Laguna Break (00) F4P [achtung: kuvia pitkin triidiä] *RIP*

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
2 817
Jahas, jos sitä muistaisi muutamat jutut runoilla tuosta käyttöautosta



Kärry on talossa ollut vuodesta 2004. Kustansi noin luokkaa 19k€ aikanaan, auto kun nähtiin liikkeessä, tiedettiin että tuo on nyt heti just saman tien ostettava. 60k ajettu tuolloin ja käyttöturva tms tuli tähän yksilöön kaupan päälle.. No sille olikin käyttöä noin 8k tkm päästä kun oikea etupyörän laakeri alkoi pyytää eläkepapereita jurnuttavan äänen saattelemana.

Hieman tuli wtf fiilis tuosta mutta ei se mahdoton kupru rakkaudessa ollut. Samalla vaihtui fini olleet jarrupalat etuakselille tuolla liikkeessä. Tästä oikeastaan tuli kipinä että tämän auton kanssa opettelen tekemään huoltoja itse paaaljon enemmän kuin aiempien autojen kanssa. Toki jotain satunnaista oli tullut tehtyä ennenkin mutta ajattelin että jospa tätä autoa huoltaisi ohjelman mukaan, mutta itse.

Noin 6kk auton ostosta ensimmäinen kolhu saatiin kylkeen, yks-kaks-kirves peruutti ruudusta kylkeen. No ei paha, pintapeltivaurioita, ovet vaihtui ja c-pilarist taaksepäin suoristettiin pellit peruuttajan piikkiin. Loppu tulos oli melko väännön takana, mutta kuiten tyydyttävä muutaman uusinta kierroksen jälkeen.

80000km kohdalla takapalat olivat valmiit ja vaihdoin ne itse, olinhan juuri keväällä innostunut auton omatoimisesta huoltamisesta. Tällöin tutustuin kierrettäviin sylintereihin. Piti oikein proolle soittaa ja kysyä miten nämä menee sisäään.. No kiertämällä ja pitkäkärkisillä pihdeillä. Samalla vaihtui öljyt taasen ja ilmanputsari + tulpat.. Pari tuhattakilometriä tästä ja piti kysyä isompaa remppaa:
takapyöränlaakeri oikealta huuteli myös edesmenneen kolleegansa perään. Jakohihnasta tuli vuodet (ei kilometrit) täyteen ja sekin meni vaihtoon. Oli tyyris remmi. +200 pelkkä kumilenkki.. em osien vaihdatukset teetin vuosien saatossa tutuksi tulevalla korjaajalla. Omat työkalut ja tieto/taito ei olisi näihin hommiin riittäneet.

seuraavat 10 tkm menivät mukavasti öljyn vaihdoilla, mutta tulihan se aika että vasenkin pyöränlaakeri halusi vaihtoon.. "vain" 250€. Ostin tuolloin vain merkkilaakereita (SKF/FAG) jotta kestävät tulevaa mahd. pitkään. Myöhemmin kävi ilmi että tämä laakeri kestää vain noin 100tkm ajoa, alkuperäinen kesti noin 94tkm. Samalla vaihdettiin syylärinnesteet kestämään pakkasia, eipä ollut ollut ongelmia, muttei niitä pyytämällä haluttukaan...

noin 6tkm jälkeen oli öljynvaihto 100tkm merkeissä edessä. Totesin että samalla tähän helmeen tehdään öljypuolen pesu Forten aineilla. Käyntiääni muuttui rauhallisemmaksi, joskaan se ei mikään mahdottoman ruma ollut aiemminkaan. Pehmeni soundit mukavasti.

Viimeinen vaihtamaton pyörän laakeri kesti tuosta vielä 108tkm kohdalle jolloin sekin vaihdettiin SKF:ään. Nuo kustantavat hieman enemmän, noin 250€, kun sisältyvät siihen napaan kerran ja ilmeisesti napa on painonsa arvoinen vähintään hopeaa.

Oikeastaan tästä eteenpäin menikin pitkään perus huolloilla, putsarit, ölpät jne. Bensan suodattimen vaihdoin muovirunkoiseen 136tkm nurkilla, tuo suodatin antautui myöhemmin ikävästi kaupan parkkipaikalle, jossa laitoin auton oman tunkin varassa (hengenvaara tms! älä tee kotona..) takapään ilmaan ja uudelleen kiinnitin bensaletkun paikalleen. Vaihdoin tilalle metallisen ja se on toiminut kuten kuuluukin.. Parin tuhannen kilometrin päästä piti vaihtaa jarrupalat ja levyt kun olivat lopuillansa molemmat, jokaiseen nurkkaan.

145tkm kohdalla todettiin vetokoukku tarpeelliseksi ja Fixus osasi toimittaa sellaisen lähimmän jälleen myyjän kautta. On ollut tarpeen.. Samoihin aikoihin alkoi ohjaus olla raskaan oloinen: syy löytyi kääntölaakereista. Samalla vaihdettiin GTS:än -30 satsi alle kun nuo kääntölaakerit vaihdettiin. Oikeastaan pakko oli rälläköidä pois vakaajan yhdystangot (alkuperäiset) jotka eivät muuten olisi 8 vuoden iässä poistuneet toimialueeltaan. Suositelenkin hakemaan tuoreet vakaajan yhdystangot jos joutuu vaihtamaan tolppia/irroittelemaan näitä eikä ole tiedossa milloin viimeksi näitä olisi vaihdettu...

