Laguna II ajonesto päällä ja rattilukko ei toimi

clio_rt

Jäsen
Viestejä
249
Päätti sitten Laguna II jättää onneksi kotipihaan. Aamulla toimi ja 2h päästä oli vainaa.
Ajonestoledi palaa kun kortin syöttää lukijaan.
Pitkän tutkinnan jälkeen seuraavia havaintoja:
- kortin lukijassa ei vikaa, kokeiltu toisella toimivalla (onneksi kaksi Lagunaa perheessä)
- Kokeiltu myös toisella kunnon täydellä akulla, ei vaikutusta
- Rattilukko ei lukinnut, eikä pidä ääntä, oli löysällä.
- Rattilukko irrotettu onnistuneesti
- Rattilukon solenoidi on ehjä
- Rattilukon moottorin ohjaussignaalit ovat GND:ssä ja yhdessä. Miksi näin?
- CLIP:llä ei pääse tutkimaan multiplex testiä koska herjaa S2000 ruiskupumppu, ESP ja automaatti-ilmastoinnin yhteysvirheestä.
- Miksi CLIP ei pääse kuin 70%:iin yhteystestissä. Ennen yhteys herjaa mittaristossa syttyy normi valot kuten avainkortin kytkennän jälkeenkin.

Siis mistä aloittaa lisätutkiminen?
Eihän vain joku boksi ole kaput vai voiko rattilukko estää myös CLIP:ä pääsemästä eteenpäin?
 

rellullapääsee

Aktiivinen jäsen
Viestejä
581
CAN-väylän yhteysongelmat on ensimmäisenä selvitettävä. Jos UCH ei saa yhteyttä moottorin ecuun, niin käynnistyksenestosta ei voida noiden välillä kommunikoida. Rattilukko avataan sitten viimeisenä, kun kättelyt on saatu hoidettua onnistuneesti.
 

clio_rt

Jäsen
Viestejä
249
Päivän taas harrastettu rellu laittoa.
- CAN väylän impedanssi näyttää 63ohm kun kaikki osat paikoillaan ja 8kohm runkoon
- R262 liitin(ruisku) irti on väylän impedanssi 120ohm eli taitaa olla ok
- Rattilukon CAN väylä toimii mittaamalla ODB pistokkeelta

Tämän purkuoperaation jälkeen piti kokeilla miten clip toimii ehjässä lagunassa.
Ilman avainta ei clip pääse ruisku ja esp tietoihin eli samat virheilmoitukset kuin lukkovammaisessakin.
Kun avaimen laittaa pesään niin homma rokkaa ehjässä autossa.
Oisko tuossa ranskalaiset olleet fiksuja eikä ecu saa käynnistystä jos immu jutuissa mätää.

Pitäisikö ecun sähkönsyöttö tutkia seuraavaksi vai mistä voisi lähteä liikkeelle? 30A sulake oli kyl ehjä.
Onko siinä vielä joku rele matkassa mukana?
Vai elvyttää rattilukko jos on jossakin perätilassa?

Pääseekö clipillä lukemaan rattilukon tilaa ilman multiplex testiä?
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 159
Oisko tuossa ranskalaiset olleet fiksuja eikä ecu saa käynnistystä jos immu jutuissa mätää.
Eihän noissa virta koko ajan päällä makaa, kyllä ne sen sähkönsyötön virtalukon kautta päälle tarvii. On siellä monta muutakin ohjainlaitetta, kuten ABS, ilmastointi jne. joita ei väylästä löydy, ellei avaimella/kortilla ole virtoja päälle laittanut.

Vai elvyttää rattilukko jos on jossakin perätilassa?
Tähän se nyt tosiaan vahvasti viittaa, että se rattilukko siellä vastustaa ja pitää sen auton mykkänä.

Pääseekö clipillä lukemaan rattilukon tilaa ilman multiplex testiä?
Ei ole tuo lukko diagnosoitavissa, vaikka multiplexit olisikin kaikilta osin hengissä. Vaikka tuo lukko CAN-väylässä onkin, niin se ilmeisesti jutteleekin UCH:n kanssa jollain renun ihan omalla virityksellä, jolla ei sinänsä CAN-protokollan kanssa ole yhteensopivuutta, eikä mitään tolkullisia CAN-viestejä noiden välillä kulje.
 

Mustis v6

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 385
Tähänastisen kokemukseni perusteella epäilen että joku meitä korkeampi (tai alempi) voima on luonut Rellun käynnistyksen eston ihan vaan siksi että meitä voisi vituttaa enemmän!
Ja sitä on turha ihmisen yrittää ymmärtää.

