Megane II StW vm. 2005 - Käynnistyshankaluuksia kylmänä, sitä vakiota

Viestejä
44
Tykkäyksiä
0
#1
Taidan olla joko hullu tai tykästynyt tähän autoon mutta päätin sitten isolla rahalla vielä korjata tätä varmaan kalleinta peliä jota koskaan olen ajanut. Eli nyt vaihdettiin vaihdelaatikko, uusi kytkin sekä siinä samassa myös takajarrupalat ja levyt kun olivat prkleet jumittuneet kiinni kun odotteli varikolla. Ja nyt sillä voi taas ajaa! Tai no, kunhan ei kylmänä yritä jättää tyhjäkäynnille.

Autossa on siis vielä tuo käynnistysongelma joka paheni seisoessaan toimeettomana 2-3 kuukautta. Olen tutkinut ja tavannut kaikki mahdolliset foorumit, videot ja ties mitkä ja ilmeisimmin tämä ongelma voi johtua seuraavista: likainen throttlen läppä (mikä lie olikaan suomeksi), huonot tulpat, viallinen kampiakselin asentotunnistin ja/tai nokka-akselin asentotunnistin.

Oireet ja ominaisuudet:

- Kylmänä kun starttaa, kierrosmittari pyrähtää normaalisti ylös ja tipahtaa silleen "dipaten" reilusti johonkin 500rpm ja palautuu samantien n. 850rpm. Pysyy siinä muutaman sekunnin tasaisesti ilman ongelmia kunnes auto sammuu. Tämän jälkeen yleensä starista sammuu samantien jos ei kaasua pidä poljettuna jossain 2000rpm. Sama jatkuu kunnes moottori on kunnolla lämmin. Silloinkin voi vielä joskus kytkintä käyttäessä sammahtaa kun kierrokset tippuu liian alas. Yleensä vielä tyhjäkäynnillä kaasutellessa kierrokset tipahtaa niin alas että valot välkähtää pikaisesti kun meinaa sammua.

- akku vaihdettu helmikuussa.
- Kun auto on lämmin niin toimii hyvin.
- Tyhjäkäynnissä ja tyhjäkäynnissä kierroksia nostaessa tuntee sellaista hytkettä peffassa, aivan kuin käynti menettäisi rytmin välillä.
- Ei moottorivaloa mutta luin halvalla vikakoodilukijalla ja näyttää siellä ainoastaan vikakoodin P0010.

Elieli, jossain luin että kannattaisi eka puhdistaa tuo throttlen läppä. Sitten vasta alkaa antureita vaihtelemaan. EDIT: Ainiin, sitten oli tuo jäähdytinnesteen lämpötila-anturikin. Mitä mieltä olette?

Ja mistä kannattaa tilata nuo anturit ja onko niitä vaikeaa vaihtaa itse tuossa mallissa? Ja jos vaatii kunnon purkaamista niin millaisissa summissa mahdetaan työn puolesta liikkua?

Paljon kysymyksia mutta kyllä on vaativa autokin ::)
 

renu-ukko

Nuorempi jäsen
Viestejä
16
Tykkäyksiä
0
#2
Vs: Megane II StW vm. 2005 - Käynnistyshankaluuksia kylmänä, sitä vakiota

Tismalleen sama vika.Vaihdettu:Kampi&nokka&vvt anturit,tulpat,kaasuläppä systeemi putsattu.Vikakoodi hävisi näillä,mutta vaiva ei.
 
Viestejä
44
Tykkäyksiä
0
#3
Vs: Megane II StW vm. 2005 - Käynnistyshankaluuksia kylmänä, sitä vakiota

Huh, ei kovin rohkaisevaa :(. Onkohan kukaan tehnyt esim. ECU-softapäivitystä, voisiko se jotain auttaa? Käsittääkseni sillä saa tietokoneen määrittelemään uudet parametrit ja voi parantaa toimintaa. Tehdäänkö näitä Renaultin huolloissa?
 