Ehkä 1tkm päästiin auton toisella akulla vielä tuosta iskarihuollosta eteenpäin, kun vaihtotarvettta puski pintaan. Startatessa releet räpsy ja mittaristo välkkyi muttei pyöräyttänyt moottoria lainkaan.. Olipa omituinen kokemus, mutta Bosch Silver +30:llä siitä eteeenpäin (ei kestäny edellistä halpis akkua kauempaa tää silveri).

Tuosta perus huolloilla päästiin noin 20tkm 160 tkm nurkille ja auto oli noin 9 vuoden ikäinen kun vasen raidetangon pää piti vaihtaa. Vaihdoin Mapcoon, mutten uskalla suositella.. sen kumi tulisi hapertumaan 2 vuodessa täysin kelvottomaksi ja vaihto kuntoon. Samalla vaihdettiin alapallonivelet (iskettiin vanhat pois ja uudet tilalle). Huomiona että tekemällä 47mm putkesta tuen auton alatukivarren ja maan / tallin lattian välille, saa tuon pallon iskettyä pois ilman että poistaa bumerangia paikaltaan (hyvin v-mäinen homma..) Samalla kun tekee noin 35mm(tämän mitan muistikuvat ovat hatarat) tukipalan uuden takaisin iskentää varten niin saa tuoreen kohdalleen. Tuon uudenasennuksessa käytetyn tukikappaleen mitat tulevat karkaistun metallin mitoista uudesta alapallosta mitattuna..

166tkm kohdalla jarrupalat uusittiin täyden kierroksen verran.

Tähän väliin en ehkä enempää muista tätä, kun tuo verkkolevyasema nukkuu ja huoltohistoriat 2009 -> on sen uumenissa :)
 

Jakz

Aktiivinen jäsen
Viestejä
680
Vs: Laguna Break (00) F4P

Enemmän tälläisiä kertomuksia! Oli mukava lueskella ;D
Tää korimalli on jotenkin aina kiehtonut itseäkin, teiän pirssi on aikas nappi kuntoon vielä laiteltu :)
Ei oo mitään mahottomia vikojakaan sattunut matkan varrelle, aika perus settiä :)
 

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
2 817
Vs: Laguna Break (00) F4P

No tossa vähän myöhään naputtelin ja laitoin perus paketit.. Muutama ongelmallisempikin on ollut. muttei mitään kummallista. Tummennuskalvot on takaikkunoista tulossa tiensäpäähän ja pitäs ne vaihtaa. Totesin tosin että sellainen kun Lustig tekee alta tunnissa selvää viidestä (5 kpl!!) ikkunasta ja tulee hyvää jälkeä. En halua edes yrittää itse tuhrata päivää samaan hommaan.. mutta toi odottaa äkillistä rikastumista tuo homma.

Kummallisemmat viat :
- Takaluukun sähköjohdot korjattu omatoimisesti. Vasemmalla menee seittemän johdinta (noin 1mm^2 paksuista) jotka ohjaavat keskuslukkoa, takaluukkuun upotettuja rekisterikilven valoja, takalasinpyyhintä ja ilmeisesti myös takaluukun valokatkaisijaa (luukku auki/kiinni) joka on omassa autossa mykkänä.
--> vika johtuu siitä että johdot ovat todella ohkaisella suojakuorella varustettuja ja ne on niputettu jollain melkein sähkärin teipillä yhdeksi pötköksi. Heikko eristekerros murtuu äkkiä ja kosteus pääsee hapettamaan johtimet jokta käytön myötä sanovat naps. Oikeassa reunassa menee takalasin lämppärin ja lisäjarruvalon johdot. Lämppärin kaabela on paksumpaa noin 2mm^2 ja sille on kaksi johdinta, jarruvalo perus 1mm^2 tyyppistä. Näiden johtojen vaihtamiseksi on purettava tuo spoilerilippa lasin yläreunasta. ei paha rasti, mutta mekoisesti purettavaa, tosin ei tartte ottaa takaluukun sisäpuolista suojamuovia irti..
- abs valo syttyi talvella. No jätin korjaus homman kesälle: tallini on varattuna. Hiilet loppu sähkömoottorista, ei muuta vikaa. vaihdoin hiilet ja homma toimii.
--> oireili sillattiin että kojetaulussa päiväajovalojen ilmaisin sammui välillä ja sitten taas siinä oli valo.. tätä se oireili syksyn. Mitään muuta ei tullut vastaan. Lopulta tuo valo pimeni marraskuulla (noin luokkaa) ja abs+serv valo syttyivät aina lauhoilla keleillä joulukuusta. Keväällä paloivat lähes kokoajan paitsi -30 pakkasilla.
- Jaa-a niin toi sumari posahti kun siihen tuli kivi jossain sorapätkällä, sen vaihdoin aikoja sitten. Depo lamppuun. Tein siitä tänne jonkin asteisen ohjeenkin muistaisin.
- Pesin auton moottorin, käynti alkoi pätkiä ja veto loppua. --> Puolat oli märkänä koska niiden "ontelot" olivat vettä puolillaan. Veden poisto hetimiten ja taas toimii.

