Megane II 1.6 16V Extreme

Renaultisti

Volvo S60 2.5T Geartronic -04
Viestejä
565
Tykkäyksiä
0
#1
Tuollainen tuli käyttöautoksi, tuli toisen ranskalaismerkin kokeilun jälkeen ikävä Renaultia. Tämä on seitsemäs Renault lähipiirissä eikä niistä ole pahaa sanottavaa. Auto 2008 mallinen ja kilometerjä 133 000, suht paljon ajettu siis ikäisekseen mutta on ainakin 120 000 iso huolto takana. Ja kun on 1-omisteinen tarkalla Bilian huoltohistorialla niin mikä ettei. Katsotaan miten käy. Väri on kerrankin pikkuvirheet häivyttävä hopea metalliväri ja sisusta ainut oikea musta, viis siitä mitä kesähelteellä tapahtuu 8).

Eipä tälle itse vielä ole paljon tehty, jotain pientä. Kunnon pesu sisä- ja ulkopinnoille, kaikki kaiuttimet vaihtui Pioneerin valmisteisiin ja hanskalokeroon tuli USB/SD/AUX Connection box. Kapselit meni uusiksi kun alkuperäiset oli ajeltu pitkin katukiviä. Etupää saa vielä mallikohtaiset roiskeläpät, tuleepahan helmat ja alakyljet suojeltua. Kaipaa myös kunnon puunausta, lähemmässä tarkastelussa löytyy kaikenlaista pientä tiukassa istuvaa likatahraa maalipinnasta. Ensi keväänä tarkoitus mennä vannekaupoille ja koittaa ehkä vaimentaa noita ovia. Talveksi tekeminen aina vähän hiipuu lämpimien tilojen puutteen vuoksi.
 

Liitteet

Renaultisti

Volvo S60 2.5T Geartronic -04
Viestejä
565
Tykkäyksiä
0
#2
Vs: Megane II 1.6 16V Expression

Myös tällaisten kanssa on tullut puuhasteltua monen moista, varsinkin tuo punainen tuotti monenlaista askaretta, oli minulla kilometrit 225 000 -> 280 000. Kulki kuin mikä mutta jotain osaa meni uusiksi vähän väliä. Taitaapi nuo kilometrit selittää sen. Laguna oli kyllä hyvä mutta meni vaihtoon ilmastoinin puutteen vuoksi. Ja silloin hairahduinkin siihen toiseen ranskalaismerkkiin... :-[
 

Liitteet

Luukkonen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
649
Tykkäyksiä
0
#3
Vs: Megane II 1.6 16V Expression

Ainoa mikä hairitsee niin noi "biltema" pölärit!

Jos haluaa ajaa peltivanteilla niin ehdottomasti alkuperäiset eikä tollasia halvan näkösiä rimpuloita!
 

Jakz

Aktiivinen jäsen
Viestejä
680
Tykkäyksiä
0
#4
Vs: Megane II 1.6 16V Expression

Hieno on kyllä Megane mutta tosiaan nuo pölärit vie vähän "arvokkuutta" ;)
 
Viestejä
330
Tykkäyksiä
0
#5
Vs: Megane II 1.6 16V Expression

Renaultisti sanoi:
Tuollainen tuli käyttöautoksi, tuli toisen ranskalaismerkin kokeilun jälkeen ikävä Renaultia. Tämä on seitsemäs Renault lähipiirissä eikä niistä ole pahaa sanottavaa. Auto 2008 mallinen ja kilometerjä 133 000, suht paljon ajettu siis ikäisekseen mutta on ainakin 120 000 iso huolto takana. Ja kun on 1-omisteinen tarkalla Bilian huoltohistorialla niin mikä ettei. Katsotaan miten käy. Väri on kerrankin pikkuvirheet häivyttävä hopea metalliväri ja sisusta ainut oikea musta, viis siitä mitä kesähelteellä tapahtuu 8).

