Megane IV 1.2TCe putoaa vikatilaan, p0638, p0090 ja p1659

Oleino

Nuorempi jäsen
Viestejä
15
Ensimmäistä kertaa tuli perin ärsyttäviä ongelmia nykyisen käyttöpelin kanssa, jos viime kesäistä ilmastoinnin lauhduttajan hajoamista ei lasketa. Siitä syytän kyllä kennoon lentänyttä pikkulintua enkä Meganea.

Potilaana on 12/2016 rekisteröity, eli juuri passelisti 2kk sitten takuuajan ylittänyt ja 93tkm ajettu Megane. Se on nyt kaksi kertaa muistanut omistajaansa seuraavilla vikakoodeilla:

P0638: Kaasuläpän ohjaus (lohko 1), väärä asento
P0090: Polttoainepaineen säätöventtiili 1, väärä asento
P1659: CAN-väylä-kommunikaatio, signaali epäkelpo (ei poistunut testerillä)

Ongelma on ilmennyt molemmilla kerroilla tasaisessa moottoritieajossa, n. 100km/h nopeudessa. Moottori on ollut lämmin ja autolla ajettu n. 20km ennen vian ilmaantumista. Yhtäkkiä syttyy STOP valo, mittaristo kertoo että "vaara, moottorihäiriö" ja ihana pimputus alkaa kuulua. Moottorin vaste kaasuun muuttuu "pehmeämmäksi", eikä mm. vakionopeudensäädintä voi enää käyttää. Kohtaloa uhmaten ajoin molemmilla kerroilla kotiin ja käytin seuraavana päivänä paikallisessa monimerkkikorjaamossa. Siellä saivat Bosch testerillä nuo yllä olevat koodit luettua. Molemmilla kerroilla. Itse kun koetin tien päällä lukea Torquella, niin se ei antanut mitään osumia vaan väitti vikamuistin olevan tyhjä. Ilmeisesti nuo eivät sitten ole Torquen ymmärtämiä OBD-koodeja, vaan jotain Renault-spesiaalia?

Lisäksi muutaman kerran pakkasesta käynnistäessä on tullut STOP valo, mittariston varoitukset ja pimputus, mutta tämä on aina lakannut käynnistämällä auto uusiksi.

Nyt kun ongelma on toistunut pari kertaa ja vielä tismalleen samanlaisena, niin en enää oikein voi laittaa sattuman tai pakkasen piikkiin.


Ajatuksia mitä nousee mieleen on:
- Huono maadoitus jossain pisteessä
- Johtosarjavika (joku kaasuläppään + polttoainepaineen säätöventtiiliin liittyvä johto pääsee kontaktiin väyläjohtimen kanssa)


Akku on testattu ja se on OK. Lisäksi ajattelin putsata kaasuläpän varmuuden vuoksi. Kaasuläppä ei vaan selitä noista koodeista kuin yhden, niin vähän epäilen että sillä ei olisi vaikutusta. Pääseekö tavallinen googlaaja mistään käsiksi esimerkiksi sähkökuviin/johtosarjakuviin? Onko kenelläkään ajatuksia mikä tässä voisi olla?
 

Oleino

Nuorempi jäsen
Viestejä
15
Kaasuläppä oli aika likainen. Tuommoista huohotuslimaa aika reilusti imusarjan puolella. Välijäähdyttimeltä tuleva ahtoputki ja kaasuläpän ahtopuoli olivat paljon siistimpiä. Putsailin läpän ja pistin takaisin. Jos vika vielä uusii niin täytynee ottaa yhteyttä merkkihuoltoon. Sinällään tuommoinen huohotuslima saattaisi vaikka jähmettyä ja jumitella kaasuläppää sopivissa olosuhteissa, että tiedä sitten oliko kuitenkin vaikutusta.
renun kaasuläppä.jpg
Ajo on todella rauhallista (eco-pisteet 95-99 välillä kaikilla tankillisilla) ja pääasiassa reilun 20km työmatkaa maantiellä. Pitäisi varmaan ajaa moottori välillä kunnolla lämpimäksi talviaikaankin.
 