Jotain ehkä on unohtunutkin matkan varrella, mutta eipä tuo niin vaarallista olne :)

Ah joo, massasin auton alustan 2008 kesällä tai 2007, jompi kumpi. Nyt pitäis käydä ennen talvea parit paljastuneet kohdat läpi, kun sais talliin ensin tilaa. JOS sais.. kauhee kiriminen olis sen suuntaan mutta siellä on sen verran tekemistä vielä edessä että huh.
 

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
2 817
Vs: Laguna Break (00) F4P

Haa, niin jäi sanomatta. Alkuperäiseksi epäilemäni apulaitehihna vaihtui ekan kerran vasta noin 160tkm kohdalla. Vai oliko se 170tkm. No kuiten toisessa jakoremmin vaihdossa se samalla vaihdettiin, sen ohjauspyörä/kiristin oli viallinen, muttei särki. Tosin se oli ollut sitten viallinen viimeiset 80tkm koska se näytti samalta kuin edellisessä jakohihnan vaihdossa. Possumunkki käyny ettei ole hajonnu.
 

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
2 817
Vs: Laguna Break (00) F4P

Vaihdoin talvirenkaat alle. Kesärinkuloilla tuli noin 10tkm ajoa 1.6.2011 - 6.11.2011 välissä. Eturenkaista lähti noin 3mm 2mm pintaa tuossa ajossa jaa.. takarenkaat jäi mittaamatta.
Samalla otin jarrut auki ja irrottelin osaset (sylintereitä en purkaunu, mitä sitä turhaan).
Annoin lähinnä Bräkklen-käsittelyn vanhoille rasvoille (MoS2) ja vaihdoin ne CRC:n BräkLube-tuubin sisältöön. Siksi kun tuo MoS2 on tuntunu kuivuvan jossain vaiheessa talvea aina noille sijoilleen. Hyvää se muuten on ollu mutta huoltovälinä talvi liian pitkä. Kesästä tähän asti oli ihan hyvänä pysyny.

Takajarrusatula (oikea) tuli vissiin keväällä vaihdettua motonetin korjautettuun malliin. Tässä osassa oli eniten purkamista. Ei muuten helpottanut yhtään, että tuo alempiliukutappi, noin 22mm paksu, oli koneistettu täysin suorakulmaisin katkoin/kaiverruksin. Orginaali osassa on nimittäin silmämääräisesti arvioituna noin 40' loivennus jokaisen sorvatun uran (jotka lukitsevat suojakumin ulomman reunan paikalleen) ja kappaleen päätyjen kohdalla. Osan irroitus oli siis likimain mallia "särje suojakumit - irroita osa". Sain nuo kuiten säilymään ehjänä, koska tuo osa suostui irtoamaan paikaltaan työntämällä sen auton "alta ulospäin".

Tämän jälkeen totesin etteipä siellä ollut paljoa enää MoS2:sta jäljellä, jota sinne koitin saada asentaessani satulaa vuoden alkupuolella. Koska irroitus oli työlästä, olisi pitänyt tajuta että takaisin asennus on vielä työläämpää. Koska liukukappale ei suostunut menemään paikalleen niin, että suojakumit pysyisivät paikallaan (aina pullahti jostain kohtaa kumi paikaltaan..), totesin että rälläkkä apuun.
Rälläkällä käsivaralta reunojen pyöristys hiomalaikalla ja sitten tuon karkeamman jälkeen virsikirjaa samoihin pintoihin ettei revi kumia rikki. Tein tämän pyöristelyn vain kappaleen toiseen päähän, koska tuossa oli tullut asennus vaiheessa selväksi että unilukkari tulee pian kylään ja valmista tarttis saada. Jos olis molemmat päät lähteny työstämään, olisi varmasti jotain mennyt pieleen.

No lopputulos on kuiten sitä mitä lähdettiin hakemaan. Talvitassut alla, paineet tarkastettu suoraan tallissa. Vain kerran jäi oma jalka pöytä auton eturenkaan alle ja jarrut on herkistelty talvikauteen niin ettei niitä tartte miettiä. Ainakin on yksi auto liikenteessä joka pysyy liikennevaloissa paikallaan vain jarrua painamalla, tai kuopissa seisoen.

Herkistely otti varmasti jotain 4-5h aikaa kera tuon kumien vaihdon. Jos jaksan laitan kuvastuksia..

EDIT : Niin piti sitä sanomani että jos/kun haette noita fixattuja jarrusatuloita, taka-akselille, niin suosittelen näkemään sen vaivan että pyöristeleepi (jollain muulla kuin rälläkällä) nuo alemman liukutapin päädyt ja ihan hennosti pyöristää niitä kumisuojan lukittumisuria. Ite sain noi jälkimmäiset urat herkisteltyä virsikirjalaikalla sopivaan kuntoon.
 

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
2 817
Vs: Laguna Break (00) F4P

Jahas tähän taisi tulla oikeasti vikaa tähän vehkeeseen. Ulkolämpötilan mittari sanoo +10* vaikka tuolla on nollassa keli. Kyllähän se aamulla vielä toimi.... Jospa sitten metsästäisi tuota anturia että olikos se sitten peilissä vai sisäilmanottokanavissa. Mun workshopmanuaalin kuvatus vaan ei tunne tätä ph2:sta näistä ykkös lagunoista niin hyvin että siitä olis suorilta apua tähän.
 

Pikkuhukka

Jäsen
Viestejä
272
Vs: Laguna Break (00) F4P

Laguna00 sanoi:
Jahas tähän taisi tulla oikeasti vikaa tähän vehkeeseen. Ulkolämpötilan mittari sanoo +10* vaikka tuolla on nollassa keli. Kyllähän se aamulla vielä toimi.... Jospa sitten metsästäisi tuota anturia että olikos se sitten peilissä vai sisäilmanottokanavissa. Mun workshopmanuaalin kuvatus vaan ei tunne tätä ph2:sta näistä ykkös lagunoista niin hyvin että siitä olis suorilta apua tähän.
Apparin peilistä löytyypi tuo anturi. Omassa oli samanlainen vika, vaihdoin koko peilin. Jos tarvetta niin löytyy kokonainen peili toimivalla anturilla. Jos autossa on ilmastointi niin tuo anturin hajoaminen halvaannuttaa myös ilmastoinnin.
 

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
2 817
Vs: Laguna Break (00) F4P

löysin purkuohjeet tuohon peiliin; taita peili "eteenpäin" (eli ei oven suuntaisesti), sitten sormet saranan puolelta peilin taakse ja vetää peilin pois paikaltaan (varovasti, että kun klipsit antaa periksi niin ei lennä peili ulanbatoriin/hajoa klipsit). Sitten pääsee melkeinpä suorilta käsiksi anturiin. Tai ainakin näin tuosta kuvasta ymmärsin.

Eli melkeinpä tehtävissä oleva juttu, käyn tuossa paikallisessa purkamossa kysymässä vielä jos saapi tuon osan käydä purkamassa paikaltaan ja ostaa pois. mutta mitä hintaa olisit vailla tuosta koko peiliumpiosta? Ja paljonkohan se suunnilleen painaa?

Edit:

Paikallisessa purkamossa olis hyllyssä yks peili 60€ hintaan (kokonaisena sähkösäädöllä, eli sama vekote kun omassa).

Niin ja renkaat vaihtu Michelinin X-ice kitkoista Nokian hakka 5:siin. Oli sen verran kova tarjous (370€) pelkällä maksamisen vaivalla että ei siitä voinu kieltäytyä. 185/65 R15 kokoluokan rinkulat. Toimii. Kilsoja oli lasissa 216630 noin luokkaa.
 

Pikkuhukka

Jäsen
Viestejä
272
Vs: Laguna Break (00) F4P

Painoa en osaa arvioida, pitäis puntariin laittaa niin tietäis. 25€ aattelin hinnaksi.
edit. ja tosiaan sähkösäädöllä tämäkin
 

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
2 817
Vs: Laguna Break (00) F4P

Pikkuhukka sanoi:
Painoa en osaa arvioida, pitäis puntariin laittaa niin tietäis. 25€ aattelin hinnaksi.
edit. ja tosiaan sähkösäädöllä tämäkin
No tämähän tarkoittaa sitä että tästä täytyypi tehdä kaupat :)
 

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
2 817
1-koppasen lagunan peilin vaihtoa (Lämpötila-anturin vaihto tavoitteena)

Ensiinäkin iso hatunnosto Pikkuhukalle, ja vielä kiitos paketista!
Tehtiin kauppaa muutamista osista joita omassa Lagussa on vaihtokunnossa ja erinomaisesti pakattu lähetys tuli ehjänä perille Itellan toimittamana (mahtavaa).

Yksi osista oli tuo yllämainittu peili, omasta farside peilistä räpsähti ulkolämpötila-anturi sekopäisten osien listalle, näyttäen +29´ lämpötiloja kun ulkosalla on pakkasta 1-5 astetta. -10' asteessa näytti noin +20' astetta.

Selvittelin pohjille hieman mitä kannattais tehdä.
1) KAH ulkolämpötila-anturi 90€ (noin)
2) Purkuosapurkamosta 60€
3) Pikkuhukka hihkaisi tuosta peilistä niin kun yllä luki..

Koska on wannabe-insinöörin vikaa, kaivelin sitten toimintaohjeita tulevaan anturin vaihtoon. Löysin jostain kotiverkkolevyn kupeesta "Laguna" nimisen kansion jossa oli skannattuna jonkin asteen workshopmanuaali. Siellä oli tällainen kohta "Rear view mirror plastic casing", vaikutti lupaavalta. Voisin siis vaihtaa ehjän peiliyksikön päittään tähän missä tuo anturi on rikki. Ja peilin väri pysyis samana kuin ennen, kun vaan vaihtaa tuon "plastic casingin" --> jee.



Koska autotallin lämmittäminen pakkaselta plussalle ei ole ihan fiksuinta, tuli mieleen että jospa tämän tempauksen tekisi kokonaan sisällä tuvassa. Lämpimässä. Esim. klassisesti ruokapöydällä ::)

1) ensin varaosaa purkamaan jotta voipi tutustua siihen miltä tilanne näyttää pelipaikalla.
2) Totesin etten saa mun sormia mahtumaan peililasin alle niin että sen saisi peilirungon saranan puolelta kammettua aukeamaan kuten ohjeessa oli.

3) Joten Peili linkkuun ja sormella avittelemaan taustalta tuota osaa irti.

4) Kun peiliä saa tuolta raotettua sen verran että mahtuupi tuota vetämään ulospäin tuota peililasia, niin alkaa tulla tuloksia ja lähtee nätisti irtoamaan tuo osa paikaltaan..

5) Jaa, näissä peileissä on lämmitysvakiona. Ohjaamosta vaan puuttuu nappi mistä tuon kytkee päälle ja se rele ilmeisesti puuttuupi reletaulusta joka ohjaa virran peileihin. Voi ny yksinkertaisuus. pitäsköhän joskus askarrella tuo nappi ja rele paikalleen. Tai varmistaa diagnoosi edes siltä osin että onko tämä näin helposti tehtävissä..

6) Tässä näkyykin tuolla kuvan yläreunassa lämpötila anturi joka oli omassa peilissä siis antautunut. Se on PZ ruuvilla kiinni, oliskohan kokoa 3. tai sitten 2.
Vasemmassa reunassa näkyy nuo muovisuojan (korinvärinen osa peilissä) klipsit jotka joutuu _voimalla_ painamaan auki jos haluaa irrottaa tuon kuoren paikaltaan. Peilin alareunan puoleisesta väkäsestä kannattaa alottaa. Pikku vinkki.

7) Jahas tässä onkin irti sitten nuo muovikuoret. Morjestelevat siinä jotta "Ca'va" ja niin edelleen tai jotain.

8) TUli purettua noita enemmänkin, turhaan.


9) siinäpä nuo lämpimässä tehdyt hommat. Pakkasessa piti siis osa hommista tehdä. Tässä vähän kuvastoa irroituspuolelta. Peilin mutterit ja pultin taakseen kätkevät muoviosat pitää ensin irroitella. Tuo muovikolmio irtoaa parhaiten muistaakseni tuolta terävän kärjen puolelta, pystysivu toimii saranan tapaan. TÄssä voi olla muistikuvassa jo vähän legendaa mukana. En tullut tuota sen kummemmin laittaneeksi merkille että miten se osa siitä irtosi.

TUo muovitorxien irroitus oli sitten joku T35 tms koon torx avain. Huomaa että muovisten torxien vastakappaleet ovat irtonaiset "hatut" jotka lukitsevat noita muovikikkareita paikalleen. Ja nämä helposti tipahtavat ja häviävät näköpiiristä, pahimmassa tapauksessa tippuvat ovipahvien sisään ja sitä ei todella haluta. Ovipahvin irroitus on turha proseduuri tässä hommassa.



10) Kolme kiinteää kiinnikettä tuolla peilillä. Kaksi 8mm työkalua tarvitsevaa mutteria prikalla (puolikiinteästi mutterissa kiinni) ja yksi saman koon työkalun tarvitseva pultti. Pultti on piilossa kuvassa näkyvän muovisen harmaan Torx päisen suojan takana...


11) Tuo alempi mutteri on ikävässä paikassa, mutta kuten kuvasta näkyy, sen saa sieltä irti ilman että ovipahvia irroittaa.


12) Itse en saanut nakkisormia tuonne väliin että olisi tuon sähköliittimen saanut sisäkautta auki, joten oli pakko irroittaa peiliä pihalle päin että saa liittimen alemman lukituksen auki.


13) Kokoaminen luonnollisesti tehden tuon kaiken yllämaintun nurin perin ja päästään takaisin tähän:


14) Koeajolenkkiä ja ai että, näyttääkin kummalliselta tuo -11' kun on tottunut +20' näkymään.

 

kp

Jäsen
Viestejä
231
Vs: Laguna Break (00) F4P

Peilien lämmitys kytkeytyy samalla kun laittaa takalasin lämmityksen päälle
 

jyha

Aktiivinen jäsen
Viestejä
818
Vs: Laguna Break (00) F4P

pikkuhukka tuntuu olevan yksi parhaista kauppamiehistä, asiakkaan näkökulmasta! ;)
 

Pikkuhukka

Jäsen
Viestejä
272
Vs: Laguna Break (00) F4P

Nonni, eli lämpötilamittari toimii taas. Hieno homma. Mielenkiinnolla odotan noita lukkomekanismien vaihtoa, irrottaminen oli helppoa mutta takaisin niitä en haluais laittaa ;D.

jyha sanoi:
pikkuhukka tuntuu olevan yksi parhaista kauppamiehistä, asiakkaan näkökulmasta! ;)
Kiits, jos jollekin osalle tulee tarvetta niin voipi löytyä - hylsy makaa laiskuuden vuoksi vielä tossa pihassa.
 

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
2 817
Vs: Laguna Break (00) F4P

Ai jai. Arvaa syyhyääkö omatkaan sormet siihen suuntaan - niitten lukkojen siis. Ei todella. Mutta eka jonka teen, kun saan jostain keijupölypilvestä (vertauskuvallinen käsite) megaenergiat ja innostukset, on tuo kuskin puolen takaovi. Kettu perkula kun se keskuslukitus menee aina lukkoon siitä ovesta, oli pakkasta sitten -10 tai -35, mutta jos on -1 aste niin auki päin se ei pomppaa vaikka noituis ja nappia painais..

Tosin täytyy tuota varten hankkia vielä sitruunahappotarpeita että saa liotettua mekanismitkin puhtaiksi. Kaikellaista hapertumaa kun noissa näyttää olevan 12 vuodessa siunautunu.. Ehkä pitäs jotaan fiksua rasvaakin niihin laittaa. Akkunapa rasvaa? tai mikähän olis hyvä, joku aseöljy vois kestää vuoden, mut eiköhän se kesähelteellä kuivu sekin.
 

Pikkuhukka

Jäsen
Viestejä
272
Vs: Laguna Break (00) F4P

Vesivaseliinia ite oon käyttänyt, ei ihan heti lähde irti, mutta kylmässä kangistuu -> ei kannata mihinkään hienoihin mekanismeihin laittaa.
 

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
2 817
Takaoven keskuslukituksen moottorin vaihto - Laguna Break vuodelta 2000

Jahas, nyt oli plussalla ulkona niin jo maistui rueta tekemään 8)
Diagnoosi:
1) Ei enää jaksanu aueta ovi lukituksesta vaikka oli plussaa.
2) Edelleen aina menee lukkoon vaikka pakkasta olis kuinka.

Korjausehdotelma:
a) vaihda keskuslukon moottori
b) putsaa paikat
c) rasvaa paikat

Noo pikkuhukalta tuli varaosat hankittua taanoin, kiitos vielä kerran, jotta sinänsä vaan bolt-off-bolt-on homma tiedossa.

Sitten piti muistella miten tuli viimeksi 2007 tuota homma tehtyä. No onneksi tuli silloin otettua valokuvia. Ja jopa löysin ne. Jos joku haluaa tästä korjauslogista ottaa vinkkiä hommaan niin sen kun. Jos tämän vihjerivistön kanssa menee pieleen, en ota siitä vastuuta vaan sen vastuun kantaja löytyy sieltä tekevän kädestä ;)

Helpoimmat ensin:

1) Ikkunan kampi irti. (vedä pois paikaltaan)
2) oven kahva, josta ovi suljetaan, irti. (T20 kärki ja pora)
3) Musta muovikolmio kuvan vasemmasta yläkulmasta irti.
3½) melkein unohdin, oven "lukkonappi" lähtee irti niin että painaa ne kaksi kielekettä sisään pahvin ulkopuolelta ja yhden isomman kielekkeen painamisella pahvin sisäpuolelta (vaikeammin nähtävissä). No kun sen koko napin + kauluksen saa irti pahvista, pyöräytä nuppia karmeineen 90' suuntaan tai toiseen niin sen saa nostettua paikaltaan siitä metalli tapista.



Syvästi veemäisempi sitten:

4) Ovenkahva, avauskahva, on pienen muovisen kehyksen ympyröimä. Se tarttis saada irti. Ei lähteny sormin. Ei todellakaan. Leatherman + ruuvitaltta, jo alkoi irrota. Tässä kohtaa oli pakko tehdä se pakollinen verenvuodatus tämän rastin osalta ja sain kirjoituskäden etusormeen sopivan pakeen kielen muistuttamaan että jotaan on tehty.


(niin joo 2007 mä tämän jo kerran avasin, ja maalarinteipillä korjailin seuraavassa kohdassa kerrotut virheet.. oli jesari loppu)

5) Pidä itseäsi varoitettuna. Tuo valkoinen solumuovisuoja repeää helposti ja se on tiukasti kiinni jonkinasteisella koriliimanauhalla pellissä. Repeää varmasti kun sitä irrottelet, mutta sitä varten kannattaa varata ns. ilmastointiteippiä.



6) Ruuvit löysälle. Oven lukkoa pitää kiinni kolme T30 kantaista ruuvia isolla huulella. Ikkunankampimekanisminrunko, mikä sen oikea nimi onkaan, on ovessa kiinni useammalla T30 kantaisella ruuvilla. Kuvassa niistä yhtä vaille kaikki. Ikkunalasi on kiinni paikallaan kahdella T20 kantaisella ruuvilla. Ikkunalasin voi vaikka sillä jesarilla liimata paikalleen tässä kohtaa.. Ennen ruuvien irroitusta.



7) Johtosarja kannattaa irroitella nyt kun on ruuvit irti. Mustat kiinnikkeet kannattaa irroittaa kokonaan paikaltaan johtoineen päivineen. Valkoisista johtokiinnikkeistä lähtee johdot irti nätisti.



8) Alkuperäiset lelut paikallaan. Tuosta pitäisi irroittaa siis se keskuslukon moottori. Ja parit popniitit näkyypi, enkä tajunnu hakasta velipojalta niitä pihtejä samalla kun moottorisahan hain.. Tietenkään.



9) Korvaava osa. Testailin tätä ensin auton luona että toimii jne. Toimi. Jne. Eli kiva juttu.
Joten sitten purkamaan pois paikaltaan. Kuvassa tästä on irroitettu pöly/vesisuoja joka lukitsee moottorin muuhun rakenteeseen. Joten se on irroitettava että lukon moottorin saa pois. Moottori lähtee luistamaan kuvassa näkyvällä tavalla "alaspäin". SItten sen saa käännettyä vaakaan kuten seuraavasta kohdasta näkyy..



