Megane II: etujousen, etuiskunvaimentimen ja kääntölaakerin vaihto

Juha™

Wouldn't know about that, Sir...
Viestejä
1 772
Tykkäyksiä
1
#1
Tässä ohjeessa vaihdetaan Megane II:een etujouset ja -iskunvaimentimet.

Tarvittavat työkalut:
- nosturipaikka tai vaihtoehtoisesti tunkki ja autopukit
- pyöränmutteriavain (yleensä 19 tai 17 mm)
- rautakanki
- jykevähkö puupalikka (4"x6" tai vastaava)
- 13 mm kiintoavain
- 16 mm kiintoavain
- 18 mm kiintoavain
- kuusiokoloavain (5 mm???)
- talttapäinen ruuviavain
- jousipuristimet

Kiristysmomentit:
- Iskunvaimentimen varren yläpultti: 62 Nm
- Iskunvaimennintolpan yläkiinnitys koriin: 21 Nm
- Iskunvaimennintolpan alakiinnitys olka-akseliin: 105 Nm
- Kallistuksenvaimentimen yhdystangon yläkiinnitys iskunvaimentimeen: 44 Nm
- Pyöränpultit: 110 Nm

HUOM! Tämä ohje ei sovellu sellaisenaan Renault Sport -versiolle, koska siinä on erilainen etutuennan rakenne.

Työ sujuu helpoimmin nostamalla molempien puolien etupyörät ilmaan, jolloin maassa oleva puoli ei kallistuksenvaimentimen välityksellä väännä ilmassa olevan puolen pyöräntuentaa ylöspäin.

MUISTA TYÖTURVALLISUUS: Auton on oltava tasaisella ja kovalla alustalla. Tue ylösnostettu auto huolellisesti. Jos käytössä ei ole korjaamonosturia ja joudut käyttämään tunkkia, käytä ehdottomasti autopukkeja. Älä KOSKAAN työskentele pelkän tunkin varaan nostetun auton äärellä, saati alla!!!

Kun etupää on nostettu ylös ja etupyörät poistettu, näkymän pitäisi olla suunnilleen tällainen:



Seuraavassa kuvassa näkyy iskunvaimentimen runko, jonka alapää on puristusliitoksella kiinni olka-akselissa. Iskunvaimentimen oikealla puolella näkyvä ohut pystytanko on kallistuksenvaimentimen yhdystanko, myös koiranluuksi kutsuttu.



Purkaminen on kätevä aloittaa irroittamalla yhdystanko iskunvaimentimesta, tämä tapahtuu avaamalla yhdystangon ylempi kiinnitysmutteri. Tarvittava avainkoko on 16 mm, ja tangon niveltapin päässä on paikka kuusiokoloavaimelle, jolla voi tarvittaessa pitää vastaan ettei tappi pääse pyörimään:



Seuraavaksi irroitetaan pultti, joka kiristää olka-akselin puristusliitoksen. Pultin pää näkyy kuvassa jarruletkun kiinnikkeen alapuolella:



Olka-akselin pultin avainkoko on 18 mm:



Pultin irroituksen jälkeen iskunvaimentimen alapään saa kätevimmin houkuteltua irti olka-akselin pesästä rautakangen ja puukapulan avulla:



Iskunvaimenimen alapää lähtee irtoamaan:



...kunnes iskunvaimennin on irti olka-akselista. Pesän yläpuolella näkyy jarruletkun pidike, joka kiinnittyy olka-akseliin samalla pultilla, joka äsken irroitettiin:



Nyt iskunvaimennintolppa on saatu irti pyöräntuennasta. Seuraavaksi on irroitettava tolpan yläpää korista. Yläkiinnitykseen päästään käsiksi tuulilasin alapuolella olevan muovipaneelin alta. Paneelissa on vaihtoluukku, jota saa raotettua, kunhan ensin irrottaa pari muoviklipsiä ja vetää kumitiivistettä hieman ylöspäin.



