Laguna 2 käytösoireet

maanma

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 021
Kuulostaa, että katti vois rämistä. Se alkaa osittais tukkeutumisvaiheella, minkä jälkeen ylikuumenemisen vuoksi sisäkenno irtoaa rungon hitsauksesta. Kolinaa ei saa pois, mutta kertyneet noet voi yrittää puhaltaa / pestä pois. Ensin kannattaa varmistaa että ääni tulee sieltä.
 

Morris L

Suhari
Viestejä
164
Kuulostaa, että katti vois rämistä. Se alkaa osittais tukkeutumisvaiheella, minkä jälkeen ylikuumenemisen vuoksi sisäkenno irtoaa rungon hitsauksesta. Kolinaa ei saa pois, mutta kertyneet noet voi yrittää puhaltaa / pestä pois. Ensin kannattaa varmistaa että ääni tulee sieltä.
Kiitos vastauksesta, käytännössä kuinka tämä puhallus/pesu tapahtuu? auttaako tässä vaiheessa bensan lisäaineena toimiva katin puhdistus "litku" mitään?
 

maanma

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 021
Tarvike katalysaattorit ei ole kalliita, mutta lamda kannattaa melkein vaihtaa samalla. Usein vaihto menee hitsaushommiksi.
 

Morris L

Suhari
Viestejä
164
Terve, päivitystä tänne:

Vaihdettu:
-Katalysaattori
-Lambdat
-Tulpat
-Puolat
-Imuilman lämpötila anturi tai siis se mikä on siinä puolien etuosassa siinä imusarjan päällä.
-Öljyt eilen. 5w-40

Edelleen vie mielestäni enemmän kuin pitäis. 10,5-11,5 semmosessa taajama-ajossa, jossa liikennevaloihin pysähtelyä maakuntakeskuksessa. Maantiellä menee siististi ajellessa noin 80-90km vähän yli 7L/100km.
Eilen luin vikakoodit jollain testerillä mikä isälläni sattui olemaan.

Kesäkelissä pääs kunnon kuormalla 90-105km/h nopeuksilla 7.0L/100km, eli tyhjänä ajellessa pitäs mun mielestä mennä pienemmällä. Auto siis 2,0 16v farkku manuaali.

P0420 ilmoitti olevan FAULT:1 ja sama PENDING:1
Katalysaattorin arvo alle kynnysarvon siis tämä koodi. Kävisikö rikkaalla? Öljynvaihdon jälkeen käynti vähän rauhoittui.

Missä vika? Voisiko tarvikelambdat olla viallisia? Voiko asiaa ratkaista mitenkään muuten kuin korjaamoreissulla?

Jossain ketjuissa oli juttua jostain anturista, nokka-akselin asentotunnistin vai kampiakselin asentotunnistin? Jos jollakin kokemusta..

Kiitos jos joku tietäs neuvoo miestä mäessä. Olen alkanu miettii että polkaisinko haisevaan ja syvälle kun otin taas Lagunan, Meganen kans ei oikeen muisteltuna ollu tämmösii ongelmia.
 
Viimeksi muokattu:

Moppi

Aktiivinen jäsen
Viestejä
817
2-litranen ei nyt kovin pieniruokainen ole, maantiekulutuksesi on aivan kohdallaan. Tarkalla kaasunpidolla saa kulutuksen juuri ja juuri kutosella alkamaan, mutta turhan työlästä puuhaa. Kaupunkikulutus on hieman korkea ellei nyt ole kyse pelkästä taajama-ajosta, jossa se voi kymppiin kyllä noustakin. Pysähdyksien määrästä se on kiinni.
 

Morris L

Suhari
Viestejä
164
2-litranen ei nyt kovin pieniruokainen ole, maantiekulutuksesi on aivan kohdallaan. Tarkalla kaasunpidolla saa kulutuksen juuri ja juuri kutosella alkamaan, mutta turhan työlästä puuhaa. Kaupunkikulutus on hieman korkea ellei nyt ole kyse pelkästä taajama-ajosta, jossa se voi kymppiin kyllä noustakin. Pysähdyksien määrästä se on kiinni.
Juu, ja talvirenkaat tekee osansa vielä. Keskinopeudet pyörii kaupunkilukemien osalta siinä 28-35 km/t.