10) Näin naps, lähtee irti kun kääntää sivuun..



11) Vasemmalla oleva sököosa pitää ikävää vinkuvaa/kirskuvaa ääntä kun sen pitäisi mennä auki asentoon. Toki se aukeaa kun ei ole vastusta mutta ei ihan terves ääni kellossa. Sinänsä kiva että selkeästi osoitti uumoiltu osa viallisuuttaan ettei tartte jäädä arpomaan.



12) Nyt sitten täytyy todeta että varaosassa näin pienen murtuman yhdessä muoviosassa, joka on siinä keskuslukon moottorin ja muun muovirungon välissä. Ei se ei haittaa, mutta jätän osan muuten hyllyyn sen takia. Alkuperäisessä kun tuo kohta on ehyt. Pölysuoja/vesisuoja kuiten lukitsisi tuonkin niin ettei murtuma haittaisi, mutta poppari pihtien puutteessa totesin että vaihdan tosiaan tuon keskuslukitusmoottorin tästä pois.
Ja tämä ei ole ihan niin kuin elokuvista tämä työvaihe.
Moottori irroitetaan hahloistaan vetämällä moottori auki (pölysuoja/vesisuoja irroitettuna) ja sitten ohjataan moottori sivuun uraltaan että sen saa takaisin kiinni. Moottorin kiinnitys antaa sopivasti sen verta peräksi että sen saa käännettyä/taitettua pois paikaltaan ilman että muoviosat hajoavat. Tämä tosin kannattaa tehdä reilusti plussan puolella olevassa tilassa. Kuvassa näkyy jotta osat ovat irti paikaltaan.



13) Pölysuojan poiskampeamisessa apuna oli tuppo "rasselia" ja pitkä talttapäinen ruuvimeisseli (muuhun ne ei kelpaakaan). Sitten pensselipuuhiin. Eli pesemään osia..



14) Pesin tuon korvaavan keskuslukon moottorin kuivapesuna nestesaippualla. Pesin vedellä saippuan pois, mallia kolmella tipalla ja kuivasin heti perään ettei mene vettä vääriin paikkoihin.



15) Testaillessa huomasin että lukon sisuksissa on hitosti shittiä, joka estää moottoria avaamasta lukkoa lukosta joka avauskerralla. Koekäytin systeemiä ja oliskohan 1/4 kerrasta kun jäi silti avautuminen puolitiehien eikä se mihinkään riitä. Joten WD-40 kylpyä kaikille liikettä ilmaiseville osille (kun lukkovipua heilutteli). No kun tuota alkoi pestä wd-40:llä, niiin osat vaihtovat väriä tuolla sisuksissa. Sieltä löytyi valkoisia ja sinisiä osia. Aiempien mustien sijaan. No niistä mitään kuvia ei saanu kun olivat niin hiton ujoja. Ja syvällä piilossa. Paitsi tästä yhdestä valkoisesta muoviosasta:



16) KUN kerran nyt noi systeemit on auki, niin kannattaa rasvata ikkunakammen veivit ja sydeemit. kuten yli 10 vuotta ikää noilla rasvoilla joten kyllä ne siinä ajassa alkaa jo kuivua. Ns potkurirasvaa käytin tuohon. Eli merivettä kestävää veneisiin tarkoitettua akselirasvaa (trailereiden laakereihin jne..) Se on tuo sininen näkyvä möhnä osissa..



17) Loput läjään ja valmista tuli.



Olis joku videokin mutten taida jaksaa sitä uppia, lähinnä tuosta että nuppi pelittää nyt kun kaukosäätimestä painaa :)

18) Ainiin sitä jesaria kannattaa käyttää esim näin:'

 

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
2 817
Vs: Laguna Break (00) F4P - maalipinnan ehostelua (varo, kuvia reilusti..)

12 vuoden ikä ja muutama ajovirhe auton historian aikana, niin ratin takaa tehtynä kuin muiden liikkujien toimesta antoi viikonloppuun vähän puuhasteltavaa.

MM-lätkää vaan on niin lähellä mielen kiinnon kohteita että jäi tekeminen melko vähälle. Kiirettä ei tällä kertaa ole mutta olisin halunnut maanantaiksi tuon valmiiksi. Not a change.

Korjattavat kohdat :
1) lokasuojien kaaret. Pokkauksista maali alkaa irrota, alla alkavaa ruostetta.
- alkuunsa katsoin että vain takana olisi fixattavaa.. ::)


2) takaluukku. Feikkipuskuri palanen on jyystänyt maalia irti pinnasta joten pinnat puhtaaksi ja uudestaan maalia pintaan.


3) C-D pilarien väli vasemmalta takaa. Joko mopo tai polkupyörä (veikkaan moposkootteri) on tullut liian kovaa liian läheltä tai sitten jollain autoilijalla on ollut liika iso maasturi. Painauma + pellille asti naarmu. Tää on noin 5 vuotta vanha skriidu. jos nyt fixailis.


4) tuossa c-d pilarien välin (ikkunan alta) korjauksessa tulee samalla fiksattua lokarin kaaressa olevat hankaumat kun oli omassa pihassa joskus ahdasta..



o==|;;;;;;;:::::::::::::::::> muutama työvaihe

A) Auton huolellinen pesu ja vahaus (pl käsiteltävät alueet).
B) Auto talliin purettavaksi.