Viestejä
44
Tykkäyksiä
0
#4
Vs: Megane II StW vm. 2005 - Käynnistyshankaluuksia kylmänä, sitä vakiota

renu-ukko sanoi:
Tismalleen sama vika.Vaihdettu:Kampi&nokka&vvt anturit,tulpat,kaasuläppä systeemi putsattu.Vikakoodi hävisi näillä,mutta vaiva ei.
Oletko kokeillut vaihtaa jäähdytysnesteen lämpötila-anturia vielä?
 

renu-ukko

Nuorempi jäsen
Viestejä
16
Tykkäyksiä
0
#6
Vs: Megane II StW vm. 2005 - Käynnistyshankaluuksia kylmänä, sitä vakiota

Talouden toisessa vastaavassa meganessa sentään päinvastainen vika.Kiertää vähän liiankin kanssa,kun auto päättää siirtyä"rallimodeen".Tyhjäkäynti hyppää hakkamaan 2000&3000 väliä,ilman ennakko varoitusta,samalla auto unohtaa kaasupolkimen :)Vika poistuu sammuttamalla auton,ja taas saattaa toimia useammankin viikon ongelmitta.Eihän näille meksuille voi kun nauraa,eikä ottaa liian vakavasti.
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
737
Tykkäyksiä
3
#7
Vs: Megane II StW vm. 2005 - Käynnistyshankaluuksia kylmänä, sitä vakiota

renu-ukko sanoi:
Talouden toisessa vastaavassa meganessa sentään päinvastainen vika.Kiertää vähän liiankin kanssa,kun auto päättää siirtyä"rallimodeen".Tyhjäkäynti hyppää hakkamaan 2000&3000 väliä,ilman ennakko varoitusta,samalla auto unohtaa kaasupolkimen :)Vika poistuu sammuttamalla auton,ja taas saattaa toimia useammankin viikon ongelmitta.Eihän näille meksuille voi kun nauraa,eikä ottaa liian vakavasti.
Mutta hei, tuohan on sitten helppo ratkaista, kun on nuo kaksi samanlaista erilaista - vaihtelet noista vaan osia keskenään, niin jossain kohtaa se kultainen keskitie löytyy ja molemmat käy taas sopivilla kierroksilla ;).
 
Viestejä
44
Tykkäyksiä
0
#8
Vs: Megane II StW vm. 2005 - Käynnistyshankaluuksia kylmänä, sitä vakiota

Onkohan tässä idle air control valvea ja missä se lymyilee? Yritin tutkiskella mutta on pirun ahtaita välejä. Joissain Meganeissa ja Clioissa näyttäis olevan? EDIT: oiskohan tuo vain noissa ei eletronisissa kaasuttimissa?
 
Viestejä
220
Tykkäyksiä
0
#9
Vs: Megane II StW vm. 2005 - Käynnistyshankaluuksia kylmänä, sitä vakiota

Ettei nyt sit olis se VVT pyörä, solenoidi venttiili tai nokan ja kammen anturit ristiriidassa. Vikakoodi P0010 - "A" Camshaft Position Actuator Circuit (Bank 1)
Aloitappa nyt nokan asentoanturista.
 
Viestejä
44
Tykkäyksiä
0
#10
Vs: Megane II StW vm. 2005 - Käynnistyshankaluuksia kylmänä, sitä vakiota

Jonitsi sanoi:
Ettei nyt sit olis se VVT pyörä, solenoidi venttiili tai nokan ja kammen anturit ristiriidassa. Vikakoodi P0010 - "A" Camshaft Position Actuator Circuit (Bank 1)
Aloitappa nyt nokan asentoanturista.
Laitoinkin tuonne sähköpuolelle kyselyä että miten tuon nokka-akselin asentotunnistimen voisi testata toimiiko niinkuin pitääkin? Se on näköjään magneettitoiminen mutta mikä pinni on mikäkin?
 
Viestejä
44
Tykkäyksiä
0
#12
Vs: Megane II StW vm. 2005 - Käynnistyshankaluuksia kylmänä, sitä vakiota

renu-ukko sanoi:
youtubessa ohjeet muistaakseni
Eilen löytyi parikin, tarvii tänään laittaa testiin, alla linkit jos joku ei ole löytänyt:

https://youtu.be/9DirjbUJKXE jossa rakennettu oma "vale-ECU" josta tulee virtaa 5v (signaali) ja 12v (anturin vaatima virta).

ja

https://youtu.be/cB1VEfjGz1c jossa anturia ei poisteta autosta kokonaan.

ja tässä vielä ohjeet mistä tuon anturin löytää (ainakin megane 2):

 
Viestejä
237
Tykkäyksiä
0
#13
Vs: Megane II StW vm. 2005 - Käynnistyshankaluuksia kylmänä, sitä vakiota

Etummaisen lamdan lämmitys sökö, voi mitata vastusmittarilla. Lambdat kestävät sen reilut satatonnia.
 
