Laguna III 1,5 dCi hehkutulppien vaihto

Madfexx

Nuorempi jäsen
Viestejä
14
Tykkäyksiä
2
#1
Koitin löytää haulla keskustelua asiasta, mutta enpä onnistunut löytämään. Eli mitäs kaikkea tuo vm2008 Laguna III:n 1,5 dCi -padan (K9K780) hehkutulppien vaihto vaatii? Lueskelin joskus aiemmin, että jossain muussa samaa K9K-perusmoottoria käyttävissä hehkut olisivat ihan tyrkyllä, mutta mitä nyt viikonloppuna tuota oman auton konetilaa tutkiskelin, niin eivät ne siinä ihan näkyvillä ole.

Jos nyt oikein tulkitsin, niin venakopan päällä on jonkinlainen kotelointi, joka on kiinni parilla pikasalvalla sekä mutterilla. Löytyvätkö hehkut sen alta? Lisäksi sen yli kulkee metallinen ahtoputki(?), joka pitäisi nähdäkseni irrottaa tieltä pois. Sen klemmarit vaikuttivat olevan aika järeätekoiset, eivätkä hievahtaneet ihan pienillä pihdeillä, joten onko niiden avaamiseen jotain kikkaa? Etenkin koneen takana oleva klemmari on aika pahassa paikassa.

Hehkutulpat on jo valmiina hankittuna odottamassa vaihtoa, mutta ohjeita olisin siis vailla. Kiitos jo etukäteen :)

huawei-p-smart-2019-kamera-kuva-4.jpg
 
Viimeksi muokattu:

Madfexx

Nuorempi jäsen
Viestejä
14
Tykkäyksiä
2
#3
Miten kävi, onnistuiko homma?
Ei ole vielä onnistunut, kun ei ole löytynyt mistään ohjeita tai vinkkejä hommaan. Tuo taaempi klemmari vaikuttaa äkkiseltään tekemättömältä paikalta perustyökaluilla (papukaija/lukkopihdeillä) perustuen siihen miten etummaista klemmaria aiemmin koitin availla. Ei ole omaa tallia käytössä vaan pitää mennä vartavasten 50 km päähän kaverin talliin remppaamaan, joten en viitsi aloittaa hommaa ennen kuin vaiheet ja mahdolliset niksit ovat selvillä.
 
Viimeksi muokattu:

mattimyl

Nuorempi jäsen
Viestejä
12
Tykkäyksiä
1
#4
Ahto putki lähti irti kun irroitti sellaisen metalli sokan, siitä heti mihin metallinen putki osa loppuu moottorin takaosassa. sitten siirsin siivuun (en irrottannut koko putkea). Taisi olla viellä kiinni kahdella 10mm mutterilla, ne auki ja putki sivuun.
Muovikotelo on kahdella 10mm pultilla kiinni takaosassa ja edessä kaksi pika salpaa. Sitten nostaa sen muovikopan pois ja sieltä paljastuu hehkujen paikat. suhteellisen ahdas oli ottaa pois. Itse en ainakaan suoralla räikällä saanut pois. Joten kannattaa varata hyvät työkalut.
motonetistä ostin boschin tulpat tilalle oli vähän eri mallisen kuin mitä siellä oli.
 

Madfexx

Nuorempi jäsen
Viestejä
14
Tykkäyksiä
2
#5
Noniin, nyt jakopääremonttia tehdessä paneuduin myös tuohon hehkutulppien vaihtoon ja aivan kuten @mattimyl vinkkasi, sieltä ahtoputken päästä löytyi kuin löytyikin metallilankasokka, jonka irrottamisen (sekä parin mutterin) jälkeen putken sai nostettua pois tieltä ja suojakotelon irrotettua koneen päältä. Suihkin eilen illalla hehkujen juureen irrotusöljyä ja koitan tänään illalla suorittaa vaihtotoimenpiteen. Toivottavasti eivät ole tiukassa. Lisään myöhemmin kuvia tähän ketjuun, jos olisi jollekin muullekin myöhemmin apua.
 

