Mikä moottori kasiin?

GT5000

Nuorempi jäsen
Viestejä
12
Tykkäyksiä
0
#1
Moikka.

Omasta kasista on kone loppu ja tekis mieli saada vähän enemmän löylyä kuin mitä se normi 1,1 tajoaa. Onko kellään kokemuksia, käykö esim. 300-sarjan Volvon 1,4 miten helposti kasin laatikkoon/konehuoneeseen? Tai millä muulla koneella sais R8:n tuunattua kotikonstein pirteemmäksi?
 

Theros

Aktiivinen jäsen
Viestejä
954
Tykkäyksiä
0
#2
Vs: Mikä moottori kasiin?

GT5000 sanoi:
Moikka.

Omasta kasista on kone loppu ja tekis mieli saada vähän enemmän löylyä kuin mitä se normi 1,1 tajoaa. Onko kellään kokemuksia, käykö esim. 300-sarjan Volvon 1,4 miten helposti kasin laatikkoon/konehuoneeseen? Tai millä muulla koneella sais R8:n tuunattua kotikonstein pirteemmäksi?
Meinaatko tämmöstä: http://de.youtube.com/watch?v=-WChvnIsqcE
 

GT5000

Nuorempi jäsen
Viestejä
12
Tykkäyksiä
0
#4
Vs: Mikä moottori kasiin?

Porinpoika sanoi:
Mulla omassa on juurikin tuo 1.4 litranen volvossa ollut pata, mut isompaa jo suunitteilla.... ;)
Oliko sulla vaihdon suhteen mitään ihmeellistä vai menikö toi Volvon pata heittämällä vanhan tilalle?
 
Viestejä
113
Tykkäyksiä
0
#5
Vs: Mikä moottori kasiin?

Mulla oli aikoinaan kasissa suoraan R18 TL:n keulalta nostettu peruskone, imu ja pakosysteemi oli 8S:stä. 1.4 koneet sopivat kytkinkoppaan suoraan, kytkinkäpälä johon painelaakeri kiinnittyy täytyy olla uudempaa kasin mallia jotta saat 18TL painelaakerin sopimaan. Koneen takaraudan kiinnityspaikat löytyy myös 18 lohkosta, kierteet vain puuttuivat ainakin mun moottorista joten ne joutuu tekemään. Kasin vesipumppu sopii suoraan, laturin paikkaa lohkossa joutui hieman siirtämään lähemmäs kytkinkoppaa jotta sai hihnapyörät linjaan. Noi Volvon B14 ja 18TL:n koneet on hyvin pitkälti samanlaisia.

Poikittaismoottoristen vauhtipyörät ei sitten sovi kasin kytkinkoppaan ja noissa ö-pumpun sihti on vinossa samoin kuin öljypohjakin. Jakoketjun kiristäjiäkin on 2 laatua, toimivia hydraulisia ja kelvottomia jousitoimisia..
 

-ari-

Nuorempi jäsen
Viestejä
6
Tykkäyksiä
0
#7
Vs: Mikä moottori kasiin?

No niin, tulipa rekisteröidyttyä lopulta tänne vaikkei auto ole edes ollut kilvissä vuoden 2000 jälkeen...

Oman R8:n moottorinvaaihto tuli tehtyä jo 15 vuotta sitten niin ettei ihan tarkkaa muistikuvaa toimenpiteestä ole. Muistelisin kuitenkin ettei se volvon B14 ihan heittämällä mennyt. Ainakin vaihteiston yhteensopivuuden kanssa oli ongelmia, ja lopulta tuli laitettua 1.7 Fuegon vauhtipyörä + kytkin. Hammaskehä tietenkin kasin oma, joten vauhtipyörää piti sorvata pienemmäksi.

Toisaalta mm. öljypohja (Volvossa on liian syvä), vesipumppu, laturi, imusarja ja muut härpäkkeet sopi suoraan Volvon myllyyn. Ellei sitten kansi ollutkin joku Rellun kansi, en muista...

Joka tapauksessa Volvon kone höystettynä Mahlen korkeapuristemännillä, peltisarjalla ja sivuimukaasarilla on kuljettanut pientä kasia oikein mukavasti ja luotettavasti. Tietenkin mielessä on olut koko ajan laittaa tilalle "oikea" moottori eli R5 alpinen kone...
 
Viestejä
113
Tykkäyksiä
0
#8
Vs: Mikä moottori kasiin?

Olisikohan osassa volvon koneita tuo isompihalkaisijainen vauhtipyörä kuten poikittaiskoneisissa renuissa?

