Megane II 03 HB kolahdukset keulasta

Singha

Jäsen
Viestejä
105
Olisiko kellään heittää paras arvaus kolahtelun syystä? Terävissä kuopissa kolahtaa voimakkaasti luultavasti vasemmalta puolelta. Kolahdus kuuluu sekä sisään, että ulosjoustossa. Itse epäilen iskarin yläpään laakeria/kumia.
 

teekeepee

Jäsen
Viestejä
116
Sinä aikana, kun tässä arvuuteltaisiin, niin ota etupää ylös ja siitä selvittelemään järjestyksessä koiranluu, alapallo linjalla. Iskarin yläpään laakeri ja kumi on purkujärjestyksessä viimeisenä, jos sitä ennen kolina ei ole selvinnyt.
 

Fuego Turbo

Tunnettu jäsen
Viestejä
2 599
Jos jousi on poikki, niin kannattaisiko harkita samalla sen kääntölaakerin uusintaa? Menisi samalla. Useinmiten kun kääntölaakeri kanittaa, niin jouseen kohdistuu enemmän voimia ja jostain kohtaa saattaa poikkikin mennä. Ei tietenkään saa yleistää mutta näin on huomattu 3 miljoonan kilometrin kokemuksella..
 

otto

tipan tuntija + mopar V8 hemi
Viestejä
769
ja se toinenkin jousi saattaa päättää päivänsä minähetkenä tahansa, naapurin vehkeestä meni alle 50 kilometrin välein.
 
Viimeksi muokattu:

Vaahteramaki

Jäsen
Viestejä
88
Molemmat jouset samalla kertaa vaihtoon ja tosiaan ainakin minä suosittelen kääntölaakerien vaihtoa kun "pakka" on levällään. Kannattaa myös tarkastella iskareita todella kriittisesti kun kerran korjaillaan/puretaan. Saattaa ajotuntumakin parantua melkoisesti.
 

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
968
Samoilla linjoilla, jos autolla aikoo seuraavat 100tkm ajella niin itse harkitsisin molempien etutolppien vaihtoa kokonaisuudessaan. Mukava kasata puhtaat iskarit, jouset ja kääntölaakerit ja vaihtaa sitten vanhojen tilalle. Korjaamollakin säästyy aikaa jos laittavat uudet osat. Lopuksi vielä aurauskulmien tarkistus/säätö, jottei etukumit ala kulumaan epänormaalisti.
 

teekeepee

Jäsen
Viestejä
116
Mikä mahtaa nykyisiä jousia vaivata, kun katkeavat melkein alkumatkoilla. Pitäiskö Iivo Niskaselta kysyä neuvoa, kuinka kestetään loppuun saakka. Vaihdoin viime vuonna omaan kiesiin (Scenic -10) joka nurkkaan uudet vieterit. Kaikki olivat kahtena tai kolmena kappaleena. Vanhempiin Relluihini olen yhden kerran vaihtanut takavieterin joskus 70- luvulla, kun 12 TL:stä oli lähtenyt viiden sentin pätkä toisesta päästä.
 

Fuego Turbo

Tunnettu jäsen
Viestejä
2 599
Niihin vaikuttaa Suomen tiestö, auraamattomat tiet nykyään, ne huonokuntoiset kääntölaakerit
Ja vanhuus osissa . Helposti saa rikki nämä ...
 

maximi

Jäsen
Viestejä
271
ja se toinenkin jousi saattaa päättää päivänsä minähetkenä tahansa, naapurin vehkeestä meni alle 50 kilometrin välein.
Jeps. Katsastuksessa huomattiin vasemman etujousen menneen poikki. Seuraavana päivänä oikea etujousi meni poikki. Syyllisiksi paljastuivat jumittavat kääntölaakerit. Molemmat etujouset + kääntölaakerit siis vaihtoon. Etujousi on luokkaa 100 € ja käääntölaakeri n 25 €. En näe syytä miksi edes harkitsisi olla vaihtamatta tuo laakeri, kun kerran ns "paikat avaa" ja osan hinta on pieni.
 

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
968
Hyvä ne kääntölaakeritkin on vaihtaa, mutta kannattaa ostaa mielellään OEM-laatuiset. Itselläni kävi Megane II:n kanssa niin, että vaihdoin iskarit ja kääntölaakerit, lämpöisillä kesäkeleillä alkoi etupäässä paukkua kun laakerit eivät toimineet. Olivat ihan oikein asennettu paikalleen, koska ei niitä väärin sinne pysty laittamaan. Ilmeisesti se laakerin runko oli vääränlaista muovia, joka lämpöisessä pehmeni jolloin laakeri ei pysynyt riittävästi muodossaan. No homma ratkesi sillä, että putsasin vanhat laakerit ja laitoin niihin uuden vaseliinin ja vaihdoin ne niiden kelvottomien tilalle. Reilu 100tkm ovat alkuperäiset kääntölaakerit huoltamsen jälkeen taas toimineet.
 

hhelminen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 291
Vasen etujousi on poikki, tiistaina pajalle
Jos meinaat vaihdattaa vain yhden jousen niin tarkista värikoodaus jommasta kummasta alla olevasta etujousesta, jotta tulee samanlainen.
Niitä kun on monen jäykkyisiä ja jos sattuu oiken eriparia olevat niin auto saaattaa puoltaa, tokin ne pitäisi vahtaa aina pereittain (yleensä jousien takuu vaatii että kummatkin vaihdetaan samanaikaisesti pareina).
 

kulkunen

Jäsen
Viestejä
132
Mikä mahtaa nykyisiä jousia vaivata, kun katkeavat melkein alkumatkoilla. Pitäiskö Iivo Niskaselta kysyä neuvoa, kuinka kestetään loppuun saakka. Vaihdoin viime vuonna omaan kiesiin (Scenic -10) joka nurkkaan uudet vieterit. Kaikki olivat kahtena tai kolmena kappaleena. Vanhempiin Relluihini olen yhden kerran vaihtanut takavieterin joskus 70- luvulla, kun 12 TL:stä oli lähtenyt viiden sentin pätkä toisesta päästä.
Tehtaalla laitetut jouset ainakin Cliossa olivat huomattavasti ohuempaa lankaa kuin varaosana ostetuissa uusissa. Samoin myös alkuperäiset alapallot oli sirommat kuin uudet varaosana ostetut. Hyvin on nuo uudet jouset kestäneet. Alapalloja ja raidetangonpäitä saa edelleen sillointällöin uusia.
 

Fuego Turbo

Tunnettu jäsen
Viestejä
2 599
Yleensä kun ihmiset autojaan korjaamolle vie, sieltä tilataan ne heikoimmat ja halvimmat. Omakohtasia kokemuksia oli tässä noin 5 v sitten kun katsastukseen vaihdettiin uudet alapallot 11,90 ja 4 kk ja 50000 km jälkeen ne oli valmista kamaa. Kehoitan,että ostakaa parempia kuin ne alkael mallit. Erityisesti Mapcoa tulee välttää.
 
Ylös Bottom