Laguna III 1.5 dCi kestävyys, kannattaako hankkia 178 tkm ajettua

Tykkäyksiä
0
Terve,
olen hankkimassa perheenjäsenelle otsikon mukaista vm-09 HB korin autoa jolla ajettu 178 tkm.

Kannattaako tuollaiseen satsata ajatellen seuraavaa viittä vuotta ja ajoa ehkä luokkaa 80 - 100 tkm? Hankintahinnaltaanhan nämä ovat hyvin edullisia.
Uskon että itse pystyn vaihtamaan jakopään rullineen, vesipumppuineen kuin apulaitehihnan rullineen ja kiristimineen kun se aika tulee. Jarruosat ja vaihto onnistuu kun tulee kohdalle.
Mitä erityisesti kannattaa tsekata?
Egr toimivuus, ilmeneekö toimimattomuus miten? (luin täältä että lievänä nykimisenä vai....) henkisesti olen valmis sen 150 euroa uuden egr hankintaan, sen vaihto ei taida olla sen kummosempi kuin Volvon 1.6D/PSA 1.6 HDi:n johon olen itse vaihtanut...
Voi sanoa että noihin jarruosiin, jakopää kilkkeihin, egr:n osiin ei vielä 1000 euroa saa hukattua, joka on pieni kustannus usean vuoden näkökulmasta.

Kestääkö kone ja kytkin normitapauksessa sen 300 tkm? jos kytkin takeltelee, taitaa olla parasta jättää ostamatta. Jos takeltelee, takelteleeko kaikissa lämpötiloissa?

Mitä erityisesti kannattaa tarkistaa?

Ajattelin että tästä saisin turvallisen, miellyttävän auton lapselleni. Meillä on jo yksi Laguna II ja kun olen sitä pitänyt kunnossa, pakko sanoa että on kyllä hyvä auto hintaisekseen. Toista Renaultia perheeseen kaavailen.

Fuego Turbo

Aktiivinen jäsen
Tykkäyksiä
5
Vs: Laguna III 1.5 dCi kestävyys, kannattaako hankkia 178 tkm ajettua

Jos olet saanut pidettyä laguna kakkosen kunnossa, niin kolmonen on vielä parempi ostos:) itse ostaisin juuri kolmosen, hinta/ laatusuhde mitä mainioin.

Tykkäyksiä
0

Kalleimmat viat on aina 200tkm eteenpäin, juuri kytkin usein antautuu ennen 300tkm ja ei niinkään kytkin vaan se kaksoismassa vauhtipyörä, samoin laturi, startti ym. jos alkuperäisiä, mutta hajoavat ihan mistä merkistä vain, toisen merkin saa halvemalla heti alussa kun toisen.

Sitten kannattaa muistaa ettei tuon ikäistä ja ajettua autoa koske enään mikään virhevastuu jos liikkeestä hommaat vaan vika on ns. normaalia kulumista.

maanma

Aktiivinen jäsen
Tykkäyksiä
4

Jos on automaattilaatikko, johon ei ole vaihdettu öljyjä koskaan, niin ainakin ne pitää vaihtaa.

Tykkäyksiä
1

Tarkista jouset ja iskarit. Minulla just 177 tkm ajettu, ja jousia poikki sekä edestä että takaa, ja takaiskarit vuosi. Korjaamolla osasivat kertoa, että "näihin on kyllä jousia vaihdettu..." Esim. etujouset+iskarit+kääntölaakerit vaihdettuna 710€ (2 vko sitten...)
Jarrut kantsii myös tsekata, takalevyt (sis. laakerit) olivat aika arvokkaat. Puolitoista vuotta sitten korjaamolla vaihdettuna etulevyt+palat 180€ ja takalevyt+palat 280€.
Muuten toimintavarma ja mukava auto, minä tykkään. Enkä ole suunnitellut auton vaihtoa lähiaikoina....ellei Veikkaus suostu avustamaan....
Edit:
Ai juu, mikäli autossa on 16 tuuman vanteet, pääset aika paljon mukavammin etenemään ja halvemmin. Tuo 205/60 R16 ei ole kovin kallis rengaskoko.

kinneri

Nuorempi jäsen
Tykkäyksiä
0

Tervehdys!
Täällä kanssa 1.5dci farkkumalli facelift harkinnassa.
Koeajoin kahta yksilöä ja molemmissa aika vahva värinä moottorista tyhjäkäynnillä vaihde vapaalla.
Ilmeisesti ominaisuudesta kyse? Värinöitä ei enää noteerannut ajossa.