Epäilty Esimerkki: Lagunan käynnistyksenesto aktivoituu jos moottorin lämmöt käy riittävän korkealla...
Ja lähtee pois vain jos lausuu 3 alakertaan viittaavaa nimeä ääneen, miinus kenkä vasemmassa kädessä.
 

clio_rt

Jäsen
Viestejä
249
Yritin tutkia netistä miten tuota lukkoa voisi analysoida mutta ei löydy mitään projektia asian tiimoilta.
Ehkä helpompi on ostaa vain kunnostettu lukko ja kokeilla miten se toimii.
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 159
Ehkä helpompi on ostaa vain kunnostettu lukko ja kokeilla miten se toimii.
Varmaan tuon tiedätkin, muistat, huomioit, että käytetty lukko ei sellaisenaan toimi, vaan vaatii sen eepromin tyhjennyksen/kopioinnin/vaihdon. Taitaa tosin aika moni ainakin jostain ebayn kautta hankituista ollakin tyhjiä. Jostain purkaamosta hankittu tuskin sitä on.

CAN-väylän yhteysongelmat on ensimmäisenä selvitettävä. Jos UCH ei saa yhteyttä moottorin ecuun, niin käynnistyksenestosta ei voida noiden välillä kommunikoida. Rattilukko avataan sitten viimeisenä, kun kättelyt on saatu hoidettua onnistuneesti.
Tämä muuten (kun muistin virkistämiseksi noita lappuja lueskelin) toimii itse asiassa eri järjestyksessä. Eli ensin juttelee avain ja UCH, sitten UCH ja rattilukko. Jos koodit on kunnossa, niin tässä vaiheessa avataan se rattilukko. Sitten kytketään ne syöttövirrat muille laitteille, eli myös eculle. Sen jälkeen vasta UCH ja ECU keskustelee sen keskinäisen ajoneston kuntoon ja koneen voi käynnistellä. Tämän takia se ecu tai moni muukaan kompuutteri ei siellä väylässä vastaile, jos rattilukko ei ole auki ja "+ virtalukon jälkeen" kytkettynä päälle.

"Once the RENAULT Card is inserted into the reader, the code from the RENAULT Card is sent to the UCH.

If the code is recognised by the UCH, it sends a coded signal to the electric steering column lock via the multiplex network. If the coded signal received by the electric lock is identical to the one it has in its memory, the lock releases the steering column and sends a confirmation message to the UCH.

When the UCH receives this message, it establishes the + after ignition feed and switches off the red engine immobiliser warning light.

When the ignition is on, the UCH and the injection computer send coded signals to each other via the multiplex network. If the signals sent by the UCH and the injection computer match, then the UCH authorises engine starting and the injection system is unlocked
."
 

clio_rt

Jäsen
Viestejä
249
Kiitos tuosta järjestyksen selventämisestä, selkeyttää ajatuksia kummasti ja tukee tehtyjä mittauksia

Tänään sain jo nollattua(0xff täyteen) Eeprommin. Jossakin vaiheessa akku + muut romut takaisin ja kokeilemaan.
Se miksi tuo lukko olisi arvojaan vaihtanut eikä vastaile UCH viesteihin tuntuu oudolta näin insinöörin näkökulmasta.
Toivotaan että vika ois tosiaan vain sekaisin olevassa lukossa.
Jollakin on lähtenyt toimimaan myös UCH boksin releitä irrottamalla ja niiden kontakteja puhdistamalla.
En löytänyt johdotuskaavioista mitään releistä mikä korreloisi immu ongelman kanssa.
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 159
Se miksi tuo lukko olisi arvojaan vaihtanut eikä vastaile UCH viesteihin tuntuu oudolta näin insinöörin näkökulmasta.
Niin, taitaa ne pääsääntöisesti kuitenkin olla niitä mekaanisia vikoja näissä, että se lukko ei liiku, eikä anna sitten UCH:lle sitä kuittaustakaan, että homma ok.

Mittaile maata vasten suoraan sieltä lukolta se CAN-H ja CAN-L, että tuleeko sinne väylään mitään selkeämpää muutosta jännitetasoihin, kun avainkortin pistää lukijaan. Ellei se muuta kerro, niin ainakin sen, että jotain edes linjoilla kulkee sinne lukolle asti. Vai joko lienet tutkinutkin. Itse kun en ihan täysin tajunnut, että mitä tällä tarkoitit: "Rattilukon CAN väylä toimii mittaamalla ODB pistokkeelta" -> Miten sen OBD-pistokkeesta olet mitannut, että lukolla asti se väylä toimii?
 

clio_rt

Jäsen
Viestejä
249
Juu voisi huomenna mittailla jännitetasot vaikka skoopilla jos ei tuo ohjelmointi auttanut. Aikaisemmin siis mittasin rattilukon piirilevyltä vastusmittarilla että yhteys pistokkeelta lukolle toimii.
CAN väylä on tähtimäinen kuten CLIP:kin sen piirtää, siksi tuon jatkuvuusmittauksen voi tehdä OBD-pistokkeeltakin johto kerrallaan eri yksiköille.