Mistä noita korkeapuristeisia Mahlen mäntiä sai ostaa? Olisi kelvannut mullekin silloin aikoinaan kun R18 konetta piristettiin. Sai tuon kuitenkin stanumännillä, kireellä nokalla, yhdellä 40mm Dell'ortolla ja Devilin peltisarjalla kulkemaan varttimailin 16.6sek..
Tuossa pari huonoa kuvaa, digikameralla otettu vanhasta kymppikuvasta 8)

 

-ari-

Nuorempi jäsen
Viestejä
6
Tykkäyksiä
0
#9
Vs: Mikä moottori kasiin?

Piti ihan kaivaa vanhat muistiinpanot kun muisti ei pelaa...eli kone vaihdettiin vuonna 2000 ja toistaiseksi viimeinen ajokausi oli 2002. Niin että ei siitä ihan niin kauan sitten ollutkaan. Ja joutuihan siinä koneenvaihtoprojektissa vauhtipyörän lisäksi modifioimaan myös kiinnikkeet, kuten myös starttia piti vähän sovitella. Taitaa itse asiassa olla niin että siinä Volvon koneessa onkin yksi tässä kasassa mukana olleista kansista, jossa oli isommat venttiilit ja virtauskanavat kuin volvon omassa. Ei siis ole ihme jos apulaitteet sopii heittämällä :D Nokka on vähän jyrkempää mallia ja kun lisäksi on tuo vaakaimukaasutin ja peltisarja, niin aika mukavasti tuosta paketista löytyy tehoa. Luvuista ei tosin ole tietoa.

Ne Mahlen männät+putket tuli ostettua joskus 90-luvulla kun eräs rallicrossia (?) ajanut turkulainen kaveri luopui jäljelle jääneistä osistaan. Siinä setissä tuli tehtaan paketissa olleen mäntäsarjan lisäksi kierros Cosmicin kopiovanteita, koneita, kansia, kaasareita ym. muistaakseni varsin kohtuulliseen könttähintaan.





[ylläpito on poistanut liitteen]
 
Viestejä
567
Tykkäyksiä
0
#10
Vs: Mikä moottori kasiin?

Vanhemmasta vitosesta saa muuten kaavelin, 1,1litraisessa on sama kaaveli kuin volvolle lainatussa motissa, ei aluavnteita kenelläkään kaupan olisi, kahteen sämpylään ja kasiin niitä kaipaisin...
 

Juha™

Wouldn't know about that, Sir...
Viestejä
1 772
Tykkäyksiä
1
#11
Vs: Mikä moottori kasiin?

Vielä huomio B14/R18TL vs. Rellun poikittaiskoneisten 1,4-litraisten sylinterikansista: Eikös kanavien muoto ja/tai jakokin ole erilainen? Eli että imu/pakosarjat eivät ole suoraan vaihtokelpoiset? Vai muistanko tämän väärin, ts. että eroa olikin vain pienemmissä tilavuuksissa pitkittäis- ja poikittaisasennusten välillä?

Ainakin 1,4-litraisessa poikittaiskoneessa (R19 TR 3-ov./R9+11 TL/5 GTX) jokaisella imu- ja pakokanavalla on omat selkeästi erilliset suuaukkonsa, lisäksi imukanavien muoto on suorakulmainen, ei pyöreä kuten ainakin vanhemmissa pitkittäiskoneisissa, joissa lisäksi vierekkäisillä imukanavilla oli pareittain yhteiset suuaukot.
 

-ari-

Nuorempi jäsen
Viestejä
6
Tykkäyksiä
0
#12
Vs: Mikä moottori kasiin?

Voisin veikata että uudemmissa (=poikittaiskoneissa) olisi jotain evoluutiota tapahtunut kannen suhteen. Tuo R8/R18/B14 on kuitenkin aika vanhaa perua, eli varmaan tuota rakennetta on uudempiin malleihin jotenkin kehitetty?

Ja tästä tulikin mieleen että onko kukaan Suomessa asentanut R8:iin isolohkoa, ts. läpihengittävää R18/Fuego alumiinimoottoria? Ja sama kone taisi olla käytössä jo R16 tehoversioissa? Se ei varmaankaan paina enempää kuin pieni valurautakone, ja on kooltaankin aika kompakti? Mulla oli joskus 80-luvulla TS-Fuego, ja vaikkei se 1647-kuutioinen "hemi" mikään huipputehokas ollutkaan, käyttöominaisuudet+luotettavuus olivat huippuluokkaa.

