Laguna III 2.0 DCI -08

Viestejä
28
Tykkäyksiä
1
#1
Tervehdys kaikille! , uusi jäsen ja tyytyväinen Rellukuski täällä. :)

Autoni on siis Laguna III 2.0 Dci manulootalla,ensimmäinen ranskikseni; tapauksena varsin tyylikäs,tehokas ja hyvätapainen.

#Plussat
+Ajettavuus on kaikinpuolin tosi hyvä. Se tuli taas viime kesänä todistettua Norjan serpentiineillä, vakuuttavaa menoa.
III Lagunassa on sellainen ison auton kulku ja vakaus .
+2.0 Dci vääntää. Kierrokset matalat ja ohitukset sujuu kuin ajatus.
+Vakkari toimii vääntävän koneen kanssa ja automaatti-ilmastointikin toimii hienosti.
+Keskikulutus ollut itsellä tasan 5,5l/100km
+Kuskilla hyvät oltavat ,penkki arvosana hyvä ja ohjaamon ilme tyylikäs.
+Takaboxi tilava,muutama yökin tuli vietettyä ::)

#Miinukset:
-hiukan pintakova jousitus ja siihen 215-50-17W Nokialaiset ,eli rengasääntä kevätasfalttiurassa enemmän kuin esim. C5,508,Talisman.
-soitin ei mitään Hifiä ,ja hankala kai tuohon mitään siististi uutta asentaa
-sadetunnistimen/pyyhkimien toiminta varauksin
-jälleenmyyntihinta,jos olet myymässä
+jälleenmyyntihinta,jos olet ostamassa


+Laatu:Yhtäkään vikaa ei ole ollut,tosin vasta mitä 20 000km ajanut ja autolla alle 110 000km.
 

Liitteet

MTI

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 008
Tykkäyksiä
0
#2
Vs: Laguna III 2.0 DCI -08

Tervetuloa tyytyväisten rellukuskien joukkoon :)
Kyllähän rellu on niin edullinen käytettynä ostaa että ihmettelen miksi kaikki ei aja relluilla ;D
 

3Gee

Aktiivinen jäsen
Viestejä
813
Tykkäyksiä
0
#3
Vs: Laguna III 2.0 DCI -08

Tyylikäs peli sulla. 8) Tämä korimalli tällä koneella ja vaihteistolla olisi omakin valintani Lagunasta. Varmasti pätevä, mukava ja vääntävä paketti.
 
Viestejä
28
Tykkäyksiä
1
#4
Vs: Laguna III 2.0 DCI -08

Muutama havainto LAGUNASTA; + talvirenkaillakin todella vakaa ajettava (Nokian R 205-60-16/2.6-2,7bar)
+ kulutus vaan tippunut kelien kylmettyä ,.. oisko kun välijäähdyttimelle viileämpää ilmaa ?

+ kaikki perushuoltokohteet : öljynvaihdot..myös vaihteistoöljyt, kaikki suodattimet, ajovalojen polttimot , pyyhkimet ...nämä ainakin osoittautunut helpoksi tehdä itse vailla mitään "ranskalaisuuksia".

¤ Öljyt/suodattimet kannattaa vaihtaa max15000km välein,.. se tuo turbokin tykkää tuoreesta öljystä ja puhtaasta ilmasta. :)
Vaihteistoöljyn ajattelin vaihtaa 60000km välein (sikäli kun auto on talossa). Kun eihän tuolle vaihdolle tule hintaa kuin alle 40e ja työnä todella helppo.


-kilometrejä tullut valitettavan vähän , mukavahan tällä ois ajaa enemmänkin. :)
 
Viestejä
28
Tykkäyksiä
1
#6
Vs: Laguna III 2.0 DCI -08

Toi 5,5L ollut kesärenkain keskikulutus tähän asti. Nyt pari peräkkäistä pitempää matkaa tein pikkupakkasessa ja kulutus 5,2L/100km näytti tankilla. Tientukkona ei kuitenkaan ole tapana olla.

Mainittakoon vielä, että moottorissa on lievä optimointi 170hp/390Nm(AMW DynoService penkissä)+EGRoff / hiukkaspönttöä ei tässä mallissa alunalkaenkaan..onneksi.
Moottoria tietty aina lisärasittaa kaikki tehon ja väännön nousu. Mutta on ajotavoilla ja huolloillakin ISO merkitys. Miten käyttää kylmää ko9netta ja antaako turbon jäähtyä , vedättääkö liian isoilla vaihteilla jne.. saa nähdä aika näyttää miten toimii ja kestää.
En huomannut kummempaa p.a kulutuksenlaskua enkä edes selvää tehonlisäystäkään optimoinnin jälkeen. Ehkä kutosella on vähän entistäkin pontevampi ja vitosellahan tämä meneekin voimalla aivan kaikissa tilanteissa ja maastoissa. Alle 2000rpm vaivannutta hengettömyyttä sai ainakin lievennettyä. . Koneen ääni muuttui vähän terävämmäksi, voivaikuttaa egr oisko ennakkoa..en tiedä mutta sinällään siististi roksuttaa kuitenkin. Päästötkin olleet katsastuksessa ihan samoilla lukemilla kuin ennen optimointia.
Öljyihin en mitään lisälitkuja laita, mutta polttoaineeseen ainakin talvidieselillä suosittelen RL-2.

