Megane -02 hatchback iskari ongelmaa(ko)?

wwalde

Nuorempi jäsen
Viestejä
1
Kyseinen pikku rellu ruvennut entistä uraherkemmäksi ja välillä heittelehtii oikeen todenteolla tiellä urasta toiseen uraan ajaessa. Huomannut myös, että jarrutusmatka tuntunut pidentyvän ja kovemmasta vauhdista jarruttaessa huomaa tärinää autossa ja saattaa lähteä vetämään jompaan kumpaan suuntaan.. oikeaan tai vasempaan ääriasentoon kääntäessä pyörät ja palautettua suoraksi välillä kuuluu metallista rahinaa hetken aikaa ajaesa.

Auton alle en ole päässyt vielä tutkimaan mitään enkä ole käyttänyt huollossa jotta antaisivat jonkun diagnoosin asiasta. Mikäli iskarin tai iskareiden vaihto edessä niin mietin, että ajavatko motonetin tarvike iskarit asiansa? Vai kaipaako alkuperäislaatuista varaosaa? Kevyt pikku rellu kuitenkin kyseessä..
PS. Olenko aivan hakoteillä asian suhteen? Mahtaako vika olla iskareissa? Jos kuullostaa jonkun tietäjän korvaan muulta vialta niin jaa tietämyksesi mieluusti!
 

meganekuski

Aktiivinen jäsen
Viestejä
591
Jos jarruttaessa tuntuu tärinää niin yksi vaihtoehto on että jarrulevy on mennyt kieroksi. Sen korjaamo näkee laitteillaan.
 

teekeepee

Nuorempi jäsen
Viestejä
19
Tärkeintä on nyt, että otat selville mahdollisimman pian syyn mainitsemiisi oireisiin. Meganen jarrujen ja iskarien remontit ovat yksinkertaisia ja edullisia, kun tekee ne ajoissa. Toivottavasti et ole ojanpohjalla ennen sitä.
 

Moppi

Aktiivinen jäsen
Viestejä
754
Iskunvaimentimen kääntölaakerit ovat myös usein rikki ja häiritsevät ajovakautta varsinkin jos iskunvaimentimet ovat pehmeät. Iskareiden merkillä ei ole järin suurta väliä epäkuntoisia pois vaihdettaessa. En halua pelotella mutta tuon ikäisen ykköskorisissa Meganeissaja Sceniceissä voi lopulta taka-akselin laakerointi alkaa väljistyä ja se tekee autosta uraherkän ja jarruttaessa hyvin epävakaan, jopa hengenvaarallisen oloisen. Uraherkkyyteen tietysti vaikuttaa myös renkaan ominaisuudet ja niiden ilmanpaineet. Malli on jonkin verran taipuvainen siihen kunhan sopivan epäsuotuisa tekninen kompinaatio on alla, tämä ilmenee liukkaalla ja kovimmilla vauhdeilla.
 

meganekuski

Aktiivinen jäsen
Viestejä
591
Alla mainitulla konstilla saat selville että onko joustintuen kääntölaakeri rikki vai ehjä:

-Auto käyntiin. Käännä rattia ääriasentoihin.
-Kuuntele ratin kääntämisen aikana että kuuluuko rusahduksia, kolahduksia yms ääniä.
-Jos ääniä kuuluu, nosta etupää autopukeille. Irrota jompikumpi rengas äänen perusteella.
-Apumiehen avulla toinen katsoo jousta ja toinen henkilö samaan aikaan kääntää rattia ääriasentoihin.
-Jos rattia kääntäessä jousi kääntyy nykäyksittäin ja muljahtaen ääntä pitäen niin kääntölaakeri on rikki. Satunnaisesti vika voi hävitä vähäksi aikaa mutta yleensä se palaa takaisin.
 
Ylös Bottom