Luukun alta löytyy kolme 13 mm avainkoolle sopivaa pulttia, avaa ne:



Yläpulttien irroituksen jälkeen iskunvaimennentolppa ei enää ole kiinni autossa, ja sen pääsee manipuloimaan ulos pyöränkaivosta, minkä jälkeen näkymä on tämä:



Iskunvaimentimen yläkiinnityspiste korissa näyttää altapäin katsottuna tältä:



Ja irrallaan olevan etutolppa tältä:



Seuraavaksi jousi puristetaan kasaan jousipuristimilla:



Puristamisen tarkoitus on saada jousen jännitys ylälautasta vasten poistettua. Jousi ei missään tapauksessa saa olla jännityksessä ylälautasta vasten kun iskunvaimentimen ylämutteri avataan, muuten seuraukset voivat olla hengenvaarallisia! Jouseen on varastoituneena todella paljon liike-energiaa, ja kokoonpuristamaton jousi ampuu ylämutterin, työkalut ja jousen ylälautasen kuolettavalla voimalla irti!!!

Kun jousi on asianmukaisesti puristettu kokoon jousipuristimilla, voidaan ylämutteri avata. Tarvittava avainkoko on 18 mm, iskunvaimentimen varren päässä on upotus kuusiokoloavaimelle, sillä pidetään vastaan:



Mutterin irroituksen jälkeen voidaan jousen ylälautanen nostaa irti, kuvassa lautanen ylhäältä päin:



Sama lautanen nähtynä altapäin:



Edelleen sama lautanen altapäin, nyt ilman kääntölaakeria:



Ja seuraavassa uudella kääntölaakerilla (vaalea) varustettuna:



Kääntölaakeri kannattaa vaihtaa uuteen mikäli siinä tuntuu vähänkään kulumista. Kaikkein turhauttavinta on kasata etupää uusilla jousilla ja/tai iskunvaimentimilla vain huomatakseen jonkin ajan päästä, että kääntölaakerit olisivatkin olleet lähes vaihtokunnossa....

Vielä yksi kuva ylälautasesta sivuprofiilina:



Seuraavaksi aletaan kasata uutta tai "uus-vanhaa" tolppaa. Mikäli uusitaan iskunvaimentimet, muistetaan laittaa pohjaanlyöntikumi uudenkin iskunvaimentimen varren ympärille. Jousi laitetaan oikein päin iskunvaimentimen ympärille, jousen ylä- ja alapäät ovat eri läpimittaiset joten erehtymisen vaaraa ei pitäisi olla. Seuraavaksi jousen ylälautanen päällimmäiseksi koko komeuden päällimmäiseksi:



Edellisessä kuvassa uusi jousi on madallusjousi, jonka vapaa pituus on niin lyhyt, että ylälautasen ja ylämutterin saa paikoilleen ilman jousipuristimiakin. Normaalipituinen uusi jousi sen sijaan pitää puristaa kasaan jousipuristimilla, jotta iskunvaimentimen varren kierrettä saadaan tarpeeksi näkyviin mutterin kiertämiseksi paikoilleen.

Kun ylämutteri on kiristetty [kiristysmomentti: 62 Nm], löysätään jousenpuristimet samalla varmistaen, että jousen ylä- ja alapäät asettuvat oikeaan asentoon ylä- ja alalautasissa olevia stoppareita vasten. Tässä ylälautasessa (itse asiassa kääntölaakerissa) olevassa stoppari ja sitä vasten tuleva jousen yläpää:



Uusi tolppa valmiina asennettavaksi paikoilleen:



Kokoonpano tapahtuu melko lailla tarkasti päinvastaisessa järjestyksessä purkamiseen nähden. Ensin kannattaa kiertää tolpan kolme yläpulttia paikoilleen, jolloin tolpan yläpää pysyy pitelemättä kiinni korissa. Yläpultteja ei vielä tässä vaiheessa kannata kiristää lopullisestï.

Iskunvaimentimen alapää ohjataan seuraavaksi olka-akselin pesään. Itse laitan yleensä tällaisiin pintoihin väliin hieman rasvaa, jota tehdas ei kokoonpanovaiheessa kustannus- ja ajansäästösyistä" muista käyttää:



Tukivartta voi nostaa alapallonivelen alta tunkilla ylöspäin, jolloin iskunvaimentimen alapää on helpompi suostutella olka-akselin pesään. Kun alapää on paikoillaan, laitetaan olka-akselin kiinnityspulti paikoilleen (unohtamatta jarruletkunpidikettä) ja kiristetään momenttiin [kiristysmomentti: 105 Nm].