Eipä tälle itse vielä ole paljon tehty, jotain pientä. Kunnon pesu sisä- ja ulkopinnoille, kaikki kaiuttimet vaihtui Pioneerin valmisteisiin ja hanskalokeroon tuli USB/SD/AUX Connection box. Kapselit meni uusiksi kun alkuperäiset oli ajeltu pitkin katukiviä. Etupää saa vielä mallikohtaiset roiskeläpät, tuleepahan helmat ja alakyljet suojeltua. Kaipaa myös kunnon puunausta, lähemmässä tarkastelussa löytyy kaikenlaista pientä tiukassa istuvaa likatahraa maalipinnasta. Ensi keväänä tarkoitus mennä vannekaupoille ja koittaa ehkä vaimentaa noita ovia. Talveksi tekeminen aina vähän hiipuu lämpimien tilojen puutteen vuoksi.
Hienon näköinen hopeana. Ensi keväänä uusilla aluilla oikea namu. En koskaan oikein ymmärtänyt, miksi II Breakia väitettiin ulkonäöltään vähän tylsäksi ja "harmaaksi". Enemmän taisi olla aikaansa edellä. -08 mallista on varmaankin suurin osa alkupään malliston ongelmista tullut jo korjattua.
Mitä tarkoitit ovien vaimentamisella?
 

jaho

Aktiivinen jäsen
Viestejä
644
Tykkäyksiä
0
#6
Vs: Megane II 1.6 16V Expression

Ovien vaimentamisella tarkoitetaan ilmeisesti äänenvaimennusmattoa oviin. Laittaisin samalla myös etulokareihin ja tietty peräkonttiin ja sit kattoon. Eli joka puolelle. Itsellä ajatuksena Lagunasta tehdä talven mittaan entistä hiljaisempi.
 

Renaultisti

Volvo S60 2.5T Geartronic -04
Viestejä
565
Tykkäyksiä
0
#7
Vs: Megane II 1.6 16V Expression

Luukkonen sanoi:
Ainoa mikä hairitsee niin noi "biltema" pölärit!

Jos haluaa ajaa peltivanteilla niin ehdottomasti alkuperäiset eikä tollasia halvan näkösiä rimpuloita!
On ne vähän laadukkaammat kuin mitä Biltemasta saa ;D , mutta kelpuutan ne itsekin vain nyt syksyksi ja talvirenkaisiin. Orkkikset oli kieltämättä hyvännäköiset ja saatanpa sellaiset metsästää uudet jostain. Kesäksi tulee kyllä alut mutta taidan pysyä ihan vakiokoossa. On noita 40-50 profiilin renkaita ollut eikä tule enää minun autoihin koska haluan matkustaa mukavasti.

jaho sanoi:
Ovien vaimentamisella tarkoitetaan ilmeisesti äänenvaimennusmattoa oviin. Laittaisin samalla myös etulokareihin ja tietty peräkonttiin ja sit kattoon. Eli joka puolelle. Itsellä ajatuksena Lagunasta tehdä talven mittaan entistä hiljaisempi.
Jep, juuri tuota tarkoitin. Pioneerit soi kyllä jotenkuten hyvin mutta bassopää hukkuu ajossa taustameluun ja soi vähän kopisevasti, ajattelin että vaimennusmatto voisi olla hyvä vaihtoehto.
 

Renaultisti

Volvo S60 2.5T Geartronic -04
Viestejä
565
Tykkäyksiä
0
#8
Vs: Megane II 1.6 16V Expression

No niin vähän väliaikatietoa. Talvi mennyt hyvin, talviominaisuuksissa ei valittamista tosin eipä tämä mikään huipputalvi ole ollut tähän asti, pakkasta ollut parhaimmillaan siinä parinkymmenen kieppeillä täällä lounais-suomessa. Lämpöä autossa riittää kohtalaisesti ja hanurinlämmittimet ovat hyvät. Eikä ole ollut herkkä jäätymään mistään lukoista, tiivisteistä ym. mitä talvella nyt voi jäätyä. Tosin autolla on katospaikka joten auttaa varmasti. Ajettavuus täsmällistä, tukevaa ja pitoa hyvin. Renkaat Nokia Hakkapeliitta 5.