Vai olisko viisaampaa pysytellä Gordini/Alpine -akselilla? Niitä vaan ei enää kasva joka oksalla. Joku kyllä kauppasi nettiautossa R5 alpine-projektia joku aika sitten (olikohan joku kerholainen?), mutta ei oikein viitsisi ostaa koko autoa kun vain moottorille on käyttöä.
 
Viestejä
567
Tykkäyksiä
0
#13
Vs: Mikä moottori kasiin?

Mulla on 16ts:än moottori jota kasiin suunittelen, mutta odotellaan AKE:n päätöstä... ei oo enään niin helppoa kuin ennen vaihtaa... :-\
 
Viestejä
113
Tykkäyksiä
0
#14
Vs: Mikä moottori kasiin?

Juha on oikeassa, poikittaiskoneisten kannet poikkeaa kanavien sijoittelun ja imu/pakosarjojen pulttijaon osalta niin paljon ettei niiden sarjoja pysty pitkittäisten kanssa sekaisin käyttämään. Muistaakseni myös imuventtiili oli isompi ja venttiilinjousi olisi hieman pidempi. Tuollainen 1.4 poikittaiskoneen imukanava on aivan suora verrattuna 18TL vinossa kulkevaan kanavaan. Silmämitalla se on myös hieman suurempi ja muodoltaan ainakin "maallikon" silmin parempi. Virtauspenkki voisi tietysti kertoa muuta.
 
Viestejä
567
Tykkäyksiä
0
#15
Vs: Mikä moottori kasiin?

kyllä muuten pystyy kannen helposti käyttämään, kuka käskee vaihtamaan imu ja pakosarjan? lähtö pakosarjassa on sellainen että mahtuu esim. kasiin, imusarja myös, eikä noiden tekeminenkään mikään ongelma ole, onhan 11 turbossakin käytetty vanhemman twingon kansia, sellainen löytyy esim RTF:n kavereilta, kaikkea pystyy tekemään jos käyttää hieman mielikuvitusta ja järkeä..... ;)
 
Viestejä
113
Tykkäyksiä
0
#16
Vs: Mikä moottori kasiin?

Kaasari jää vinoon jos poikittaiskoneen imusarjaa käyttää kasissa, miten tuo sitten vaikuttaa kaasarin toimintaan on eri asia.
 
Viestejä
36
Tykkäyksiä
0
#17
Vs: Mikä moottori kasiin?

Ja kaasutin on poikittaismoottorin imusarjassa kasiin laitettuna 90 astetta väärässä kulmassa ja näin pääsuuttimet vikapaikassa, toimii jotenkin norminyhväilyssä kadulla, mutta radalla poiketessa tulee ongelmia, kok om.
Aikoinaan heitin 11tbo:n koneen sinällään kasiin ja pian piti kaasarin asento korjata oikeaksi, eli väliin adapteri joka korjas poikittaisen vinokoneen asennon ja suunnan.
 
Viestejä
567
Tykkäyksiä
0
#18
Vs: Mikä moottori kasiin?

onhan ne suuttimet väärässä asennossa jos kääntää kaasarin väärin päin radalla, alaimuna ei varmasti toimi, tuota teoriaasi ei oikein voi uskoa kun mietit asiaa tarkemmin, kiihdytys kontra jarrutus = kaarreajo oikea kontra vasen....
 

Theros

Aktiivinen jäsen
Viestejä
954
Tykkäyksiä
0
#19
Vs: Mikä moottori kasiin?

Porinpoika sanoi:
kyllä muuten pystyy kannen helposti käyttämään, kuka käskee vaihtamaan imu ja pakosarjan? lähtö pakosarjassa on sellainen että mahtuu esim. kasiin, imusarja myös, eikä noiden tekeminenkään mikään ongelma ole, onhan 11 turbossakin käytetty vanhemman twingon kansia, sellainen löytyy esim RTF:n kavereilta, kaikkea pystyy tekemään jos käyttää hieman mielikuvitusta ja järkeä..... ;)
Hups ;D
 
Viestejä
36
Tykkäyksiä
0
#20
Vs: Mikä moottori kasiin?

Porinpoika sanoi:
onhan ne suuttimet väärässä asennossa jos kääntää kaasarin väärin päin radalla, alaimuna ei varmasti toimi, tuota teoriaasi ei oikein voi uskoa kun mietit asiaa tarkemmin, kiihdytys kontra jarrutus = kaarreajo oikea kontra vasen....
Joo, ei ole mun teoriani toi, laitoin vaan kaasuttimen samaan asentoon kun ne on tehdas aina kasiin laittanut, eli pääsuuttimet kohokammion takaosaan, tämä siis lähinnä vakiopystykaasuttimissa (11tbo:ssa Solex 32 DIS).
 
Ylös Bottom