Muistetaan vielä kiinnittää kallistuksenvaimentimen yhdystangon yläpää iskunvaimentimeen [kiristysmomentti: 44 Nm], minkä jälkeen työn tuloksia voi ihailla:



Tämän jälkeen toistetaan edellä selostettu toiselle puolelle, minkä jälkeen asennetaan pyörät paikoilleen ja lasketaan etupää maahan. Tämän jälkeen loppukiristetään tolppien kolmet yläkiinnityspultit [kiristysmomentti: 21 Nm] ja kiinnitetään peitepaneelin irroitetut kiinnikkeet.

----------------------------------------------------------------------------

Kuvissa vanhojen alkuperäisiskunvaimentimien ja jousien tilalle asennetaan korkeussäädettävä madallussarja. Mielenkiinnon(?) vuoksi laitetaan tähn vielä lopuksi vertailukuvat vakio-osista ja madallusosista.

Madallusiskunvaimentimesta (vasemmalla) voidaan todeta, että sekä runko että varsi ovat vakiota lyhyemmät. Tämä varmistaa sekä riittävän esijännityksen lyhyemmälle madallusjouselle että iskunvaimentimen pohjaamattomuuden.



Jousissa pituusero on selvempi, vasemmalla puolet lyhyempi madallusjousi:

 

Juha™

Wouldn't know about that, Sir...
Viestejä
1 772
Tykkäyksiä
1
#2
Vs: Megane II: etujousen, etuiskunvaimentimen ja kääntölaakerin vaihto

Lisätty yo. ohjeeseen pulttien kiristysmomentit.
 

Draga

Jump in, lets save the world.
Viestejä
50
Tykkäyksiä
0
#3
Vs: Megane II: etujousen, etuiskunvaimentimen ja kääntölaakerin vaihto

Hyvät ohjeet. Toimii pitkälti Scenic II versioon. Ainoa, että nuo yläpään pultit on vähän erillaisemmassa piilossa =)
 

jyha

Aktiivinen jäsen
Viestejä
818
Tykkäyksiä
0
#4
Vs: Megane II: etujousen, etuiskunvaimentimen ja kääntölaakerin vaihto

en tiedä tarpeellisuudesta, mutta madalluksen yhteydessä lienee syytä käyttää tukivarren korin puoleiset puslat löysällä, etteivät jää niinsanotusti jännitykselle perusasennon muuttuessa.
 
Viestejä
14
Tykkäyksiä
0
#5
Vs: Megane II: etujousen, etuiskunvaimentimen ja kääntölaakerin vaihto

On hienoa kun joku näkee noin paljon vaivaa laittaessaan noin seikkaperäisiä ohjeita foorumiin. Itse tein kyseisen homman käyttämällä Bilteman puristimia vuodelta 1 ja 2, joissa on vain 1 koukku molemmissa päissä ja niitä kaluja oli vain 2 kpl! Kamala homma kaikkine rautalankavarmistuksineen ja vinkoineen! Huom. Ottakaa kunnon puristimet! Olen kyllä tehnyt melkoisesti autokorjauksia sekä laivojen koneistokorjauksia, ja päättelemällä sekä kokemuksella näitä meikä pitkälti tekee, mutta onhan se pirun paljon selkeämpää tuonkaltaisia ohjeita ensin vilkaista. Toivon jatkossakin lisää tuollaisia kuvasarjoja! Olisikos Juhalla vinkkiä Meganen pissapojan mykistymiseen, jota kyselin sähköt-osastolla?
T: Romumikäromu
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Viestejä
3 489
Tykkäyksiä
1
#6
Vs: Megane II: etujousen, etuiskunvaimentimen ja kääntölaakerin vaihto

romumikäromu sanoi:
Olen kyllä tehnyt melkoisesti autokorjauksia sekä laivojen koneistokorjauksia, ja päättelemällä sekä kokemuksella näitä meikä pitkälti tekee, mutta onhan se pirun paljon selkeämpää tuonkaltaisia ohjeita ensin vilkaista. Toivon jatkossakin lisää tuollaisia kuvasarjoja!
Eikä muuten tuo ole suinkaan ainut Juhan erinomaisen selkeä kuvallinen ohjeistus :) *kiittäen kumartaa syvään*
 
Viestejä
44
Tykkäyksiä
0
#7
Vs: Megane II: etujousen, etuiskunvaimentimen ja kääntölaakerin vaihto

Kerrassaan loistava kuvasarja.

