Laguna 3 etutukivarren alapallonivelen vaihto

Madfexx

Nuorempi jäsen
Viestejä
16
Vaihdoin tuossa viikonloppuna kolmoskoriseen Lagunaan etutukivarsien alapallonivelet ja totesin samalla, ettei täältä foorumilta tai netistä yleensä löytynyt ainakaan lyhyellä etsimisellä juurikaan juttua toimenpiteestä. Itse vaihtohan on käsittääkseni hyvin saman tyyppinen kuin esimerkiksi Megane 3:ssa ja vanhemmissakin malleissa taitaa olla hieman vastaava toteutus.

Pallonivelhän on siis kolmella järeällä niitillä kiinni tukivarressa, joten vanhoja ei voi vaan ruuvata irti. Pallot on myös ilmeisesti niitattu niin suurella voimalla tehtaalla, etteivät ne irtoa pelkästään kannan irti poraamalla tai rälläköimällä ja voimaa käyttämällä - tämä tuli kokeiltua. Itsellä meni ensimmäisen puolen kanssa oikeita menetelmiä harjoitellessa noin 4,5 tuntia ja toinen puoli onnistui jo noin tunnissa. Alapuolelta poraaminen yms. on hieman haastavaa, jos käytössä ei ole nosturia, ja auto onkin hyvä saada tunkattua mahdollisimman korkealle jotta työtilaa on riittävästi.

Suht toimivaksi todettu resepti oli suunnilleen seuraava:
- Pallonivelen mutteri auki (alkuperäinen 18 mm) irti navasta), moskalla napakoita iskuja navan kylkeen palonivelen kartion kohdalle, kunnes se ponnahtaa ulos - pieni tukivarren vääntö/jännitys alaspäin saattaa auttaa, jos ei muuten meinaa irrota.
- Hieman ylikoon poranterällä (olisiko ollut 11 tai 12 mm) ensin pallonivelen kiinnitysniittien kanta alapuolelta pois (sorkkaraudalla avitettiin hieman poran perästä lattiaa vasten, että saatiin riittävästi painetta hankalassa asennossa), sitten napakoita lyöntejä sivusta lyöntimeisselillä pallonivelen ja tukivarren väliin, jolloin vanha pallonivel putosi pois.
- Jäljelle jääneistä niittien tapeista hyvillä papukaijapihdeillä kiinni ja vääntöä niin, että lähtevät pyörimään tukivarren rei'issä. Sen jälkeen niittien tapit varovasti rälläkällä poikki tukivarren tasalle ja alapuolelta napakoilla lyönneillä tuurnalla tai paineilmataltalla ulos tukivarren rei'istä.
- Sen jälkeen pääseekin pulttaamaan uuden pallon paikalleen ja pistämään romut takaisin nippuun.

Koko tukivarren vaihtoa suunnitteleville mainintana, että sen irrottaminen vaikuttaisi vaativan apurungon tiputtamisen takareunastaan, jotta takakiinnitypisteen pultin saa ulos. Mitäköhän tuossakin on ranskalainen insinööri miettinyt.

Tähän ketjuun voivat myös muut toimenpiteen tehneet jakaa omia vinkkejään ja kokemuksiaan - jos vaikka tuleville toimenpidettä suunnitteleville olisi tästä jotain apua.
 
Viimeksi muokattu:

5w-40

Jäsen
Viestejä
34
Omasta vaihdatin etutukivarret tietämättä apurungon irroittamisesta ja ei asentajakaan ennenkuin työhön ryhtyi. Eipä siinä muuta kuin tuoplasti työtä ja tuplahinta. Varsinainen älynväläys tosiaan ranskalaisilta.:rolleyes::rolleyes:
Myös takapuslat meni vaihtoon ja sehän meni uusiksi kun tarvikesellaiset jäi löysäks eli tuonne alkuperäistä jotka kyllä hintavat.
 

jykaD5

Jäsen
Viestejä
39
Vaihdoin tuossa viikonloppuna kolmoskoriseen Lagunaan etutukivarsien alapallonivelet ja totesin samalla, ettei täältä foorumilta tai netistä yleensä löytynyt ainakaan lyhyellä etsimisellä juurikaan juttua toimenpiteestä. Itse vaihtohan on käsittääkseni hyvin saman tyyppinen kuin esimerkiksi Megane 3:ssa ja vanhemmissakin malleissa taitaa olla hieman vastaava toteutus.

