Megane Grand Scenic 2.0 (vapari, 99 kW, F4R-771) automaatti 2006 - jakopään tarkistus ja muutama muu kysymys

Heikmar

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 159
Kyllä saa vääntää sillä kahvalla jos on yhtään tiukemmassa. Siksi kai on kolo nylppääntynyt kun saattaa herkästi livetäkin siitä. Varmaan kannattaa hommata ihan oikea hylsä siihen.
 

Moppi

Aktiivinen jäsen
Viestejä
888
Twingo I öljyproppu on 8mmx8mm nelikolo ja se on mielestäni nolo. Noita ei ihan joka varaosaputkasta sitten saakaan. Esim. Mätänet myy niitä vain työkalusarjoissa. Itse täytyi rakentaa sopivasta kuusiokoloavaimesta. Tilasin kuusiokolopropun Alvandi, mutta kohlot lähettivät tavallisen nelikolon. En sitten tiedä onko tämä rakenne Rellun erikoisuus.
Nelikulmainen öljyproppu on ollut käytössä Renaultissa jo 1960-luvulta saakka. Alunperin koko oli isompi, taisi jo 1970-luvulla vaihtua tähän mikä on käytössä uudemmissa. Sitä varten on esim Facomilla avain tai sitten voi ostaa ihan kannaltaan normi 1/2 tuuman hylsyn, niillä on ollut monia valmistajia.
 

Moppi

Aktiivinen jäsen
Viestejä
888
Enpä alkanutkaan vaihteistoöljyn vaihtoon kun tyhjennysroppu näyttää ihan vaan normalilta yksiosaiselta kuten moottoriöljyn tyhjennysroppukin. Ei siis vastaa niitä ohjeita mitä löysin. Vaihteistoöljyn kyllä vaihdan vielä vaikka pitkän kaavan kautta laskemalla sen ulos mitä tulee ja saman verran takaisin, vaihteiden räpäämistä ja tätä muutama kerta että vanha öljy on tarpeeksi lantrautunut uudella. Tai jos en sitä ennen löydä parempia ohjeita hommaan.

Josta päästäänkin riemastuttavaan aiheeseen, että kuka insinööri on keksinyt laittaa öljyroppuihin avaimelle neliskulmaisen upotuksen? Miksi? Edellisellä öljynvaihtajalla ei tainnut olla kyseistä avainta kun se upotus oli vähän nylppääntynyt ja tulppa todella tiukassa, silti tai juuri siksi vuotanut öljyä kupariprikan läpi. Tein oman avaimen hylsysarjan jatkovarresta, mutta se vääntyi spiraalille vanhaa öljyroppua aukaistessa. Sain onneksi pitkän hakkaamisen jälkeen ylikokoisen torx-hylsyn uppoamaan ja pysymään kiinni jolla sain nitkautettua öljyropun auki. Öljy näytti kyllä siltä, että sitä ei ole ihan justiinsa vaihdettu mutta ei ollut jäähdytysnesteestä mitään merkkejä seassa. Myös öljynsuodatin oli mukavaan paikkaan laitettu, onko siinä moottorin etuosassa joku vastapaino vai mikä sen alumiinisen ulokkeen tarkoitus on joka piti irrottaa että suodattimeen pääsi käsiksi?

Kaikki mpö jonka olin mäntien päälle vuorokautta aiemmin kaatanut oli valunut läpi, mpö loppui joten kaadoin vielä 2 desiä jarrucleaneria jokaiseen sylkkään ja sekin valui läpi ainakin 2 ja 4 pytystä sinä aikana kun autoa remppasin kuntoon ja kasalle.

Sytytystulpat vaihtui Boschin 4-"kärkisiin", kaasuläppä putsaantui karstasta ja pyyhkijöiden jumittuneet akselit ja pallonivelet sai pesun/hionnan ja rasvauksen. Myös raitisilmasuodattimen bongasin vahingossa sieltä tulipellistä tuulilasin alta, olin valmistautunut jo kaivamaan sitä esile hanskalokeron kautta. Aika paljon myös lähti sieltä vuotokaukalosta töhnää irti ja "viemärit" sain aukaistua paineilmalla. Jäähdytysnestesäiliö täyttyi myös merkkiin asti, seuraillaan häviääkö vai pysyykö. Takajarrut oli aika happaman näköiset, mutta katsellaan niitä sitten vaikka kevveemmällä ennen katsastusta.

