Megane 1 ei ota kierroksia

Viestejä
405
Tykkäyksiä
2
#1
Joopa, pamahti autoon sitten ensimmäinen kunnon vika vuoden ja kahden kuukauden käytön jälkeen.
Moottorihäiriö valo alkoi vilkkumaan ajossa ja ensimmäinen huomio sen jälkeen oli että auto ei oikein vastaa kaasuun, eli tuntuu selvää voiman puutetta.
Vaidekeppi värisee myös tyhjäkäynnillä kytkin pohjassa ja vaihde silmässä. Tästä tuli mieleen että kone ei käy tasaisesti, eli olisko pudonnut yksi pytty pois palveluksesta?
Näissähän puolat tuppaavat pimenemään, eli vikaa kannattanee etsiä aivan ensiksi sieltä suunnasta?

Edit: Tuolla Motonetin sivustolla sanotaan että muista myös silikonirasva puolan asennuksen yhteydessä. Missä vaiheessa siinä mitään rasvoja tarvitaan? :eek:
 

Megane

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 087
Tykkäyksiä
5
#2
Vs: Megane 1 ei ota kierroksia

Heikmar sanoi:
Joopa, pamahti autoon sitten ensimmäinen kunnon vika vuoden ja kahden kuukauden käytön jälkeen.
Moottorihäiriö valo alkoi vilkkumaan ajossa ja ensimmäinen huomio sen jälkeen oli että auto ei oikein vastaa kaasuun, eli tuntuu selvää voiman puutetta.
Vaidekeppi värisee myös tyhjäkäynnillä kytkin pohjassa ja vaihde silmässä. Tästä tuli mieleen että kone ei käy tasaisesti, eli olisko pudonnut yksi pytty pois palveluksesta?
Näissähän puolat tuppaavat pimenemään, eli vikaa kannattanee etsiä aivan ensiksi sieltä suunnasta?

Edit: Tuolla Motonetin sivustolla sanotaan että muista myös silikonirasva puolan asennuksen yhteydessä. Missä vaiheessa siinä mitään rasvoja tarvitaan? :eek:
2 puolaa pimeänä,samoin kävi omassa kikkareessa.En muista mitkä olivat parit.Enkä ole ikinä mitään rasvoja puoliin laitellut... 8)
 
Viestejä
405
Tykkäyksiä
2
#4
Vs: Megane 1 ei ota kierroksia

Joo, kolmella se pyörii, nyt huomasin kun vähän tuossa vielä kokeilin. Eihän sillä passaa pitkään ajella noin kun käy katin päälle kyllä.
Mitenkähän nopeasti saisi katalysaattorin särettyä palamattomalla polttoaineella, jos vain jatkaisi ajamista tuollaisena. Tuli vaan mieleen tällainen teoreettinen kysymys, johon ei taida olla ihan tarkkaa vastausta, arvelen.

Edit: Paljon selkeemmin huomasi ex-Cliossa, että nyt ei oo kaikki pytyt mukana, kun kolmella rupesi käymään. Siinä oli 1,4-litranen kone ja tässä 1,6.
 

MTI

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 009
Tykkäyksiä
0
#6
Vs: Megane 1 ei ota kierroksia

Kyllähän jokaisella rellistillä on varapuola ja avain aina ajossa mukana, eikös ;D
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
771
Tykkäyksiä
6
#7
Vs: Megane 1 ei ota kierroksia

MTI sanoi:
Kyllähän jokaisella rellistillä on varapuola ja avain aina ajossa mukana, eikös ;D
No onhan niitä tottakai laatikollinen takaluukussa kolisemassa. Ainoa pienen pieni miinuspuoli on, että tässä 18v. yhtäjaksoisen relluttelun aikana ei ole tarvinnut vielä vaihtaa sitä ensimmäistäkään, niin ne on varmaan ehtineet kaikki jo hapettumaan pilalle ;D.
 

MTI

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 009
Tykkäyksiä
0
#8
Vs: Megane 1 ei ota kierroksia

No mulla ei ole vasta kuin 17v kokemusta, ykkös meganen kontissa pidin mukana paria varapuolaa kuplamuoviin käärittynä ;D, ei kolise ;). Muihin malleihin ei ole puolia tarvinnut vaihdellakkaan.
 