Yllättävän vaivattomasti tuo kone liikutti noinkin isoa koppaa. Muutenkin jäi mukava vaikutelma mallista.

Tykkäyksiä
0

Omat kokemukset 1v 5kk ja 65tkm ajalta (114tkm - 179tkm). Kone toimii hienosti ja ei syö eikä vuoda öljyä. Egr-tulpattuna kone toimii alle 2000rpm paremmin. Tulppaus ei aiheuta vikakoodia ainakaan näissä 08-10 vuosimalleissa. Oma oli tehoton alle 2000rpm ja tuntui usein pieni nykäys kun kierrokset ohitti 2000rpm. Egr on helpossa paikassa putsausta tai vaihtoa ajatellen. Kulutus tankkauksista mitattuna ollut 5.16 L/100km.

Omalle kohdalle sattuneet korjaustoimenpiteet

-Heti ostosta sähköisen käsijarrun moottoriyksikkö vaijereineen vaihtoon. Samalla toinen takajarrusatula.
- pian tämän jälkeen kytkimen painelaakeri/työsylinteri sylkäisi nesteet kytkinlevylle ja siitä laatikon välistä pihalle. Kytkinpoljin jäi pohjaan ja auto hinurilla korjaamolle. Samalla kaksoismassa meni vaihtoon kun paikat auki.
-keväällä ilmastoinnin kompura meni vaihtoon kun ilmastoinnin kytkeytyessä päälle alkoi kompuran hihnapyörä väpättämään hulluna. Pian ei enää ilmastointikaan kytkeytynyt päälle.
- toinen alatukivarsi on vaihdettu kun siitä oli pusla revennyt.
- yksi suutinputki alkoi vuotamaan dieseliä. Korjaus kiristämällä liitos.
-kytkinpolkimen kaksi kytkintä vaihdettu kun toimivat satunnaisesti. Toinen vaikuttaa vakkarin toimintaan ja kytkee vakkarin pois päältä kun alkaa painaa poljinta sekä toinen tunnistaa että poljin on pohjassa ja antaa startata vaihde päällä.
-pakkivalokytkin vaihdettu kun ei sytyttänyt päivän ekalla pakituksella valoa. Muuten toimi normaalisti.
-2kpl koiranluita

Toisen kerran lähti hinurilla kun ei suostunut kortin työntämisen jälkeen avaamaan rattilukkoa. Merkkiliikkeessä saivat käymään ja sanoivat et vissiin joku bitti poikittain tietokoneessa ja meni järjestelmä sekaisin. Eivät saaneet vikaa uusiutumaan ja ei ole kyllä tullut itelläkään vikaa uudestaan.

Omassa varmaan iskarit vaihtokunnossa. On pitänyt hiljalleen kovenevaa klopinaa pikku töyssyissä. Katsuri ei ole nivelistä väljää löytänyt eikä jouset ole poikki. Iskaritestissä arvot oli hyvät mutta olisko kuitenkin jotain häikkää niissä.

Omakin "tärisee" tyhjäkäynnillä ja varsinkin kylmänä. Kojelauta nitisee ja särisee monesta kohtaa.

Itelle varmaan taas osunut maanantaikappale kun vikoja ollut. Muiden Lagunat tumtuu olevan paljon viattomampia.