Mistään en löytänyt kuinka lukon tilaa voisi mittailla. Siinähän on pari tila-anturia. Itse lukko ei pidä mitään ääntä eli en usko että ihan juntturassakaan on.
Lukon moottorin jännitteen voisi tietty mitata kun laittaa avainkortin lukijaan.
Yksi vaihtoehto jos ihan leikkimään rupeaa, mittailen toisesta toimivasta Lagunasta tuon väyläliikenteen.
Onko kukaan nähnyt dokkaria CAN väylän laiteosoitteista? Helpottaisi viestien tulkintaa.
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 159
Aikaisemmin siis mittasin rattilukon piirilevyltä vastusmittarilla että yhteys pistokkeelta lukolle toimii.
Ok. Joo, tuo hieman hämäsi, kun kirjoitit aiemmin pelkästä OBD-pistokkeelta mittaamisesta ("Rattilukon CAN väylä toimii mittaamalla ODB pistokkeelta"), mutta toki kahden laitteen väliltä kuitenkin. Vaan eihän tuo kuitenkaan suoraan sitä kerro, että väylä silti TOIMII, vaikka se galvaaninen yhteys sinne olisikin ja resistanssiarvot kohdillaan.

CAN väylä on tähtimäinen kuten CLIP:kin sen piirtää, siksi tuon jatkuvuusmittauksen voi tehdä OBD-pistokkeeltakin johto kerrallaan eri yksiköille.
Lineaarinen verkkohan se CAN on, ei nyt varsinaisesti tähtiverkon topologiasta voi puhua. Mutta eipä se nyt tuohon mitattavuuteen sinänsä vaikuta.

Mistään en löytänyt kuinka lukon tilaa voisi mittailla.
Renu ei itse ainakaan paljon muuta ohjeista kun mittaamaan sen jatkuvuuden ja tarkastamaan liitokset. Ja jos jotain vikaa, niin sitten ohjeistus pyytää, yllätys yllätys, vaihtamaan sen ohjauslukon uuteen. Se lukko ei käsittääkseni suoraan sinne väylään mitään protokollan mukaisia viestejä tai tilatietoja edes lähetä. Taitaa olla kaikki siihen lukkoon liittyvä UCH:n generoimia tilatietoja. Mutta kohtahan me sen tiedämme, kun asiaa selvittelet :) .

1635494473337.png

Ei se clipkään tuolle rattilukolle ainakaan näissä 2000-luvun vehkeissä mitään diagnosointia tarjoa:

1635493517776.png


Onko kukaan nähnyt dokkaria CAN väylän laiteosoitteista? Helpottaisi viestien tulkintaa.
Mahtaako mitään koottua teosta olla ainakaan yleisesti saatavilla. Nämä osoitteetkin kun poikkeaa melkein joka mallissa enemmän tai vähemmän toisistaan. Saahan niitä kaiveltua noista renun tuhansista filuista, mutta työlästähän se on. Jotain on itselläkin tallessa (ranskankieliset kuvaukset). Voin minäkin kyllä jotain koittaa kaivella, jos joku osoite/viesti/tilatieto erityisesti kiinnostaa.
 

clio_rt

Jäsen
Viestejä
249
Ei tullut pelkällä ohjelmoinnilla kuntoon(ei olettanutkaan) joten leikki jatkuu... Saapi tarjota kunnostettuja lukkoja;), jos harrasteaika sillä lyhenisi.
Pitää vielä mittailla illalla lisää.
 

clio_rt

Jäsen
Viestejä
249
Ongelma oli rikkinäisessä rattilukon solenoidissa joka estää lukkokieltä tulemasta ulos ajon aikana ohjausakseliin.
Se ei vapauta kieltä kun avaimen poistaa lukijasta. Näin ollen lukko jää auki asentoon.
Tästä seuraa seuraavalla kerralla immun aktivoituminen koska lukko ei ole lukossa.
Tämä kannattaa muistaa kun ensi kerralla joku tappelee ajoneston kanssa.
Tuon voi kiertää kun lukosta avaa valkoisen moottori/ratas suojan ja pyörittää lukon ulos. Tietenkin samalla solenoidi pitää siirtää pois tieltä.
Itse ajoin autolla melkein viikon niin että siirsin solenoidin ruuvimeisselillä sivuun kun otin avaimen lukijasta. Ostin kunnostetun lukon ja nyt toimii hienosti.
Tuli systeemi tutuksi kun tutkin muutaman päivän clipillä ja yleismittarilla miten tuo lukko kommunikoi UHC:n kanssa.

Tuon rattilukon voi ohittaa aika kivuttomasti muutamalla tempulla. Ei siis tarvitse porailla irti. Kerron tarkemmin YV:llä kun jollakin lukko jumissa ohjausakselissa.

Rellun ohje oli oikein eli vaihda rattilukko jos punainen led palaa mittaristossa. Olisi ollut liian helppo juttu, nyt pääsi harrastamaan :)
 
Ylös Bottom