Viestejä
44
Tykkäyksiä
0
#14
Vs: Megane II StW vm. 2005 - Käynnistyshankaluuksia kylmänä, sitä vakiota

maja2 sanoi:
Etummaisen lamdan lämmitys sökö, voi mitata vastusmittarilla. Lambdat kestävät sen reilut satatonnia.
Kiitos, laitan mittaukseen kunhan löydän. Koetin tutkia että missä sijaitsee, näitä taitaa olla ympäriinsä useampi? Löytyykö yläkautta vai alakautta? Mulla moottori seuraavanlainen:



Törmäsin myös yhteen mielenkiintoiseen keskusteluun enkkufoorumilla jossa ilmeisesti oli vaihdettu antureita ja puolia ja ties mitä ja ongelma ei yhä korjaantunut. Lopuksi kaveri oli vetänyt autoon öljyn sekaan pari purkillista moottorinpuhdistusainetta, pitänyt tyhjäkäynnillä 10 minuuttia ja vaihtanut öljyt sekä suodattimen. Oli auto toiminut tämän jälkeen, käynnistynyt kerrasta joka kerta.

Taitaa olla öljyn laatu melkoisen tarkkaa relluissa. Tässä mun koslassa on vaihtokin kyllä jo ajankohtainen.
 

hhelminen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 606
Tykkäyksiä
1
#15
Vs: Megane II StW vm. 2005 - Käynnistyshankaluuksia kylmänä, sitä vakiota

Sen näkee repsikan puolelta katsottaessa punaisen pallukan kohdalta alaviistoon ja sijaitsee keltaisen nuolenkärjen kohdalla (imusarjan takana siis).
 

Liitteet

Flameball

Nuorempi jäsen
Viestejä
24
Tykkäyksiä
0
#16
Vs: Megane II StW vm. 2005 - Käynnistyshankaluuksia kylmänä, sitä vakiota

Mr. Smith sanoi:
maja2 sanoi:
Etummaisen lamdan lämmitys sökö, voi mitata vastusmittarilla. Lambdat kestävät sen reilut satatonnia.
Kiitos, laitan mittaukseen kunhan löydän. Koetin tutkia että missä sijaitsee, näitä taitaa olla ympäriinsä useampi? Löytyykö yläkautta vai alakautta? Mulla moottori seuraavanlainen:



Törmäsin myös yhteen mielenkiintoiseen keskusteluun enkkufoorumilla jossa ilmeisesti oli vaihdettu antureita ja puolia ja ties mitä ja ongelma ei yhä korjaantunut. Lopuksi kaveri oli vetänyt autoon öljyn sekaan pari purkillista moottorinpuhdistusainetta, pitänyt tyhjäkäynnillä 10 minuuttia ja vaihtanut öljyt sekä suodattimen. Oli auto toiminut tämän jälkeen, käynnistynyt kerrasta joka kerta.

Taitaa olla öljyn laatu melkoisen tarkkaa relluissa. Tässä mun koslassa on vaihtokin kyllä jo ajankohtainen.
Siellä on ollut huonot öljyt pidemmän aikaa. Skeidaa kun on vvt-pyörällä ja sen säätösolenoidilla niin kun ne saa liotettua pois niin alkaa tuurilla pelittämään. Yleensä ei oo noin hyvä tuuri. 10-15tkm välein kannattaa vaihtaa auton öljyt Suomessa auto kuin auto. Toi lämpötilavaihtelu on vaan nii jäätävä täällä, että öljyt ja moottorit on kovilla aina. Lisäks kannattaa toki tsekkaa aina anturit läpi, että ovat puhtaita ja toimintakunnossa. Ittellä oli megu 3 moottoriin kaadettu liikaa öljyä ja oli huohotellut pitkin venakoppaa ja imusarjassa melko setti öljyä tuolla takaosassa (n. 2dl) jemmassa kun irroitin ja putsasin. Sitä myötä oli map-anturi ja imuilman lämpötila-anturi myös öljyisiä eikä se kaasuläppäkään aivan puhdas ollut. Suosittelen tekemään saman setin jos näkyy kannen päällä yhtään vuotoa siellä puolien lähimaastossa. Imusarja tyhjenee aika hyvin öljyistä kun kääntää sen irroituksen jälkeen katolleen hetkeks. Muutenkin kannattaa tsekata, että se kampikammion huohotus toimii riittävän hyvin. Tosin 100% toiminnan varmistamiseksi täytyy kotelo avata venttiilikopan päältä jos haluaa varmistaa, että siellä on kaikki kunnossa eikä esimerkiks jokin öljymömmöklöntti estä toimivaa huohotusta. Tuo on kylläkin melko harvinaista ja rakennekin pitäis olla melko avara. Mutta silti aivan semmonen aamupäivän remppajumppa putsailuineen ja venakopan huohotuksen kannen liimailuineen :)

