Megane II, Airbagin spiraalijohdon vaihto ei korjaa ongelmaa!

rellullapääsee

Aktiivinen jäsen
Viestejä
553
Olipa tuossa Megane II:ssa airbagin tyyppivika, ratin spiraalijohto päreinä. Vaihdoin uuden johdon, mutta viikon päästä rutina alkoi uudelleen ja kohta airbag-valo taas loimotti mittaristossa.

Tarkempi tarkastelu osoitti, että muovinen spiraalin kotelo kuluu aikaamyöten pohjastaan, jolloin spiraalikaapelin keskiosa pääsee nousemaan niin paljon, että hammasratas pääsee hyppimään hampaistaan. Ja kun kaapelin ohjauskiekko ei enää ole kohdallaan, niin kaapeli pääsee sylttäämään ja lopulta katkeaa.

Välyksen huomaa sivulta katsottaessa. Kansi ei ole tiiviisti runkoa vasten:
valys.jpg

Ja hammasratas pääsee hyppäämään:
hyppy.jpg

Helppona ratkaisuna koko kansiosan vaihtaminen. Uusi osa tilattuna n. 20€:
uusi.jpg
 

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
814
Kiitos, aina kiva kun joku viitsii tällaisista korjauksista laittaa dokumentaatiota tänne.
Mitä tämän hammasratassysteemin tarkoitus muuten on?
 

rellullapääsee

Aktiivinen jäsen
Viestejä
553
Kiitos, aina kiva kun joku viitsii tällaisista korjauksista laittaa dokumentaatiota tänne.
Mitä tämän hammasratassysteemin tarkoitus muuten on?
Se pyörittää tuota kuvassa näkyvää ohjuria puolet siitä mitä ratti pyörii. Airbagikaapeli puolestaan tekee lenkin tuossa ohjurin päällä, jolloin ohjurin liike pitää kaapelin koko ajan yhtä kireällä, eikä kaapeli pääse sotkeentumaan.
kiristin.jpg
 

rellullapääsee

Aktiivinen jäsen
Viestejä
553
Vielä olisimme iloisempia jos kertoisin varaosanumeronkin tuolle kannelle.. ;)
Ei sille pelkälle kannelle varmaan edes ole erillistä numeroa. Jotain näitä voi näihin netin kauppapaikkoihin antaa, niin osumia alkaa tulemaan: 8200216459 8200216462 8200216465. Tuolta tilasin: https://www.aliexpress.com/item/4001283170276.html.

Kannattaa tarkistaa kahteen kertaan, että tulee koko kansi! Useat myyvät pelkkää kaapelia, mutta kuvat ovat samoja.
 

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
814
Se pyörittää tuota kuvassa näkyvää ohjuria puolet siitä mitä ratti pyörii. Airbagikaapeli puolestaan tekee lenkin tuossa ohjurin päällä, jolloin ohjurin liike pitää kaapelin koko ajan yhtä kireällä, eikä kaapeli pääse sotkeentumaan.
katso liitettä 17061
OK, onpas mielenkiintoinen viritys. Onkohan äänimerkin kytkimen johdoille sitten vain jotkut liukurenkaat, joiden kautta sähkö kulkee ja sellainen olisi sitten liian epävarma Airbagille.
 

rellullapääsee

Aktiivinen jäsen
Viestejä
553
OK, onpas mielenkiintoinen viritys. Onkohan äänimerkin kytkimen johdoille sitten vain jotkut liukurenkaat, joiden kautta sähkö kulkee ja sellainen olisi sitten liian epävarma Airbagille.
Juurikin näin. Itseasiassa liukurenkaiden jouset taitavat suurin syy tuohon välystymiseen ollakin, kun aiheuttavat kiekon taakse sen verran painetta, että muovi muovia vasten hangatessaan kuluu.
 
Ylös Bottom