Megane Grand Scenic 2.0 (vapari, 99 kW, F4R-771) automaatti 2006 - jakopään tarkistus ja muutama muu kysymys

Mustis v6

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 685
Ja kun öljyn mittatikun tai öljykorkin otti irti, tyhjäkäyntikierrokset nousivat selvästi korkeammiksi. Testasin hommaa ja hetken kun pidin öljykorkkia irti, polkaisin kaasua ja hetken päästä laitoin öljykorkin kiinni laskivat kierrokset lähes sammumispisteeseen ja sitten moottori sai taas "henkeä" ja nosti kierrokset 750 rpm tyhjäkäynnille takaisin joka siis oli alkutilanne ennen öljykorkin tai mittatikun irrotusta. Normaalia vai oire?
Aivan varmasti kierrokset heittelee kun moottori saa happea ilmamassa mittarin ohi ja säätää seosta lambdan perusteella ja taas kohta saa eri arvoa ilmamassa mittarilta.
Edit: Varsinkin jos ilmansuodatin on kovin tukkoinen niin moottori saattaa suorastaan säikähtää raitista ilmaa.
 
Viimeksi muokattu:

Mustis v6

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 685
, tänään Rellu ilmoitteli emännälle itsestään latomalla ensin ABS/ESP/ASR kuvakkeet kojetauluun ja sitten yksi kerrallaan vikailmoitukset kirjallisesti Braking system fault, ABS fault ja lopuksi ESP/ASR fault tai jotain vastaavaa mutta suunnilleen tuossa järjestyksessä. Kuulemma myös jokin "check gearbox" -ilmoitus näyttöön oli ilmestynyt samalla reissulla, mutta tuota en itse ole saanut näkymään uudelleen.
Rellu saattaa höpötellä näitä jos esim. joku abs anturi antaa hetken väärää tietoa tai ecu havaitsee "vakavan" vian.
Tai akun jännite laskee.
Ei ennenkään oo ekaan varotukseen reagoitu.
 

Larppanen

Jäsen
Viestejä
62
Aivan varmasti kierrokset heittelee kun moottori saa happea ilmamassa mittarin ohi ja säätää seosta lambdan perusteella ja taas kohta saa eri arvoa ilmamassa mittarilta.
Tää oli eka kaara joka noin mulla reagoi vaikka lambda monesta löytynytkin, eipä kyllä näin "uusia" olekaan ollut omistuksessa paitsi nykyinen turbodiiseli.. Mutta ilmeisesti tämä ominaisuus ei liity tähän caseen sitten mitenkään.
 

Larppanen

Jäsen
Viestejä
62
Rellu saattaa höpötellä näitä jos esim. joku abs anturi antaa hetken väärää tietoa tai ecu havaitsee "vakavan" vian.
Tai akun jännite laskee.
Ei ennenkään oo ekaan varotukseen reagoitu.
Pari testilenkkiä ja useampi tyhjäkäyntistartti ei ainakaan vikailmoja poistanut. Mutta annetaan olla normaalissa käytössä vähän aikaa kun ei se siihen käyttöön juuri muuten vaikuta kuin että luistelunesti ja abs on pois pelistä. Eli saa emäntä vähän kokea oikeaa autoilun huumaa ilman turhia apuvärkkejä ;)
 

hhelminen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 360
Eipä ole Rellua kerennyt miettimään tässä lähiaikoina, kun lunta satnut ja moottorikelkka alla ja onhan siinäkin aina pientä räpeltämistä..

No, tänään Rellu ilmoitteli emännälle itsestään latomalla ensin ABS/ESP/ASR kuvakkeet kojetauluun ja sitten yksi kerrallaan vikailmoitukset kirjallisesti Braking system fault, ABS fault ja lopuksi ESP/ASR fault tai jotain vastaavaa mutta suunnilleen tuossa järjestyksessä. Kuulemma myös jokin "check gearbox" -ilmoitus näyttöön oli ilmestynyt samalla reissulla, mutta tuota en itse ole saanut näkymään uudelleen.

