Megane III päivävalot

3Gee

Aktiivinen jäsen
Viestejä
842
Onkos kukaan käynyt aktivoimassa päivävalotoimintoa uuteen Meganeen tai onko se peräti uusissa autoissa jo aktivoitu valmiiksi? Oma auto kun alkaa jo olla puolen vuoden ikäinen. ;)

Eli ainakin omassa autossa päivävalot ovat tyhjänpanttina siellä keulalla ja xenoneja poltellaan auringonpaisteessa ihan turhaan. En ole vielä käynyt kyselemässä liikkeessä asiasta mutta ovatko muut Megane-kuskit olleet aktiivisia? Mulla on tarkoitus ottaa asia työn alle nyt kun päivät pitenevät ja himmeämmilläkin lyhdyillä alkaa pärjätä. Ideana on siis säästellä xenoneita ja vähentää jopa hiukkasen polttoaineen kulutusta. ;)
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Viestejä
3 591
Vs: Megane III päivävalot

3Gee sanoi:
Ideana on siis säästellä xenoneita
Siinähän se. Meinaan se uusi D2-kantainen tuikku ei ihan ilmainen ole ja niiden kestoikä lyhenee oleellisesti sytytyskertojen määrän kasvaessa :-\
 

sm72

Jäsen
Viestejä
74
Vs: Megane III päivävalot

3Gee sanoi:
Onkos kukaan käynyt aktivoimassa päivävalotoimintoa uuteen Meganeen tai onko se peräti uusissa autoissa jo aktivoitu valmiiksi? Oma auto kun alkaa jo olla puolen vuoden ikäinen. ;)

Eli ainakin omassa autossa päivävalot ovat tyhjänpanttina siellä keulalla ja xenoneja poltellaan auringonpaisteessa ihan turhaan. En ole vielä käynyt kyselemässä liikkeessä asiasta mutta ovatko muut Megane-kuskit olleet aktiivisia? Mulla on tarkoitus ottaa asia työn alle nyt kun päivät pitenevät ja himmeämmilläkin lyhdyillä alkaa pärjätä. Ideana on siis säästellä xenoneita ja vähentää jopa hiukkasen polttoaineen kulutusta. ;)
Jeps. Tämä kiinnostais myös tulevaa Megane III:n omistajaa... Kirjoittele miten asia etenee.

T. Sami
 

Jarre

Jäsen
Viestejä
76
Vs: Megane III päivävalot

Toisaalta ei noita xenoita kovin useasti tarvitse olla vaihtamassa, kokemusta 150 tkm ajetuista polttimoista eli ei ihan joka öljynvaihdon yhteydessä tarvitse uusia. Valotehohan niistä himmenee ajankuluessa.

Särähtää vaan jotenkin korvaan, kun puhutaan uuden auton hommaamisesta ja sitten polttimoiden säästämisestä (joskus päiväsaikaan parkkeja itsekin käyttänyt) ;)
 

sm72

Jäsen
Viestejä
74
Vs: Megane III päivävalot

Jarre sanoi:
Toisaalta ei noita xenoita kovin useasti tarvitse olla vaihtamassa, kokemusta 150 tkm ajetuista polttimoista eli ei ihan joka öljynvaihdon yhteydessä tarvitse uusia. Valotehohan niistä himmenee ajankuluessa.

Särähtää vaan jotenkin korvaan, kun puhutaan uuden auton hommaamisesta ja sitten polttimoiden säästämisestä (joskus päiväsaikaan parkkeja itsekin käyttänyt) ;)
No se on vähä sama kun kesällä pihavaloja joutuu pitää päällä vain sen takia kun talvella niitä tarvii ja kesäksi ei saisi pois... :D
Eli turha on turhaa...

T. Sami
 

3Gee

Aktiivinen jäsen
Viestejä
842
Vs: Megane III päivävalot

Onkos joku saanut jo selvitettyä tätä asiaa? Itse en ole saanut aikaiseksi kysellä asiasta mutta Megane III-ketjussa tästä oli puhetta jossain kohtaa.
 

