Megane Break I 2001 sisätilan puhallin

Viestejä
27
No nyt herkesi sitten sisätilan puhallin toimimasta. Vikinää tuo onkin jo jonkin aikaa pitänyt. Ei toiminut millään nopeudella, mutta kun sopivaan kuoppaan ajoi, niin sitten taas toimi, kunnes taas seuraavalla käynnistyksellä ei inahtanutkaan. Eli moottoria pitäisi alkaa esiin kaivamaan...

Tämä on siis ilmastoinnilla ja sisäilman kierrätyksen katkaisimella, mistä Alfamer vain ilmoittaa, että älä edes yritäo_O. Eli vinkkejä tähän kaivattaisiin, jos joku on tämän operaation joskus tehnyt. Kiva olisi, jos kaasut saisi jollakin konstilla pidettyä sisällä. Tosin samallahan tuossa vaihtaisi vikisevän kompurankin...

Liitteen kuvan löysin partsouq.com:sta. Siinä ilmeisesti lähtökohta tilanteelle olisi. Vielä en autoa edes tutkinut, kun varaosaakaan ei vielä ole.puhallin.jpg
 

Heikmar

Aktiivinen jäsen
Viestejä
626
Tosiaan se kompurahan saattaakin vikistä mullakin. Pientä vikinää tyhjäkäynnillä ja kun laittaa ilmastoinnin päälle vikinä voimistuu. Ajatellu että magneettikytkin pitää ääntä, tai siis sen laakeri.
 

MTI

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 148
Kokieleppa nykiä puhaltimelle meneviä punaista ja mustaa johtoa, mulla rupes näin pelaan. Hiilipöly monesti kiusana vaikkei hiilet loppu olisikaan.
 

Megane

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 252
Viime talvena vaihoin puhaltimen,ei tullut edes mieleen kokeilla saisiko ilmastoinnin kennon nostettua putkineen irti vaan irrotin raakasti putket kuristimen vaimikäseon juuresta...Kaasut suhisivat taivaalle,mutta sinnehän ne menevät muutenkin jos järjestelmä vaikka vuotaa tyhjäksi :cool: :cool:Säästäähän siinä satasen jos onnistuu ilman putkiliitosten avaamista.

Muistelen että piti irrottaa tuulilasinpyyhkimen varret ja niitten alla olevan musta muovi ja rintapellissä oleva musta peltilevy,sen jälkeen puhaltimen kotelo oli muutamalla ruuvilla kiinni korissa,pelkääjän puoleisella reunalla kotelossa oli joku tötterö ilmaputki (taitaa olla tuossa räjäytyskuvassa tuo numero 3) mistä ilma menee lämmityslaitteeseen sisätiloihin,sen kiinnitysruuvi oli aika mielenkiintoisessa paikassa,vaikkei olekaan kynekolookin kädet niin sain sen kuitenkin irti.(Ja takaisin kiinnikin)

Lisäksi sähköjohdon pistoke irti.Itse kotelossa taisi olla kiinniliimautunut tiiviste korin ja kotelon välissä,koteloa sai nitkutella kohtuullisella voimalla ennenkuin irtosi(Korjaan,se olikin tuo tötterö numero 3 joka oli liimautunut kiinni).En muista jäikö sisäilman kierrätyksen läppä koriin paikoilleen vai nousiko puhaltimen kotelon mukana,mutta nyt on tuhannen taalan paikka tutkia sen muovisen hammastuksen kunto ja vaihtaa tarvittaessa hammastus ennenkuin alkavat riveämään...Itse moottorin vaihto puhallinsiipineen koteloon on sitten helppoa kuin...

