Megane 4 1.2 tce huollot

Janezki_

Jäsen
Viestejä
48
Tuli kyseinen auto ostettua ja huollot vähän mietityttää. Autolla nyt ajettu 111tkm ja parin kuukauden sisään pitäisi huoltaa. Olisiko noilla kilsoilla hyvä tehdä jotain tiettyä? Ohjekirjassa ei mitään huolloista mitä milloinkin pitäisi tehdä. Vaihteisto öljyt varmaan voisi vaihtaa entäs hihna paljonko vaihtoväli? Hieman tuntuu nykivän varsinkin kylmänä onko sitten ominaisuus vai karstaa jo turbossa jne?
 

rummukainen

Jäsen
Viestejä
90
120000km(tai joka 3.vuosi) jarrunesteet, 150000km(tai jäähdytysneste joka 5.vuosi), apulaitehihna+rullat 150000km(tai joka 6.vuosi) ainaskin virallisesti. Vehkeessä jakoketju. Ilmastointi kannattaisi tarkistuttaa ja huoltaa, samoin vaihteistoöljyt, vaikka niistä ei puhuta tuon taivaallista missään. Marmoritiskiltä voisi kysyä, jos antavat ajoneuvon huolto-ohjelman, tietysti kunnioitettavaa korvausta vastaan veikkaisin, tai saattaapi olla jopa "salainen". Ilmeisesti ei aavistustakaan, mitä sille on aikaisemmin tehty? Kylmänä nykiminen on aina seurannut mukanain(ilmeisesti laihalla Euro 6 mukaisesti).
 

Janezki_

Jäsen
Viestejä
48
Kiitoksia vastauksesta, joo vähän ajattelin että saattaa ominaisuus olla tuo nykiminen. Oli vähän samaa vanhassakin renaultissa, mutta ei ehkä noin voimakkaasti tehnyt kun vapari kone. Alkupään huolloissa oli vain vuosihuolto tai A ja a+b. Vaihteisto öljyt voisi vaihtaa nyt, liene Elf 75-80 passeli öljy? Moottoriiin kanssa elf 5-40? Jäähdytys nesteet voisi myös kun 5vuotta vanha auto. Väri ilmeisesti oranssi? Ja ilmastointi huolto täytyy kanssa tehdä, ei mitää merkintää tai kuitteja siitä.
 

Gsce

Jäsen
Viestejä
28
Jäähdytysneste ilmeisesti on Total coolelf supra, väri oranssi. Kuitenkin se on type D luokan neste joka on ollut aikaisemmin yleensä keltaista. Toki onhan motonetin punaisessakin nesteessä type D luokitus. Tämä on aika sekaista?
 

Janezki_

Jäsen
Viestejä
48
Totalia laitoin tilaukseen. Kärsiikö näihin akkua vaihtaa itse? Onko moottorin ohjaukseen päivityksiä tullut? Kukaan merkkihuollattanut?
 

Janezki_

Jäsen
Viestejä
48
Meganeen huolto tehty itse, öljyt vaihdoin extra huuhtelulla pesuaineiden kera, sekä lootaöljyt ja jäähdytin nesteet. Nykimisen takia käytin tutkittavana merkkihuollossa ja vaihtoivat ensimmäisen lambdan, kun joissakin yksilöissä aiheuttanut nykimistä. Tämä ei poistanut ongelmaa. Lueskelin nettiä ja vastaan tuli aiheita näistä nykyisistä suoraruiskutus moottoreista eli gdi koneista joissa imuventtiilit karstoittuu, koska suuttimet menee suoraan lohkoon, eikä näin ollen venttiilit huuhtoudu ollenkaan bensalla, joka aiheuttaa karstaa niihin. Tähän löytyi oma puhdistus aine CRC:ltä jonka ostin eilissä päivänä ja tänään päätin sitten purkaa imusarjan irti ja katsoa mitä siellä näkyy ja karstaa siellä kanavissa oli aikalailla ja venttiileissä oikein kunnon kertymiä karstaa. Voinee löytyä nykimisen syys tuolta. Jätin aineet likoomaan yöksi kanaviin. Nähtäväksi jää toimiiko auto tämän jälkeen paremmin. Kilsoja autossa 111tkm
 

Janezki_

Jäsen
Viestejä
48
Sinänsä ihan fiksu systeemi, mutta tuo karsta ongelma aikas ikävä ja hankalahko puhdistaa kunnolla. Joissakin olivat soodapuhallellut näitä ja jotain muitakin puhallus keinoja oli. Ongelma varmasti koskee kaikkia tämän tyypin moottoreita jossain vaiheessa. Eikä polttoaineen puhdistus aineet taida hyödyttää mitää, muuhun kuin suuttimen puhtauteen.
 

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
834
Se varsinainen syyhän imuventtiilien karstoittumiseen ei ole se että bensa ei niitä huuhtele vaan se että sinne imupuolelle kierrättetään nokista pakokaasua. Ehkä suorarauiskutusbensakoneisiinkin pitäis laittaa hiukkassuodatin, jotta moottori saisi puhdasta pakokaasua :)
 

Janezki_

Jäsen
Viestejä
48
Totta egr unohtui minulta kokonaan se onkin tämän moottorin kohdalla vähän mysteeri missä edes koko laitois sijaitsee. Melkein pitäisi nipat tehdä imusarjaan että saisi välillä vähän puhdistusta antaa venttiileille. Toi CRC gdi cleaner on tosiaan näitä moottoreita varten tehty aine jota voi suihkia ihan moottorin käydessä. Melkeinpä huoltojen yhteydessä voisi aina tämän Puhdistuksen tehdä jatkossa.
 

kurkimies

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 092
Se varsinainen syyhän imuventtiilien karstoittumiseen ei ole se että bensa ei niitä huuhtele vaan se että sinne imupuolelle kierrättetään nokista pakokaasua. Ehkä suorarauiskutusbensakoneisiinkin pitäis laittaa hiukkassuodatin, jotta moottori saisi puhdasta pakokaasua :)
Tässä suhteessa vanhat ruiskukoneet onkin parempia, monet haukkuivat ainakaan jo vanhoissa jenkkiautoissa tuon pakokaasujen kierrätyksen moottoriin. Vei turhaan moottorin tehoja ja monet repi systeemit pois, kun ei tartettu siellä -70/80 luvulla Suomessa, mutta jenkeissä kyllä.
 