Juha™

Wouldn't know about that, Sir...
Viestejä
1 772
Vs: Megane III päivävalot

Ei ilmeisesti ole?

Tästä nyt ei paljon ole hyötyä, mutta veikkaan että ihan "rivihuollosta" kysyttäessä vastaus on, että maahantuoja ei anna konfiguroida päivävaloja toimintaan? Tämä tosin ihan villi arvaus, mutta saattaa olla sen verran Volvo-aikakaudelta periytyvää ajattelua organisaatiossa, että turvallisuussyistä olisi tuollainen kielto, koska takavalojahan ei saa (tietääkseni) konffattua toimimaan samanaikaisesti. Asiasta jotain oikeasti tietävät korjatkoon kun olen väärässä.

Jostain luin tai kuulin ettei Suomi-autoissa edes olisi päivävalojen konffausmahdollisuutta, mutta tähän en millään jaksa uskoa: Renaultin kokoinen firma ei lähtisi tekemään omaa keskusyksikköä Pohjolan olemattomia myyntimääriä varten...

Haluttaessahan ne päivävalot saa toimimaan ihan perineisin menetelmin. Ensinnäkin autosta konffataan sytytysvirran mukana syttyvät ajovalot pois käytöstä. Sen jälkeen päivävaloumpiossa olevalle lampunkannalle tuodaan virransyöttö ihan omin konstein, aivan kuin kytkettäisiin keulalle vanhat kunnon "Talmun keltaiset". Eri asia sitten, mitä järkeä moisessa viritelmässä olisi kun homman pitäisi rokata konffauksellakin?

Kenties joku "organisaatiossa" vaikuttava voisi hieman syväkurkuttaa tätä asiaa meille anonymiteetin suojissa?
 

rellu70

Jäsen
Viestejä
155
Vs: Megane III päivävalot

kyllä noita kaiken laisia asetuksia löytyy esim aikoinaan laguna II otetiin euroopan mallin hätäjarru vilkku pois päältä kun suomessa ei saa moista olla ja noi automaattiset ajovalot saatiin syttymään automaattisesti paitsi clio II 1.6 jotka oli sveitsin malleja ja niistä puuttui tuo ominaisuus asetuksista
 

sm72

Jäsen
Viestejä
74
Vs: Megane III päivävalot

Näkyyhän nuita päivävaloja muillakin merkeillä olevan TOIMINNASSA?? Miksei rellulla?
 

renault

Jäsen
Viestejä
28
Vs: Megane III päivävalot

Ite tein juuri eilen meidän Megane 3:een päivävalot. Tai siis otin käyttöön ne päivävalot jotka on ajovalojen umpiossa.

Helppo homma:
1. Umpio irti kahdella pultilla ja lukitustapilla, johtoliittimet irti.
2. Avaa pitkien, ajovalojen ja päivävalon polttimon kohdalla olevat suojukset.
3. Ota parkkipolttimo irti
4. Tee "hyppylanka" parkkipolttimon kannan + -johdosta (muistaakseni sininen) ja vie se ajovalon heittimen taakse
5. Katkaise päivävalolta tuleva johto ajovalon heittimen kohdalta. Tässä sen saa uudelleen yhdistettyä helposti jos tulee ongelmia.
6. Yhdistä parkkivalolta tuleva "hyppylanka" päivävalon polttimolle MENEVÄLLE johdolle
5. Teippaa päivävalon vihreän johdon toinen pää (se joka menee ajovalon johtonipun liittimelle) umpeen ihan vain varmuuden vuoksi
6. Tee vedonpoistin parkkipolttimon johtoon ja laita parkkipolttimon kanta ilman parkkipolttimoa tilaansa
7. Suojukset kiinni ja umpio paikalleen.
8. Ja eikun testiä ja kovaa ajoa "parkit" päällä päiväsaikaan.