Kilsoja tullut vähän, vasta vajaa 4000 syyskuusta lähtien. Uusittua:

- polttimoiden vaihtoluukut molemmin puolin
- jarrunesteet
- sivupeilin lasi kuskin puolelle

Huoto tulee ajankohtaiseksi tammi-helmikuussa ja nurkista löytyy jo Elffin öölit koneeseen ja laatikkoon+kaikki suodattimet ja tulpat.

Sellainen projekti tuli myös tehtyä talveksi että purin keulan ja irroitin umpiot. Vaihtoon meni parkkipolttimot ja vilkkupolttimot, pitkille laitoin sellaiset Philips +100% tehohalogeenit(täällä etelässä joutuu käyttämään niin harvoin että kestää vähän pitempään kuin lyhkäsissä). On kyllä kirkkaat ja näyttävät hyvin mutta todellisuudessa se on jotain +30-35% luokkaa, joku muistaakseni sen on testannut valomittarilla. Lähivalot kun ovat surkeat niin asensin K4300 xenonit. Nyt näkee vähän paremmin eikä näytä häiritsevän vastaantulijoitakaan kun on tuo linssitekniikka. Vanhassa autossa oli heijastinumpiossa xenonit ja siitä tuli protestia häikäisevän hajavalon takia. Ilmeisesti linssistä ei sitä tule niin häiritsevästi.

Lähiaikoina pitäsi tutkia myös ohjauksesta lähtevä kolina, kuuluu terävissä kuopissa ja myös paikoillaan selvästi kun kääntelee puolelta toiselle, kunhan radio ja puhallin on pois päältä. Saas nähdä onko raidetangon sisäpäät vai ulkopäät vaiko itse ohjausvaihde sökö tai löysällä, sitäkin näissä on vissiin esiintynyt. Tai sitten jää mysteeriksi. Puolison -99 Clio esimerkiksi kolahtelee myös mutta minä en ole eikä katsurikaan ole löytänyt koskaan mitään.

Kerrotaan taas lisää kunhan tutkin ja viisastun.
 

Renaultisti

Volvo S60 2.5T Geartronic -04
Viestejä
565
Tykkäyksiä
0
#9
Vs: Megane II 1.6 16V Expression

Asiaa ihmetelty. Nostin koko keulan ylös ja otin renkaat pois. Alapallot, raidetangon ulommat päät ja koiranluut tuntui olevan kunnossa. Sitten irroitin raidetangon ulommat päät iskari/napa kokonaisuudesta jotta sain hammastangon vapaaksi. Repelin raidetankoja joka suuntaan enkä saanut klappia aikaiseksi sisäpäihin tai hammastankoon.

Tuli mieleen että tarvii varmaan vähän painoa taakseen tullakseen ilmi joten raidetangon päät takaisin kiinni ja renkaat paikoilleen. Johan rupesi klappi löytymään kun renkaista käänteli. Ei tarvinut nykiä kun pikkuisen sivuttain, vähän enemmän voimaa käyttäen, niin tuntui molemmin puolin.

Sitten auton alle ja sieltä käsin kääntelemään renkaita ja kuuntelemaan. Ääni tuli selvästi hantin puolelta, kuskin puolelta kun käänteli niin välys tuntui mutta vähemmän ja ääni ei kuulunut kuin vaimeasti. Klappi ääni tuntui tulevan selvästi hantin puolen raidetangon sisäpäästä, sen verran lähelle korvan sai auton alla ollessa.