Vikakoodeja oli muistissa P0720 ja U1221. Testiksi nuo pyyhin pois ja eivät enää uudelleen ilmaantuneet lyhyellä testilenkillä. En ole aiemmin muistaakseni vikakoodeja tästä edes lukenut, eli nuo voivat olla jotain muinaisia koodeja jotka eivät tähän ylläolevaan vikaan edes liity.
Nopeusanturin herja, silloinhan tippuu pelistä juurikin absit ajonvakautus ja sutimisen esto..
 

Larppanen

Jäsen
Viestejä
62
Mistä tuo nopeusanturi löytyy ja voiko sitä elvyttää?

Edit. Niin siis abs-nopeusanturi? Noita vikakoodeja selaillessa tuli eteen myös joku automaattilaatikon pohjassa(?) oleva nopeusanturi joka tuota vikaa ilmeisesti voi myös aiheuttaa. En tosin ole varma oliko kyseessä tämä meikäläisen malli..
 
Viimeksi muokattu:

Larppanen

Jäsen
Viestejä
62
Vika luultavaxti selvisi, kuskinpuolen eturenkaasta oli anturi tipahtanut, oli hapertunut se kiinnike missä sen kai pitäisi pysyä työntämällä. Laitoin nyt kokeeksi pienellä tipalla asennusmassaa kiinni jos se siellä kyydissä pysyisi kunnes sen ehtii vaihtamaan. Vai onko hankalampi homma kun tuo kiinnike on syöpynyt eli meneekö isommiksi purkuhommiksi?

Edit. Lähti toimimaan, otin akun vähäksi aikaa irti ja laitoin takas, ajoin parikytä metriä ja kaikki hälyt katosi kojetaulusta. Toivotaan, että anturi pysyy kiinni..
 
Viimeksi muokattu:

Larppanen

Jäsen
Viestejä
62
Edellinen korjaus osoittautunut toimivaksi.

Seuraava vika (näitä tuntuu nyt tulevan, osasyynä veikkaan perunapeltoteitä sekä koko ajan vaihtuvia kosteita/pakkaskelejä):

Low battery

Eli laturi ei ladannut, putsasin herätepiuhan ja virtakaapelin kontaktit ja laitoin vähän akkunaparasvaa. Alussa tuntui pelittövän, mutta sitten taas Low battery. Välillä alkoi taas lataamaan kun antoi kierroksia (noin 14,5V).

Jännitteensäädin vai koko laturi vaihtoon? Saako säädintä irti laturi kiinni autossa jos sen tsekkaisi ensin läpi?

Edit. Pitää herätejännite vielä tsekata wttei se pätki ja aiheuta vikaa.
 
Viimeksi muokattu:

Larppanen

Jäsen
Viestejä
62
Jaahas, taas oppii uutta.

Käynnistin auton kun oli yön yli seissyt. Akun jännite enne starttia 12,7V starin aikana 10,5V ja 14,4V moottori käynnissä. Mitä pidemmälle moottori tyhjäkäynnillä lämpesi, sitä enemmän alkoi latausjännote heitellä 13-15 V välissä edestakas. Vikavaloja ei syttynyt.

Otin herätepiuhan irti laturista auton käydessä, ei vikavaloja ja latausjännite 14-14,2V.

Herätepiuhassa jännite heilui 8-10V.

Moottori seis ja virrat pois, taas käyntiin ilman herätepiuhaa. Hetken aikaa kävi ilman latausta, mutta sitten alkoikin lataamaan ja tuossa se on tyhjäkäyntiä ja välillä kaasua antaen pysynyt lataus 14-14,2V.

Kai se on tuo herätepiuha sitten turha tässä vaiheessa...
 

Larppanen

Jäsen
Viestejä
62
Vika taisi löytyä, aika helppo jos uudella säätimellä korjaantuu. Tuo laturin pää on vähän epäilyttävä, mutta johtavuutta ainakin pinnoista löytyy joten kaippa tuo menettelee.

