Megane Grand Scenic 2.0 (vapari, 99 kW, F4R-771) automaatti 2006 - jakopään tarkistus ja muutama muu kysymys

Larppanen

Jäsen
Viestejä
51
Pitkästä aikaa pääsi Rellua käpälöimään, kun emäntä ilmoitti että kuskinpuolen takaikkuna oli laskeutunut itekseen puoleenväliin eikä sitä saanut mistään napista heräämään.

Vähän aikaa vianhakua ja syyksi paljastui moottorissa kiinnioleva ohjainyksikkö. Se saa kyllä käyttöjännitteen ja ohjausjännitteet, mutta ulos ei tule mitään.

Näköjään piirikortti sen uumenissa, muuten tuon voisi töissä korjata, mutta kotelo näköjään valettu kiinni piirikortin ympärille.. Pittää kattoo, jaksaako alkaa purkaa ja korjaamaan vai tilaanko jostain uuden.

Semmosta taas, mukavaa harrastusta :)

Lasi pysyy nyt kiinni, jätin mekanismin moottoreineen paikoilleen ja otin vaan ohjausyksikön irti.

IMG_20220330_235049.jpg
 

Larppanen

Jäsen
Viestejä
51
Pitkästä aikaa pääsi Rellua käpälöimään, kun emäntä ilmoitti että kuskinpuolen takaikkuna oli laskeutunut itekseen puoleenväliin eikä sitä saanut mistään napista heräämään.

Vähän aikaa vianhakua ja syyksi paljastui moottorissa kiinnioleva ohjainyksikkö. Se saa kyllä käyttöjännitteen ja ohjausjännitteet, mutta ulos ei tule mitään.

Näköjään piirikortti sen uumenissa, muuten tuon voisi töissä korjata, mutta kotelo näköjään valettu kiinni piirikortin ympärille.. Pittää kattoo, jaksaako alkaa purkaa ja korjaamaan vai tilaanko jostain uuden.

Semmosta taas, mukavaa harrastusta :)

Lasi pysyy nyt kiinni, jätin mekanismin moottoreineen paikoilleen ja otin vaan ohjausyksikön irti.

katso liitettä 17831
Laitoin uuden pulikan skruvat.fi:stä tilaukseen, posteineen 51,48€. Pitää tuo vanha yrittää silti korjata, jotenkin tuntuu että toimivaa vaihtopulikkaa tullaan vielä tarvitsemaan.. Yksi elko sieltä ainakin pilkisti, josko olisi vaan kuivahtanut ja sen vaihdolla korjaantuisi.
 

hhelminen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 287
Meidän Megane II tuli sama vika, piirilevyjen kuivaus, puhdistus ja suojalakkaus (kumimaisella elektroniikan suojalakalla) auttoi.
Myös sähköliittimen täytin vaseliinilla jottei kosteus pääse sitäkään kautta sisään.
Nyt on toiminut vuosia ongelmitta..
 

Larppanen

Jäsen
Viestejä
51
Meidän Megane II tuli sama vika, piirilevyjen kuivaus, puhdistus ja suojalakkaus (kumimaisella elektroniikan suojalakalla) auttoi.
Myös sähköliittimen täytin vaseliinilla jottei kosteus pääse sitäkään kautta sisään.
Nyt on toiminut vuosia ongelmitta..
Asiallisilla spraytuotteilla tuota alukai huljuttelin, mutta ei auttanut. Vähän tuota tutkin niin aika siististi sen saa pikkulaikalla auki leikattua ja pikaliimalla vaikka kiinni.
 

Larppanen

Jäsen
Viestejä
51
Mikähän mahtaa Rellun ilmastointia vaivata kun ei kuulemma puhalla kylmää.

Kaverin työpaikalla asiallisilla vehkeillä ja luvilla tehtiin tyhjennys ja täyttö, puolet oli kylmäaineesta hävinnyt ja täytettiin speksien mukaan. Eli ei pitäisi vuotoa olla systeemissä kun tavaraa vielä oli sisällä. Täytön jälkeen kokeiltiin, että kylmää tuntui kyllä puskevan. Mikään hellekeli ei silloin kyllä ollut, että täyttä varmuutta asiasta ei saatu.

Ilmastoinnin merkkivalo palaa kyllä koko ajan eli kompura lienee kytkeytynyt, jos merkkivalo sitä edes ilmoittaa. Onko näissä joku vakiopaikka mikä kannattaisi tsekata/mitata, esim paineanturi vai mikä virallinen nimi lieneekään?
 