Lopuksi auto alas renkailleen ja apuri rattia kääntelemään ja konetilasta käsin kuuntelemaan, moottori tietenkin sammutettuna. Nyt painoa yhden auton verran joten rattia sai käännellä ihan voimalla. Nyt kolinakin luonnollisesti oli niin kuuluva että tuntui kuuluvan joka puolelta. No hammastanko nivelineen on sellaisessa sopukassa ja muutenkin yhtä puuta puolelta toiselle niin tuntuu se kuuluvankin joka puolelta konehuoneesta. Metallia pitkin ääni liikkuu hyvin.

No, näitten ihmettelyjen perusteella raidetangon sisäpäät tilaukseen, menkööt samalla ulommatkin päät uusiksi. Sitten kiroan kun se onkin se hammastanko ;D
 

JPE

Megane II 1,6 2004
Viestejä
577
Tykkäyksiä
0
#10
Vs: Megane II 1.6 16V Expression

Ota oikean puolen rt-sisäpäästä kiinni ja liikuta sitä ylös ja alas. Sillain se välys noihin hammastankoihin useimmiten ilmaantuu.
 

rvensi

Nuorempi jäsen
Viestejä
24
Tykkäyksiä
0
#11
Vs: Megane II 1.6 16V Expression

ookkona kääntölaakerit katsonut, on merkin vaivana ja paukkuu pyöriä kaantäessä ei kyllä ajaessa
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Viestejä
3 481
Tykkäyksiä
1
#12
Vs: Megane II 1.6 16V Expression

Renaultisti sanoi:
Klappi ääni tuntui tulevan selvästi hantin puolen raidetangon sisäpäästä, sen verran lähelle korvan sai auton alla ollessa.
Valitettavasti Megane II tyyppivika: Hammastangon pelkääjän puoleinen päätypusla kulahtaa ja sitä ei voi vaihtaa => koko hammastanko vaihtoon :( Vika ilmenee juurikin samalla tavalla kuin raidetangon sisäpään välys (=> esim. katsuri sanoo että sisäpää väljä ja hylkää katsastuksen), mutta oikea vika paljastuu vasta kun on tuon auki purkanut :-\

Nimim: Kokemusta on :'(
 

Renaultisti

Volvo S60 2.5T Geartronic -04
Viestejä
565
Tykkäyksiä
0
#13
Vs: Megane II 1.6 16V Expression

rvensi sanoi:
ookkona kääntölaakerit katsonut, on merkin vaivana ja paukkuu pyöriä kaantäessä ei kyllä ajaessa
Kääntölaakerit eivät pauku, ainakaan vielä.

HiTec sanoi:
Renaultisti sanoi:
Klappi ääni tuntui tulevan selvästi hantin puolen raidetangon sisäpäästä, sen verran lähelle korvan sai auton alla ollessa.
Valitettavasti Megane II tyyppivika: Hammastangon pelkääjän puoleinen päätypusla kulahtaa ja sitä ei voi vaihtaa => koko hammastanko vaihtoon :( Vika ilmenee juurikin samalla tavalla kuin raidetangon sisäpään välys (=> esim. katsuri sanoo että sisäpää väljä ja hylkää katsastuksen), mutta oikea vika paljastuu vasta kun on tuon auki purkanut :-\

Nimim: Kokemusta on :'(
Tänään tuli rt sisäpäät, rt ulkopäät ja suojakumit. Kunhan hommaan ryhdyn niin ensimmäinen homma onkin ottaa raidetangon suojakumi pois pelkääjän puolelta. En tehnyt sitä vielä kun ei ollut uutta osaa laittaa mahdollisen rikkoutuvan tilalle. Kunhan kumin saa pois niin luulisi näkevän mikä siellä loppujen lopuksi heiluu, hammastanko vai raidetangon sisänivel.

Joutuuhan tässä mahdolisesti siis hammastangon vielä tilaamaan. Siinä tapauksessa en tosin tarvi rt sisäpäitä enkä suojakumeja kun ovat mukana hammastankopaketissa mutta jääkööt hyllyyn odottamaan, eivät olleet kalliita.
 

