Laguna 2 käytösoireet

Morris L

Suhari
Viestejä
172
Hei, Laguna 2 2,0 manuaali 2006 alkanu temppuilemaan. Sadesäällä heitti check injection/emissions molemmat, käynti oli kuin kolmella pytyllä kävisi. Jälkikäteen kulutus ollut nousussa, noin 1,5-2 litraa normaalia korkeammalla ja 80-100 kiihtyvyys on olematonta; pyrstötuntuman perusteella. Jatkuvan kulutuslukeman perusteella aika herkästi vie sitä 15-18 litraa, verrattuna aiemmin tuntu vievän hetkellisissä huipuissa vähemmän, nämä ihan normaaliajossa. Toki kun alamäkeen ja siivosti ajaa, ni pääsee normilukemiin. Heti kun tarvii vedättää, niin tuntuu vievän enemmän kuin aiemmin. Koneen käynti ollut ajoittain nykivää, viimeks tänään kun ajoin, ja tuntuu omaan nenään ikään kuin tulisi jotain hajua ohjaamon puolelle. Pakoputken äänet ovat nousseet, aiemmin sitä ei huomannut, nyt äänet on kuin olisi isompiki lohko alla. Ääni paikantuu putken alku/keskiosiin.

Mitä osaa kantsis lähtee uusiin seuraavaks? Lambda? Kaasuläppä?

Tulpat vaihdettu tässä vaiheessa, se pienensi kulutusta jonkin verran mielestäni taajamatyyppisessä ajossa.

Kuvittelenko vain kaiken? "Is this real life, is it just fantasy.." lainaten legendaa vapaasti mukaillen.

Kiitos jo etukäteen vastauksista.
 
Viimeksi muokattu:

kaale

Jäsen
Viestejä
175
Tyttären Scenic 1,6 herjasi check emissionia ja vikakoodi näytti takimmaista lambdaa. Se vaihdettiin ja vikakoodi nollattiin eikä jälkeenpäin koodi ilmaantunut.
 

rellullapääsee

Aktiivinen jäsen
Viestejä
510
Tyttären Scenic 1,6 herjasi check emissionia ja vikakoodi näytti takimmaista lambdaa. Se vaihdettiin ja vikakoodi nollattiin eikä jälkeenpäin koodi ilmaantunut.
Eihän sillä 2. lambdalla oikeastaan muuta virkaa olekaan kuin huomata, että päästöt eivät katin jälkeenkään ole kohdallaan ja herjata asiasta. Tosin yleisempää taitaa tuo itse lambdan vikaantuminen olla kuin saada oikea vika kiinni.

Näkyikö tuo 2. labdan viallisuus käynnissä jotenkin?
 

rellullapääsee

Aktiivinen jäsen
Viestejä
510
Hei, Laguna 2 2,0 manuaali 2006 alkanu temppuilemaan. Sadesäällä heitti check injection/emissions molemmat, käynti oli kuin kolmella pytyllä kävisi. Jälkikäteen kulutus ollut nousussa, noin 1,5-2 litraa normaalia korkeammalla ja 80-100 kiihtyvyys on olematonta; pyrstötuntuman perusteella. Jatkuvan kulutuslukeman perusteella aika herkästi vie sitä 15-18 litraa, verrattuna aiemmin tuntu vievän hetkellisissä huipuissa vähemmän, nämä ihan normaaliajossa. Toki kun alamäkeen ja siivosti ajaa, ni pääsee normilukemiin. Heti kun tarvii vedättää, niin tuntuu vievän enemmän kuin aiemmin. Koneen käynti ollut ajoittain nykivää, viimeks tänään kun ajoin, ja tuntuu omaan nenään ikään kuin tulisi jotain hajua ohjaamon puolelle. Pakoputken äänet ovat nousseet, aiemmin sitä ei huomannut, nyt äänet on kuin olisi isompiki lohko alla. Ääni paikantuu putken alku/keskiosiin.

Mitä osaa kantsis lähtee uusiin seuraavaks? Lambda? Kaasuläppä?