Whee

Aktiivinen jäsen
Viestejä
925
Unohda toi eco pelleily ja aja sitä autoa niin kuin kuuluukin. Ei mikään ihme että nämä 1.2 on aina kaikilla rikki kun sitä ajetaan kuin vanhat papat ja mummot. Kumpihan tulee pitkässä juoksussa halvemmaksi. Se että ajaa 1-2 litraa/100km korkeammalla kulutuksella vai että ravaa vähän väliä korjaamolla eri moottori ongelmien takia?
 

jukkak7

Jäsen
Viestejä
64
Autot on tehty ajettaviksi eikä mihinkään ecoiluun, nykyään autoille pitää antaa välillä töppöstä jotta ne toimii eikä karstoitu.
 

Petsku76

Jäsen
Viestejä
474
Olis näiltä "lappulattiassa" -kommentoijilta mielenkiintoista kuulla, millä teorialla punarajalla kierrätys pitää suorasuihkumoottorin imuventtiilien yläpuolisen kanaviston ja imusarjan puhtaana karstasta?? Miten kierrättäminen vaikuttaa esim. EGR:n tai huohottimen imupuolelle työntämään ja hiljalleen karstoittavaan öljysumuun??
Toki sen ymmärrän, että kengitys silloin tällöin auttaa itse palotilan pitämiseen puhtaana.

Entä miksi karstoittumisongelmat tuntuvat keskittyvän lähinnä tämän viimeisimmän 1,2 TCe 130 moottoriversion yhteyteen? Onko Kadjar/Megane IV kuskeihin keskittynyt erityinen mummoilijajoukko?? ;)
 
Viimeksi muokattu:

rummukainen

Jäsen
Viestejä
74
Hm veikkaisin, että ko moottorityypissä painesuhteiden muuttaminen (ruiskusuuttimien ohjelman päivitys?)poistaa ongelmaa. Itellä ollut 4 vuotta, ja 60000km mittarissa, eikä kertaakaan mitään vikakoodia, ja olen kyllä tuolilla pysynyt:cool: On myös maski(alaosa)AINA talvisin. Ehkä ikä tehnyt sen että ei viitti runtua antaa aina.
 

Petsku76

Jäsen
Viestejä
474
^ Kyllä. Moottorille tekee hyvää välillä vähän antaa kiekkaa ja tyhjäkäynnillä ajo ei ole tietenkään hyvästä, en sitä kiistä.
Mutta edelleen se ei poista sitä tosiasiaa, että näissä tietyissä suorasuihkutteisissa TCe -versioissa on ollut imupuolella karstoittumisongelmaa.....ja ihan ajotyylistä riippumatta. Turha aina joka väliin sanoa, että syynä olisi kuskit tai väärä ajotyyli.

Onneksi softapäivityksillä näitä ongelmia on ilmeisesti saatu hieman parannettua.
Meillä edellisessä ajokissa (1,2 TCe Kadjar) ensimmäiset karstoittumiseen viittavat ongelmat alkoivat n. 20 thkm:n kohdalla. Imusarja putsattiin takuuseen ja autoon ajettiin päivitys. Sen jälkeen n. 25 thkm auton vaihtoon asti meni ilman ongelmia.
Ajotyyli ja profiili pysyi em. operaation jälkeen suunnilleen samana. Eli ihan normaalia ajoa - ei mummoilua, mutta ei mitään autourheiluakaan. Silloin tällöin kenkää järjen sallimissa rajoissa. Ensimmäisessä katsastuksessa - jonka ehtisin tehdä - kaikki arvot viimeisen päälle.

Mainittakoon, että tuli aikanaan omistettua myös ykkössukupolven Captur 1,2 TCe 120 moottorilla. Siinä ei liioin ollut karstaongelmia. Ajoprofiili kuten yllä.
 