Takaisin päinvastaisessa järjestyksessä,se musta pelti oli hankala laittaa takaisin,ei väkisin vaan väsyttämällä.Ja ilmastoimattoman mallin puhallin ei tietenkään käy ilmastoituun malliin.Harmi kun ei tullut mieleen ottaa operaatiosta kuvia:DTein tuon homman kahteen kertaan kun taas piti säästää ja laittaa ensin käytetty puhallin varaosa-autosta joka ei sekään toiminut mielestäni tarpeeksi hyvin,joten ennen ilmastoinnin täyttöä hankin suosiolla uuden puhallinmoottorin siipineen jostakin ulkomaisesta verkkokaupasta...
Tutkiskelin arkistojani,tuon tilasin ==>>https://www.ebay.com/itm/112506319797
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
27
Viime talvena vaihoin puhaltimen,ei tullut edes mieleen kokeilla saisiko ilmastoinnin kennon nostettua putkineen irti vaan irrotin raakasti putket kuristimen vaimikäseon juuresta...Kaasut suhisivat taivaalle,mutta sinnehän ne menevät muutenkin jos järjestelmä vaikka vuotaa tyhjäksi :cool: :cool:Säästäähän siinä satasen jos onnistuu ilman putkiliitosten avaamista.

Muistelen että piti irrottaa tuulilasinpyyhkimen varret ja niitten alla olevan musta muovi ja rintapellissä oleva musta peltilevy,sen jälkeen puhaltimen kotelo oli muutamalla ruuvilla kiinni korissa,pelkääjän puoleisella reunalla kotelossa oli joku tötterö ilmaputki (taitaa olla tuossa räjäytyskuvassa tuo numero 3) mistä ilma menee lämmityslaitteeseen sisätiloihin,sen kiinnitysruuvi oli aika mielenkiintoisessa paikassa,vaikkei olekaan kynekolookin kädet niin sain sen kuitenkin irti.(Ja takaisin kiinnikin)

Lisäksi sähköjohdon pistoke irti.Itse kotelossa taisi olla kiinniliimautunut tiiviste korin ja kotelon välissä,koteloa sai nitkutella kohtuullisella voimalla ennenkuin irtosi(Korjaan,se olikin tuo tötterö numero 3 joka oli liimautunut kiinni).En muista jäikö sisäilman kierrätyksen läppä koriin paikoilleen vai nousiko puhaltimen kotelon mukana,mutta nyt on tuhannen taalan paikka tutkia sen muovisen hammastuksen kunto ja vaihtaa tarvittaessa hammastus ennenkuin alkavat riveämään...Itse moottorin vaihto puhallinsiipineen koteloon on sitten helppoa kuin...

Takaisin päinvastaisessa järjestyksessä,se musta pelti oli hankala laittaa takaisin,ei väkisin vaan väsyttämällä.Ja ilmastoimattoman mallin puhallin ei tietenkään käy ilmastoituun malliin.Harmi kun ei tullut mieleen ottaa operaatiosta kuvia:DTein tuon homman kahteen kertaan kun taas piti säästää ja laittaa ensin käytetty puhallin varaosa-autosta joka ei sekään toiminut mielestäni tarpeeksi hyvin,joten ennen ilmastoinnin täyttöä hankin suosiolla uuden puhallinmoottorin siipineen jostakin ulkomaisesta verkkokaupasta...
Tutkiskelin arkistojani,tuon tilasin ==>>https://www.ebay.com/itm/112506319797
Kiitokset tästä ohjeesta! Tuon saman puhaltimen laitoinkin tilaukseen. Eipä tuota vanhaa taida kannattattaa alkaa tekohengittelemään. Pitää alkaa purkuhommiin, kun uusi puhallin saapuu...
 