IMG_20220226_153938.jpg

IMG_20220226_153949.jpg
 

Larppanen

Jäsen
Viestejä
62
Kaukana ovat ajat kun vaihdettiin ensin hiilet ja sitten säätäjä ja ehkä vielä kerran hiilet ja sitten vasta katseltiin koko laturin vaihtoa.
Se on kun on niin mukavuudenhaluinen.. Näyttäisi hiilet maksavan reilu euron pari, pitääpä koittaa ne vaihtaa ensin kun on niin nopea homma. Jos ei tokene niin vaihdetaan sitten se laturi.
 

otto

tipan tuntija + mopar V8 hemi
Viestejä
846
kato enstee kun pyörität ankkuria, paljonko kuparia/mustaa näkyy kollektorilla, jos yli 33% niin hae vaihtolaturi jos et sorvia omaa. on siellä laakeritkin loppu!
 

Larppanen

Jäsen
Viestejä
62
Olette varmasti oikeassa, että ei tuolla montaa vuotta ajella kun oli aika paljon jo syönyt pintaa. Eli sen vaihto tulee vastaan ennemmin tai myöhemmin.

Mutta laturi on nyt kunnossa.

Vajaa 2 euroa meni huoltoon ja oli erittäin helppo vaihtaa laturi kiinni autossa:

Akun miinus irti, laturista piuhat irti, laturin takakansi lähti kampeamalla pois paikaltaan. 3 ruuvia irti ja säädin tuli ulos.

Sitten hakemaan Motonetistä hiilet (ja kolvi jos ei omista, minulta löytyy): https://m.motonet.fi/fi/tuote/110007/Hiilisarja-SEVMotorolaValeo

Sitten tämä oätkä pyörimään, vaihda hiilet ohjeen mukaan ja kasaa kaikki takaisin:

Nyt lataa taas tasaseen 14,2-14,5V.
 

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 144
Oma kokemus noista tehokkaista nykylatureista on, että se hihnapyörän vapaakytkin vikaantuu ihan ensimmäisenä. Toki tämä ei aina ongelmia kai edes aiheuta.
Aikanaan Megane I:ssä jumitti ensimmäiessä laturissa 2 kertaa, ekalla kerralla vaihdoin pelkän hihnapyörän ja toisella kerralla meni koko laturi vaihtoon.
Megane II:ssa vaihdoin alkuperäisen laturin kun mittarissa oli reilu 280 tkm, siinäkin oli vapaakytkin jumissa, mutta ei ongelmia aiheuttanu. Hiilissä oli vielä pituutta, niiden puolesta olis varmaan mennyt vielä ainakin 100 tkm.
 

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 144
kato enstee kun pyörität ankkuria, paljonko kuparia/mustaa näkyy kollektorilla, jos yli 33% niin hae vaihtolaturi jos et sorvia omaa. on siellä laakeritkin loppu!
Mitä mustaa kollektorilla pitäis näkyä? Vaihtovirtalatureissa on kuparirenkaat. Kai se kuparikin voi mustua, jos ei hiili sitä vähään aikaan hio, mutta kyllä se musta siitä käytössä varmaan lähtee eli ei sen takia tarvitse vaihtaa.
 

Larppanen

Jäsen
Viestejä
62
Mitä mustaa kollektorilla pitäis näkyä? Vaihtovirtalatureissa on kuparirenkaat. Kai se kuparikin voi mustua, jos ei hiili sitä vähään aikaan hio, mutta kyllä se musta siitä käytössä varmaan lähtee eli ei sen takia tarvitse vaihtaa.
Tuo oli mustunut kun hiili ei ollut siihen kunnolla kosketuksissa. Myös hiilen pää musta. Vähän karhunkielellä rapsutin mustunutta rengasta niin kiekas kuparinpaljastui alta.

Tällä hetkellä tappelen jälleen toimimattomien pyyhinten kanssa. Moottori näyttää olevan kaput, vähän aikaa jaksaa mutta sitten hyytyy ja lopulta sammuu. Ilmeisesti kulmavaihde jumissa, näyttäisi sen verran hankalalga purkaa että tuo on kai pakko vaihtaa.. Mekanismithan jo aiemmin purin, putsasin ja rasvasin ja ne ovatkin edelleen herkät, eli aiemmin kun jumittivat niin tekivät moortorille temput jo aiemmin. Oli muuten nopea purkaa nyt vanhasta muistista.
 
Ylös Bottom