Megane E-Tech Electric

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Onneksi on vaihtoehtoja ja jokainen voi ajaa sellaisella autolla joka on itselle sopiva ja jonka hankkimiseen omat resurssit riittävät. Jonain päivänä itsellekkin tulee melko varmasti sähköauto, mutta edelleen pitää odotella rauhassa että tarjonta lisääntyy.

Vastarakki

Jäsen
Jos laittaa navin Hangosta Utsjoelle, suunnittelee Rellun navi sulle pysähdykset valmiiksi. Tommonen 400 kilon akkumötikkä ei hirveän nopeasti jäähdy, joten jos sillä ajelee mihin sattuu latailemaan ja lämmittää sitä miten sattuu niin ei siinä montaa varttia häviä. Jääkylmäksi se ei mene kuitenkaan. Huoltoaseman ristikon ääressä saa enemmän aikaa tuhlattua.

Ajelin tammikuun alussa ID3:lla Pirkanmaalta Kemijärvelle ja Rukalle ja sieltä takaisin, ensimmäinen lataus oli -15 asteen pakkasessa seisseellä autolla hidas ja sen jälkeen latailtiin vauhdikkaammin, koska akku lämpenee latauksessa ja myös pysyy lämpinänä. Sähköautoskene sattuu vielä olemaan toistaiseksi semmoista, että tykätään räplätä äppejä ja optimoida. Tämä saattaa vaikuttaa ulkopuolisen silmään aika oudolta, mutta tommosella 700 kilsan matkalla kyse saattaa olla vartista tai kahdesta, jos sen latauksen jotenkin sössii.

Hakkapeliitta

Jäsen
Asiasta mitään tietämättä luen nuo lausunnot niin, että auton navigaattorille täytyy etukäteen kertoa, että mille laturille on menossa, tai muuten auto lataa pienemmillä tehoilla. Älkää nyt vaan härregud sanoko, että se on näin, eihän ole, eihän?

Tuosta akun esilämmityksestä:

-tärkeintä on että esilämmitys on ylipäätään mahdollista. Se ei meinaan ole itsestäänselvyys kalliimmissakaan autoissa(Hyundai Ioniq 5, VW Meb-alusta...)
-kuten edellä mainittu, auto laskee itse milloin pitää ladata, kuinka kauan ja millä asemalla kun käyttää navigaattoria. Toinen vaihtoehto olisi Nissan Ariyan tapainen lämmityksen pakotus mutta kumpi sitten osaa arvioda lämmityksen tarpeen paremmin, auton softa vai käyttäjä...?
-aluksi pidin tätä toimintatapaa kyseenalaisena tai suhtauduin siihen vähintään varauksella mutta kyllä se hyvin toimii ja on helppo käyttää. Google Maps on tässä se avain. Jos autossa olisi joku valmistajan omatekele softana, ei käytettävyys olisi lähelläkään tätä ratkaisua.

Muutenkin pidän itse Googlen järjestelmää yhtenä auton parhaista ominaisuuksista.

Vastarakki

Jäsen
VAG Arena -foorumilta poimin toisen käyttäjän (Jake69) löytämän videon ja viestin ID-alustan huonosta toiminnasta. Tässä on hyvä esimerkki, miksi esilämmitys on kiva olla.

"Out of Spec teki mielenkiintoisen testin mitä 30 min jojottaminen vaikuttaa -16C auton lataamiseen.

Kaksi samanlaista VW ID.4 77 kW akulla ja molemmissa samanlainen ajo edellisenä päivänä. Yön yli seisominen kylmässä ja sama varaus (38-39%). Molemmilla lähdettiin liikenteeseen samaan aikaan. Toinen ajoi samaan aikaan saman matkan nätisti ja toinen jojottamalla minkä ehti.

Laturilla molemmat auto latasi 60%.

Jojottamalla ajettu auto latasi 17-> 60% aikaan 19 min
Nätisti ajettu auto latasi 24 -> 60% aikaan 59 min

3 kertainen ero ajassa. En nyt tiedä kenen hermo kestäisi tuollaista ajoa mutta kertoo miten auto toimisi JOS osaisi esilämmittää akun HPC latausta varten.

"

Mä latasin 5 % - 85 % tammikuussa 50 minuuttia -16 asteen pakkasessa. Kyllä syletti.

Hakkapeliitta

Jäsen
Kuinka paljon (ajallisesti) ennen latausasemaa se automatiikka lämmityksen päälle kytkee, noin suunnilleen?
Ei mitään hajua, koska mitään indikaatiota lämmityksen/lämmönhallinnan aktivoitumisesta ei tule kuskille.

Sen kuitenkin tiedän, että tuo toimii, koska imeskelin eräällä reissulla (en ole ladannut juuri koskaan kaupallisilla latureilla, 95% omassa tallissa) auto otti suoraan ajosta 110kW virtaa vastaan ABC:n laturilla. Toki se virta nopeasti sitten tippuu Rellun tapauksessa mutta tuo osoitti, että akku oli valmisteltu ottamaan isoa virtaa vastaan.

On erittäin tärkeää, että mahdollisimman paljon latureita löytyisi navista, jotta tämä esivalmistelu onnistuisi. Onneksi on Rellu ja siinä Google ,

Vastarakki

Jäsen
Jaahas, Relluni jäi Ranskassa laivasta. Suomeentulopäivä siirtyi viikolla. Aiemmin oli 15.2. ja nyt 23.2. Odottavan aika on pitkä, varsinkin kun sähköautojen hinnat ovat romahtaneet. Olisin saattanut tonnin tai kaksi saada Iideestäni enemmän, jos Rellu olisi tullut alkuperäisen aikataulun mukaan. Autokaupoissa häviää aina, vai miten se menikään.