Tykkäyksiä
0

Oman Laguna III:n mittarissa on vasta reilu 140 tkm, joista itse olen ajanut vajaa 80 tkm. Edelleen olen tyytyväinen autoon ja aikomus on ajaa sillä vielä pitkään. Toiseksi autoksi ostin puoli vuotta sitten Megane II:n, jossa on 106 heppanen versio tuosta koneesta. Mittarissa vajaa 200 tkm ja tarkoitus ajaa silläkin vielä paljon. Oletan että mooottorit kestävät hyvin ainakn 400 tkm, mutta ainahan noista jotain voi hajota.
Remontteja/huoltoja Lagunaan tähän mennessä:
- ESP anturi (purkuosa ulkomailta): 30€
- Jarrulevyt ja palat eteen: ~60€
- Takaiskarit: ~100€
- Jakohinha, kiristin, vesimpumppu, moniurahihna ja kiristin: ~150€
- Öljynvaihdot 10 tkm välein: 35€/vaihto
- Ilmansuodatin 30 tkm välein: ~15€/suodatin
- Polttoainesuodatin 60 tkm välein: ~25€/suodatin
- Tuulilasinpyyhkimet, renkaat, ym. normaalia kulutusosaa varmaan samanhintaisia kuin muissakin autoissa.

Jakohinhanvaihto on mukava tehdä tilavassa konehuoneessa. Kannattaa ostaa tiivistesilikooni valmiiksi, koska vesimpumpussa on metallitiiviste.
Huolloissahan maksaa työ ja huoltoliikkeen vara- ja huolto-osat eniten eli jos tilaat osat sopivasta verkkokaupasta ja teet huollot ja korjaukset itse säästät rahassa 50 - 75 %, aikaa toki kuluu.
300 milliset takalevyt laakereilla ja ABS:kehällä saa reilulla 100€:lla pari, mutta jos edulliset eivät kelpaa niin sitten niistä voi maksaa tuplahinnankin. Levyt on kyllä helppo vaihtaa, joten en itse näe syytä laittaa kalliita levyjä sen vuoksi että ne mahdollisesti kestäiisivät käytössä kauemmin. Etuiskarien vaihto tulee eteen jossain vaiheessa, mutta en oleta että ne olisivat Lagunaan sen kalliimpia kuin muihin autoihin.
Kytkinasetelma on tässä Lagunassa tietääkseni sama kuin Megane I:dCi:ssä, jossa se kesti koko auton iän 430 tkm ja 15 vuotta vaikka tuossa vanhassa Meganessa joutuu antamaan liikkeellelähdössä kierroksia koska kone ei väännä pienillä kierroksila yhtään. Johtunee tuosta kiinteäsiipisestä turbosta.
Kaksoismassavauhtipyörä voi varmaan hajota, mutta ainakaan omassa Lagunassani ei ole vielä mitään oireita. Muutenkaan en itse pyri ajamaan kovin pienillä kierroksilla, joten ei kaksoimassavauhtipyöräkään joudu niin paljoa voimistelemaan. Sen tarkoitushan on estää moottorin pienistä kierroksista johtuvan epätasaisen käymisen siirtyminen voimansiirtoon.
Nestekäyttöinen kytkin on yksi mahdollinen vikapaikka myös, mutta se alkaa vuotamaan sitten jos alkaa. Itselläni ei ole käsitystä miten hankala korjata, mutta voi olla että pahimmassa tapauksessa purkamaan paljonkin jos työsylinteri alkaa vuotamaan ja päästää nesteet kytkinlevylle.
Tuo tyhjäkäynnillä täristäminenkin ehkä johtuu siitä, että moottorinohjaus pitää hieman liian pieniä kierroksia kuormitukseen nähden. Näissähän on lämmitysvastus jäähdytysnesteessä nopeuttamassa lämpiämistä, joten kylmänä ja kylmillä keleillä tyhjäkäyntikieroksetkin ovat korkeammat kun laturi tuottaa maksimivirtaa lämmitysvatukselle.

Tykkäyksiä
0

Hyviä kommentteja, tarkastettavia kohtia ja toisaalta rohkaisevia asioita. Sunnuntaina olen menossa autoa katsomaan.
Auto on manuaalivaihteinen, eli kaksoismassavauhtipyörän ja työsylinterin riski, pienempi kustannus kuitenkin kun automaattiloota.
Muut ovat kuluvaa osaa ja helppojakin vaihtaa. Tullut hankittua/tehtyä joitakin Laguna II:n vaatimia työkaluja kuten jakopään vaihtoon ja takapään puslanvaihtotyökalu, ei pääse tähän malliin niitä hyödyntämään.
Kuinkahan suuri hajoamisriski on tuo sähköinen käsijarrumekanismi ja saako sitä edes tarvikeosina?

