Laguna 2 GT (2006), ongelma moniurahihnan ja/tai akun kanssa?

LagunaSeca

Nuorempi jäsen
Viestejä
10
Tykkäyksiä
0
#1
Tyhjäkäytin autoa (Laguna 2 GT, viistoperä, vm. 2006, 2.0 litran turbokone) pihassa hetken aikaa jonka jälkeen lähdin liikkeelle mutta yllättäen ohjaamossa alkoi tuoksumaan palaneen kumin käry. Hetken päästä "battery low" merkkivalo syttyy palamaan ja ohjaustehostin lähti pois päältä. Ohjasin auton tien sivuun ja sammutin moottorin. Konepellin kun avasin niin melkein samassa hetkessä kuului voimakas NAPS! ja moniurahihna poikki. Autolla on ajettu n. 155,000 kilometriä ja hihnan historiasta ei ole tarkempaa tietoa - todennäköisesti ei ole aiemmin vaihdettu.

Auto hinauksella korjaamolle jossa asiaa tutkittiin. Mekaanikko vaihtoi hihnan siivottuaaen ensin hihnan ohjauspyörät kuminkappaleista. Kokonaishinta 200 euroa josta töiden osuus 175 euroa ja uuden hihnan osuus 25 euroa. Mekaanikko koeajoi auton ja totesi hyväksi.

Kävin hakemassa auton ja katsoin että uusi hihna näytti asialliselta. Heti kun ajoin pihasta pois niin taas "battery low" ja ohjaustehostin lähtee pois päältä. Sain käännettyä auton liikenneympyrässä takaisin kohti korjaamoa ja yhtäkkiä ohjaustehostin tuli takaisin päälle. Pihaan tultaessani meni taas pois päältä ja "battery low" merkkivalo syttyy. Pihassa avasin konepeltiä ja huomasin että hihna oli ehkä liikahtanut hieman sivuun.

Mekaanikon mukaan laturi vaikutti toimivan, mutta ihmetteli alkuperäisen hihnan rikkoutumista koska se näytti muuten soivalta peliltä.

Mikähän tässä voisi olla kupletin juoni? Jokin hihnan ohjauspyöristä sökönä jolloinka syö hihnaa? Akku finaalissa? Se on tosin uusittu viime keväänä. Muutaman kerran ennen tätä tapausta auto saattoi käynnistäessä ilmoittaa "battery low" mutta tämä varoitus poistui niin nopeasti kuin tulikin. Ennen tätä episodia etupäästä oikealta kuului toisinaan epämääräistä sirinää, joka oli ilmeisesti tuo alkuperäinen hihna... Moottorin käyntiäänessä ei ole ollut mitään poikkeuksellista.

Auto on nyt takaisin samalla korjaamolla katselmoitavana.
 

Fuego Turbo

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 814
Tykkäyksiä
0
#2
Vs: Laguna 2 GT (2006), ongelma moniurahihnan ja/tai akun kanssa?

Moniurahihnan rullat luistaa tai sitten ovat urautuneet, muista vaihdattaa myös kiristimen, jos tässä mallissa on sellainen. Itsellä paloi samasta syystä akkuvalo operaation jälkeenkin kun hihna meni väärästä kohdasta.

Pelkkä hihnan vaihto ei kannata, jos kerran on katki mennyt. Renaultin ohjeen mukaisesti tulisi vaihtaa rullat joka toinen kerta. SKF on hyvälaatuinen merkki.Kannattaa tutkia miksi on mennyt katki. Onneksi ei turbomottisi tuhoutunut samalla kun hihna lähti lipettiin.
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
726
Tykkäyksiä
1
#3
Vs: Laguna 2 GT (2006), ongelma moniurahihnan ja/tai akun kanssa?

Itse jäin tuosta vähän ihmettelemään, että miten hihna on liikahtanut sivuun? Sen ei tuossa pitäisi käytännössä mihinkään sivuun päästä, kun hihnapyörissäkin (kampiakseli, ohjaustehostin, ilmastoinnin kompura) on urat, ja hihnakin käyttää jokaisen niistä urista.