Näillä ohjeilla uskaltaudun kääntölaakerin vaihtoon.

Kiitos Juhalle isolla kädellä :)
 

hhelminen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 618
Tykkäyksiä
3
#8
Vs: Megane II: etujousen, etuiskunvaimentimen ja kääntölaakerin vaihto

Heh, ensin hukitaan ja sitten tutkitaan, nimittäin vaihdoin juuri toisen puolen ja ajattelin kirjoittaa tännekin ohjeet (Mutta juha olikin kerinnyt).
Itse vaihdoin myös koko yläpään täydellisenä, tosin turhaan koska pelkkä kääntölaakeri olisi sinne piisannut...
Meidän Meganeen hankin Monroen kaasuiskarit Mister Autosta, alkuperäisiin (Tod KYB) verrattuna ulospäin jousto oli 20-30mm suurempi (mikä tarkoittaa mukavempaa "kyytiä" mm hidastetöyssyissä).
Vanhan jousen kun puristin niin siihen jäi vielä jännitystä ennen irroitusta, Monroeen meni samalla puristuksella paikalleen heittämällä (jopa niin että jousi ei pysynyt edes paikoillaan tolpassa).
Purustimien irroituksen jälkeen totesin että esijännitystä on aivan riittävästi ja jousi on tukevasti lautasten pohjalla.
Alkuperäiset iskarit oli tosin katsastuksessa vielä aivan priimakunnossa, mutta koska vaihtoon meni kääntölaakerit ja jarrut levyineen (myös taakse) niin ajattelin vaihtaa samalla myös iskarit kun eivät kustantaneet kuin 51€ kpl.
SKF:än täydellinen kääntölaakeri setti olikin sitten jo kalliimmat kuin iskarit, 129.39€...
Nyt kun tein kerran niin eipä tarvitse uudelleen tehdä, auto on kuitenkin meillä (emännällä) todennäköisesti 7-8 seuraavaa vuotta!

Ps Megane on emännän käytössä joten perhesovun säilyttämiseksi turha edes ajatella madallus sarjaa. ;)
 

RelluPeki

...sama se sille...
Viestejä
80
Tykkäyksiä
0
#9
Vs: Megane II: etujousen, etuiskunvaimentimen ja kääntölaakerin vaihto

Paras ohje ikinä! Onko nuo kiristymomentit samoja sceniceihin, etenkin grand sceniciin? Mistä niitä saisi tietää?
 

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
2 751
Tykkäyksiä
4
#10
Vs: Megane II: etujousen, etuiskunvaimentimen ja kääntölaakerin vaihto

RelluPeki sanoi:
Paras ohje ikinä! Onko nuo kiristymomentit samoja sceniceihin, etenkin grand sceniciin? Mistä niitä saisi tietää?
Tuonne naputtelin joskus muutamat lukemat talteen. Grand Scenicin osalta.
http://renaultkeskustelu.net/foorumi/index.php?topic=11398.msg74453#msg74453
 

tm17

Nuorempi jäsen
Viestejä
3
Tykkäyksiä
0
#11
Vs: Megane II: etujousen, etuiskunvaimentimen ja kääntölaakerin vaihto

Itsellä edessä sama rumba. Myyjän sanoma "koiranluun" kalkatus osoittautui katkenneeksi etujouseksi joka kalkatti kun poikkinainen osa hölskyi jousikupin päällä suojakumen varassa. Nyt tarkistelin tovin jälkeen muut jouset niin molemmat etu ja toinen takajousi poikki. Mahtaa olla melko kulutustavaraa. Tilasin saksasta uudet osat ja niitä odotellessa vaihtoon. Saksasta huomattavasti halvemmat osat kympin postikuluilla, 275€ tuli hintaa joka nurkkaan uudet jouset, eteen iskarit suojakumineen ja kääntölaakerit, kaikki KYB-merkkiä. Suomesta Motonetin halvin setti muistaakseni päälle 400€ samoille osille.
 