Tykkäyksiä
0

itselläni meni sähkökäsijarru vikatilaan viime talvena. Syynä oli ilmeisesti vesi vaijerien vaippojen sisällä. Clipillä pitä nollata vikakoodi, jotta sai jakarin kuvan pois kojetaulusta. Öljysin vaijerit ja tänä talvena on toiminut moitteetta.
Ilmeisesti näistä on mennyt releitä tai muita komponentteja. Ei kallista rempata, jos komponenttien etsiminen, tilaaminen ja paikalleen juottaminen onnistuu. En ole nähnyt tuota sähköistä käsijarrua isona riskinä, ajattelin selvitellä sitten jos tulee oikea vika siihen.
Tuo EPS-anturin hajoaminen oli mielenkiintoinen ongelma. Kukaan ei ollut kuullutkaan moisesta, ei täällä eikä UK:n keskustelupalstalla. Oli oma hommansa ensin selvittää missä anturi sijaitsee autossa. Se oli kuskin penkin alla, joten siihen ei päässyt käsiksi penkkiä irroittamatta. Anturia oli neljällä eri versionumerolla, joten oli otettava se käteen ennenkuin tilasi varasosan, jotta toimii varmasti. Mitään varsinaista ongelmaa tuon vaihtamisessa ei ollut, purkuosa paikalleen, vikakoodin nollaus ja hyvin on toiminut siitä lähtien.

Tykkäyksiä
0

Omassa jäi heti auton oston jälkeen takajarrut laahaamaan kässärin käyttämisen jälkeen. Syynä oli vaijereiden jumiutuminen. Niitä ei kuulemma saanut erikseen vaan koko moottoriyksikkö tilattiin rellulta. En tiedä mitä maksoi kun meni liikkeen piikkiin koko remppa.

Tykkäyksiä
0

Scenicissä vm.-11, 1.5 DCi oli täysin ongelmaton. Oven rajoitin vipu piti vaihtaa, eipä juuri muuta.

Tykkäyksiä
0

Lagunassa kuskin ovessa sama vika, unohdin tuon ostaa kun viimeksi tilasin osia. Hinta olis ollut 25€. Ebay UK:ssa taisi olla 10£ tai 10€. Muovirullat siellä kuluu, saattavat kestää takuuajan, mutta on noita rajoittimia takuuseenkin vaihdettu. Itse en huomannut naksumista ennenkuin se oli tosi kovaäänistä.

Tykkäyksiä
0

Coupessa piti vain kiristää oven saranan ja rajoittimen pultteja, tuntuivat olevan hieman löysällä. Sen jälkeen loppui oven naksuminen. Coupessa on tietysti isompi ja kenties painavampi ovi, joten sama vika ei välttämättä ole muissa korimalleissa. Helppo joka tapauksessa tarkistaa..

kinneri

Nuorempi jäsen
Tykkäyksiä
0

No niin. Kaupat tehty facelift-farmarista ja autolla ajeltu muutama sata kilometriä. Muutamia huomioita autosta:
-Äänimaailma vaihtelee paljon tien kunnon mukaan. Alla Hakkapeliitan kitkat 16 tuuman koossa ja silti jyrisee huonommilla alustoilla aika voimakkaasti. Jännätään sitten keväällä kun laittaa alle 17 tuumaiset kesikset, että pitääkö hommata Peltorit...
-Etuovien rajoittimet paukkuu täälläkin
- Sitten vika johon en ole törmännyt aiemmin: pelkääjän puolen etupenkki on jämähtänyt takimmaiseen asentoonsa eikä liiku sieltä mihinkään. Kiusallinen vaiva, kun pitäisi mahtua sinne takapenkillekin istumaan.
-Mukavasti varusteita ja muutenkin mukava auto varauksin.