Tulpat vaihdettu tässä vaiheessa, se pienensi kulutusta jonkin verran mielestäni taajamatyyppisessä ajossa.

Kuvittelenko vain kaiken? "Is this real life, is it just fantasy.." lainaten legendaa vapaasti mukaillen.

Kiitos jo etukäteen vastauksista.
Oliko tulpissa eroja kun vaihoit?
Muuttuuko käynti joka sylinterillä, jos tulpan/puolan johtoja käyttää vuorotellen irti?
Katti tukossa?
 

kaale

Jäsen
Viestejä
175
Eihän sillä 2. lambdalla oikeastaan muuta virkaa olekaan kuin huomata, että päästöt eivät katin jälkeenkään ole kohdallaan ja herjata asiasta. Tosin yleisempää taitaa tuo itse lambdan vikaantuminen olla kuin saada oikea vika kiinni.

Näkyikö tuo 2. labdan viallisuus käynnissä jotenkin?
Ei mitenkään vaikuttanut käyntiin eikä auton kulkuun. Ainoastaan ilmoitus pysyi sitkeästi näytöllä. En itse tuota vaihtanut vaan renuihin erikoistunut korjaamo. Mielestäni puhui takimmaisesta lambdasta eli diagnoosilambdasta. Jos kyseessä olisi ollut etummainen eli säätölambdan vika, niin varmasti olisi vaikuttanut myös moottorin käyntiin.
 

Heikmar

Aktiivinen jäsen
Viestejä
979
En nyt tunne Laggeja tarkemmin, mutta jos omassa olisi tuollaisia oireita, aloittaisin tutkimisen sytytyspuolelta.
Oliko vikakoodit muuten luettu vai ei?
 

Mustis v6

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 335
Olen siellä itsekin sen verran kontannut ja viimeksi kun vaihdoin moottorin alatuen, niin ainakin vielä silloin oli katti ja lambda paikoillaan.
Konttaa sinne uudestaan ja kato mistä pakoputki vuotaa niin voi löytyä syy miksi seokset on perseellään?
 

kaale

Jäsen
Viestejä
175
Oisko tämä kannattanut tuoda ilmi heti alkuun.
Enhän aikaisemmin ole puhunutkaan päästöistä mitään. Ainoastaan kerroin että check emission vikailmo tuli näytölle ja poistui lambdan vaihdon ja nollauksen jälkeen. Eikä kai diagnoosilambdan viallisuus vaikuta päästöihin, sen hoitaa ennen katalysaattoria oleva säätölambda.
 

Mustis v6

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 335
Pakoputken äänet ovat nousseet, aiemmin sitä ei huomannut, nyt äänet on kuin olisi isompiki lohko alla. Ääni paikantuu putken alku/keskiosiin.

Mitä osaa kantsis lähtee uusiin seuraavaks? Lambda? Kaasuläppä?
Paikanna se ääni ensin. Ennenkuin uusit osia.
 

Morris L

Suhari
Viestejä
172
Paikanna se ääni ensin. Ennenkuin uusit osia.
Ääni paikantuu sinne putken etukeskiosaan. Semmonen "rrrrräm". Pahoittelen jos avaus oli sekava, en ole ehtinyt tänne seuraamaan vastauksia.
Lisäkuvausta: kakkosella kiihdyttäessä tuntuu, ettei kulje, kuin olis tukossa ja se "rrräm" ääni voimistuu. Edelleen se vie enemmän täysin samanlaisessa ajossa samanlaisella ajoreitillä hetkellisesti kuin vertaa aiempaan.

Vikakoodeja luettu kahdella eri laitteella: molemmat kotoa tai lähipiiristä löytyvillä. 0300 tuli molemmilla kerroilla. Sitten toisella kerralla viittasi 0420 muistaakseni eli katin arvot alhaiset. Ja toisella kerralla oli 0638 tuli 0300 lisäks.

Lisäks pakoputki alkoi heiluu enemmän, tämä tosin tuli askarreltua ulkosalla isän kans.

Seuraavaks varmaan käyn jossain oikees huollos luetuttamassa koodit/vianetsintää, luulen.
 
Ylös Bottom