Megane 2 Break kattokaiteet pois

Faabio

Nuorempi jäsen
Viestejä
18
Hei!
Otin kesällä pois autoni kattokaiteet.
Aukot peitin tietenkin jesarilla, koska se sopi hopeanharmaaseen.
Kuitenkin yllättävän nopeasti hopeinen pintakerros mureni teipistä pois. Lisäksi vettä alkoi tulemaan aukoista niin, että ikkunat huurtuivat sisältä. Nyt jouduin asentamaan vanhat kattokaiteet takaisin paikoilleen...

Onko olemassa pysyvämpiä ratkaisuja, joilla peittää kattokaiteiden kiinnikeaukot? Yksi olisi tietenkin pellistä tehdä sovikkeet, joiden keskelle porata ruuville reikä. Pellit ruuvattuina painaisivat kattokaiteiden pelkät kumitassut vasten kattoa niin, ettei vettä pääse sisään. Jokin elekantimpi ratkaisu olisi kuitenkin parempi.

Voiko esim kattokaiteen alla olevan katonmittaisen listan vaihtaa?

Kiitos kovasti vastauksista.
 

Megane

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 402
Vanha aihe,mutta ainakin tuossa Megane ykkösessä on suorakaiteen muotoiset muoviläpyskät kattokaiteitten kiinnitysaukoissa jotka liuutetaan vain pois edestä auton pituussuuntaisesti,ehkä et ole huomannut?Senkuin vain vedät ne takaisin aukon suojaksi.
 

Whee

Aktiivinen jäsen
Viestejä
818
Vanha aihe,mutta ainakin tuossa Megane ykkösessä on suorakaiteen muotoiset muoviläpyskät kattokaiteitten kiinnitysaukoissa jotka liuutetaan vain pois edestä auton pituussuuntaisesti,ehkä et ole huomannut?Senkuin vain vedät ne takaisin aukon suojaksi.
Tässä on nyt varmaan sellaiset kiinteät kyljenmyötäiset raiteet irroitettu eikä megane 1 tyyppisiä kyljestä kylkeen kaiteita.
 

Faabio

Nuorempi jäsen
Viestejä
18
Tässä on nyt varmaan sellaiset kiinteät kyljenmyötäiset raiteet irroitettu eikä megane 1 tyyppisiä kyljestä kylkeen kaiteita.
Niin on.

Olen suunnitellut pleksistä leikkaamalla tehdä sopivat peitelevyt. Väliin laitan silikonia. Kiristysruuvilla ja jenkalukitteella pysyvät katossa.
 

maximi

Jäsen
Viestejä
232
Niin on.

Olen suunnitellut pleksistä leikkaamalla tehdä sopivat peitelevyt. Väliin laitan silikonia. Kiristysruuvilla ja jenkalukitteella pysyvät katossa.
Jos saa suositella, niin itse en (kemistinä) välttämättä laittais pleksiä (akryylimuovia) tuohon. Pleksi kestää yllättävän huonosti kulutusta/naarmutusta ja liuotinpesujen kanssa pitää olla todella varovainen. Lisäksi se menee hauraaksi pakkasessa, ja kuumana kesäpäivänä se voi mennä niin pehmeäksi että se menettää muotonsa. Pintakarkaisulla ja oikean akryylimuovin valinnalla voidaa joitakin noista ongelmakohdista lieventää, mutta "perstuntumani" tässä on se, että pleksi ei välttämättä ole se oikea muovi tähän hommaan.
Jos silikonia haluaa käyttää tähän, niin kannattaa varmistua sen soveltuvuudesta tähän käyttöön (saniteettisilkoni ei välttämättä ole se fiksuin ratkaisu tähän). Joku passeli koriliima tai tiivistysmassa voisi olla toimiva vaihtoehto tähän, esim jokin sopiva tuolta https://www.motonet.fi/fi/kategoria/2203/24454/Koriliimat-ja-tiivistemassat, https://www.biltema.fi/autonhoito/autonhuolto/tiivisteaineet/
tai jostain muualta (AD, Wurth, Puuilo, rautakaupat, ...)