Ei mikään helpoin perushuoltokohde tämä auto, mutta kaikki lähti nätisti kyllä edestä irti sekä takaisin paikalleen ja ylimääräisiä osiakaan ei jäänyt yhtään pöydille pyörimään. Pitää investoida tuohon öljytulppien avaimeen seuraavalla motonettikeikalla jos sieltä sattuisi löytymään kyseinen insinöörityön taidonnäyte.

Ensi viikolla auto käyttöön, sitä ennen uudet nastat alle ja pääsee testaamaan vieläkö jokin paikka tarvii diagnoosia.
Olet kyllä rohkea kaveri kun laitat pyttyihin kuivattavaa jarrucleaneria pyttyihin ja polttoöljyäkin. Oma kokemus kun ollut jotain purkuautoja takavuosina "näillä koneilla" ei edes minkäänlaista karstaa moottoreissa ole ollut, kun kannen on irroittanut. Ehkä jos ajaa rikkinäisellä puolalla tai loppuun kuluneella tulpalla sitä voisi muodostua mutta sekin lähtee ajamalla.
 

Larppanen

Jäsen
Viestejä
62
Olet kyllä rohkea kaveri kun laitat pyttyihin kuivattavaa jarrucleaneria pyttyihin ja polttoöljyäkin. Oma kokemus kun ollut jotain purkuautoja takavuosina "näillä koneilla" ei edes minkäänlaista karstaa moottoreissa ole ollut, kun kannen on irroittanut. Ehkä jos ajaa rikkinäisellä puolalla tai loppuun kuluneella tulpalla sitä voisi muodostua mutta sekin lähtee ajamalla.
No moottoripolttoöljyä käytetään ihan moottorin sisäpesuunkin öljyyn lantrattuna (hyvää kokemusta asiasta aiemmasta autostani, piti pahimmat karstat saada pois ennen etanolimuutossarjan asennusta kun etanoli se vasta sitä karstaa poistaakin), että ihan hyvää tavaraa tuo on männänrenkaiden liotukseenkin. Tuon tietenkin tein ennen öljynvaihtoa että ei se sinne koneeseen jäänyt mitä sitä muutaman desin pyttyjen päälle laskin. Jarrukliineri oli joo vähän yliampuvaa, mutta tuntui niin solkenaan läpi laskevan että ei se ainakaan pahaa tee ja haihtuu poiskin lähes itsekseen. Mitä se muuten siellä pytyissä kuivattaa? Eikä sitä karstaa männänrenkaista näekkään pelkällä kannen irrotuksella.

Ilmeiseti ainakin ykkösen tulppa oli huonona kun sen tulppa oli karstassa.
 
Viimeksi muokattu:

Larppanen

Jäsen
Viestejä
62
Tottunut aina ostamaan myös uuden öljypropun muiden romppeiden mukana kun ei yhtään aina tiedä mihin kuntoon vanha roppu on jyrsitty edellisen toimesta tai jos tulee jotain yllättäviä tilanteita että se vanha roppu vaikka hukkuu johonkin. Vajaa 2 euroa tuo taisi kustantaa ja oli tiivistekkin mukana.
 

MTI

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 625
Polttoöljyllä minäkin irroitin karstat männänrenkaista F4R koneessa samalla kun oli kansi irti. Alkuun meni heti parista sylinteristä läpi, kahdessa pysyi hiukan pidempään. Välillä mäntiä liikutin eestaas.
Pikkuhiljaa löpöä välillä lisäillen alkoi kaikissa sylintereissä pysyä aineet männän päällä yön yli. Ja ei kuluttanut öljyä ainakaan tämän jälkeen.
 

Larppanen

Jäsen
Viestejä
62
Polttoöljyllä minäkin irroitin karstat männänrenkaista F4R koneessa samalla kun oli kansi irti. Alkuun meni heti parista sylinteristä läpi, kahdessa pysyi hiukan pidempään. Välillä mäntiä liikutin eestaas.
Pikkuhiljaa löpöä välillä lisäillen alkoi kaikissa sylintereissä pysyä aineet männän päällä yön yli. Ja ei kuluttanut öljyä ainakaan tämän jälkeen.
Joo, olisi kyllä pitänyt liikutella mäntiä ja vähän pidempäänkin liotella kun tosiaan muutamasta vielä valui läpi. Ehkä nuo sen verran herkistyi että käytössä taas alkavat paremmin asettua paikoilleen.
 