Viestejä
405
Tykkäyksiä
2
#9
Vs: Megane 1 ei ota kierroksia

Sitten ei ollutkaan yllättäen Rellussa puolavika, vaan homma meneekin monimutkaisemmaksi. Katsoivat Motomaatilla vikakoodit ja löysivät vain koodin sytytyskatkoksia.
Veikkailivat jopa että vika voisi olla ECU:ssa tai jossain liitoksissa.

Käy siis tosiaan kuin kolmella, mutta ei ehkä ihan niin selkeesti kuin ex-Clio kun siitä meni puola. Tulpat pitäs kattoo vielä, mutta vika niissä ei kai sytytä moottorin vikavaloa tietty.
Ei mikään anturivika voi olla, että sekoittaa ECU:n? Lambda-anturi sökö?

Edit: Niin se vikavaloa sammuu aina välillä ajossa, mutta moottorin käytös ei siitä muutu yhtään.

Edit 2: Erityisesti tuo oire että ottaa kierroksia paikalla, mutta veto heikko käy näköjään lambdan ongelmiin, lukaisin tuolta. Pitäskö sitä anturia yrittää vaikka ensin putsailla jos ei suin päin uutta osta.
 
Viestejä
405
Tykkäyksiä
2
#10
Vs: Megane 1 ei ota kierroksia

Heikmar sanoi:
Sitten ei ollutkaan yllättäen Rellussa puolavika, vaan homma meneekin monimutkaisemmaksi. Katsoivat Motomaatilla vikakoodit ja löysivät vain koodin sytytyskatkoksia.
Veikkailivat jopa että vika voisi olla ECU:ssa tai jossain liitoksissa.

Käy siis tosiaan kuin kolmella, mutta ei ehkä ihan niin selkeesti kuin ex-Clio kun siitä meni puola. Tulpat pitäs kattoo vielä, mutta vika niissä ei kai sytytä moottorin vikavaloa tietty.
Ei mikään anturivika voi olla, että sekoittaa ECU:n? Lambda-anturi sökö?

Edit: Niin se vikavaloa sammuu aina välillä ajossa, mutta moottorin käytös ei siitä muutu yhtään.

Edit 2: Erityisesti tuo oire että ottaa kierroksia paikalla, mutta veto heikko käy näköjään lambdan ongelmiin, lukaisin tuolta. Pitäskö sitä anturia yrittää vaikka ensin putsailla jos ei suin päin uutta osta.
Edit 3: No helkkari, auton ohjekirjan mukaan tuo valo jossa moottorin kuva ei olekaan mikään yleinen vikavalo, vaan "pakokaasun päästövalvonnan merkkivalo"
Taisipa olla sitten kyseessä lambda-vika.
 

2528ej

Aktiivinen jäsen
Viestejä
747
Tykkäyksiä
2
#11
Vs: Megane 1 ei ota kierroksia

Puola vika, palamatonta pensaa menee läpi sytyttää saastevalon. Sökö tulppakin tietysti silloin kyllä tulppien vaihdosta olisi jo aikaa. Tuo Motonetin sytytyskatkoksia viitaa kyllä sytytykseen.
 
Viestejä
405
Tykkäyksiä
2
#12
Vs: Megane 1 ei ota kierroksia

2528ej sanoi:
Puola vika, palamatonta pensaa menee läpi sytyttää saastevalon. Sökö tulppakin tietysti silloin kyllä tulppien vaihdosta olisi jo aikaa. Tuo Motonetin sytytyskatkoksia viitaa kyllä sytytykseen.
Tulpat vois kyllä kattoo kun ei tietoa milloin vaihdettu, mutta ei kai voi olla mikään puola kun käynti muuttuu huonommaksi joka puolan kohdalla kun näppää johdon irti. Kokeiltiin siellä sekin.
Kerkesin ostaa uuden puolankin kun luulottelin itselleni yhden kohdalla ei muutu.
En kyllä usko että ECU paskana. Mahdollista, mutta pitää käydä ensin läpi kaikki muu.
 