Jos mietityttää kestääkö johdot, hae samalla kannalla kuin se 21W päivävalopolttimo, mutta vain 10W polttimo. Sekin näkyy sieltä ihan jees, mutta saattaa päiväsaikaan olla ehkä hivenen himmeä. Testasin johtojen lämpenevyyttä eikä ainakaan sormituntumalla ollut havaittavissa että parkkivalon johto umpion sisällä olisi lämmennyt ainakaan nopeasti.

Tästä omatekoisesta päivävalosta on se suuri hyöty, että saa päiväsaikaan ajella parkit päällä eikä tuhlaannu pissapojan nestettä ajovaloille kun peset tuulilasia.

Onneksi tuo Megane 3:nen sammuttaa aina kaikki valot kun sammutat auton, niin ei tarvi erikseen käännellä mitään valokatkaisijaakaan kun sammutat auton.

Selvitin tuota asiaa oikein kunnolla, ja käytännössä halogeenivaloilla ilman sateen tunnistavia pyyhkijöitä varustetussa Megane 3:ssa tuo temppu on ainut vaihtoehto jos haluaa:
A: saada ajovalot / päivävaloyhdistelmä toimimaan niin että se olisi edes suhteellisen laillinen ilman suurempia koodauksia ja ettei pissapojan nestettä tuhlaantuisi ajovalojen pesemiseen
B: jos haluaa säästää rahaa ettet vie autoa koodattavaksi
C: joka tapauksessa se on maahantuojan mukaan "omalla vastuulla" tehtävä asia

Renaultin mukaan näissä halogeenivaloilla varustetuissa Megane 3:ssa päivävalotoiminto on jostain syystä otettu Pohjoismaiden versioissa pois käytöstä. Kaveri jonka kanssa olen ollut sähköpostivaihdossa, kertoi että hänen omaan autoon oli ko. muutos tehty virallisia teitä pitkin, ja hetken aikaa kaikki oli toiminut, mutta sitten oli tullut joku outo vika ja autosta oli kadonnut kaikki valot toimimasta. Siksi kaveri sanoi että sen voi ja pystyy tekemään virallisia kanavia pitkin, mutta omalla vastuulla.

Ite tein tuon päivävalomuutoksen siksi, kun mua tympii kun Rellu haaskaa pissapoikaa ajovaloille joka hemmetin kerta kun pesee tuulilasia. No tuon kanssa pärjäisi jos auto ilmoittaisi kuskille että pissapoikaneste vähissä mutta kun ei, sekin ominaisuus on jostain syystä jätetty pois. Aivan käsittämätön juttu: 5L pissapoikasäiliö on tosi nopeasti tyhjä kurakeleilla kun ajovalot peseentyy aina kahdesti kun peset tuulilasia...
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Viestejä
3 591
Vs: Megane III päivävalot

Voihan sen noinkin toki tehdä, mutta tällöin:

1) Kytkentä ei täytä EU-määräystä että päivävalojen kanssa ei saa palaa mitään muita valoja, ei edes parkkeja (pitkien vilkautusta lukuunottamatta). Tosin TraFi on tehnyt tähän poikkeuksen että parkit saa Suomessa palaa

2) Kytkentä on muutenkin totaalisen laiton, koska päivävalot ei nyt sammu ikinä, koska ne palavat aina parkkien kanssa = päivävalot palaa, vaikka sulla on ajovalot tahi sumarit päällä kun kerran parkitkin palaa => jopa katsuri puuttuu asiaan ja hylky tulee ihan 100-varmasti :-\

Eli se ehdottomasti järkevin, laillinen tapa on CLIP:ata nuo päivävalot toimintaan. Juu, maksaa muutaman kympin (itsellä Scenen ajotietononeen CLIP:paus ranskasta englanniksi maksoi Automaa Airportissa tänä keväänä 40e), mutta onpahan homma 100% lain kirjaimen täyttävä ja toimii :)