Janezki_

Jäsen
Viestejä
48
Kirjoitetaan nyt nyt tännekin asiasta, eli putsaus tehty imusarja irroittamalla ja kyllä siitä apua oli jonkin verran. Kylmänä vähän nykii, mutta kun lämpee kone toimii hyvin. Varmaa toi kylmänä nykiminen normaalia, kun silloin kierrättää eniten sitä pakokaasua takaisin moottoriin päästöjen vähentämiseksi. Vielä jos jaksaisi kerran tehdä saman alkaisi jo puhtaat venttiilit olemaan.
 

Whee

Aktiivinen jäsen
Viestejä
986
Kirjoitetaan nyt nyt tännekin asiasta, eli putsaus tehty imusarja irroittamalla ja kyllä siitä apua oli jonkin verran. Kylmänä vähän nykii, mutta kun lämpee kone toimii hyvin. Varmaa toi kylmänä nykiminen normaalia, kun silloin kierrättää eniten sitä pakokaasua takaisin moottoriin päästöjen vähentämiseksi. Vielä jos jaksaisi kerran tehdä saman alkaisi jo puhtaat venttiilit olemaan.
Vanhemmassa 1.4 (H4J) koneessa kylmänykimisen saa korjattua kun puhdistaa MAP-anturin ja turbon paineanturin jarrukliinerillä. Sitä en tiedä toimiiko vastaavat puhdistukset 1.2 koneessa. Ainahan voi kokeilla.
 

rummukainen

Jäsen
Viestejä
90
Hei. Minkä näköinen ja mikä on toi turbon paineanturi?Vanha ei tiedä. siinähän on kaikenlaista anturia vähän siellä sun täällä . iLmeisesti sama kuitenkin tässä 2016 vuoden 1.2TCe 130 versiossa, koska ei ne varmaan kovin paljon muutu.
 

Whee

Aktiivinen jäsen
Viestejä
986
Hei. Minkä näköinen ja mikä on toi turbon paineanturi?Vanha ei tiedä. siinähän on kaikenlaista anturia vähän siellä sun täällä . iLmeisesti sama kuitenkin tässä 2016 vuoden 1.2TCe 130 versiossa, koska ei ne varmaan kovin paljon muutu.
Tässä nyt on jonkun sukupolven H5F kuvattuna. Tuskin niissä kauheasti eroja on keskenään. Vasempi on se turbon mikälie paineanturi ja oikealla kaasuläpän jatkeena MAP.
H5F.jpg
 

Janezki_

Jäsen
Viestejä
48
Mitenkä kävi puhdistuksen kanssa rummukainen? Tuo egr:n toiminta jäänyt kyllä mysteeriksi Renaultin kohdalla. Ei varsinaista venttiiliä löydy kyllä mistään, tai on niin hyvin integroitu piiloon. Itse tein vielä puhdistuksen toiseen kertaan ja nyt olisi venttiilit suhteellisen puhtaat. Apuna käytin hammasharjaa, vesiväri pensseliä
 

Tmex

Clio IV
Viestejä
442
Ei taida olla renulla TCe bensakoneita kahdennetulla ruiskujärjestelmällä? Työsuhde TSi -20 on toiminut mulla täysin ongelmitta 105 tkm. Luulin että olisi kahdennettu bensanruiskutus, mutta se on vain uusissa Audeissa 1.8 ja 2.0 bensakoneissa.Se on tietysti kohtalon ivaa että työsuhdeauto jonka korjaamiskulut ei kuulu mulle, ja vähän korjaamokäyntejö odotellenkin valitsen intoa piukassa TSi DSG yhdistelmän niin auto toimii kuin kello :) Auto on ollut ongelmattomin mitä mulla on ollut. Ei nyi.
 
Viimeksi muokattu:

Janezki_

Jäsen
Viestejä
48
Ei taida olla renulla TCe bensakoneita kahdennetulla ruiskujärjestelmällä? Työsuhde TSi -20 on toiminut mulla täysin ongelmitta 105 tkm. Luulin että olisi kahdennettu bensanruiskutus, mutta se on vain uusissa Audeissa 1.8 ja 2.0 bensakoneissa.Se on tietysti kohtalon ivaa että työsuhdeauto jonka korjaamiskulut ei kuulu mulle, ja vähän korjaamokäyntejö odotellenkin valitsen intoa piukassa TSi DSG yhdistelmän niin auto toimii kuin kello :) Auto on ollut ongelmattomin mitä mulla on ollut. Ei nyi.
Kuulostaa jo liian hyvältä ollakseen totta Vag, tsi ja DSG:llä perheessä yksin TSI Volkkari ollut ja ongelmia piisasi kyllä, eikä toista samanlaista tullut tilalle. Kait ne sitten on oppinut tekemään paremman siitä moottorista. En ole kuullutkaan kahdennetusta ruiskutuksesta.
 
Ylös Bottom