Oletko miettinyt muita "teknisiä muoveja", kuten PVC, PA (nailoni) tai POM (polyasetaatti)? Nuo ovat halpoja ja kestäviä (myös kylmässä/kuumassa), löytyy tsiljardeissa eri väreissä ja paksuuksissa, sekä ovat hyvin työstettäviä normi-työkaluilla. Tekniset liimat ja saumausaineet kiinnittyvät noihin yleisesti ottaen hyvin, toki niiden keskinäinen sopivuus kannattaa tarkistaa etukäteen. Kaikkia noita em. muoveja käytetään yleisesti autoteollisuudessa, sekä sisätiloissa että ulkokorin puolella, joten luulisi noiden sopivan tähän käyttötarkoitukseen.

Esim nettihaku (https://www.google.com/search?q=tekniset+muovit) antaa kasan linkkejä sekä materiaaleista että niitä myyvistä liikkeistä. Ongelmaksi voi toki muodostua liikkeen "minimimyyntimäärä", joka saattaa olla "1 yksikkö", tarkoittaen esim 1:n neliömetrin levyä. "Hukkapaloja" kannattaa noista (kivijalka)liikkeistä kysellä, ne ovat yleensä hyvinkin edullisia. Ihan rautakaupatkin saattavat noita muoveja myydä.
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 889
Jos saa suositella, niin itse en (kemistinä) välttämättä laittais pleksiä (akryylimuovia) tuohon. Pleksi kestää yllättävän huonosti kulutusta/naarmutusta ja liuotinpesujen kanssa pitää olla todella varovainen. Lisäksi se menee hauraaksi pakkasessa
..
Oletko miettinyt muita "teknisiä muoveja", kuten PVC
Nyt täytyy kyllä kemistin ohjeistuksia hieman ihmetellä. Akryyliä käytetään varsin yleisesti kuitenkin lasin korvikkeena esim. ikkunoissa, terassilasituksissa, tai vaikka veneiden tuulilaseissa, jossa kestää tuulilasinpyyhkimiäkin naarmuuntumatta paremmin kuin esim. PC, kokemusta on. Ja on kyllä kohtuu hyvin säänkestävä ja luonnostaankin sietää UV-säteilyä paremmin kuin esim. PC tai PVC (ilman lisäaineistuksia). Ja ainakin PVC-muovisista valokatteista on kyllä niin huonoja kokemuksia iskunkestävyyden osalta, vrt. esim. polykarbonaattisiin, että sitä en itse ainakaan laittaisi oikein mihinkään ulkotiloihin. Kävytkin tulee läpi 5 vuotta vanhoista PVC-katteista.
 

maximi

Jäsen
Viestejä
232
Nyt täytyy kyllä kemistin ohjeistuksia hieman ihmetellä. Akryyliä käytetään varsin yleisesti kuitenkin lasin korvikkeena esim. ikkunoissa, terassilasituksissa, tai vaikka veneiden tuulilaseissa, jossa kestää tuulilasinpyyhkimiäkin naarmuuntumatta paremmin kuin esim. PC, kokemusta on. Ja on kyllä kohtuu hyvin säänkestävä ja luonnostaankin sietää UV-säteilyä paremmin kuin esim. PC tai PVC (ilman lisäaineistuksia). Ja ainakin PVC-muovisista valokatteista on kyllä niin huonoja kokemuksia iskunkestävyyden osalta, vrt. esim. polykarbonaattisiin, että sitä en itse ainakaan laittaisi oikein mihinkään ulkotiloihin. Kävytkin tulee läpi 5 vuotta vanhoista PVC-katteista.
Juu, polykarbonaatti naarmuuntuu helposti, vaikka muuten aika mukavan kestävä matsku onkin. Naarmuuntumisen takia en sitä tähän ehdottanutkaan.

UV-valoa akryylimuovi kestää hyvin, ja pinnankin saa aika kovaksi pintakarkaisulla (vrt muoviset silmälasien linssit, ovat poikkeuksetta akryylimuovia). Pleksin varmaankin tärkein ominaisuus on hyvä läpinäkyvyys, eli toimii lasin korvikkeena. Toki, jos sitä löytyy "jemmasta", niin kuka sen käyttämistä estää?

Polykarbonaatti (läpinäkyvänä) on myös hyvä vaihtoehto lasille/pleksille (ns "pirstaloimaton pleksi"), mutta sopivalla kopolymerisoinnilla ja lisäaineistuksella siitäkin saadaan aika "kivoja" mekaanisesti kestäviä ratkaisuja aikaiseksi, esim kännyköiden ja muiden vastaavien laitteiden kuoret.
Vastavasti, puhdas PVC on hauras, eikä kestä UV-valoa, Ja vaatii aina lisäaineita tuekseen. Niitä sopivasti valitsemalla löytyy kaikkea "kovan" ja "kumisen" väliltä. Mutta, oikean (PVC-)muovin valkkaaminen käyttökohteeseensa on tässä se tärkein juttu.