Ruuhitonttu

Nuorempi jäsen
Tuossa testailin itse tuota akun esilämmitystä kun lähdin Espoosta kohti Turkua ja laitoin lohjan ABC:n latauspaikaksi, akussa nyt oli vielä virtaa jäljellä 54% kun laturille pääsin ja tuo antoi sen 60-70kwh teholla virtaa autolle sen aikaisempien 40kwh kokemuksien sijaan mitä olen saanut kun akku on ollut siellä 20% latauksen luokassa, eli on tuolla tuossakin kohtaa suuri merkitys kykyyn ottaa virtaa vastaan.

Kaukanahan optimaalisesta tuo on, mutta en tuossa hakenutkaan muuta kuin kahvikupin mukaan kun puolen yön paikkeilla liikkeellä olin.

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Hiukan sekava. Akun kapasiteetti kerrotaan kWh:ssa ja siirtoteho tai muu teho kW:ssa. Ehkä pilkun viilaamista mutta jos 60kWh akussa on energiaa jäjellä 40kWh, on se 66% täynnä.

Hakkapeliitta

Jäsen
En tiedä muuten, missä vakuutatte relluja mutta Megane Electric IFissä täyskasko täysillä bonuksilla, 200€ omavastuulla ja lasiturvalla 788€/v.

Aika hyvä hinta

Vastarakki

Jäsen
Tuossa testailin itse tuota akun esilämmitystä kun lähdin Espoosta kohti Turkua ja laitoin lohjan ABC:n latauspaikaksi, akussa nyt oli vielä virtaa jäljellä 54% kun laturille pääsin ja tuo antoi sen 60-70kwh teholla virtaa autolle sen aikaisempien 40kwh kokemuksien sijaan mitä olen saanut kun akku on ollut siellä 20% latauksen luokassa, eli on tuolla tuossakin kohtaa suuri merkitys kykyyn ottaa virtaa vastaan.

Kaukanahan optimaalisesta tuo on, mutta en tuossa hakenutkaan muuta kuin kahvikupin mukaan kun puolen yön paikkeilla liikkeellä olin.
Tuohan on oikeastaan loistava lukema talvikylmillä ja tuolla varaustasolla, kun vertaa ev-database.orgin latausnopeuskäyrään: https://ev-database.org/img/fastcharge/1521-FastchargeCurve.png

megaanikko

Nuorempi jäsen
En tiedä muuten, missä vakuutatte relluja mutta Megane Electric IFissä täyskasko täysillä bonuksilla, 200€ omavastuulla ja lasiturvalla 788€/v.

Aika hyvä hinta
Itse vertailin syksyllä autovakuutusyhtiöt uudelle Meganelle, ja paras tarjous tännekin tuli IFiltä. Suunnilleen samaa hintaluokkaa, vähän eri bonuksilla ja omavastuilla. Muut vakuutusyhtiöt enemmän tai vähemmän kalliita, osa jopa 400-500 euroa kalliimpia.

Vastarakki

Jäsen
Tässä on vertailuksi esimerkki mun ID3:n eilisestä kylmälatauksesta K-latauksen pöntöllä. Pakkasta oli ihan kolme astetta. Teoreettisten huippujen olisi pitänyt olla 75 kW, varsinkin kun toisessa kaapelissa oli kiinni ykköskoppainen Leaf. Maksimi aivan mahtava 46 kW.ID3kylmäK-lataus.png

Hakkapeliitta

Jäsen
Vähän ihmettelen, mitä tuossa nyt oikeasti testattiin. Testattiinko siinä autojen DC-DC-järjestelmän toimivuutta pakkasessa?
Jos kyllä niin hyvä tulos.

Olen muuten huomannut itsekin, että Megane lämpenee todella tehokkaasti eikä mene lasit jäähän helposti eikä huurrukaan. Ei ole minulla ainakaan toistaiseksi ollut mitään ongelma.
Ilmastointi on aina AUTO-asennossa.

Kunpa Megane vain olisi neliveto ja/tai vähän isompi niin en voisi juuri tyytyväisempi olla.

Vastarakki

Jäsen
50 000 ajetusta ID3:sta tarjottiin elokuussa 40 000 euroa. Rellun piti tulla joulukuussa, mutta toimitus on siirtynyt pikku hiljaa 2-3 viikkoa kerrallaan. Tässä välissä Putin, Musk ja Lagarde ovat tehneet omia juttujaan ja markkina on mennyt sekaisin. Korkein tarjous ID:stä tammikuun lopussa oli 30 000 euroa. Ei siis yksinkertaisesti lompakko ja periaatteet kestäneet ottaa tuosta autosta takkiin noin pahasti. Moni autoliike vastasi, etteivät ota sähköautoja edes myyntiin tällä hetkellä. Nettiautosta kun katsoo niin ylitarjontaahan siellä on ja jollain 5 % korolla käy 40 000 euron Tesla melko kalliiksi.

Hakkapeliitta

Jäsen
Samaa olen itsekin laskenut tuosta korosta, se jarruttaa tosi paljon autokauppaa. Korkokulut voi olla yli 10t€ jos yrittää saada pienen maksuerän.

Ajattelin vain, että oliko tarjous 40000€ ID3:sta kirjattu tilaussopimukseen?
Jos oli niin sehän sitoo kauppaa ostamaan auton ja hyvittämään luvatulla hinnalla.
Jos olit toisaalta suunnitellut myyväsi auton jollekin liikkeelle ilman uuden ostamista niin sitten tuo markkinamuutos varmasti kirpaisee.

Ehkä keväällä alkaa taas autoja menemään jos korkotaso laskee.

Ylös Bottom