Meikä

Jäsen
Viestejä
98
Nelikulmainen öljyproppu on ollut käytössä Renaultissa jo 1960-luvulta saakka. Alunperin koko oli isompi, taisi jo 1970-luvulla vaihtua tähän mikä on käytössä uudemmissa. Sitä varten on esim Facomilla avain tai sitten voi ostaa ihan kannaltaan normi 1/2 tuuman hylsyn, niillä on ollut monia valmistajia.
Menee tässä vähän ohi otskikon aiheen, mutta ihmettelen hieman miten Twingo I öljyproppuun pääsee käsiksi tavallisella puolen tuuman hylsyllä. Autossahan on pyöreä proppu jossa on siis neliökumainen kolo eikä siis mitään kantaa, johon hylsyn saa sovitettua. Vai käsitänkö tuon "normi 1/2 tuuman huylsyn" väärin?
 

kimbe

Tunnettu jäsen
Viestejä
2 513
ihmettelen hieman miten Twingo I öljyproppuun pääsee käsiksi tavallisella puolen tuuman hylsyllä.
Kaiketi tarkoitettiin tuollaisia 1/2" kannalla olevia nelikulmaisia hylsyjä. Liitekuva varastettu Puuilon sivuilta (hintaa sarjalla 17€). Tuosta sarjasta oikeanpuoleisin, eli pienin on se renun tapauksessa tarvittava 8 mm. Edit: Niin, löytyy noita hylsyjä toki yksittäinkin.

1639234468466.png

Tai sitten on esim. näitä tämän näköisiä avaimia (tämä Motonet, 8+10 mm, 5€).

1639234691914.png
 

Larppanen

Jäsen
Viestejä
62
Löytyi yksi venäläinen sivusto jossa vastaava vaihteisto kyin mulla. Auton malli eri, Clio tai joku, mutta siinä samanlainen roppu vaihteiston tyhjennykseen ja kun ropun ottaa pois, saa sen sisältä ruuvattua kuusiokoloavaimella holkin pois jolloin koko öljypohja tyhjenee. Öljyt pois ja saman verran sisälle, auto käyntiin (pukkien päällä) ja vaihteita läpi. Annetaan jäähtyä ja taas öljyt pois ja saman verran sisälle. Voi tehdä kolmannen kerran saman jos jaksaa. Sitten lämmitellään vaihteistoöljy 60 asteiseksi ja roppu pohjasta auki, jos sieltä jotain valuu ulos niin antaa valua, jos ei niin öljyä lisää ja taas lämmitellään ja kokeillaan valuuko. Sitten pitäisi olla oikea määrä öljyä sisällä.

Ainoa huoli tuossa on se, että auton aivoille pitäisi huoltolaitteella kertoa että vaihteistoöljyt on vaihdettu. Joutuu ehkä sen huoltovehkeen jostain hommaamaan, sille ehkä myöhemminkin voisi jotain käyttöä olla ja varmaan maksaa itsensä nopeasti takaisin vs jos pitäisi huollossa käyttämään että lykkäävät piuhan kiinni autoon.
 

MTI

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 625
Kesällä vaihdatin öljyt huuhtelemalla ja pesuaineilla vastaavaan DP0 vaihteistoon öljypisteellä. Koko homman sain 200€. Voin suositella:). Normi tarjoushinta taisi olla 260€. Nollasivat opetukset ja merkkasivat öljyt vaihdetuiksi.
 

Moppi

Aktiivinen jäsen
Viestejä
888
Menee tässä vähän ohi otskikon aiheen, mutta ihmettelen hieman miten Twingo I öljyproppuun pääsee käsiksi tavallisella puolen tuuman hylsyllä. Autossahan on pyöreä proppu jossa on siis neliökumainen kolo eikä siis mitään kantaa, johon hylsyn saa sovitettua. Vai käsitänkö tuon "normi 1/2 tuuman huylsyn" väärin?
No juu siinähän tulikin jo edellä selvennystä. Tarkoitin tietysti puolen tuuman räikkään tai jatkovarteen sopivia hylsyjä. Ittellä on pari sakemanni valmistajan ja sitten tosiaan Facomin pitkä öljypropun avain. Ja 80-luvulta asti on ollut tämä proppu Renaultilla käytössä kaikissa omissa moottoreissa mitkä tehtaalta on lähtenyt. Volvon koneisista en varmuudella muista, vaikka niitäkin on pari ollut.
 

