Megane II rattilukon huolto

jalkkis

Jäsen
Viestejä
271
Tästä aiheesta on ollut jotain topikkeja täälläkin, mm.

http://renaultkeskustelu.net/foorumi/index.php?topic=6607.0
http://renaultkeskustelu.net/foorumi/index.php?topic=1841.0

Itse tuli tutustuttua aiheeseen joku aika sitten, kun rattilukko alkoi luistamaan ja nyt näin jälkeenpäin ajattelin, että jaetaan kokemukset tännekin. Ensinkin homma on oikeasti helppo ja ottaa aikaa 15-30min tällaiselta puusilmä-wannabee-automekaanikolta kuin minä :)

Tarveaineet operaatioon ovat torx-avaimet kokoa 15, 20, 25, ja 30, joista yksi taitaa olla ylimääräinen (en vaan muista mikä, 25 vissiinkin). Lisäksi tarvitaan elektoriikan puhdistus/voiteluainetta (CRC tms), talouspaperia, pieni peili ja taskulamppu. Näillä pärjää. Peilin ja taskulampun funktio selviää myöhemmin ;)

Tässä step-by-step:

1. Vedä ratti täysin ulos. Irroita ohjauspylvään alapuolinen paneeli. Ei siis se ratin alapuolinen paneeli, vaan se toinen. Paneeli on kiinni kahdella 15-kokoisella torx-ruuvilla, eli ne auki. Ohjauspylvään sivuilla, vilkku-ja pyyhinviiksien kohdalla, on saumat, joissa on muoviset klipsit. Ne irtoavat ihan vetämällä.

2. Rattilukko on pieni musta laatikko, joka sijaitsee ohjauspylvään oikealla puolella. Jotta saat rattilukon ulos, ohjausakselin oikealla puolella olevaa alapaneelia on parempi irroittaa. Kaasupolkimen yläpuolelta löytyy yksi muistaakseni 20-kokoinen torx-ruuvi. Se pois. Alapaneelin oikea yläreuna on klipsillä kiinni. Se lähtee vetämällä. Se on aika tiukka ja voi olla, että takapuolelta käsin irtoamista voisi jotenkin helpottaa.

3. Itse rattilukko on kiinni 30-kokoisella torx-pultilla. Kierre on vääräkätinen, eli se aukeaa oikealle. Minulla pultti oli jo puoliksi irti ja lukko heilui iloisesti... No, pultti irti vaan.

4. Jotta saat lukon pois paikoiltaan, autossa pitää olla virrat päällä (ts. rattilukko pois päältä). Kun lukko on käsissä, voit ottaa virrat pois. Mötikkä menee takaisin lukkoon (ts. kieli ponnahtaa ulos). Itse en ottanut piuhoja tms. irti, kun osan pystyi huoltamaan ilman niiden irroittamista.

5. Tarkista miltä ohjauspylväs näyttää. Tähän tarvitset pientä peiliä ja taskulamppua. Omassani ohjauspylväs oli kunnossa, en nähnyt kummempia kulumia tai murtumia.

6. Sitten lukon kimppuun. Minulla lukon kieli ei liikkunut kunnolla. Suihkuttelin Bilteman CRC:tä vastaavaa puhdistus/voiteluainetta pikkuisen kielen sivuilta ja romppasin kieltä jonkin tovin. Aikani niin tehtyäni pyyhin roippeet pois.

7. Sitten kasaaminen päinvastaisessa järjestyksessä. Eli virrat päälle, lukko paikoilleen, pultti kiinni ja testaamaan. Jos ok, paneelit paikoilleen ja kovaa ajoa!


Toivottavasti auttaa. Tuon operaation takia ei kannata viedä marmoritiskille ja maksaa itseään kipeeksi. Ellei ole varaa ;D

EDIT: tarkennuksia, typoja...
 

KaMeGaZe

Nuorempi jäsen
Viestejä
5
Vs: Megane II rattilukon huolto

Thanks a lot ;D . Hyvät ohjeet on aina tarpeen ja lukkoremppa kävi kolmessa vartissa kun oli oikeat työkalut varattu käsille. TX25 oli tarpeeton. Eikä peiliäkään tarvinnut kun raotti oikean sivun paneelia yläpäästään niin ohjausakselin ura oli näkyvillä.

Rattilukon kieli oli syypää tässä tapauksessa koska se ei painunut kyllin pitkälle ohjausakselin uraan.

Lukittunakin kieli painuu lukon sisään kevyesti painamalla joten ratin käännössä ei tarvinnut paljoa voimaa, että kielen viisto sivupinta sai kielen liikkumaan sisään. No katsastusmies sai aiheen huomauttaa...ei sentään hylännyt.

Kieli näyttää karkaistulta mutta yllätys yllätys,... se olikin ihan pehmeä. Hienolla viilalla muutama pyyhkäisy n. 4 mm kielen kärjestä viistopintoja enemmän paralleliksi auttoi heti eli kieli painuu syvemmälle ohjausakselin uraan ja tarvitaan enemmän kiilavoimaa kielen liikuttamiseksi. Toivon mukaan seuraava katsastusmies ei ole liian innokas vääntämään.
 

Liitteet

ryona

Nuorempi jäsen
Viestejä
11
Tosi hyvät ohjeet, kiitos! Tuli korjauskehotus ja availin paikkoja ohjeiden mukaan. Rattilukon ruuvi oli erittäin löysällä ja sen pelkkä kiristys riitti. Nyt toimii ja on pitkä leima :).
 

Arzga83

Nuorempi jäsen
Viestejä
2
Vieläkö täällä olis joku joka osais auttaa. Katsuri kirjotteli tänään hylsyä toimimattoman rattilukon takia ja näillä ohjeillä koitin lukon saada käsiini MUTTA kun tuota rattilukon pulttia koittaa avata (avainkortti on paikallaan) se ei sieltä lähde vaan kun avaa tarpeeksi menee ratti lukkoon eikä pultti suostu enää liikkumaan, ideoita mitä tekis?
 
Viestejä
492
Vieläkö täällä olis joku joka osais auttaa. Katsuri kirjotteli tänään hylsyä toimimattoman rattilukon takia ja näillä ohjeillä koitin lukon saada käsiini MUTTA kun tuota rattilukon pulttia koittaa avata (avainkortti on paikallaan) se ei sieltä lähde vaan kun avaa tarpeeksi menee ratti lukkoon eikä pultti suostu enää liikkumaan, ideoita mitä tekis?
Siis ratti ei muulloin mene ollenkaan lukkoon, mutta ruuvia avattaessa sitten räpsähtää lukkoon? Miten sen sitten tästä tilasta saat avautumaan? Ei sen pultin pitäisi avointa lukkosalpaa saada lukittumaan, mutta lukittuna salpa toki estää ruuvin ulostulon.

Edit: Vai onko tilanteena kuitenkin, että vasenkätisen kierteen johdosta löysällä olevaa lukkoa onkin nyt itseasiassa kiristetty ja lukko on koko ajan lukittuna?

Edit2: Jos ja kun siinä lukossa on takalukkomekanismi, niin sitä liittimen puolen luukkua ei missään nimessä kannata paikallaan ollessa avata. Tapahtuu sproing, eikä sitä lukkoa kyllä ilman rälläkkää enää sen jälkeen pois paikaltaan saa. Sen mekaniikkapuolen voi ehkä avata, jos ei metallikuorinen yksilö ole kyseessä.
 
Viimeksi muokattu:

Arzga83

Nuorempi jäsen
Viestejä
2
En yhtään osaa sano miksi sw noin toimii, lukkoboksin pultti pohjaan asti kiristettynä saa käännellä rayyia puolelta toisella ja ruksutus vaan käy, pulttia kun hivenen avaa (juu tiedän että on "väärä" kierre) saakin ratin lukkoon ja pikkasen sitä kääntämällä saa auki mutta tuossa tilassa vaikuttas toimivan niinku pitää mutta kun käynnistä auton niin että pultti on vähän auki alkaa herjaus rattilukosta eli noin se ei voi olla.

Löysin jostain ohjeita että paineilmaa ja crc sinne nii alkais pelaa ja kehveli alkohan se. Eli pultti on nyt kiinni kuten pitää ja rattilukko toimii niinku pitääki ‍♀ boksia en kuitenkaan missään vaiheessa saanu irti tuon pultin takia enkä sitä lähtenyt paikallaan pirkamaan.
 

KaitsuO

Nuorempi jäsen
Viestejä
2
Hei! Hyvät ohjeet - kiitos! Jos on kuitenkin käynyt niin, että mötikkä on ihan oikeasti rikki, niin voiko tuon mötikän uusia/korvata esim. käytetyllä osalla? Eräs autohajottamon kaveri väitti, että pitää uusia koko järjestelmä - neljä-viisi boksia, koska ohjelmoitu toimimaan niin! Uuden osan voi kuulemma pultata suoraan kiinni, mutta käytettyä ei. Onko tosiaan näin? Mitä uusi rattilukko sitten maksaa: hinta marmoritiskillä tai sitten e-bayssa? Auto Megane 2,0 16V. (2003)
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 998
voiko tuon mötikän uusia/korvata esim. käytetyllä osalla?
Ei sitä käytettyä tosiaan sellaisenaan saa toimimaan, mutta vähän softahommia tai piirin vaihtoa, niin sen käytetynkin saa soimaan (jos ei itseltä onnistu, niin kts. Mustiksen vinkki edellä). Jos kiinnostaa että miten, niin tuossa esim. yksi versio aiheesta:

 

hhelminen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 061
Uuden osan voi kuulemma pultata suoraan kiinni, mutta käytettyä ei. Onko tosiaan näin? Mitä uusi rattilukko sitten maksaa: hinta marmoritiskillä tai sitten e-bayssa? Auto Megane 2,0 16V. (2003)
Käytetyn voi pultata kiinni kunhan se on edellisestä parituksesta "tyhjennetty", näitä huolettuja ja tyhjennettyjä löytyy mm eBaysta..
Meidän oman Megane II lukon tarina https://renaultkeskustelu.net/foorumi/threads/steering-not-locked-ja-locked.8827/
 

KaitsuO

Nuorempi jäsen
Viestejä
2
Kiitos ohjeista! Hintojakin selvisi tuosta hhelmisen linkistä. Käytetty tyhjennetty mötikkä tilattu e-baysta hintaan 55 €. Marmoritiskin hinnat pyörivät 300 € kahtapuolen.
 
Ylös Bottom