hhelminen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 618
Tykkäyksiä
3
#12
Vs: Megane II: etujousen, etuiskunvaimentimen ja kääntölaakerin vaihto

tm17 sanoi:
Mahtaa olla melko kulutustavaraa.
No meillä meni Megane II 165tkm kohdalla etujousi poikki (rikkoi kääntölaakerin samalla), vaihdoin myös kaikki kerralla (koska tarvikejouset olivat eri mittaisia ja jäykkyyksiä kuin alkuperäiset).
Ei haittaa jos kestää toiset 165 tuhatta.
Huomautuksena autostamme on täydellinen huoltokirja johon huollot kaikki tehty merkkihuollossa ja kirjattu viimeistä nippeliä myöden korjaukset (polttimoiden vaihtoa myöten hintoineen).
 

rami_a

Nuorempi jäsen
Viestejä
10
Tykkäyksiä
0
#13
Vs: Megane II: etujousen, etuiskunvaimentimen ja kääntölaakerin vaihto

Vanha topic, mutta kun jousen vaihto on edessä ja yksi kohta muutoin hyvässä ja helpossa ohjeessa pisti mietityttämään.

Renaultin virallisissa ohjeissa irrotetaan koko olka-akseli, varoen kuitenkin vetoakselin irtoamista. Melkoinen homma, mutta joku syy pitää olla asian tekemiseen vaikeasti.

Kysymys kuuluukin, miten turvallista on irrottaa iskunvaimentimen alapää olka-akselista puupalikan ja rautakangen avulla. Siinä ilmeisestikään jousi ei painu kasaan, vaan olka-akseli vääntyy alas. Onko siinä vaarana esimerkiksi nivelten, vetoakselin tai jonkun muun osan vaurioituminen?

Kun jokin aika sitten googlasin jousenvaihtoa, löysin videon tai kuvasarjan jossa jousta kiristettiin jousenpuristimilla jousi-iskunvaimennin-setin ollessa vielä paikallaan autossa, jolloin pyöränripustusta ei tarvinnut väkivalloin vääntää alas settiä irroitettaessa. Luulen, että päädyn varmuuden vuoksi tähän vaihtoehtoon ja mahdollisesti irrotan sisälokasuojan lisätilan saamiseksi puristimille.

En minä mitään mistään tiedä, kunhan pohdiskelen, joten mitä mieltä on arvon raati?
 

hhelminen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 618
Tykkäyksiä
3
#14
Vs: Megane II: etujousen, etuiskunvaimentimen ja kääntölaakerin vaihto

rami_a sanoi:
En minä mitään mistään tiedä, kunhan pohdiskelen, joten mitä mieltä on arvon raati?
Kyllä ne tolpan alapäät helposti lähtee irti kun nostat kummankin puolen ilmaan, tällöin ei kallistuksen vakaaja pistä hanttiin..
 
Viestejä
234
Tykkäyksiä
0
#15
Vs: Megane II: etujousen, etuiskunvaimentimen ja kääntölaakerin vaihto

Juu helposti lähtee mutta suosittelen varaamaan liukkaria crc tai wd40 tms. Kaveriks. Kuskin puolella vain varoo ettei jätä olka akselia irroitettuna nojaamaan oman onnensa nojaan kun saattaa vetästä vetarin pihalle laatikosta.
 
Viestejä
224
Tykkäyksiä
0
#16
Hyvät ohjeet, kiitokset Juhalle. Osas varautua mitä työkaluja tarvitsi. Paukahti etujousi meksusta poikki ennen joulua. Välipäivinä sitten vaihdoin uudet etujouset ja kääntölaakerit. 4h homma 2 pukin varassa. Kuskinpuolella iskarin alapään pultti niin ruosteessa, että alkoi kanta kääntyä mutta kierre ei..
Oli sitten pakko ottaa koko iskari/olka-akseli paketin alas kerralla.
 

Liitteet

Ylös Bottom