Vaihtoehto II on CLIP:ata se ns. valomuisti pois toiminnasta => valokatkaisijan 0-asennossa ei pala mitään. Tällöin LED-päivävalot voi viritellä palamaan konehuoneesta löydetyn "sähköt päällä plussan" ja parkkien plussan väliin => LED:it syttyy kun autoon tulee sähköt, mutta sammuu kun parkit laitetaan päälle = 100% laillinen kytkentä. Näin olen sen toteuttanut Scenessä, kun ranskalaisena siinä ei edes koko valomuistia ollut toiminnassa alkujaankaan. Ja jos käytät hehkulanka-polttimoita päivävaloissa, niin lisää kytkentään rele, joka siis on sähköjen ja parkkien välissä = parkkien läpi kulkeva virta on pieni = ne eivät pala. Nuo 21W hehkulangat kun kytkeytyy ilman relettä sarjaan noiden 5W parkkien kanssa, niin 21W ei pala kunnolla ynnä parkit saattaa hehkua himmeästi. LED:ien kanssa tätä ongelmaa ei ole = kytkentä toimii ilman relettäkin :)

Se miksi noissa päivävaloissa saattaa tulle kommelluksia, johtunee siitä että poropeukalo menee vain CLIP:paamaan nuo päivävalot toimintaan ja unohtaa poistaa valomuistin => en todellakaan ihmettele että lopputulos on mitä on ::) Eli päivävalojen CLIP:paamisessa tulee myös valomuisti poistaa samalla käytöstä. Tai tosiaan sitten tuo vaihtoehto II poistaa pelkän valomuistin, kytkemättä päivävaloja toimintaan 8)
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Viestejä
3 591
Vs: Megane III päivävalot

Jarre sanoi:
Särähtää vaan jotenkin korvaan, kun puhutaan uuden auton hommaamisesta ja sitten polttimoiden säästämisestä (joskus päiväsaikaan parkkeja itsekin käyttänyt) ;)
No antaa särähtää, sillä jos kerran autossa on jo päivävaloumpiotkin valmiina, niin kyllä ne käyttöönkin pitäisi saada eikä pelkkinä "koristeina" siellä keulalla säilytellä - jo siis ihan periaatteellisena kysymyksenä 8)

Sinällään mielenkiintoista kun perusperiaatteena katsastuksessakin on aina ollut jotta jos autossa on (lisä)varuste X, pitää sen myös toimia. Ja erityisesti ajovalojen kohdalla pelkkä polttimon poisto ei koskaan ole ollut riittävä disablointi, vaan piuhatkin on pitänyt katkoa. No nythän siis periaatteellisesti tuolla Megu III keulalla on yksi pari valaisimia (=päivävalot) joissa saattaa jopa olla polttimotkin valmiina paikoillaan, mutta niitä ei vaadita katsastuskessa toimiviksi. Hmm... ;)
 

3Gee

Aktiivinen jäsen
Viestejä
842
Vs: Megane III päivävalot

renault sanoi:
Selvitin tuota asiaa oikein kunnolla, ja käytännössä halogeenivaloilla ilman sateen tunnistavia pyyhkijöitä varustetussa Megane 3:ssa tuo temppu on ainut vaihtoehto jos haluaa:
A: saada ajovalot / päivävaloyhdistelmä toimimaan niin että se olisi edes suhteellisen laillinen ilman suurempia koodauksia ja ettei pissapojan nestettä tuhlaantuisi ajovalojen pesemiseen
Onko tuo tosiaan riippuvainen sadetunnistimesta? Omassa kotterossani on sadetunnistin, xenonit ja merkkihuollossa kytketty päivävalot tuikkimaan eikä siis lampuille tule vettä silloin kun päivävalot palavat. Erittäin hyvä systeemi ja merkkihuolto siis laskutti tuosta muistaakseni 40 tai 50 euroa. ;)

renault sanoi:
Renaultin mukaan näissä halogeenivaloilla varustetuissa Megane 3:ssa päivävalotoiminto on jostain syystä otettu Pohjoismaiden versioissa pois käytöstä.
Ei sitä ole xenoneilla varustetuissa autoissa sen paremmin otettu käyttöön.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Viestejä
3 591
Vs: Megane III päivävalot

3Gee sanoi:
Onko tuo tosiaan riippuvainen sadetunnistimesta?
Sadetunnistin liittynee automaattisiin ajo/päivävaloihin = hämärän laskeutuessa auto nakkaa itsekseen ajovalot päivävalojen sijaan päälle. Näin tuo meinaan toimii Scenessänikin ja siinä on aut.pyyhkijät 8)
 

renault

Jäsen
Viestejä
28
Vs: Megane III päivävalot

HiTec sanoi:
Voihan sen noinkin toki tehdä, mutta tällöin:

1) Kytkentä ei täytä EU-määräystä että päivävalojen kanssa ei saa palaa mitään muita valoja, ei edes parkkeja (pitkien vilkautusta lukuunottamatta). Tosin TraFi on tehnyt tähän poikkeuksen että parkit saa Suomessa palaa

2) Kytkentä on muutenkin totaalisen laiton, koska päivävalot ei nyt sammu ikinä, koska ne palavat aina parkkien kanssa = päivävalot palaa, vaikka sulla on ajovalot tahi sumarit päällä kun kerran parkitkin palaa => jopa katsuri puuttuu asiaan ja hylky tulee ihan 100-varmasti :-\
Mä en vielä ainakaan stressaa katsastuksesta, kyseessä meillä on n. puoli vuotta vanha auto, eka katsastus on vasta 2,5 vuoden päästä... :) Onneksi jotain noi ranskalaiset on osanneet tehdä, se umpion irrottaminen tosi helppo. Äkkiäkös sen kytkennän korjaa katsastusta varten.

Eri juttu on sitten jos ajaa ratsiaan virkavalta huomaa ko. virityksen... ???

Ite olen sitä mieltä, että päivävaloilla pitää ehdottomasti takanakin palaa valot. Mun mielestä se on käsittämätön kytkentä, että päivävaloilla autoissa on peräpää pimeä. Tulee niin paljon uuden karheita autoja vastaan huonossa ja/tai muuten puolihämärässä kelissä jolloin autossa killittää hemmetin kirkkaat ledit edessä muttei perässä mitään. Kun ei kuski osaa kääntää sitä valovinttaa sen verran että sais valot myös taaksekin... nykyajan uusavuttomuutta ilmeisesti...

Tänään mietin tuota kytkentää uudelleen, pitää katsoa jos sen voisi muuttaa niin että päivävalot ottaa maadoituksen ajovalopolttimon plussasta, niin sitten ne sammuis kun ajovalot kääntää päälle. Ehkä se voisi olla vielä parempi kuin nyt. ::)
 

Roadstar

Jäsen
Viestejä
95
Vs: Megane III päivävalot

renault sanoi:
Ite olen sitä mieltä, että päivävaloilla pitää ehdottomasti takanakin palaa valot. Mun mielestä se on käsittämätön kytkentä, että päivävaloilla autoissa on peräpää pimeä. Tulee niin paljon uuden karheita autoja vastaan huonossa ja/tai muuten puolihämärässä kelissä jolloin autossa killittää hemmetin kirkkaat ledit edessä muttei perässä mitään. Kun ei kuski osaa kääntää sitä valovinttaa sen verran että sais valot myös taaksekin... nykyajan uusavuttomuutta ilmeisesti...
Samaa mieltä, ja edessäkin noiden päivävalojen näkyvyys on meikäläisissä olosuhteissa vähän niin ja näin. Tuossa joululomalla tuli ihan säikähdettyä, kun vastaantulijan nostattaman lumipöllyn takaa paljastui toinenkin auto. Ne päivävalot eivät näkyneet yhtään mihinkään sen ohuehkonkaan lumiverhon läpi ja kyseinen pirssi olisi voinut yhtä hyvin ajaa kaikki lyhdyt pimeänä. Ja tämä siis keskellä kirkasta päivää.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Viestejä
3 591
Vs: Megane III päivävalot

