Megane III 1.4 tce 130 ei käynnisty

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 094
Kaikki rattaat ovat vaihdettu uusiin, mutta rattaita ei saa nokkien päihin kuin yhdessä asennossa, pakonokan nasta menee rattaan uraan ja imunokan nasta menee säätöpyörässä olevaan reikään. Nokat ovat oikeilla paikoilla, kun imunokassa on metallihäkkyrä asentotunnistinta varten.
No aika idioottivarmalta tuon koneen jakopää sitten vaikuttaa, että ei sitä ihan helposti pieleen saa. Lähinnä itselle tulee mekaaniselta puolelta sitten mieleen enää se keijokosinkin mainitsema säätöpyörä, imupuolella tuossa kai on, että onko se kohdillaan. Vaikuttaako sitten kuitenkaan niin paljon, että ei edes käyntiin lähde.

Mites tuossa koneessa venttiilivälykset säätyy? Tuskin nekään nyt pielessä on. Tai tuo asentotunnistimen vastakappale, että se ei ole päässyt kantta purkaessa mihinkään vääntymään. No, kaukaa haettu, mutta ei tuossa kai paljon muuta mekaanista vikaa voi tässä ketjussa mainittujen lisäksi sitten olla, eli menee helposti sitten sähköpuolelle.
 

Booster

Nuorempi jäsen
Viestejä
8
Imunokka ei liiku kumpaankaan suuntaan, joten se on lukossa.

Merkkiliike mittasi oskilloskoopilla nokan ja kampiakselin anturit ecun päässä olevista liittimistä ja signaalit tulee. Vikakoodeja ei ollut. Epäilivät, että ecu ei ota tietoja vastaan kun jako pielessä.

Venttiilivälykset on säätökupeilla, välykset on laitettu kohdilleen kansipajalla. Polttoainepuolta ei ole sen enempää tutkittu, kuin että sitä tuskin tulee, kun ei haise useiden starttauksien jälkeen.

Alkaa epäilyttämään, että voiko näissä mennä ecu jotenkin lukkoon, ajonesto, tms. Isäni oli aikaisemmin tehnyt jakopää&kansiremontin johonkin vanhempaan relluun ja siinä oli pitänyt painaa punaista nappia konehuoneessa, että alkoi tulla bensaa koneeseen. Ilmeisesti kolaritilanteen varalle oleva järjestelmä, mutta ilmeisesti näin uudessa ei sellaista nappia ole. Ja kuuluuko sen edes laueta, kun ei ole ollut kolarissa.
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 094
Merkkiliike mittasi oskilloskoopilla nokan ja kampiakselin anturit ecun päässä olevista liittimistä ja signaalit tulee.
Nyt taas todella kaukaa haettu ja tuskin edes onnistuu, mutta onko tuossa mitään mahdollisuutta saada noiden kahden anturin liittimiä ristiin, jos sen takia signaalit tulee liittimelle, mutta ecu ei ymmärrä?

mutta ilmeisesti näin uudessa ei sellaista nappia ole
Joo, eipä näin uusissa erillistä inertiakytkintä enää ole.

Ihan mielenkiinnosta, onko sulla laittaa kuvaa niistä nokista, kun ketju ja ajoitusmerkit kohdillaan?
 

muski

Jäsen
Viestejä
457
Onko mitään mahdollisuutta sille, että nokat olis laitettu väärin, eli imunokka pako puolella ja toisin päin??? Olen kuullut näinkin tapahtuneen.....
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 094
Onko mitään mahdollisuutta sille, että nokat olis laitettu väärin, eli imunokka pako puolella ja toisin päin???
Nokat ovat oikeilla paikoilla, kun imunokassa on metallihäkkyrä asentotunnistinta varten.
Tuossa aiemmin vastaus tähän muskin kysymykseen oikeastaan jo tulikin. Kaivelin myös mielenkiinnosta jonkun kuvan kyseisen koneen venttiilikoneistosta, eikä tuon imunokan säädön ja nokka-anturin takia noita käytännössä saa kyllä keskenään sekoitettua. Jos nyt muutenkaan sopisi. Ja vaikuttaisi olevan nuo nokan päissä olevat hilavitkuttimetkin tehty niin, ettei oikein väärää asentoon taida vahingossakaan mennä.

1618463840653.png
 

relluttelija

Jaa mitä että?
Viestejä
283
Tämä myös kaukaa haettua, mutta eihän moottorin maajohto ole irti? (ei missään nimessä omakohtaista kokemusta:D)
 

Booster

Nuorempi jäsen
Viestejä
8
Ongelma ei ole vielä ratkennut, en toki ole mitään tehnytkään muiden kiireiden takia. Maajohdot on paikoillaan kyllä. Sähkölaitteet toimii ja auto starttaa.
 

frost63

Jäsen
Viestejä
120
Onko puristuspaineet mitattu? Jos ok, mites näissä toimii ajonesto - estääkö starttaamisen vai ainoastaan polttoainesyötön+kipinän?
 

Mustis v6

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 364
Nokat ovat oikeilla paikoilla, kun imunokassa on metallihäkkyrä asentotunnistinta varten.
Onko kyseinen metallihäkkyrä oikealla paikallaan? Eli onko kampuran ja nokan synkronointi ok?
Veekutosessa voi käydä niin että "metallihäkkyrä" joka myös sakarahelvettinä tunnetaan pyörähtää akselilla.
 

Booster

Nuorempi jäsen
Viestejä
8
Nokan asentotunnistimen vastakappale metallihäkkyrän saa laitettua vain yhteen asentoon nokan päähän. Häkkyrässä on tappi joka menee nokassa olevaan uraan. Ura on vain toisessa nokassa.

Asento tunnistimien johdot ei voi sekoittua, kun johto on niin lyhyt ettei ylety muualle.
 

Liitteet

ArtOfLife

Jäsen
Viestejä
287
Mielenkiinnosta kysyn, että oireiliko tuo jakopää/ketju mitenkään ennen kuin loikkasi?
Omassani "vasta" 140000+ km mittarissa, että pitäskö huolestua.
 

Booster

Nuorempi jäsen
Viestejä
8
Jälkikäteen mietittynä kuului ihan pieni tikittävä ääni, joka peittyi radion ja sisäpuhaltimen äänien sekaan. Lisäksi tuli pari kertaa nokan tai kampiakselin asentotunnistimelta vikakoodi. 260tkm mittarissa. Rattaat oli kuluneet pahaan kuntoon ja laahaimien muoviosat kuluneet loppuun (toinen laahain oli jo poikki). Todennäköisesti ketju oli sen verran venynyt, että kiristimen vara oli loppunut.
 

romumatti1

Jäsen
Viestejä
28
Tuo että asentotunnistimet antaa signaalia , mutta ECU ei ota vastaan , on minun järjen mukaan niin että joku liitin on irti tai liitin on viallinen .
Minä kävisin kaikki liittimet läpi moottorin ympäriltä ja sulakkeet .
 
Ylös Bottom