Laguna II takajarrujen automaattisäätö ei toimi kunnolla

clio_rt

Jäsen
Oletteko törmänneet takajarrujen kanssa tilanteeseen ettei seisontajarrun automaattisäätö poista välystä.

Seisontajarru kyl toimii mutta kahva pitää vetää maksimiin. Männän saa siirtymään ulos kun kässäristä nykii(palat otettu irti, ei vasta voimaa). Jarrut kasattuna niin aina jää noin 1-1.5mm rako palojen ja levyn väliin kun kässärin vapauttaa. Voiko puristusvoima estää mäntää säästymästä "oikeaan" asentoon?

Ongelmana ei ole pelkkä käsijarru vaan välys aiheuttaa jarrupolkimeen pitkän liikkeen kunnes alkaa toimimaan.
Syy näyttäisi olevan tuo väly. Jarrut on kyl ilmattu pariin otteeseen.

Toisessa lagunassamme tuo välys on tosi pienempi ja siinä poljin tuntuma hyvä.
Vaihdoin uudet männät ja putsasin systeemit syksyllä joten jarrut toimivat kuin "rasvattu" :)
Onko vain uusien jarrusatuloiden osto edessä?

Mustis v6

Aktiivinen jäsen
Palaahan käsijarrun vipu satulan päässä toppariin asti?
Ilmaa voi olla myös etupäässä, itse olen ilmannut pitkällä letkulla säiliöön takas.

Tonttula

Jäsen
Vaihdoin uudet männät ja putsasin systeemit syksyllä joten jarrut toimivat kuin "rasvattu" :)
Onko vain uusien jarrusatuloiden osto edessä?
Jaa olisko mäntä väärässä asennossa?
Joskus ostin mondeoon taakse uuden satulan ja tuli ne asennus ohjeetkin luettu siinä oli kyseisestä ongelmasta juttua ja männässä oli lovi mikä piti kääntää tiettyyn asentoon tjs en enää tarkkaan muista. Ajattelin silloin kans et pakkohan sen on liikkua ulos ja jäädä mut ei auttanut.

clio_rt

Jäsen
Kiitos vinkeistä.
Päätin vielä tehdä koeajoa ja pois sulkea vikamoodeja.
Kässärillä kun ottaa tyhjät pois niin poljin tuntuma hieman parempi ja ottaa ylempää mutta ei ole normaali sittenkään.
Syy voi olla kumminkin että ilmaa jossakin tai sitten tehostimessa on vikaa.

Ilmaus pitänee tehdä vielä kerran uudelleen. Jos etupäässä on ilmaan niin miten sen saa sieltä pois?
Aikanaan nesteen vaihdettiin/ilmaus tehtiin niin että noin 1l jarrunestettä ajettiin piirien läpi alipainevaihtajalla ja lopuksi perinteisesti pumppaamalla.

Heikki.L.

Aktiivinen jäsen
Jos mäntä jää liian kauas niin kyse ei ole ilmasta vaan siitä että automaattisäätö ei vaan pelaa.

Joko vaijeri liian kireällä tai jumittaa.

Tahi sitten satula rikottu joskus palojen vaihdossa kun ei oo älytty pyörittää mäntää ja runtattu väkisin sisään.

hhelminen

Aktiivinen jäsen
Jos mäntä jää liian kauas niin kyse ei ole ilmasta vaan siitä että automaattisäätö ei vaan pelaa.

Joko vaijeri liian kireällä tai jumittaa.
Juurinkin näin, jos käppäriä on säädetty lähemmäski vaijerista, yleensä siinä samalla automaattisäätö lakkaa toimimasta (koska satulan päässä liike jää liian pieneksi)

kaale

Jäsen
Käsijarrun kahvan liikevara voidaan säätää vaijerista. Satulan käsijarruvivun pitää aina palautua vasteeseen asti niin kunnossa oleva säätö pitäisi toimia ok.

hhelminen

Aktiivinen jäsen
Käsijarrun kahvan liikevara voidaan säätää vaijerista. Satulan käsijarruvivun pitää aina palautua vasteeseen asti niin kunnossa oleva säätö pitäisi toimia ok.
Siis kun käsijarrukahva palautetaan pitää satulan vipu palautua vasteeseen asti.
Vaijerin säätö on tarkoitettu vain vaijerista löysien poistamiseen, ei itse käsijarrun kenkien/palojen etäisyyden säätöön.

clio_rt

Jäsen
Vaijeri toimii kuten pitääkin ja vipu palautuu pohjaan ja liikkuu nätisti . Siinä ei pitäisi ole vikaa mutta voisihan sen löysyyden vielä tarkistaa kertaalleen kun on ilmannut piirit.
En ole 9 vuoteen tarvinnut säädellä lagunan vaijeria ja turhaa sitä on säätääkkään koska ei ne veny.

Uudet ilmaustarvikkeet on autotallissa odottamassa kuhan ois sitä kuuluisaa aikaa.
Itsellä on mäntien kiertotyökalu(ala biltema) joten ei sitä ole painettu väkisin.
Tutkitaan lisää ja kerrotaan sen jälkeen mikä oli vikana.

PAAPPA61

Viat vain hidasteita."F"=Sähkö vika löydä se itse.
TERE Sanoin hetkättelys osta uudet kengät+ Puuha pussi (jouset./tilpehöörit) . Asennus ENSIKSI LÖysää vaijerien kuormitus säätö " Seisontajarru kyl toimii mutta kahva pitää vetää maksimiin. " Sieltä vivun takaosas pitkästä säätö ruuvista. LÖYSÄÄ SE 5 AINAKI SENTTIÄ !!!!
SITTEN taka rumpu irtoaa helpommin. AINA SUOJAA ITTES jos käytössäs PAINEILMA/ TERÄS HARJAA.
Aloita niin ota kuva että tiiät kuis uus asentaa. Pura / Puhista /asenna uudet / poista rumpujen sisäosan ulkoreunasta kulumaton kynnys : helpoittaa takaisin asennusta. Säätö että ratas just jus pyörii sitten kiristät yläpäästä vaijerin että toimii 5 naksausen jälkeen. Edellyttäen että rummussa säätäjä toimii (puhistettu).
Ja kässäritoimii paremmin. Sit Eiku ajoa ja välillä käytä Kässäriä.

PAAPPA61

TERE
Tonttula saitkos oikean sulakkeen / jäi kyllä itelle mieleen kiusan syyksi PÄÄSULAKE RASIA .!

PAAPPA61

Siis kun käsijarrukahva palautetaan pitää satulan vipu palautua vasteeseen asti.
Vaijerin säätö on tarkoitettu vain vaijerista löysien poistamiseen, ei itse käsijarrun kenkien/palojen etäisyyden säätöön.
SE ON totta. Kun luet Clio 2 huolto ohjetta. Kun itse olen todennut .

Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom