Nakutus

rellumegan

Nuorempi jäsen
Viestejä
1
Tykkäyksiä
0
#1
Mitä mahtaa nakutta moottorissa (auto renault megane 1.6L 8v 1996) kun kierrokset on yli 2000rpm , kuulosta aika rähisevä ääni , kun painaan kaasua pehmeasti ??? Jos tuleen mäestä alas vaihdepäällä niin ei kuulu ???
 
Viestejä
252
Tykkäyksiä
2
#3
Vs: Nakutus

Aivan normaalia. mulla on -96 meganen hatchback 184tkm, kun ajaa esim motarilla niin repsikan jalkatilasta kuuluu nakuttava ääni. samaa vikaa myös tyhjäkäynnillä ja ylipäätään koko ajan. Tehot kuitenkin tallella (kaikki 66kW) eli venttiilit ovat kunnossa.
 

kurkimies

Aktiivinen jäsen
Viestejä
917
Tykkäyksiä
0
#4
Vs: Nakutus

Vaihdelaatikon öljynmäärä vähissä? Relluissa on tätä ongelmaa.

Kannattaa tarkistaa paljonko siellä on. Liian vähillä öljymäärällä rikotte vain vaihdelaatikon.
 

ReMe97

Nuorempi jäsen
Viestejä
1
Tykkäyksiä
0
#6
Vs: Nakutus

Mulla samaa ongelmaa -97 meganessa, nakutus tosin kuuluu ruiskun suuttimista...
Ääni tosiaan loppuu moottori jarrutuksella kun bensansyöttö katkeaa.
Ajattelin kokeilla ruiskun puhdistus aineita jos vaikka auttaisi..... Onko kenelläkään kokemuksia vastaavasta vai eikö auta muu kuin suuttimien vaihto?
 
Viestejä
17
Tykkäyksiä
1
#7
Pahoitteluni vanhaan ketjuun sekaantumisesta. Sellaista "helisevää naputusta" pitänyt oma 1.6 16V ykkösmeksu, ensin tuumin että olisi se aktiivihiilisäiliö mutta eipä sen poistolla ääni hävinnyt mihinkään. Venttiilien naputukselta ei oikein vaikuta ainakaan käytöksen perusteella. Siinä 2 tuhannen kierroksen kieppeillä pintakaasulla ilmenee kun lämmöt päässeet normiin ja mielestäni paheni kun kokeilin tuossa talvella jotain fuel system cleaneria puoleen tankilliseen. Olisikohan bensasuutin sitten ja se putsausaine irroitti jostain isompaa kuonaa jotka tukkineet osittain suuttimen sihdin ja siitä naputus. Ei taida auttaa enempiä noita putsausaineita tankkiin lutrailla. Mutta tämähän on vain teoriaa. Vähänkin kun höllää tai painaa kaasua niin loppuu ääni kuin seinään ja samaan malliin myös taas jatkuu kun palataan pintakaasulle. Jostain siitä venttiilikopan tienoilta kuitenkin vaikuttaisi kuuluvan. Pitäisi jaksaa veivata se suuttimien suoja pois että nitä pääsee korvailemaan, tulpat näytti ainakin kaikki saman värisiltä (tyvi musta ja kärki vaalean ruskea). Eipä tuosta nyt muuta haittaa ole ollut kuin se ääni jos radion volyymiä laskee ja kuuntelemaan erehtyy etenkin ikkunat raollaan ja pieni huojunta tyhjäkäynnillä, mutta kulkee vielä ainakin toistaiseksi jees. Minkähänlaiset suuttimet näissä on, saako sihdit irti putsattavaksi asti? K7M jotain muistaakseni luki koneen kyljessä.

Itsekseenjutteluun päivitystä: sain aikaiseksi repiä suuttimien suojan pois ja mittailin alkuun ohmit suuttimien liittimistä. Kolmessa oli muistaakseni n. 16(k)ohm mutta yksi oli n. 17(k)ohm. Venttiilikopasta on vähän näyttänyt tihkuvan öljyä juuri tuolla isompiohmisen suuttimen päässä, muttei ehkä vaikuta asiaan. Suutin oli kyllä jostain syystä puhtaamman näköinen kuin muut, että olisikohan peräti vuotanut bensaa ulospäin. En ole kyllä bensaa haistanut. Kone käyntiin ja stetoskoopilla kaikki suuttimet kuunnellen, joutokäynnillä kaikissa suunnilleen samanlainen naputus, mutta tuo yksi alkoi kalkattamaan kierrosten noustessa kun taas muut suuttimet hiljenivät. Että jospa se naputus tuosta sitten olisi lähtöisin, ei muutakun suuttimia (iwp026) metsästämään.
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
17
Tykkäyksiä
1
#8
Osaisiko joku sanoa, että pitääkö ECU ohjelmoida uudelleen jos vaihtaa -00 1.6 16V bensavehkeessä ruiskusuuttimen tai useamman samanlaiseenkin? Vai koskeeko vain dieseleitä? Yhdessä myynti-ilmossa kun niin väitettiin. Uutta ainakin meikäläiselle, joka tottunut vaihtamaan autoon peruspalikoita ilman tietokoneita.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom