Megane III rengaspaineanturit (vm.2015)

pvkala

Nuorempi jäsen
Viestejä
9
Ostin käytetyn Megane III TCe Break viime kesänä. Mukana tuli kahdet renkaat renun alkuperäisillä aluvanteilla. Talvirenkaiksi oli viime keväänä hankittu uudet kitkat, ed. omistaja asennuttanut alkup.vanteille. Huomasin vasta viime viikolla talvirenkaat vaihtaessani, että talvirenkaista oli ilmeisesti poistettu rengaspaineanturit (?) vaihdon yhteydessä, koska rengaspaine-varoitus syttyi kojelautaan muutaman km ajettuani. Systeemi ei saa painesignaalia yhdeltäkään renkaalta. Pyöriä tutkiessani huomasin, että kesärenkaissa on metalliset (alu?) venttiilirungot, mutta talvirenkaissa tavalliset kumiset... Minulla ei ole tietoa, miksi venttiilit on vaihdettu, eikä edes varmaa tietoa, onko noissa renun pyörien venttiileissä jotkut paineanturit, ovatko ne oleellinen osa paineenseurantajärjestelmää?
Vikailmoitusta ei pysty kuitata pois signaalin puuttuessa, ilmeisesti seurantaa ei voi edes kytkeä pois talven ajaksi?

Kysymyksiä:
- onko 2015 Meganen paineanturit todellakin rengasventtiileissä?
- sopiiko järjestelmään esim. AutoDocin myymä VDO venttiili, jossa myyjän mukaan painelähetin?
- voiko esim. nuo VDO venttiilit "pariuttaa" Meganen systeemiin kotikonstein - ts. miten kertoa ajotietokoneelle, että lukee noita antureita?
 
Viimeksi muokattu:

jani1977

Jäsen
Viestejä
115
Uskoakseni clipillä saa järjestelmän kytkettyä pois päältä, tältäkin palstalta varmaan löytyy ko. laitteen omaavia henkilöitä jotka sen pystyvät tekemään. Itse en koe koko systeemiä kovinkaan tarpeelliseksi ja niinpä uutta clioa kun kävin koeajamassa niin ensimmäinen kysymys myyjälle oli: kumpi järjestelmä? Aktiivi vai passiivi.
 

hhelminen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 180
Kysyjän viestistä tuli mieleen että ainakin autoliikkeet tekevät niin jos edullisessa "rellussa" (tai muussakin merkissä) on hyvät kakkosrenkaat ne vaihdetaan monasti varastosta löytyviin huonompiin..
Kuullostaa juurikin että näin olisi käynyt, koska harvan hermo kestää katsella koko talvea kojelaudassa mollottavaa keltaista kirkasta varoitusvaloa. ;)
 

pvkala

Nuorempi jäsen
Viestejä
9
Kysyjän viestistä tuli mieleen että ainakin autoliikkeet tekevät niin jos edullisessa "rellussa" (tai muussakin merkissä) on hyvät kakkosrenkaat ne vaihdetaan monasti varastosta löytyviin huonompiin..
Kuullostaa juurikin että näin olisi käynyt, koska harvan hermo kestää katsella koko talvea kojelaudassa mollottavaa keltaista kirkasta varoitusvaloa. ;)
Juu ei ole käynyt näin, kun auto ei ole käynyt liikkeessä, vaan ostin ensimmäiseltä omistajalta suoraan. Tämä oli viime kevättalvella asennuttanut uudet kitkat alkup.vanteille ja ilmeisesti siinä rempassa oli anturit hukkuneet. Tarina ei minulle kerro, miksi alkup. venttiilit oli vaihdettu halpoihin kumisiin. Renkaat ovat kyllä uudet merkkirenkaat, ettei halpuuttamisesta ollut tässä kyse.

Minun kysymys oli kuitenkin, miten anturit saa edullisimmin ja luotettavasti palautettua näihin pyöriin.
 

pvkala

Nuorempi jäsen
Viestejä
9
Ebaysta ne halvimmalla saa https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2380057.m570.l1313&_nkw=renault+tpms&_sacat=0
Kiinasta koko 4 setti siis alle 31€ venttiilitappeineen (tosin kiinasta tilaten tulee alvit ja verot päälle) EU maista tilattaessa noin puolet kalliimat pelkät anturit..
AutoDoc myy VDO venttiilitappiantureita vajaa 9€/kpl, https://www.autodoc.fi/vdo/7623055
Halvimmat eBay anturit kympin koko sarja, 4kpl ... https://www.ebay.com/itm/113694505722

Mutta se KYSYMYS onkin, saako noita itse pariutettua ajotietokoneen kanssa??
Ei paljoa auta asetaa tuollaista sarjaa, jollei renun järjestelmä tunnista anturia...
Täältä olen lukenut, että jopa alkuperäisvaraosassa on venttiilikohtaine koodi, joka pitää jotenkin päivittää auton järjestelmään?
Jos tuon päivityksen pystyy tekemään vain merkkihuolto, niin suurin kustannut tulee sieltä?

Hintaesimerkki:
- venttiilit sis anturit alkaen 8€/kpl
- renkaiden purku ja asennus rengasliikkeessä, jotta saat venttiilit asennettua 40€?
- järjestelmäpäivitys merkkihuollossa ???€
 

pvkala

Nuorempi jäsen
Viestejä
9
Uskoakseni clipillä saa järjestelmän kytkettyä pois päältä, tältäkin palstalta varmaan löytyy ko. laitteen omaavia henkilöitä jotka sen pystyvät tekemään. Itse en koe koko systeemiä kovinkaan tarpeelliseksi ja niinpä uutta clioa kun kävin koeajamassa niin ensimmäinen kysymys myyjälle oli: kumpi järjestelmä? Aktiivi vai passiivi.
Mikä on "clip" - kuka voisi kytkeä systeemin pois esim. Jyväskylässä, Kokkolassa tai noiden lähialueella?
Voiko systeemin kytkeä sitten halutessaan takaisin, jos renkaat on vaihdettu taas anturillisiin?
 

pvkala

Nuorempi jäsen
Viestejä
9
Kukaan ei ole vieläkään vastannut kysymykseeni; Mitä temppuja vaatii uuden paineanturin (koodin) asettaminen auton järjestelmään?

Mutta tähän mennessä kuullun keskustelun perusteella tärkein kysymys on kuitenkin:
- Miten tuon systeemin saa kytkettyä pois päältä? -(Jani1977 mainitsi "clipin" - mikä se on ja missä tempun saisi tehtyä?)
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 159
Mitä temppuja vaatii uuden paineanturin (koodin) asettaminen auton järjestelmään?
Kolmos-Meganesta ei omakohtaista kokemusta, mutta eiköhän se tuossakin sen vaadi, että UCH:lle ("keskustietokoneelle") täytyy jokaisesta anturista löytyvä yksilöllinen koodi syöttää. Siellä on kesä- ja talvirengassarjalle oma kohtansa ja järjestelmä tunnistaa nuo sitten automaattisesti, kun ne kerran on sinne koodattu. Vaatinee ne renun alkuperäistä vastaavat anturit kuitenkin, että järjestelmä osaa niitä lukea. Koodien syöttäminen onnistuu esim. sillä mainitulla Clipillä, tai renun softista jatkojalostetuilla DDT4ALL- tai PyRen -ohjelmilla.

Yleensä nuo uudet venttiilit on myös niin sanotusti horrostilassa. eikä ne lähetä signaalia ennen kuin ne herättää talviunilta. Varmin tapa tähän on käyttää erillistä aktivointityökalua. Ainakin jotkut isommat rengasliikkeet saa nuo kyllä heräteltyä henkiin ja ohjelmoitua, ja uskoakseni tekee sen halvemmalla kuin merkkihuollot.

- Miten tuon systeemin saa kytkettyä pois päältä?
Sinne auton asetuksiin täytyy koodata, että autossa ei ole sitä rengaspainejärjestelmää laisinkaan (without). Ellei Clipiä omista, niin helpoin ja halvin tapa hoitaa homma itse, on käyttää jotain perus-ELM327 -OBD-palikkaa ja vaikka sitä mainittua DDT4ALL-softaa. Tuossa videolla pykälää uudempi Megane, mutta periaate nyt on sama kaikissa. Joissain malleissa tuo tieto rengaspainejärjestelmän olemassaolosta on koodattuna sekä UCH:lla, että mittaristolla.

 
Ylös Bottom