Larppanen

Jäsen
Viestejä
62
Kesällä vaihdatin öljyt huuhtelemalla ja pesuaineilla vastaavaan DP0 vaihteistoon öljypisteellä. Koko homman sain 200€. Voin suositella:). Normi tarjoushinta taisi olla 260€. Nollasivat opetukset ja merkkasivat öljyt vaihdetuiksi.
Öljyt on jo ostettu, 50€ 8 litraa eli 2 kertaa vanhat pois ja uudet tilalle. Parempihan tuo hiuhtelu olisi, mutta mennään tällä kertaa harrastus edellä :)
 
  • Tykkää
Reactions: MTI

MTI

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 625
Senhän voisi periaatteessa itsekkin huutelemalla tehdä. Pitäisi olla vain se adapteri lauhduttimen paikalle. Siitä letku öljytörppöön ja toinen jäteöljyyn.
 

Heikmar

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 159
Noin tarkka automaattilootalla öljynvaihto eli huuhtelut tai käyttää parit uudet öljyt sisällä? Käsivalintaisella riittää, että vanhat pois ja uudet sisään? Ajattelin meinaan vaihtaa/vaihdattaa tähän lootaöljyt.
 

Larppanen

Jäsen
Viestejä
62
Automaatissa tarkka, pitää olla käyttölämpötilassa määrän tarkistus kun öljyt laajenee siinä lämpimänä. Sama jos lisää kylmää öljyä kuumaan lootaan, voi mennä liikaa. Tossa kyl helppo määrän tarkistus kun valuttaa vaan ylimääräset pois.
 

Larppanen

Jäsen
Viestejä
62
Kyllä tuo nyt tuntuu hyvin pelittävän, varmaan 1000 km nyt saanut allensa.

Käynnistyy ja käy tyhjäkäyntiä nätisti pakkasillakin, ei ole enää sammunut itekseen. Pyyhkijät pysyneet toiminnassa. Vaihteiston toimintaan pikkuhiljaa tottunut, vaikkakin edelleen ärsyttävästi jää kierrokset huutamaan kiihdytyksen jälkeen vähäksi aikaa. Mukava ja tasainen kyyti, ei mitään yllätyksiä, menee kuin raiteilla. Muksutkin tykkää kun tilaa ja kaikenlaista härpäkettä kattoikkunoista ikkunaverhoihin ja etuselkänojista laskeutuviin pöytätasoihin löytyy.

Lootan öljyt pitää joku kaunis ilta parin asennuskaljan kanssa vaihdella, kunhan sopiva aika inspiraatiolle löytyy. Saatan tuota vaihtoa lauhduttimen letkujen kautta harkita, kai se letkujen päässä jossain keulalla on? Siihen kyllä tarttee kaverin ja sillekin asennuskaljat, tulee vähän kalliimmaksi kuin valuttamalla..
 

MTI

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 625
Lauhdutin on lootan kyljessä. Ei oo letkuja mitä irrottaa. Täytyy ottaa lauhdutin irti ja adapteri tilalle johon saa letkut. En ole siis itsekkään tätä testannut, mutta huuhtelu vaihdon tekevät koneella adapteria käyttäen.

Ja se täyttöroppu kannattaa kattoa huolella ettei mene aukaseen väärää roppua, voi joutua sen jälkeen purkaan koko lootan.
 

Larppanen

Jäsen
Viestejä
62
Lauhdutin on lootan kyljessä. Ei oo letkuja mitä irrottaa. Täytyy ottaa lauhdutin irti ja adapteri tilalle johon saa letkut. En ole siis itsekkään tätä testannut, mutta huuhtelu vaihdon tekevät koneella adapteria käyttäen.

Ja se täyttöroppu kannattaa kattoa huolella ettei mene aukaseen väärää roppua, voi joutua sen jälkeen purkaan koko lootan.
Ok, pitääpä kaivella löytyiskö tuota adapteria jostain järkevään hintaan tai saako sellaisen väkästettyä helposti itse.

En mielestäni nähnyt kuin yhden täyttöropun siinä vaihteiston päällä (sellainen missä nelikulmainen upotus avaimelle), tarkkaan enää muista paikkaa mutta olisiko ollut ihan lohkon vieressä, meniköhän siinä joku vesiletku vähän päällä.. Onko niitä samanlaisia siis mahdollisesti useampi ja kuinka lähellä toisiaan?
 
Ylös Bottom