Tykkäyksiä
0

Tuo tienpinnan karkeudesta johtuva ääni tosiaan kulkeutuu matkustamoon. Itse olen ajatellut sen johtuvan siitä, että pyörän ripustuksissa on suhteellisen jäykät puslat. Ehkä optimoitu ennemmän noiden lämpimien maiden sileämmille asfalteille. Toisaalta jäykät puslat tekevät alustasta paremman ajettavan. Laguna on muutenkin aika hiljainen auto, joten senkin vuoksi tuo tienpinnan karkeudesta johtuva ääni erottuu niin hyvin.
Pitääpä joskus tallentaa tuota ääntä ja katsoa tasoja ja spektriä miten se eroaa muista autoista. Vanhan Meganen alusta oli niin vetelä, että olen ollut vain tyytyväinen Lagunaan eikä tuo jyrinä ole haitannut. Neljällä eri rengasmallilla tähän mennessä ajellut, eikä mikään niistä ole ollut hiljainen karkealla asfaltilla.

Tykkäyksiä
1

Juntunen sanoi:
Tuo tienpinnan karkeudesta johtuva ääni tosiaan kulkeutuu matkustamoon. Itse olen ajatellut sen johtuvan siitä, että pyörän ripustuksissa on suhteellisen jäykät puslat. Ehkä optimoitu ennemmän noiden lämpimien maiden sileämmille asfalteille. Toisaalta jäykät puslat tekevät alustasta paremman ajettavan. Laguna on muutenkin aika hiljainen auto, joten senkin vuoksi tuo tienpinnan karkeudesta johtuva ääni erottuu niin hyvin.
Pitääpä joskus tallentaa tuota ääntä ja katsoa tasoja ja spektriä miten se eroaa muista autoista. Vanhan Meganen alusta oli niin vetelä, että olen ollut vain tyytyväinen Lagunaan eikä tuo jyrinä ole haitannut. Neljällä eri rengasmallilla tähän mennessä ajellut, eikä mikään niistä ole ollut hiljainen karkealla asfaltilla.
Tuo äänispektrin tallennus "kuulostaa" tosi mielenkiintoiselta. Muista raportoida, jos teet vertailuja. Sinänsä autokokemustem mutu-tuntumia olisi kiva joskus vertailla, vaikkapa repsikan paikalle istutettujen silmät sidottuna kokijoiden raporttien perusteella. Teknisesti testihistoriassa on mielenkiintoisia asioita: TM:lla oli aikoinaan laitteisto, jolla voitiin "objektiivisen tieteellisesti" testata autojen jousitusmukavuutta. Jonkilnlainen värähtelyjä ja töytäisyjä rekisteröivä laitteisto teki graafisia kuvauksia eri automallien alustojen käytöksestä. Testin tuloksia näkyi joskus 1960-luvun jälkipuoliskon vertailutesteissä.

Tykkäyksiä
0

Tässä on myös projektina laittaa Raspberry pi OBD2 loggeriksi kunhan saa vain OBD2-USB kaapelin hommattua. Ajattelelin, että USB:n kanssa tuo toimii varmemmin vaikka BT adaptereita on jopa paremmin tarjolla. Tuohon raspiin voi laittaa myös mikrofonin, kunhan löytyy sellainen jonka vaste on tiedossa ettei tarvitse alkaa mittaamaan sitä. Raporitoin kyllä kun on jotain dataa saatavilla. Varmaan tuosta loggerista ensin. Varsinkin moottorin lämpötilat näin pakkaskaudella kiinnostavat itseäni.

kinneri

Nuorempi jäsen
Tykkäyksiä
0

Olisiko kellään osanumeroa tiedossa tuolle ovistopparille? Auto on -12 mallin sport tourer 1.5dci. eBayssa oli parikin eri vaihtoehtoa, joista pitäisi osata valita.

Tykkäyksiä
0

Auto tuli käytyä tarkistamassa. Auton omistaja oli varastoinut auton kaverinsa huoltohalliin maalla, ja varmaan unohtanut kertoa että tullaan katsomaan autoa. No, koko talvena halliin ei ollut kuljettu, tieltä matkaa 50 m ja lunta ei ollut aurattu, se siitä koeajosta:)
Ihmettelin miten kynnyskotelon alapinta oli täysin massasta paljaana ja ruostuneena kaikkien neljän pyörän kohdilta, miten näin voi olla! Ei kyllä 7 v vanhemassa ja 70 tkm enemmän ajetussa Laguna II:ssa näin ole käynyt!
Eli huonosti kävi tutustumiskäynti ....

Ylös Bottom