Kohtaa 1 vasten on syytä pistää auto pukeille ja purkaa pois renkaat ja takapuskuri.


Kohtaa 2 täytyy pohjustaa takaluukun lähes totalli purkamisella. Paikalleen jäävät vain T-kirjaimen malliset puskurin jatkeen reunapidikkeet (näitei saa oikeasti ehjänä irti, minun praktiikalla ainakaan).


Kohtaa 3/4 ajattelin pohjustaa sooda puhalluksella mutta loppujen lopuksi ei värkit riitä siihen hommaan - soodaakin saisi olla joku + 10kg. Joten teräsharjalaikka ja lamellilaikka rälläkän kera saivat tehdä tuon pohjustamisen. Toive oli että irroittaisin takimman vasemman kyljen ikkunan mutta en ole keksinyt miten irroittaa se paikaltaan - onko se oikeasti massalla kiinni paikassaan?

C) Pintojen puhdistus.

Kokeilin innoissani sooda puhdistusta, tein aircooledtehcin ohjeen mukaan kotikäyttöisen soodapuhaltimen. Ja kyllähän se toimi:

Huonot puolet vaan että kompurassa pitäisi olla noin 200 litraa enemmän tuottoa 10barilla ja soodaa sais olla vielä enemmän. Joten testasin soodaa toisaalle. Puskureiden kiinnityspisteisiin. Kuvan tilanne, ruostetta rutosti siellä täällä, korjautui puhtaaseen maalipintaan soodapuhalluksella. Ruosteen oranssiväri hävisi pinnoista nätisti, ruosteen itsessään sai irroittaa lamellilaikalla ja rälläkällä.

Lopputulos soodan ja virsikirjalaikan jälkeen:


Joten oikeasti se metalliharjalaikka soimaan ja hellästi tarjosin sitä puhdistettaviin pintoihin. Tällä on tarkoitus siis vain sipaista pintaa niin että irtoroska lähtee liikkeelle. Pellin täytyy pysyä viileänä koko operaation ajan, muuten se lähtee vetelemään jne shaissea.. Puuhastelujen valossa sanon ettei tällä teräsharjalaikalla ruoteetonta pintaa saa aikaan. Takaluukkua teräsharjalaikattuna:


musta varjo jäi siis aina noista puhdistetuista kohdista tuijottelemaan - poistin sen virsikirjalaikalla:


hellästi laikkaa (vältä kuumentamasta peltiä!!)


ja musta surman silmä on tiessään:


Lopuksi pinnoille tehdään karhennus jotta uusi maali tarttuu kiinni pintaan. Käytän noita "rättejä" mallia mirka 360 ( <-karkeus).


^ tuossa ajovalon alla on kohta jota ei siis matattu karhennuksella. se säästyy maalaamiselta.


Ai niin, tarttee se auto suojata muutenkin kun vahalla:


D) Pakolliset eli ongelmat:
- lähes kaikki metalliset puskurin ruuvien/pulttien kiinnikkeet ovat ruosteen raiskaamat ja tiensä päässä. uusia hankittava maanantaina.

- takapuskurin takana oleva poikittaispalkki on ottanut mehevän pintaruosteen itseensä.

kilikali:

-> parempi. vaatii viikon kuivumisajan -> :( Prkles kun en varautunut tuohon määrään ruostepohjamaalausta - jouduin ottamaan mastonin kilikali valkoisen ruostepohjan jonka ominaisuudet olen todennut huonoiksi. Jos sen sulkisi sitten paremmilla aineilla suojaan.

- Merkit irtosivat takaluukusta mutta kiinnikkeet hajosivat.

--> Debadge operaatio tuli tähän kaupan päällisiksi 8)



Näillä eväillä alkavaan viikkoon.


Jahas, maanantai saldoa

Vähän vielä paljasteluja



Soodailtuna, roskat irtos, ei muuta.


Hitosti maskeerausta ja teippausta..



Ja sitten vielä ruostepohjaa tuplaksi pahimpiin..



Pultit ja mutterit jäi maanantaina hakematta. Päivä se on huomennakin :D
 

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
2 817
Vs: Laguna Break (00) F4P

Pultteja ja muttereita rikkaampana voin hyväksyä seuraavan takapakin.

Orginaali osia en edes lähtenyt kysymään hain kiinnikkeet ihan tarvikeliikkeistä.

Jebu. Eli tiistaina pakkeloitsin klommot - sisäkautta niiden oikomiseen ei todellakaan ollut tilaa. Valitsin isoimpaan kuoppaan lasikuituvahvisteisen pakkelin - mutta vain alku näytti hyvälle.



Pakkeli ei ole vielä tähän päivään mennessä kuivunut vaan on vielä rahtusen pehmeää ja tuntuu kostealle. Ei helvetin perkele - täytynee vetää viikonloppuna uusiksi tuo iso skriidu.

Muualta sai ns perus muovipakkelilla pinnat ok tasolle. Vielä kun ehtii hiomaan ne..





Pakko kysyä nyt viisaammilta, ottaako tuo lasikuituvahvisteinen pakkeli oikeasti kolme päivää kuivua?
 
Ylös Bottom