Fuego Turbo

Tunnettu jäsen
Viestejä
2 558
Joskus noissa oli joku tehdaskamppis vuonna äx ja yy. Ja johtosarja vaihdettiin, niin lähti toimiin, tosin clipillä piti vielä kuitata vanhat bugit pois, niin lähti pelittään. Aina niissä on ollut ongelmia...
 

muski

Aktiivinen jäsen
Viestejä
524
Ilmastoinneissa alkaa olemaan jo lauhduttimen kennot melko lahoja tuon ikäisissä autoissa ja saattaa olla jo toinen vaihdettu menossa. Tyttären Clio III piti vaihtaa lauhdutin auton keulaan jo 7-vuotiaana. Siitä oli jo alareunan alakiinnitys tippunut tielle ja jäähdytysrivat oli ihan tomupölyä, kun niitä sormella pyyhin....
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 329
Ilmastoinneissa alkaa olemaan jo lauhduttimen kennot melko lahoja tuon ikäisissä autoissa ja saattaa olla jo toinen vaihdettu menossa. Tyttären Clio III piti vaihtaa lauhdutin auton keulaan jo 7-vuotiaana.
Niin no, menikö nyt toiset kierrokset ja 7-vuoden esimerkit vähän yleistämisen puolelle. Itsellä nykyisissä, ja saman ikäluokan renuissa vielä alkuperäiset, toisessa 12v, toisessa 16v, eikä mitään oireita lahoamisesta ole toistaiseksi ollut. Muutenkin alkuperäisillä ilmastoinnin setupeilla menee molemmat, kaasuista lähtien ja hyvin ne kylmää tuuppaa edelleen. Tosin joku kaunis päivä varmasti hyytyy, mutta tuntuu aiempienkin vajaan kymmenen ja useamman vuoden itsellä olleen renun perusteella 7v. enemmänkin poikkeuksellisen lyhyeltä, kuin yleiseltä kestoiältä.
 

otto

tipan tuntija + mopar V8 hemi
Viestejä
757
kylhän ne kennot menee jos suolakaudella toisen persuksissa suolasuihkussa koslaa pitelee ja pesut jää "huomiselle"
 

jmv

Jäsen
Viestejä
28
Täällä Scenic III:n lauduttimen kenno meni vaihtoon 8-vuotiaana. Oli niin hiuksenhieno vuoto, ettei huoltokaan sitä ensin huomannut. Olisiko kivi osunut vai vanhuuttaan lahonnut, en tiedä. Kustannus vaihtotöineen noin 600 e.
 

muski

Aktiivinen jäsen
Viestejä
524
Niin no, menikö nyt toiset kierrokset ja 7-vuoden esimerkit vähän yleistämisen puolelle. Itsellä nykyisissä, ja saman ikäluokan renuissa vielä alkuperäiset, toisessa 12v, toisessa 16v, eikä mitään oireita lahoamisesta ole toistaiseksi ollut. Muutenkin alkuperäisillä ilmastoinnin setupeilla menee molemmat, kaasuista lähtien ja hyvin ne kylmää tuuppaa edelleen. Tosin joku kaunis päivä varmasti hyytyy, mutta tuntuu aiempienkin vajaan kymmenen ja useamman vuoden itsellä olleen renun perusteella 7v. enemmänkin poikkeuksellisen lyhyeltä, kuin yleiseltä kestoiältä.

Nyt sitten on työn alla meidän perheeseen uutena tullut Clio IV -vm 13 aj 67 tkm. Viime kesänä siihen jouduttiin täyttämään ilmastointi, kun ei ollut tehoja. Heinäkuussa siitä loppui helteellä taas teho. Keskiviikkona korjaamolla koittivat väriaineen kanssa katsoa vuotokohtaa, mutta ei löydy..... Pitää vielä laittaa typpeä järjestelmään, josko sillä alkais jostain pihiseen... Saa nähdä, onko jo tuohonkin ja noilla kilometreillä lauhduttimen hankinta edessä.. Sillä vaan tuossa kirjoitin, että saattaa olla tuon ikäisessä Scenicissä jo toinen lauhdutin menossa....
 

muski

Aktiivinen jäsen
Viestejä
524
Täällä Scenic III:n lauduttimen kenno meni vaihtoon 8-vuotiaana. Oli niin hiuksenhieno vuoto, ettei huoltokaan sitä ensin huomannut. Olisiko kivi osunut vai vanhuuttaan lahonnut, en tiedä. Kustannus vaihtotöineen noin 600 e.
Tätä minä just tarkoitan, että onko vanhuuttaan, vai oisko myös meillä tuossa 67tkm Clio IV sama juttu, että kivi lentänyt siihen lauhduttimeen. Toinen , mihin tässä tullaan, on komponenttien "LAATU", jota hienosti saatetaan huonontaa...
 

MTI

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 552
Voihan se olla että pienemmissä/halvemmissa malleissa on säästetty laadussa.
Laguna II oli ainakin ensimmäisissä malleissa lauhduttimen alaputki teräslaipalla kiinni. No sehän ajan myötä lahotti sitten alumiini putken ja lauhduttimen liitoksenkin.
 
Ylös Bottom