Jotain siellä kuitenkin selkästi on vialla, joten ei varmasti paljon kannata konetta käytellä, ennen kuin selvittää ongelman. Tuossa on iso riski saada se hajonnut moniurahihna myös sinne jakopäähän, ja sen jälkeen on vähän kalliimpi remontti tiedossa.

Akulla ja ohjaustehostimella ei tuossa ihan suoraa yhteyttä sinänsä ole, kun se tehostin on hydraulinen. Enemmänkin viittaa siihen, että samalla hihnalla pyörivä laturikaan ei sitten pyöri, eli hihna joko luistaa tai ei pyöri ollenkaan. Jos näin, niin sitten voisi olla automaattinen hihnankiristäjä rikki, joku hihnapyörä jumissa, joku apulaitteista on kiinnityksistään auki, tai sitten kampiakselin päästä pultti löystynyt ja hihnapyörä pääsee sieltä tyhjäkäynnille.

Jos ei ole apulaitehihnan vaihtoajankohdasta tietoa, niin onko jakohihnan vaihdostakaan? Se olisi tuohon pari kertaa jo pitänyt vaihtaa, ja edellinen vaihto parin vuoden sisään. Samassa yhteydessä kyllä menee vaihtoon se apulaitehihna (tai ainakin pitäisi mennä), joten kai se sentään edes joskus on vaihdettu. Hihnapyörät ja kiristäjä sitten oma lukunsa, että onko niitä samassa yhteydessä vaihdeltu.
 

LagunaSeca

Nuorempi jäsen
Viestejä
10
Tykkäyksiä
0
#4
Vs: Laguna 2 GT (2006), ongelma moniurahihnan ja/tai akun kanssa?

Kiitos vinkeistä.

Ostin auton siinä vaiheessa kun 112tkm oli mittarissa ja jakohihna oli kyllä vaihdettu ajallaan 80tkm kohdilla. Kohtahan se on taas edessä kun on kerran 155tkm mittarissa. Pitääkin tihrustaa huoltokirjasta josko apulaitehihna meni samalla kun jakohihna vaihdettiin.
 

Teukka_

Nuorempi jäsen
Viestejä
5
Tykkäyksiä
0
#5
Vs: Laguna 2 GT (2006), ongelma moniurahihnan ja/tai akun kanssa?

Epäilisin että sulla kampiakselin moniurahihnapyörä hajalla. Hihnapyörä on kaksiosainen, siinä on sisäkehä ja ulkokehä vulkanoitu yhteen jollain kumilla ja kun vulkanointi hajoaa, alkaa sisäkehä pyörimään ulkokehää vasten ja hihnapyörä kuumenee ja lopulta polttaa hihnan poikki. Ne kumin palat hihnapyörissä on luultavasti sitä sulanutta vulkanointi ainetta. Kannattaa tarkistaa ettei niitä kumin paloja ole päässyt myös jakohihnan väliin. Itsellä kävi juuri Scenicissä juuri samoin tosin sillä erolla että sulanutta kumin moskaa meni myös jakohihnan väliin ja jako hyppäsi sen verran monta hammasta sivuun että kaikki imuventtiilit sai männistä vauhtia..
 

skara

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 050
Tykkäyksiä
0
#6
Vs: Laguna 2 GT (2006), ongelma moniurahihnan ja/tai akun kanssa?

Kampiakselin hihnapyörää minäkin epäilen, itsellä oli sama juttu hiljattain. Hitsasin sen kasaan ja taas toimii.
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
726
Tykkäyksiä
1
#7
Vs: Laguna 2 GT (2006), ongelma moniurahihnan ja/tai akun kanssa?

LagunaSeca sanoi:
Ostin auton siinä vaiheessa kun 112tkm oli mittarissa ja jakohihna oli kyllä vaihdettu ajallaan 80tkm kohdilla. Kohtahan se on taas edessä kun on kerran 155tkm mittarissa. Pitääkin tihrustaa huoltokirjasta josko apulaitehihna meni samalla kun jakohihna vaihdettiin.
Niin, huomioi että hihnalle on annettu myös se ajomäärästä riippumaton, ikääntymiseen liittyvä vaihtoraja, eli se 4-5 vuotta. Nykyisillä hihnoilla uskaltanee venyttää kuuteen vuoteen, mutta luultavasti sekin on jo edellisen vaihdon jäljiltä täynnä.

Kuten tuossa muutamaan otteeseen mainittu, niin se kampiakselin hihnapyörä voisi olla potentiaalinen aiheuttaja. Itsellä pari kappaletta noita hihnapyöriä, vuosimallien 2005 ja 2006 GT:eistä, molemmilla hieman vajaa 200 tkm ajettu, ja ehjiä vielä ovat. Mutta ei tietenkään tarkoita, etteikö voisi 155 tkm kohdalla silti jo mennä. Voisi olla myös se pulttikin, jos on edellisen hihnanvaihdon jäljiltä jätetty liian löysälle, ja nyt on päättänyt sitten löystyä kokonaan. Tosin voisi olettaa, että se olisi tapahtunut jo aiemmin, jos siitä johtuisi.
 
Viestejä
269
Tykkäyksiä
0
#8
Vs: Laguna 2 GT (2006), ongelma moniurahihnan ja/tai akun kanssa?

laturin vapaapyörä saattaa ajoittain jumitella josta seuraa kiinni hirtto ja hihnan poikkasu. siitä herja low battery. näin veikkauksena.
 

Fuego Turbo

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 814
Tykkäyksiä
0
#9
Vs: Laguna 2 GT (2006), ongelma moniurahihnan ja/tai akun kanssa?

Toi laturin vapaapyörä oli hyvä huomio. Kuitenkin kannattaa tarkistaa ne kaikki moniurahihnan rullat. Kuluu nekin. Kannattaa tarkistaa,ettei öljy ole liukastuttanut rullia+hihnaa.

Tuo GT Laguna on kyllä tulevaisuuden klassikkoauto:)
 

skara

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 050
Tykkäyksiä
0
#10
Vs: Laguna 2 GT (2006), ongelma moniurahihnan ja/tai akun kanssa?

No eikös tuo vikailmo nyt melkoisen 100% kerro että se kampiakselin hihnapyörä on rikki?
 

LagunaSeca

Nuorempi jäsen
Viestejä
10
Tykkäyksiä
0
#12
Vs: Laguna 2 GT (2006), ongelma moniurahihnan ja/tai akun kanssa?

Korjaamolta ilmoittivat että ohjaustehostimen pumppu on sökö. Kampiakselin hihnapyörä ok. Toivottavasti pumpun vaihdolla selviäisi...
 
Viestejä
379
Tykkäyksiä
0
#13
Vs: Laguna 2 GT (2006), ongelma moniurahihnan ja/tai akun kanssa?

Millä tavalla tuo pumppu voisi rikkoutua, että se rupeaa jumittamaan? Niin, tietysti jos laakeri pamahtaa paskaksi, mutta erikoista että välillä toimii tehostus ja välillä ei.
No, toivottavasti hihnaongelma tulee kuntoon vaihtamalla tuo pumppu.
 

LagunaSeca

Nuorempi jäsen
Viestejä
10
Tykkäyksiä
0
#14
Vs: Laguna 2 GT (2006), ongelma moniurahihnan ja/tai akun kanssa?

Auto saatiin tuossa jokin aika sitten kuntoon. Vika oli siellä missä arveltiin, eli kampiakselin hihnapyörässähän se. Pyörä vaihtoon ja nyt toimii.

Käynnistäessä apuhihna(?) vingahtaa - onko tämä paha? :eek:

...käynnistyksen jälkeen ei kuulu mitään ylimääräisiä ääniä enää. Joskus harvoin käy niin ettei pidä ääntä käynnistäessä.
 

skara

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 050
Tykkäyksiä
0
#15
Vs: Laguna 2 GT (2006), ongelma moniurahihnan ja/tai akun kanssa?

Eipä tuo vakavaa ole jos vähän vingahtaa, voi johtua kuluneesta hihnasta, hihnapyöristä tai remmi ei ole tarpeeksi tiukalla. Jos se käynnistyksen jälkeen on hiljaa niin kovaa ajoa vaan :D
 

Megane

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 072
Tykkäyksiä
1
#16
Vs: Laguna 2 GT (2006), ongelma moniurahihnan ja/tai akun kanssa?

LagunaSeca sanoi:
Korjaamolta ilmoittivat että ohjaustehostimen pumppu on sökö. Kampiakselin hihnapyörä ok. Toivottavasti pumpun vaihdolla selviäisi...
Kuinka tuo korjaamon diagnoosi sopii yhteen sen kanssa että vika oli kampiakselin hihnapyörässä??
 

Fuego Turbo

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 814
Tykkäyksiä
0
#18
Vs: Laguna 2 GT (2006), ongelma moniurahihnan ja/tai akun kanssa?

Tänään tänä tuo pitää aivan paikkaansa. Olen aina tähän päivään mennessä luullut,että vain minulle tapahtuu näin. Jos tuijotetaan pelkästään vikakoodeja niitäkin vain pintapuolisesti, niin ei tule mitään. Eräässä Pirkanmaalaisessa korjaamossa kerrottiin syyksi,että Turbo on entinen kun öljyä kuluu,ehkä siis ei tiedetä. Itse aavistin kyllä,että ei nyt ihan pelkän turbon syytä ole, niin kuin ei ollutkaan. Samaisessa korjaamossa tänä keväänä " korjattiin" moneen otteeseen erästä diesel Toyotaa .Vaihdettiin sitä ja tätä ja aina matkalla sammui. Käyntiääni oli kuin Traktorissa ja omista hermoitus ja myi pois. Olisi pitänyt ostaa kalliit uudet suuttimet. Uusi omistaja vei auton ihan Merkkikorjaamoon ja siellä annettiin korjausarvio ja hintakin, mitä tulisi maksaan. Mistään suuttimista ei puhuttu. Noin 1300€ laitettiin Avensiksen korjaamiseen ja kuntoon tuli.

Ymmärrän kyllä että nykytekniikka on vaikeaa, mutta mutta kahden ammattitaitoisen korjaamon kanta tässäkin oli aivan eri..
 

Megane

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 072
Tykkäyksiä
1
#19
Vs: Laguna 2 GT (2006), ongelma moniurahihnan ja/tai akun kanssa?

Fuego Turbo sanoi:
Tänään tänä tuo pitää aivan paikkaansa. Olen aina tähän päivään mennessä luullut,että vain minulle tapahtuu näin. Jos tuijotetaan pelkästään vikakoodeja niitäkin vain pintapuolisesti, niin ei tule mitään. Eräässä Pirkanmaalaisessa korjaamossa kerrottiin syyksi,että Turbo on entinen kun öljyä kuluu,ehkä siis ei tiedetä. Itse aavistin kyllä,että ei nyt ihan pelkän turbon syytä ole, niin kuin ei ollutkaan. Samaisessa korjaamossa tänä keväänä " korjattiin" moneen otteeseen erästä diesel Toyotaa .Vaihdettiin sitä ja tätä ja aina matkalla sammui. Käyntiääni oli kuin Traktorissa ja omista hermoitus ja myi pois. Olisi pitänyt ostaa kalliit uudet suuttimet. Uusi omistaja vei auton ihan Merkkikorjaamoon ja siellä annettiin korjausarvio ja hintakin, mitä tulisi maksaan. Mistään suuttimista ei puhuttu. Noin 1300€ laitettiin Avensiksen korjaamiseen ja kuntoon tuli.

Ymmärrän kyllä että nykytekniikka on vaikeaa, mutta mutta kahden ammattitaitoisen korjaamon kanta tässäkin oli aivan eri..
Niistä vikakoodien tuijottamisista,yhdessä paikassa luettiin vikakoodiksi ahtopaineanturi ja 80 euron osa vaihdettiin.Eikait se auta jos koko turbo on sökö,vikakoodeja pitäisi osata tulkita jos ei anturi tunnista painetta niin ei se välttämättä rikki ole,painetta ei vain tule...
 
Ylös Bottom