voishan se jo ens vuonna vaikka saada, jos heti tilaisi :).
 
Viestejä
338
Tykkäyksiä
7
#11
On fiksut hinnat kyllä, jos nyt unohdetaan se norsu olohuoneessa, eli suomalainen autovero. Kuitenkin kilpailijoihin verrattuna oikein hyvin linjassa, tosin tuo riippuu varustelusta myös. Esim. Britannian markkinoilla ko. autoissa on lisävarustelistalla paljon sellaista mitä kilpailijoilla on vakiona. Toisaalta paljot varusteet eivät aina ole hyödyksikään, mutta tulee olemaan mielenkiintoista millainen paketti noilla hinnoilla Suomessa myyntiin tulee jos tulee.
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 031
Tykkäyksiä
36
#12
tulee olemaan mielenkiintoista millainen paketti noilla hinnoilla Suomessa myyntiin tulee
Joo, kyllähän sitä näköjään taas lisävarusteilla sitä hintaa saa mukavasti hilattua ylöspäin. Silmiinpistävää suomi-hinnastossa on ainakin Recaron jakkaroitten hinta: verollisena arvio 3304,39€!. Käsittääkseni edelleen kokolailla samaan muottiin tehdyt Recaron Sportster CS:t, mitä on aiemmin RS-Clion ja -Meganen lisävarustelistalla ollut. Onhan ne aivan mahtavat jakkarat istuskella, mutta kyllä hetken aikaa joutuu varmaan tilauskaavaketta täytellessä nieleskelemään, että lyökö rastin ruutuun tuolla hinnalla. https://www.renault.fi/wp-content/uploads/2019/05/Hinnasto-Megane-RS-29052019.pdf
 
Ylös Bottom