Pallonivelhän on siis kolmella järeällä niitillä kiinni tukivarressa, joten vanhoja ei voi vaan ruuvata irti. Pallot on myös ilmeisesti niitattu niin suurella voimalla tehtaalla, etteivät ne irtoa pelkästään kannan irti poraamalla tai rälläköimällä ja voimaa käyttämällä - tämä tuli kokeiltua. Itsellä meni ensimmäisen puolen kanssa oikeita menetelmiä harjoitellessa noin 4,5 tuntia ja toinen puoli onnistui jo noin tunnissa. Alapuolelta poraaminen yms. on hieman haastavaa, jos käytössä ei ole nosturia, ja auto onkin hyvä saada tunkattua mahdollisimman korkealle jotta työtilaa on riittävästi.

Suht toimivaksi todettu resepti oli suunnilleen seuraava:
- Pallonivelen mutteri auki (alkuperäinen 18 mm) irti navasta), moskalla napakoita iskuja navan kylkeen palonivelen kartion kohdalle, kunnes se ponnahtaa ulos - pieni tukivarren vääntö/jännitys alaspäin saattaa auttaa, jos ei muuten meinaa irrota.
- Hieman ylikoon poranterällä (olisiko ollut 11 tai 12 mm) ensin pallonivelen kiinnitysniittien kanta alapuolelta pois (sorkkaraudalla avitettiin hieman poran perästä lattiaa vasten, että saatiin riittävästi painetta hankalassa asennossa), sitten napakoita lyöntejä sivusta lyöntimeisselillä pallonivelen ja tukivarren väliin, jolloin vanha pallonivel putosi pois.
- Jäljelle jääneistä niittien tapeista hyvillä papukaijapihdeillä kiinni ja vääntöä niin, että lähtevät pyörimään tukivarren rei'issä. Sen jälkeen niittien tapit varovasti rälläkällä poikki tukivarren tasalle ja alapuolelta napakoilla lyönneillä tuurnalla tai paineilmataltalla ulos tukivarren rei'istä.
- Sen jälkeen pääseekin pulttaamaan uuden pallon paikalleen ja pistämään romut takaisin nippuun.

Koko tukivarren vaihtoa suunnitteleville mainintana, että sen irrottaminen vaikuttaisi vaativan apurungon tiputtamisen takareunastaan, jotta takakiinnitypisteen pultin saa ulos. Mitäköhän tuossakin on ranskalainen insinööri miettinyt.

Tähän ketjuun voivat myös muut toimenpiteen tehneet jakaa omia vinkkejään ja kokemuksiaan - jos vaikka tuleville toimenpidettä suunnitteleville olisi tästä jotain apua.
Tähän niitin irroittamiseen on todettava, hyvin vaikeaksi teollisesti niitatun niitin irrotus käy jollei poista niitin kantaa, ei sitä puolta joka on kiinnityksessä niitattu. Eli Laguna III:n tapauksessa pitää hiota niitin kannat tukivarren yläpinnan päältä. Käy helposti esim. 125 mm kulmahiomakoneen hiomalaikan ulkokehällä (siis ei katkaisulaikan).
Eli niitin kanta (eli ei se niitattu alapallonivelen puoli vaan päälipuolelta) tarkoin pois hiomatta alatukivartta.
Tämä puoli niitin rungosta ei ole niin tyssäytynyt reikään kuin niitin toinen pää joka prässätty. Niittiliitos pyritään aina purkamaan näin päin jos se on teknisesti mahdollista, näin opetettiin silloin 70-luvulla kun niittiliitokset olivat vielä yleisiä koneenrakenteissa. Niitatessa niitin runko on muodostunut kartioksi niittausvoiman johdosta, niitattu puoli lämpenee ja muovautuu enemmän ja halkaisija laajenee. Eli toista päin jos yrittää irroitta, on kuin vetäisi vastakartioon.
Näin päin tehtynä tuon Laguna III:n alapallo nivel irtoaa kohtalaisen helposti. Toki talttaa tarvitaan varovasti käyttää näinkin päin tehtynä, mutta niitit tulevat läpi alatukivarresta. Ehkä vartin homma hioa ja talttaa pois.
 