Heikmar

Aktiivinen jäsen
Viestejä
626
Kattelin vähän tuon puhaltimen hintoja, niin ainakin Motonetin hinnoilla saattaisi olla kiusaus säästää ja hakea osa romiksesta. Motonetissa Valeon moottori+puhallin 129 e ja pelkkä moottori (Bosch) 109 e.
Autovaraosat24 ilmoittaa halvimmaksi hinnaksi 44,52 e ja Valeo 71,04 e. Noihin tietysti vielä kympin verran postikuluja, jos ei sitten osta kamaa yli 160 eurolla, jolloin toimitus Suomeen ilmainen.
Kyllähän se lievästi kyrsisi, jos käytetty puhallin alkaisi temppuilla vaikka parinkin kuukauden päästä ja kylmäaineetkin jo tietysti sisällä.
 

Megane

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 252
Kattelin vähän tuon puhaltimen hintoja, niin ainakin Motonetin hinnoilla saattaisi olla kiusaus säästää ja hakea osa romiksesta. Motonetissa Valeon moottori+puhallin 129 e ja pelkkä moottori (Bosch) 109 e.
Autovaraosat24 ilmoittaa halvimmaksi hinnaksi 44,52 e ja Valeo 71,04 e. Noihin tietysti vielä kympin verran postikuluja, jos ei sitten osta kamaa yli 160 eurolla, jolloin toimitus Suomeen ilmainen.
Kyllähän se lievästi kyrsisi, jos käytetty puhallin alkaisi temppuilla vaikka parinkin kuukauden päästä ja kylmäaineetkin jo tietysti sisällä.
Joo,tuo onkin näköjään nyt -24% joulualennuksessa;) Siis tuolla autovaraosat24:ssä....
 
Viestejä
27
Uusi puhallin saapui. Hintaa uudelle Valeolle tuli toimitettuna 69,29€. Tässäpä vielä joitakin kuvia vaihto-operaatiosta.

Jo pyyhkimien varsien irrotus vastusti. Olivat viimeisen päälle hapettuneet paikalleen:rolleyes:

Mitään erikoista purkamisessa ei sinänsä ollut. Vänkärin puolen aukosta tosiaan piti ruuvailla yksi kotelon pultti irti. Tämän jälkeen pienempi kotelon osa liukui vänkärin puolta kohden ja varsinainen tuuletin kotelo pääsi tulemaan ulos. Kaikki muut mutterit/ruuvit olivat hyvin näkösällä.

Lisäksi irrotin akun, akun telineen ja jäähdytysnestesäiliön, jolloin koko ilmastointiputkihässäkkä mahtui nousemaan mukana.

Melkoinen tehoero oli uudessa puhaltimessa vanhaan nähden. Vanhaa saikin pitää koko ajan täysillä, että ikkunat pysyivät sulana. Nyt on maksimilla tukka putkella :cool:
 

Liitteet

Megane

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 252
Uusi puhallin saapui. Hintaa uudelle Valeolle tuli toimitettuna 69,29€. Tässäpä vielä joitakin kuvia vaihto-operaatiosta.

Jo pyyhkimien varsien irrotus vastusti. Olivat viimeisen päälle hapettuneet paikalleen:rolleyes:

Mitään erikoista purkamisessa ei sinänsä ollut. Vänkärin puolen aukosta tosiaan piti ruuvailla yksi kotelon pultti irti. Tämän jälkeen pienempi kotelon osa liukui vänkärin puolta kohden ja varsinainen tuuletin kotelo pääsi tulemaan ulos. Kaikki muut mutterit/ruuvit olivat hyvin näkösällä.

Lisäksi irrotin akun, akun telineen ja jäähdytysnestesäiliön, jolloin koko ilmastointiputkihässäkkä mahtui nousemaan mukana.

Melkoinen tehoero oli uudessa puhaltimessa vanhaan nähden. Vanhaa saikin pitää koko ajan täysillä, että ikkunat pysyivät sulana. Nyt on maksimilla tukka putkella :cool:
Ziisus,tuon kun olisi arvannut silloin viime talvena,tietääpähän nyt kun seuraavan kerran 18 vuoden päästä tuohon tarvitsee puhallinmoottoria vaihdella.... :D :D :D
 
Ylös Bottom