Eipä tuolla niin paljoa ole ajoa että liikaa rasittaisi vaikka veisi kaupungissa enemmän, mut haluisin kyl selvittää mikä siinä on vialla jos on vialla. Kattoo sitte mihi heilahtaa ku kesätassut vaihtaa alle, ei ole muistaakseni nuo talvirenkaat kaikista taloudellisimmasta päästä.
 

Morris L

Suhari
Viestejä
164
Olisko kellään hyvää ajatusta, miks se vie enemmä ku pitäs sillon ku joutuu kierrättää enemmän, eli liikkeelleähdöt ja hidas ajo? Kaasuläppä?
 
Viestejä
478
Olisko kellään hyvää ajatusta, miks se vie enemmä ku pitäs sillon ku joutuu kierrättää enemmän, eli liikkeelleähdöt ja hidas ajo? Kaasuläppä?
Mitenköhän noitten lambdojen kanssa oli... Saattoi olla, että vanhetessaan driftaavat hiukan sinne rikkaan suuntaan, mutta eihän se moottori noissa kiihdytyksissä closed-loop tilassa ole, eli ennemminkin voisi tasaisen ajon kulutukseen vaikuttaa.

Tukkeutunut katti tai muu putki, ihan mikä tahansa vika moottorissa,, kuun asento. jne
 
Viestejä
478
Katti vaihdettu uuteen, putkessa ei ollu vuotoja kun huollossa käytin viimeks. Kone käy nätisti tyhjäkäyntiä kun on lämmenny normilämpöön. Pitänee käydä korjaamolla, ei taida ratketa muuten.
Nokka-akselien ajoituksetkin voivat jonkin verran vaikuttaa, jos vaikka ajoitus hampaan verran pielessä, Tuskinpa kuitenkaan omia aikojaan tuota tehnyt, jos ei ole hihnan vaihtoa sattunut välissä tapahtumaan.

Puristukset/ohivuotomittaus?
 

Morris L

Suhari
Viestejä
164
Nokka-akselien ajoituksetkin voivat jonkin verran vaikuttaa, jos vaikka ajoitus hampaan verran pielessä, Tuskinpa kuitenkaan omia aikojaan tuota tehnyt, jos ei ole hihnan vaihtoa sattunut välissä tapahtumaan.

Puristukset/ohivuotomittaus?
Ei ole tässä välissä vaihdettu hihnaa minun aikanani.

Puristuksista tai ohivuotomittauksesta en osaa sanoa, täytyy selvittää mitä ne tarkoittaa ja miten/missä tehdä sellaiset.
 

maanma

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 021
Kaupunkiajossa sain litran pois kun vaihdoin reitille, jossa on vähemmän liikennevaloja vaikka on hiukan pidempi.
Kesä ja talvikulutuksissa on ollu 1-1,5 itran ero.

0w öljyillä kylmäkulutus on pienempi. Samoin myös, jos öljypinnan jättää tikun puoliväliin.
 

Morris L

Suhari
Viestejä
164
Kaupunkiajossa sain litran pois kun vaihdoin reitille, jossa on vähemmän liikennevaloja vaikka on hiukan pidempi.
Kesä ja talvikulutuksissa on ollu 1-1,5 itran ero.

0w öljyillä kylmäkulutus on pienempi. Samoin myös, jos öljypinnan jättää tikun puoliväliin.
reitillä on väliä. mieluummin kiertää vähän pidempää reittiä jossa matka käy jouhevammin. Tuota öljy pinnan jättämistä puoleenväliin en tienny, mihin perustuu?

Jos tuon pakoputken pörinän viel selvittelis tuosta, ni ei pahemmin mikään häiritsis.
 
Ylös Bottom