Madfexx

Nuorempi jäsen
Viestejä
14
Tykkäyksiä
2
#6
Hehkut on vaihdettu onnistuneesti - mittasin vanhat ja 3/4 oli täysin pimeänä, joten ei ihmekään että kylmäkäynnistyminen oli heikkoa. Vaihdoin tilalle Boschin hehkut, taisi maksaa Saksassa noin kympin kappale. Onneksi eivät olleet tiukassa (tosin ruiskin juureen irrotusöljyä edellisenä iltana). On aika jännä juttu ettei auton mittariston infonäyttö anna mitään herjaa asiasta, kun käsittääkseni jossain vanhemmissa Meganeissa ainakin tulee ilmoitus, jos hehkupiiri on poikki?

Vaihto-ohjeet yksinkertaisuudessaan (Laguna III 1,5 dCi K9K780):
1. Irrota moottorin suojamuovi (lähtee rykäisemällä ylöspäin, on nurkistaan kiinni kumikiinnikkeissä kuulatapeilla)
2. Irrota ahtoputken metallinen lukitussokka moottorin takaa (kuva 1) sekä avaa kaksi metalliputken kiinnityspistettä koneen päältä (kuva 2) ja nosta ahtoputki sivuun koneen päältä.
3. Irrota muovisuojuksen etureunan kaksi kiinnityssalpaa sekä takareunan kiinnitysruuvi ja mutteri (kuva 2).
4. Hehkut löytyvät suojan alta suuttimien vierestä ja niiden johdoissa on muoviset hatut, jotka irtoavat vetämällä ylöspäin (kuva 3).
5. Hehkut irtoavat pitkällä 10 mm hylsyllä sekä jatkovartta käyttäen jämäkästi mutta varovasti vääntämällä. Joskus hehkut saattavat olla tiukassa, joten irrotusöljyn ruiskuttaminen esimerkiksi edellisenä päivänä saattaa auttaa irtoamista (kuva 4).
6. Kierrä uudet hehkut paikalleen ja kiristä 12-15 nm momenttiin. Älä ylikiristä!
7. Kokoa auto takaisin kasaan käänteisessä järjestyksessä.

Kuva 1: laguna3-k9k780-hehkut-0.jpg
Kuva 2: laguna3-k9k780-hehkut-1.jpg
Kuva 3: laguna3-k9k780-hehkut-2.jpg
Kuva 4: laguna3-k9k780-hehkut-3.jpg

Toivottavasti näistä on apua jollekin muulle myös tulevaisuudessa.
 
Tykkäyksiä: ulf
Viestejä
438
Tykkäyksiä
1
#7
Vaatiko voimaa irrottaa ahtoputki sokan irroituksen jälkeen? Omasta kerran kokeilin irrottaa mutta ei sokan poiston jälkeen irronnut kohtuu voimalla. En repinyt sitten kovalla voimalla vaan jätin siihen kun mitään pakollista tarvetta irrotukselle ollut.

Ps. Sullakin näyttää ahtoputken liitos hikoilevan öljyä. Omassa se liitos myös märkänä, välijäähdyttimen kulma märkänä sekä ahdinkin melko märkä öljystä päällisin puolin. Öljyä kuluu se 2dl 15tkm matkalla ja miksikään ei ole muuttunut 114-227tkm välisenä omistusaikana, niin kovaa ajoa vain.
 
Viestejä
117
Tykkäyksiä
3
#8
Justiin vaihdettiin vastaavaan kanssa hehkut. Ahtoputki lähti sokan irroituksen jälkeen helposti irti. Muovipäisellä vasaralla napautti kerran siihen vastinkappaleen "huuleen" niin lähti melkein itsellään irti.

Kolme neljästä hehkusta lähti helposti irti, mutta viimeistä ei uskaltanut vääntää niin lujaa, katkeamisen pelossa. Laitettiin WD40 muhimaan hehkun juureen yöksi, seuraavana päivänä kunnon lenkki autolla että sai koneen kuumaksi. Heti lenkin jälkeen se viimeinenkin hehku lähti ehjänä irti. Kaksi neljästä hehkusta oli meilläkin pimeänä.
 
Ylös Bottom