Lakuna II 1.6 16v -01 oikean vetoakselin irrotus vaihdelaatkosta ?

Jappi

Nuorempi jäsen
Viestejä
3
Tykkäyksiä
0
#1
Olen jo muutaman päivän yrittänyt irrottaa , ei vaan tajua miten irtoa . Ei näyttäs olevan mitään sokkaa mikä pitää kiinni poorissa. Kertokaa miten saan irti ? uusi akseli hommattu . Kiitos jo etu käteen.
 

skara

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 072
Tykkäyksiä
4
#2
Vs: Lakuna II 1.6 16v -01 oikean vetoakselin irrotus vaihdelaatkosta ?

Pitäisi lähteä ihan vetämällä siitä pooriholkista, ei ole sokkaa. Toki tukilaakeri pitää irroittaa moottorin kyljestä ensin.
 

Jappi

Nuorempi jäsen
Viestejä
3
Tykkäyksiä
0
#3
Vs: Lakuna II 1.6 16v -01 oikean vetoakselin irrotus vaihdelaatkosta ?

Tukilaakeri on irti , mutta ei irtoa millään .Oon koittanut liinalla vetää . On varmaan halkastava .
 

skara

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 072
Tykkäyksiä
4
#4
Vs: Lakuna II 1.6 16v -01 oikean vetoakselin irrotus vaihdelaatkosta ?

Juu on se holkki saattanut kulua omaan uraansa tai sitten peräti ruostunut jumiin. Niin ja vasarakin on ihan hyvä ton irroittamiseen :D
 

Jappi

Nuorempi jäsen
Viestejä
3
Tykkäyksiä
0
#5
Vs: Lakuna II 1.6 16v -01 oikean vetoakselin irrotus vaihdelaatkosta ?

Vaihdettu on . Oli vain ruosteessa . Kiitoksia kaikille .
 
Viestejä
109
Tykkäyksiä
0
#6
Vanhan nosto kun nyt on oma vuoro eikä tajua. Hakattu vasaralla, lämmitetty pienellä toholla, koitettu vetää liinalla, ei liikettä. Tai laatikon kyljestä stefa (?) tulee hieman ulospäin ja vetäytyy sitten itsestään takaisin. Millä konsteilla tuota vetaria on irroteltu? Reilusti vasaralla, mutta eihän sitä uskalla (tai mahdu..). Onhan turhauttavaa.
 
Viestejä
109
Tykkäyksiä
0
#8
Joo, tukilaakeri on kokonaan irti. Itse asiassa hakannut siitäkin, niin siirtynyt jo sen verran ettei enää mene paikalleen. Eli pakko se vetari on nyt saada sieltä ;)
 
Viestejä
109
Tykkäyksiä
0
#10
Kiitos. Meinaisin jo antaa periksi mutta pizzan jälkeen pohdin hetken ja vääntäydyin sitten auton alle. Leathermanilla stefan metallituen 'kynnet' auki ja sitten jossain ihmeasennossa toisella kädellä vetoa keskituesta ja toisella naputtelua, ja lähti liikkeelle. Irti piti ottaa naputtamalla keskitukeen koko matkalta, ei liukunut. Kun katselin sisälle niin kyllähän tuon vaihto tuntuu hyvältä idealta kun pientä kärryä pitäisi saada liikuteltua.

Nyt sitten korjaamaan kaikki irrotettaessa tehty damage ;)
 

Liitteet

Moppi

Aktiivinen jäsen
Viestejä
596
Tykkäyksiä
8
#11
Hyvä että lähti, onkin ollut kunnolla ruosteessa. Mikäli olisit avannut tuon keskituen tuosta eri kohdasta niin olisi saanut siihen vähän enemmän liikettä. Eikös siinä ole sellainen kaulus, noiden parin ruuvin takana? eli tuen rungon kolmella pultilla voi jättää kiinni
 
Viestejä
109
Tykkäyksiä
0
#14
Kiitti ;) Holkin irrotus akselista vei toisen päivän, ulosvetäjällä vetoa, liotusta, toholla kunnolla lämpimäksi ja vasaraa. Tiukassa oli. Pesun jälkeen katselin hampaita niin laatikon puolelta vain "nysät" jäljellä, materiaalista on ehkä 2/3 osaa kadonnut.
 
Viestejä
180
Tykkäyksiä
0
#15
Itse meinasin laittaa kuluneen akselin "lopullisesti" kiinni metalliepoksilla vaihdelaatikkoon. Liimankin jo hankin Etrasta.
Jätin tekemättä kun oli vähän enemmän pooria jäljellä kuin sinulla akselissa.
Jos ainoa vaihtoehto olisi purkaa laatikko niin liimaisin holkin kiinni laatikkoon, älä hitsaa. Saahan sen sitten laikalla halki/poikki jos tarvii laatikko tiputtaa pois.
Uusi holkki maksaa noin 30€ ebayssä.
 
Ylös Bottom