Viimeksi muokattu:

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 024
Olis näiltä "lappulattiassa" -kommentoijilta mielenkiintoista kuulla, millä teorialla punarajalla kierrätys pitää suorasuihkumoottorin imuventtiilien yläpuolisen kanaviston ja imusarjan puhtaana karstasta?? Miten kierrättäminen vaikuttaa esim. EGR:n tai huohottimen imupuolelle työntämään ja hiljalleen karstoittavaan öljysumuun??
Toki sen ymmärrän, että kengitys silloin tällöin auttaa itse palotilan pitämiseen puhtaana.
Jason Fenske videolla tuota selvitellyt, että auttaako Italian tune up vai ei. Lopputulema on tuo mitä sivusitkin, eli palotilan osalta mahdollisesti kyllä, mutta imusarjan puolelle voi olla jopa negatiivinen vaikutus. Asia ei tokikaan millään muotoa yksiselitteinen tai helposti mitattava, mutta ainakin jonkinlaisiin mitattuihin faktoihin perustuva näkökulma kuitenkin.

 

Oleino

Nuorempi jäsen
Viestejä
15
Kylläpäs eco-pisteily herätti tunteita :D Mulle on sinällään ihan sama meneekö bensaa litra enemmän vai litra vähemmän. Ei tunnu tässä konkurssissa kun auton jälleenmyyntiarvo syöksyy joka tapauksessa kuin Kalle Palander Levin mustassa rinteessä. Mittariston oksan lehtiä on vaan yksinkertaisesti kivempi seurata kuin antaa autolle monoa, kun ei tää 1.2 TCe ihan hirveitä fiiliksiä anna kaasun polkemisesta. Muutenkin tän auton pointti on ainakin omalla kohdallani jossain aivan muissa asioissa kuin suorituskyvyssä, ja niissä muissa asioissa Megane pärjääkin oikein hyvin.

Tuo möhnä näytti mun silmiin ihan kylmälimalta, ja siihen ei taida sen ihmeemmin vaikuttaa kuinka autoa polkee jos ajomatkat ei tämän pidempiä ole. Mittariston lämpömittari nousee kyllä joka reissulla (pl. kaupassa käynti) normaaleihin lämpöihin, mutta öljynlämmöstä en sitten tiedä. Huohotusletku näyttää menevän suoraan venttiilikopasta imusarjaan, eli jos siihen väliin laittaisi jonkun erotussäiliön niin ongelma ehkä pienenisi. Myös maskin peittäminen talviaikaan voisi olla hyödyksi. Kuten yllä jo todettiin niin tää taitaa olla erityisesti suoraruiskutteisten ongelma, koska polttoaineseos ei huuhtele imukanavia.

Mutta katsotaas kuinka homma etenee. Ei toi kylmälima mun mielestä selitä noita kahta muuta vikakoodia.
 

Oleino

Nuorempi jäsen
Viestejä
15
Hieman väliaikatietoja. Noin 1600km on mennyt ilman ongelmia kaasuläpän puhdistamisen jälkeen. Puhdistamisen lisäksi toki kelitkin ovat lämmenneet, joka voi yhtälailla auttaa tilannetta.
 

Tmex

Clio IV
Viestejä
435
Polttoaineen suorasuihkutus ei huuhdo venttiilejä. Karstaongelmaa tulee väistämättä.
 

romumatti1

Jäsen
Viestejä
28
Minä maksaisin merkkikorjaamolle että he lukisivat vikakoodit . Itsellä kävi muutama vuosi sitten yhdessä Volvossa että alkoi ABS valo palamaan , oma lukija ei löytänyt mitään . Ajoin yhdellä kaverille , hän luki vikakoodin vasen ABS anturi , en muista oliko hänellä Boschin vai jonkun muun lukija . Vaihdoin anturin , mutta ei auttanut asiaan . Soitin toiselle kaverille , hänellä on Volvon oikeat laitteet . Vikakoodi paineanturi 2 ja anturin vaihdolla korjaantu vika .
 

Heikki.L.

Aktiivinen jäsen
Viestejä
566
Suosittelisin purkaan coolerin ja ahtoputket irti ja peseen ne viimestään ennen syksyn ekoja pakkasia niin ei tartte ihmetellä vikakoodeja...
 

Heikki.L.

Aktiivinen jäsen
Viestejä
566
Ihan vaan vaikka ensin isommat bensalla huljuttelemalla ja sitten vaikka brake cleania tai jotain tehokasta rasvanpoistoainetta.
 
Ylös Bottom