• Kerhon kesäpäivät siirretty pidettäväksi Hämeenlinnassa Scandic Aulangossa

Megane 4 GT takajarrulevyjenvaihto

jaalind

Nuorempi jäsen
Viestejä
8
Onnistuuko neloskoppasen takajarrulevyjenvaihto ilman, että pitää laittaa johdon päähän ja sieltä vapauttaa käsijarru? Muutenhan tuo jarrujenvaihto ei mikään amerikantemppu olisikaan.
 

Whee

Aktiivinen jäsen
Viestejä
672
Satulasta sähköliitin irti ja jollakin viritelmällä piuhat ristiin, jolloinka käsijarrun päälle laitto avaakin satulan. Tai sitten ulkoisesta lähteestä syöttää 12V satulalle.
 

maja2

Jäsen
Viestejä
285
Satulasta sähköliitin irti ja jollakin viritelmällä piuhat ristiin, jolloinka käsijarrun päälle laitto avaakin satulan. Tai sitten ulkoisesta lähteestä syöttää 12V satulalle.
Ihan normi abikoliittimet sopivat jarrusatulan liittimiin, itse otin moottoripyörän akusta 12v jolla ajoin kengät auki. Akulla napaisuuden saa testaamalla selville eli jos ei aukea niin vaihtaa piuhat ristiin.

Toinen vaihtoehto on juurikin käyttää auton omaa sähköa eli kytkee piuhoilla (abikot naaras ja uros piuhojen päissä) sähköt ristiin liittimen aukaisun jälkeen niin käppärin kiinni laitto aukaisee kengät. Kytke piuhat silloin kun avainkortti on poissa eli auto ilman sytytysvirtoja ja ovet lukossa. Tätäkin olen harrastanut.

Vaimon auton takaboksissa on tommoset abikopiuhat pysyvästi syystä, että kerran käppäri jäi jumiin parkkiksella, aukesi sitten moottoripyörän akulla. Takana oli 150km lumisohjo-hiekkapöly-velliä ennen pysäköintiä. Mitään ei ollut rikki vaan kitkaa niin paljon että ilmeisesti joku virtaraja tuli vastaan ja auto herjasi hinuria paikalle.

Tää on omasta mielestä valovuosia parempi systeemi kuin perinteinen vaijeripaske, palojen vaihto on yhtä juhlaa.
 

maja2

Jäsen
Viestejä
285
Lisää kokemusta tuli vaimon Scenic III:sen jarrupalojen vaihdon yhteydessä:

Ensimmäistä kertaa Scenic III:n sähköinen käppäri ei saanut ajettua mäntiä sisään. Kun käsijarru oli ajettu kokonaan sisään männät piti painaa suoraan, kiertämättä loppumatka.

Aikaisemmin ovat menneet pohjaan asti sähköllä ajamalla. Lieneekö tiivistee ja gummit kuivuneet eli kitkaa on tullut lisää. Mäntä lähtee pyörimään siinä vaiheessa kun käisjarru on kokonaan sisässä.
 
Ylös Bottom