MTI

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 141
Ei tää pallonivelen vaihto nyt noin hankalaa ole. Rälläkällä vaan alapuolelta kanta pois, poraa niitin keskelle vähän pienemmän reiän kuin niitti. Sitten lähtee helposti irti.
 

jykaD5

Jäsen
Viestejä
39
Ei tää pallonivelen vaihto nyt noin hankalaa ole. Rälläkällä vaan alapuolelta kanta pois, poraa niitin keskelle vähän pienemmän reiän kuin niitti. Sitten lähtee helposti irti.
Menee tupla aika jos alkaa porailee, ei tarvitse sitä tehdä kun hioo tai leikkaa niitin toiselta puolelta.
 

Madfexx

Nuorempi jäsen
Viestejä
16
Tähän niitin irroittamiseen on todettava, hyvin vaikeaksi teollisesti niitatun niitin irrotus käy jollei poista niitin kantaa, ei sitä puolta joka on kiinnityksessä niitattu. Eli Laguna III:n tapauksessa pitää hiota niitin kannat tukivarren yläpinnan päältä. Käy helposti esim. 125 mm kulmahiomakoneen hiomalaikan ulkokehällä (siis ei katkaisulaikan).
Eli niitin kanta (eli ei se niitattu alapallonivelen puoli vaan päälipuolelta) tarkoin pois hiomatta alatukivartta.
Tämä puoli niitin rungosta ei ole niin tyssäytynyt reikään kuin niitin toinen pää joka prässätty. Niittiliitos pyritään aina purkamaan näin päin jos se on teknisesti mahdollista, näin opetettiin silloin 70-luvulla kun niittiliitokset olivat vielä yleisiä koneenrakenteissa. Niitatessa niitin runko on muodostunut kartioksi niittausvoiman johdosta, niitattu puoli lämpenee ja muovautuu enemmän ja halkaisija laajenee. Eli toista päin jos yrittää irroitta, on kuin vetäisi vastakartioon.
Näin päin tehtynä tuon Laguna III:n alapallo nivel irtoaa kohtalaisen helposti. Toki talttaa tarvitaan varovasti käyttää näinkin päin tehtynä, mutta niitit tulevat läpi alatukivarresta. Ehkä vartin homma hioa ja talttaa pois.
Ok, eipä tullut tehdessä mieleen yrittää noin päin. Äkkiseltään tuntuu se yläpuolen rako aika ahtaalta rälläköidä aiheuttamatta vahinkoa muille osille, joten ei sitten tullut edes kokeiltua sieltä puolelta. Jos pitää joskus vielä vastaavaan hommaan ryhtyä, niin pitää kokeilla ensin niin päin.
Ei tää pallonivelen vaihto nyt noin hankalaa ole. Rälläkällä vaan alapuolelta kanta pois, poraa niitin keskelle vähän pienemmän reiän kuin niitti. Sitten lähtee helposti irti.
Ei lähtenyt ainakaan täällä, kun ensimmäisellä puolella suunnilleen tuota reseptiä ensin kokeiltiin :)
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 279
Eli Laguna III:n tapauksessa pitää hiota niitin kannat tukivarren yläpinnan päältä.
Äkkiseltään tuntuu se yläpuolen rako aika ahtaalta rälläköidä aiheuttamatta vahinkoa muille osille
Tuota samaa mietin itsekin, että miten helposti siihen yläpuolelle rälläkän laikan saa edes sopimaan. Lisäksi se tukivarren reuna taittuu melkein niitin vierestä ylös (kuten kuvasta näkyy), niin aika hankala rako saada edes sitä hiomalaikkaa sopimaan. Toisaalta, eipä se tuossa vaiheessa paljon haittaa, vaikka alapallon kuminkin siinä samalla vahingossa sorvaisi, kun vaihtoon menee kuitenkin. No, en ole itse yrittänyt, ja jykäD5 kaiketi on, joten tietänee että tila riittää. Itse myös ottanut kyllä alakautta hiomalla ja/tai poraamalla. Ei se loppuniitti nyt ihan puhaltamalla pois lähde, mutta suht kivuttomasti sopivan kokoisella tuurnalla ja lekalla on aina ylös noussut.

1573137406967.png
 

Megane

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 236
Ei helekutti,kyllä itse ainakin jyrsisin niitin kannan pois tuolta muutenkin vaihdettavan pallonivelen varren puolelta,voi ottaa ihan reilusti eikä tarvitse varoa itse tukivarren rälläköimistä...:p:D:D:DMuutenkin tuosta yläpuolen rälläköinnin ohjeesta tuli mieleen että onnistuuhan sekin jos on tukivarsi viilapenkissä eikä paikoillaan.:cool:
 
Ylös Bottom