Vikakoodin perusteella kokeilisin kuitenkin vaihtaa nokka-akselin asentotunnistimen ja sit sormet ristiin, että toimii. Itte putsasin siitä tunnistimen päältä irroituksen jälkeen sen n. 1.5mm skeidakerroksen tuossa samalla kun irroittelin ton oman auton imusarjan ja kävin läpi "perusjutut". Varmaan puhdistus auttaa sullakin jos se osa vielä on hengissä. Kokemukseni mukaan vaihto on paras, mutta jos siinä on paksu mönjäkerros pinnassa, niin senkin puhdistuksella pääsee melko pitkälle yleensä. Tuppaa se anturi poimimaan kaiken yläkerrassa liikkuvan irtomönjän itseensä tehokkaasti. Jäi kyllä tämä moottori monimutkaisuudessaan reilusti kakkoseks aiemmalle 1.4 tsi touranille ::)
 
Viestejä
388
Tykkäyksiä
1
#17
Vs: Megane II StW vm. 2005 - Käynnistyshankaluuksia kylmänä, sitä vakiota

Mikä siinä on kun Megane kakkosessa tuo VVT-pyörä on heikohko kestämään? Onhan tuo keksintö muissakin merkeissä ja en ole niissä ainakaan kuullut isompia ongelmia olevan.
 
Viestejä
230
Tykkäyksiä
0
#18
Vs: Megane II StW vm. 2005 - Käynnistyshankaluuksia kylmänä, sitä vakiota

Kyllähän noita samalla periaattella olevia härpäkkeitä on muillakin valmistajilla millä perus toimintaperiaate on samanlainen. Tässä megane II taitaa erityisesti olla ne vanhemmat koneet ennen faceliftia, joissa tuo Delphin alkuperäinen vvt pyörä on ollut laadullisesti heikko ja Delphi tekikin hieman eri numerolla olevan vvt pyörän, jota voi jälkiasennella noihin koneisiin. Ainakin niin olen ymmärtänyt kun viimeksi itsekkin vaihdatin vvt pyörän jakopääremontissa ja pitäisi olla sitä ns. parempaa tekoa se.
 

keijokos

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 448
Tykkäyksiä
0
#19
Vs: Megane II StW vm. 2005 - Käynnistyshankaluuksia kylmänä, sitä vakiota

Minullakin 2008 megane ajettu yli 200 tkm eikä vvt:ä ile vaihdettu eikä se vieläkään mitenkään oireile eikä ääntele.
 
Viestejä
388
Tykkäyksiä
1
#20
Vs: Megane II StW vm. 2005 - Käynnistyshankaluuksia kylmänä, sitä vakiota

Mintsauce sanoi:
Kyllähän noita samalla periaattella olevia härpäkkeitä on muillakin valmistajilla millä perus toimintaperiaate on samanlainen. Tässä megane II taitaa erityisesti olla ne vanhemmat koneet ennen faceliftia, joissa tuo Delphin alkuperäinen vvt pyörä on ollut laadullisesti heikko ja Delphi tekikin hieman eri numerolla olevan vvt pyörän, jota voi jälkiasennella noihin koneisiin. Ainakin niin olen ymmärtänyt kun viimeksi itsekkin vaihdatin vvt pyörän jakopääremontissa ja pitäisi olla sitä ns. parempaa tekoa se.
Niin että kyseessä on sitten laadullinen ongelma (materiaalit) eikä rakenteellinen. En kyllä silti millään uskalla ostaa Megane kakkosta kun tästä suht viattomasta jopa ikäisekseen ykkösestä on aika luopua.
Nyt toista vuotta ollut, eikä käytännössä mitään vikaa ilmennyt.
Yhden kerran ei meinannut käynnistyä, mutta viiden minuutin ihmettely ja sitten uudestaan kokeilu niin hyrähti käyntiin. Mystistä, mutta jos autolla ikää tuon 15 vuotta, niin ei paha.
 
Ylös Bottom