Kesällä pääsin ajamaan paria 156THp koneista c5/508 ajatuksena vaihtaa bensaturboon kun ajoja niin vähän , mutta ainakin kyseiset koneet oli niin hengettömiä, että ei puhettakaan vaihdosta . No olihan kyseisen koneen ilmoitettu vääntökin vain 240Nm, jota nyt ei voinut olla huomaamatta ???.

Nälilänäkymin Rellulla mennään, johon siis olen enemmän kuin tyytyväinen. ;D
 
Viestejä
289
Tykkäyksiä
0
#7
Vs: Laguna III 2.0 DCI -08

Hieno peli. Mullakin oli lievästi optimoitu, mutta automaagiloota varsinkin rajoitti tuota vääntöä.

+ Ostohinta käytettynä
+ Myyntihinta käytettynä 8)

Mankka oli mielestäni ihan ok, päivitin tosin diskantit ja laitoin passiivisuodattimet disseille ja mideille. Lisäksi oli aktiivisubbari (tupakansytyttimestä sai virtansa :D ). Kaikki oli tehty lisäämällä vain piuhoja ISO liittimien väliin, eli alkuperäisiin piuhoituksiin ei koskettu. Ainoastaan diskanteille vedin omat piuhat kun sai niin helposti.
 
Viestejä
1
Tykkäyksiä
0
#8
Vs: Laguna III 2.0 DCI -08

On toinen Laguna Diesel ensimmäinen Laguna 2.2d 1997 malli ajettiin 460 tuhatta ilman suurempia korjauksia. Nyt Laguna III garantour 2.0 d 175hv ajettu 210 tuhatta, yksi parkkilamppu uusittu ainoa vika. Öljyt ja suodatin vaihtuu 10t välein, huonompi ajoltaan kuin 97 laguuna oli. Tämä on pintakova ja meluisa tiellä, renkaat 215-55 17 200km/h ajo ominaisuudet loistavat mutta eihän suomessa voi tommoisia nopeuksia ajaa mut euroopassa kuitenkin.
 
Viestejä
28
Tykkäyksiä
1
#9
Vs: Laguna III 2.0 DCI -08

Saksassa Sveitsissä kävin ja 4300km tuli mittariin. Ilmastointi enemmän kuin välttämätön, kuumat oli kelit, jopa 37c kävi.

Huippunopeus jäi nyt kokeilematta, kun ei ihan tasapainossa enää kovimmis vauhdeissa noi renkaat olleetkaan. Myöskin vähän vaikea sanoa oliko milloin ihan tasaista /ala / ylämäkeä ,no kulkee riittävästi kuitenkin. 207km/h pari kertaa navi näytti , enimmäkseen rajoitusten mukaan ja 130kmH ajelin.. Ruuhkiin osauduin turhankin usein. :'(

Koko matkan kulutus 5,64l/100km on minusta ei paha ollenkaan :). Tankin luukun aukisaamisessa oli ongelmia koko matkan. Apukuskin ovi ei aukea keskuslukituksesta.

Ajoittain kovalla helteellä Saksassa kaupungissa valoista kiihdyttäessä tuntui tehot aika kadoksissa..ajattelin et onko turbo menossa vai..mut oisko sitten et turbo ei saa viileää ja ilmastointikin täyttä tekee töitä , onko muut huomanneet vastaavaa?
Enimmäkseen kaikki normaalisti ja onhan tällä Alppiteitäkin vaivaton nousta, kun vaan kierrokset riittää yli 1500rpm ,koska tosta lähtee selvästi turbo vetää.

Niin renkaat alkaa tosiaan olla sakkorajoilla..onneks ei sateita reissussa. Ajattelin oisko seuraavat gummit Misukat Pilot Sport 4 vai Continental PremiumContact 6?
 

Liitteet

Viestejä
284
Tykkäyksiä
0
#10
Vs: Laguna III 2.0 DCI -08

Oven lukko-ongelma on tyyppivika, useimmiten juuri apukuskin puoli. Itsellä tosin oli kuskin oven kanssa ongelmia, sitten vaihtoivat huollossa uuden lukkomoottorin. Sen jälkeen onkin toiminut joka kerta.

Mulla menee juuri Michelin Pilot Sport kolmoset vaihtoon, edessä ovat jo sakkorajalla. Hyvät renkaat tuntuvat olevan kaikin puolin, mutta kuluvat kyllä ihmeen nopeasti. Tilalle tulee Kumhon Ecsta Sport tms. Pitäisi niidenkin olla asialliset ja saman tyyppiset renkaat, joskin ei ihan niin "premium".
 
Viestejä
28
Tykkäyksiä
1
#11
Vs: Laguna III 2.0 DCI -08

Yhtä hymyä on Rellun ratissa ;D. 1100km päivämatka viime viikolla ja ei ajoväsymystä. Ajamiseen ja ohjaukseen kun ei tarvitse talvirenkainkaan kiinnittää mitään erityistä huomiota, niin matka menee rentouttavasti kuin itsestään. Ja kun rekkajono edessä niin voimaa löytyy, ei tarvitse autoa puskea ja piiskata ohitukseen. Tulipa eka kertaa 5l alitus eli reissun kulutus 4.9l/100km.
Katsastuksessa jus käytin ja ei huomauttamisia. k-arvo 0.19.

Eli edelleenkin todella tyytyväinen Rellukuski 8)
 
Ylös Bottom