Monia muitakin muoveja joudutaan räätälöimään käyttökohteisiinsa sopiviksi lisäaineistamalla ja/tai kopolymerisointia käyttämällä. Mekaaniset ja fysikaaliset ominaisuudet sekä hinta määrävät tuota aika pitkälle. Onneksi materiaalivalmistajat osaavat aika hyvin kertoa mikä matsku sopii mihinkin.

Se mitä oikeasti halusin sanoa, mutta en onnistunut siinä tarpeeksi hyvin (Sori, My Bad), on oikean materiaalin käyttö käyttökohteessa. Ja mikä sen "oikea" materiaali onkaan, se taas riippuu käyttökohteesta ja käytettävissä olevista resursseista (tarjonta ja budjetti).
Myös sillä on merkityksensä, mitä ratkaisulla haetaan: onko kyseessä väliaikainen vai pysyvä ratkaisu. Jos tarve on että paikka kestää "vain talven yli", niin ei välttämättä ole järkevää yrittää tehdä "maailman parasta" tuohon, vaan jokin "yksinkertaisempi" ratkaisu voi olla fiksumpi.
Ja ainahan noi muovit voi maalata, jos haluaa samanvärisen paikan kuin katto, ja silloin esim muovin naarmuuntumiskestävyys alkaa olla toissijaista.

Itse olen mm noita kaikkia em muoveja käyttänyt eri kohteissa, toki vain sisätiloissa, joten matalalämpö-, kulutuskestävyys- ja UV-juttuja en ole sen enempää tarvinnut miettiä käytännön tasolla. Noilla muoveilla, kuten muillakin matskuilla, on kaikilla omat ominaisuutensa, ja sopivat niiden perusteella eri käyttökohteisiin. (Metalleja harvemmin käytetään sähköiseen eristämiseen, eikä muoveistakaan yleensä tehdä uunivuokia...)
 

Nikke

Jäsen
Viestejä
43
Itse ongelmaan en osaa kommentoida, mutta muovin hankintapaikkana kannattaa katsoa muovia.fi palakauppa.
 

maja2

Jäsen
Viestejä
309
Kiveniskuteippiä palaset? Jos löytyy vain kirkasta niin laittaa pienemmän palan jesaria alle. Kestää ja pysyy kiinni. Laskiko kulutus muuten yhtään kattokaiteiden poiston jäljiltä?

Nuo turhat kattokaiteet on kyllä muotoilijan idiotismia pahimmasta päästä, varsinkin jos autoa säilyttää taivasalla kesät talvet...
 

Faabio

Nuorempi jäsen
Viestejä
18
Jos saa suositella, niin itse en (kemistinä) välttämättä laittais pleksiä (akryylimuovia) tuohon...
Kiitos pitkästä postauksesta. En ole ehtinyt tekemään katolle mitään ja hyvä nyt tietää, että pleksimuovi ei siihen olisi edes sopinutkaan...
Yksi hullu idea olisi suunnitella mallit 3d-tulostimelle, jolloin saisi tyylikkäät tulpat aukkoihin. :)

Kiveniskuteippiä palaset? Jos löytyy vain kirkasta niin laittaa pienemmän palan jesaria alle. Kestää ja pysyy kiinni. Laskiko kulutus muuten yhtään kattokaiteiden poiston jäljiltä?
Kiveniskuteippi kuulostaa hyvältä. Saattaa olla ettei tarvitse silloin edes jesaria alle. Riittää minulle, että toimii. Kiitos vinkistä!

En mitannut kulutusta millään asianmukaisella ennen ja jälkeen ajokokeella. Eiköhän sillä kuitenkin oma vaikutuksensa kulutukseen ollut.

Selvä ero oli kuitenkin parantuneena viihtyvyytenä, kun tuulen suhinat vähenivät maantienopeuksissa ajettaessa. Sivuttaistuuli ei aiheuttanut myöskään niin paljoa auton "huojuntaa".

Olen katsellut Meganen Sedan -malleja ja niistähän nämä kattokaiteet monesti puuttuvat. Siihen lienee syynsä...
 
Ylös Bottom