Renaultisti

Volvo S60 2.5T Geartronic -04
Viestejä
565
Tykkäyksiä
0
#14
Vs: Megane II 1.6 16V Expression

Huolto tehty ja sen myötä lisätään vaihdettujen osien listaan yksi sytytyspuola. Huomasin tulppien vaihdossa että yksi puola on kuorestaan halki kahdesta kohtaa ja pullistunut. Moottorin toiminnassa ei kuitenkaan ole ollut ongelmia eli puola toimi vielä mutta täytyyhän tuollainen vaihtaa.
 
Viestejä
214
Tykkäyksiä
0
#16
Vs: Megane II 1.6 16V Expression

Renaultisti sanoi:
Eipä tälle itse vielä ole paljon tehty, jotain pientä. Kunnon pesu sisä- ja ulkopinnoille, kaikki kaiuttimet vaihtui Pioneerin valmisteisiin ja hanskalokeroon tuli USB/SD/AUX Connection box.
Oliko iso työ vaihtaa kaiuttimet taakse? Eteenhän ne menee suunnilleen heittämällä, mutta takana pitänee purkaa ovea vähän enemmänkin?
 

Renaultisti

Volvo S60 2.5T Geartronic -04
Viestejä
565
Tykkäyksiä
0
#17
Vs: Megane II 1.6 16V Expression

Takaovista lähtee se kangasosuus erikseen irti.

Eli sisäpuolinen oven kiinnivetokahva, sen pohjalla on torx, se irti. Meisselillä tai kapealla muovilastalla voi kammeta sen sitten pois paikoiltaan(johdot irti jos sähköikkunat). Sitten sen kahvan pois ottamisen jälkeen näkyy muovikaistale missä myös yksi pieni torx, se irti.

Sitten oven sisäpuolisen avauskahvan kehys pitää irroittaa, siinä myös muistaakseni yksi torx. Sitten kammetaan se pois paikoiltaan.

Myös ikkunakampi pois jos on manuaali ikkunat.

Sitten vaan vaan vetää voimalla sitä osuutta joka on kankaalla päällystetty. Ote alareunasta, tai oikeastaan siitä kiinnivetokahvan aukosta voi vetää. Kangasosuus taittuu ylöspäin. Varovaisuutta kuitenkin hommaan ettei halkea.

Tällä tavalla kaiuttimeen pääsee käsiksi.
 
Viestejä
214
Tykkäyksiä
0
#18
Vs: Megane II 1.6 16V Expression

Kiitti vinkeistä, pitää harkita jos vaihtaisi Pioneerit taaksekin. Vaikuttiko takakaiuttimien vaihto muuten paljonkin äänenlaatuun? Itselläni on siis edelleen orkkikset siellä, tosin mutella.
 

Renaultisti

Volvo S60 2.5T Geartronic -04
Viestejä
565
Tykkäyksiä
0
#19
Vs: Megane II 1.6 16V Expression

No kyllä se orkkiskaiuttimiin verrattuna parani selvästi mutta niitten sijoituspaikka on aika huono, ei sieltä mitenkään ihmeellisesti saa loppujen lopuksi kuulumaan.
 

Renaultisti

Volvo S60 2.5T Geartronic -04
Viestejä
565
Tykkäyksiä
0
#20
Vs: Megane II 1.6 16V Expression

Nyt on Meganeen hammastanko vaihdettu, vaihdoin itse ja hammastanko oli Autoasi ketjusta tilattu tehdaskorjattu palikka. Laitoin uusiksi myös raidetangon päät, merkiltään Lemförder. Tänään auto kävi pyörien suuntauksessa ja samalla huollettiin ilmastointi ja desinfioitiin ilmakanavat.

Seuraavaksi olisi katsastus kesäkuussa, sen suhteen ei pitäisi olla huolta. Toisessa ketjussa ihmettelemäni vetarin sisempi suojakumikin osoittautui ehjäksi.
 
Ylös Bottom