Megane

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 087
Tykkäyksiä
5
#13
Vs: Megane 1 ei ota kierroksia

Heikmar sanoi:
2528ej sanoi:
Puola vika, palamatonta pensaa menee läpi sytyttää saastevalon. Sökö tulppakin tietysti silloin kyllä tulppien vaihdosta olisi jo aikaa. Tuo Motonetin sytytyskatkoksia viitaa kyllä sytytykseen.
Tulpat vois kyllä kattoo kun ei tietoa milloin vaihdettu, mutta ei kai voi olla mikään puola kun käynti muuttuu huonommaksi joka puolan kohdalla kun näppää johdon irti. Kokeiltiin siellä sekin.
Kerkesin ostaa uuden puolankin kun luulottelin itselleni yhden kohdalla ei muutu.
En kyllä usko että ECU paskana. Mahdollista, mutta pitää käydä ensin läpi kaikki muu.
Katso vaikka ensin tulppien väri,jos yksi on nokinen muihin verrattuna niin siitä voi jotakin päätellä... :D
Niin ja vikakoodeja pitää osata tulkita,esimerkkinä turbo diiseli Meganen vikakoodi herjasi ahtopaineanturia,ihan liikkeessä vaihtoivat 80 euron osan mutta kun....olikin turbo sökö niin eikait se kehitä painetta. :eek:
 
Viestejä
405
Tykkäyksiä
2
#14
Vs: Megane 1 ei ota kierroksia

Niin kyllä mitä kuullut noista vikakoodeista, että saattavat olla monessakin tapauksessa olla todella viittellisiä...
 

kurkimies

Aktiivinen jäsen
Viestejä
847
Tykkäyksiä
0
#15
Vs: Megane 1 ei ota kierroksia

Vaihtakaa ehdottomasti joka kerta ne tulpanjohdot, kun vaihdatte tulpat eli tulpanjohdot ovat yksi kiusanlähde.
 

2528ej

Aktiivinen jäsen
Viestejä
747
Tykkäyksiä
2
#16
Vs: Megane 1 ei ota kierroksia

kurkimies sanoi:
Vaihtakaa ehdottomasti joka kerta ne tulpanjohdot, kun vaihdatte tulpat eli tulpanjohdot ovat yksi kiusanlähde.
No niin jos sellaiset on. Tässä kyseisessä tapauksessa on vain sähköpiuhat puolille, liitimiin voi tietysti vähän putsausta sujauttaa mutta muutapa siltä osin ei normaalisti.
 
Viestejä
145
Tykkäyksiä
0
#17
Vs: Megane 1 ei ota kierroksia

kurkimies sanoi:
Vaihtakaa ehdottomasti joka kerta ne tulpanjohdot, kun vaihdatte tulpat eli tulpanjohdot ovat yksi kiusanlähde.
Kyllä, mutta tuossapa ei mahda sellaisia olla...
 
Viestejä
405
Tykkäyksiä
2
#19
Vs: Megane 1 ei ota kierroksia

Tulpat katsottu ja näyttäs olevan ok, pientä nokipintaa oli melkein joka tulpassa mutta se nyt johtunee tästä mitä olen pari kertaa ajanut viallina. Kokeilin tuonkin, että laittaa vuoron perään sen uuden puolan joka sylinterille ja käynnistää, mutta ei sekään tuonut läpimurtoa asiaan.
Kokeilin vielä uudestaan että käynti huononee, kun ottaa johdon pois puola puolalta ja tulos sama kuin eilen.
Mitähän seuraavaksi? Pitäskö lykätä auto tuohon naapurin mamukorjaamolle jos keksisivät mitä minä en. :p

Edit: kolmos- ja nelospytyn tulpassa ehkä eniten notkea, mutta kaikissa jonkin verran. Sotkeeko jokin ECU:a että käy liian rikkaalla? Niin mutta miten se niihin syttyhäiriöihin liittyisi vai joka sylinterille sitten katkoo?
 
Ylös Bottom