Laguna 3, kierroslukumittari (1.5 dCi) [RATKAISTU]

maximi

Jäsen
Viestejä
180
Potilas: Laguna 3, 1.5 dCi -08.
Katsastuksessa kävi niin, että (ilmeisesti) ryntäytyksen jälkeen kierroslukumittari otti nokkiinsa. Mittarin neula näyttää tällä hetkellä n. 4000 kierrosta liikaa.

Mittari vaikuttaa muuten toimivan "oikein" ja johdonmukaisesti, poislukien tuota 4000:n kierroksen "lisäystä". Mittarin neula liikkuu mielestäni loogisesti, poislukien tuota 4000:a lisäkierrosta.

Moottori sammutettuna neula on myös 4000:ssa, kuten myös kun akkukaapeli oli irti (yritettiin katsurin kanssa "nollata" mittari). Myös näytössä oleva "vaihtamisilmaisin" vaikuttaisi toimivan oikein, eli ehdottaa uusia vaihteita samoilla nopeuksilla kuin ennenkin. Muita oireita ei ole, auto toimii normaalisti, ja näistä päättelisin että itse kierroslukusignaali on OK, mutta (kojelaudan) kiekkanäyttö on pielessä. (En omista OBD-lukijaa jolla tämän voisi tarkistaa)

Ja mittari toimi siis normaalisti ennen katsastusta. Akku on 1,5 v vanha, joten akkuongelmat lienevät hieman kaukaa haetut. Viimeisen kk:n aikana tullut n 1500 km maantietä, joten luulisi akun olevan riittävässä latingissa.

Onko kokemuksia vastaavasta? Kiekkamittarin neula siirtynyt? Mittarin kalibrointi/0-taso pielessä? Mittari oikeasti kaputt? (Citikkapuolella vastaavia kiekkamittariongelmia on aiheuttanut "väärä" akun irroitus, jolloin neula on pompannut liki kierroksen liikaa eteenpäin, mutta tuskin tässä on siitä kyse.)

Reklamaatiohan tästä tehdään, mutta olisi kiva saada hieman perustietoja mahdollisista korjaustoimenpiteistä, ennen kuin katsastusaseman kanssa tappelu alkaa.
(Käyn tänään vielä pajalla ihmettelmässä ja kysymässä asiaa.)

Edit: typoja korjattu.
 

maximi

Jäsen
Viestejä
180
Ongelma ratkesi, ja jopa itsekseen. Noin 20 km ajon jälkeen autoa sammuttaessa, mittaristosta kuului nopaa naksahtelua ja kierroslukumittarin neula siirtyi itse 0:aan. Tämän jälkeen kierroslukumittarin toiminta on ollut täysin normaali.

Korjaamossa kerrottiin, että kyseessä on täysin sähköisen mittariston oma "automaattinen buutti" ja kalibrointi, eli 0-taso oli "hukkunut". Tämä "buutti" vaatii joko testerin, tai jonkunmatkaa ajoa. Tässä tapauksessa ajoa oli runsaat 20 km tapahtuman jälkeen. Hyvä näin, tämän halvempaa ja helpompaa korjausta on vaikea keksiä.
(Onneksi en ehtinyt tehdä reklamaatiota...)
 
Ylös Bottom