renault sanoi:
Tänään mietin tuota kytkentää uudelleen, pitää katsoa jos sen voisi muuttaa niin että päivävalot ottaa maadoituksen ajovalopolttimon plussasta, niin sitten ne sammuis kun ajovalot kääntää päälle. Ehkä se voisi olla vielä parempi kuin nyt. ::)
Yep, selkeä parannus :) Mutta tuosta jää vielä sumarit pois = päivävalot voi yhä palaa sumareiden kanssa jos ajovalot on pimeinä = laiton :-\
 

3Gee

Aktiivinen jäsen
Viestejä
842
Vs: Megane III päivävalot

HiTec sanoi:
3Gee sanoi:
Onko tuo tosiaan riippuvainen sadetunnistimesta?
Sadetunnistin liittynee automaattisiin ajo/päivävaloihin = hämärän laskeutuessa auto nakkaa itsekseen ajovalot päivävalojen sijaan päälle. Näin tuo meinaan toimii Scenessänikin ja siinä on aut.pyyhkijät 8)
Toki näin mutta onhan nuo päivävalot kaikissa Megu kolmosissa riippumatta siitä onko autossa sadetunnistin vaiko ei. :-\
 

renault

Jäsen
Viestejä
28
Vs: Megane III päivävalot

On reipas viikko ajeltu päivävaloilla, eikä auton suhteen ainakaan ole ilmaantunut ongelmia - onneksi.

Kokeilin eräitä ledejä laittaa päivävalopolttimoiden tilaan, oli melkoinen pettymys. Voisin väitää että jopa 10W hehkulankapolttimokin "näkyi" paremmin päivävalopolttimon tilasta verrattuna tuohon lediin. Käsissä ollessa ledi näytti ihan ok mutta kun ledipolttimon laittoi päivävaloumpioon sisälle, valomäärä katosi jonnekin.

Ledipolttimon kannan jälkeinen osuus oli aivan liian lyhyt: ledit itsessään jäivät liian syvälle umpioon. Ja toisekseen kolmella ledillä rakennetussa polttimossa ledit olivat kannassa sen verran syvällä ettei se sieltä minnekään näkynyt.

Jostain pitää etsiä ledipolttimo jossa olisi sekä sivulle että eteenpäin loistavia ledejä niin se voisi näkyä päivävalona ihan jees.

Tuli selvennös maahantuojalta liittyen noihin Megane 3:sen päivävaloihin:
Pohjoismaissa on tosiaan jostain syystä otettu päivävalo ominaisuus pois käytöstä. Ja jos autossa ei ole sateentunnistavia pyyhkijöitä, "rakennemuutosta saadaksesi päivävalot toimimaan", ei kuulema kannata tehdä... Megane 3:ssa päivavalot kytkeytyvät automaattisesti valoisuuden mukaan jonka auto mittaa ilmeisesti samasta sensorista joka vaaditaan sateen tunnistavien pyyhkijöiden toimintaan.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Viestejä
3 591
Vs: Megane III päivävalot

Juuri näin ne toimii tuossa allekirjoituksen Scenessä , siinä kun on aut.pyyhkijät. Jos tuota aut.pyyhkijää ei ole, pitää ajovalot laittaa päälle itse => satunnaisesti tulee hämärässä ja jopa pimeällä vastaan näitä "päivävaloilijoita" joilla kytkimet on jääneet kääntämäti :-\ Tiedä sitten onko mittarin taustavalot Megussa tuossa kiinni => pimeänä pysyvä mittaristo voisi aiheuttaa "Ahaa!" elämyksen ja muistaa laittaa ne ajovalotkin päälle ;D
 
Ylös Bottom