Laguna 2, 1.8, vm-02: ABS-, ESP-, käsijarru-ja SERV-valot palavat

jykaD5

Jäsen
Viestejä
74
Syksyllä ko. auto oli vähällä käytöllä, akku nuukahti ja vara-akulla käyntiin, ensimetreillä huomio mittaristoon, otsikon merkkivalot, abs, esp, SERV ja käsijarru päällä. Muuten auto toimii, luonnollisesti ei ole lukiutumattomia jarruja mutta mm. nopeusmittari toimii (ymmärrykseni mukaan lukee ajonopeuden vasemman eturenkaan abs:n lukijan ja abs-yksikön kautta.

Vikakoodit luettu viikko sitten Motomaatin Mototesti järjestelmätestauksella,
jarrujärjestelmä:
- DF095 Tietokoneen syöttöjännite liian pieni
- DF 017 ECU
Sitten muutama muu ihmeteltävää antava:
- DF 094 Ei ABS:n/ESP:n multiplex-signaalia
- DF 126 Ei mittariston multiplex-signaalia
- DF 120 Multiplex signaali puuttuu turvatyynyltä

Tämän perusteella epäilin alhaista jännitettä, mitattu yleismittarilla, akku levossa 12,7 V, latausvirta 13,7 V. Putsattu seuraavat maadoituspisteet, akulta runkoon, abs-yksikön johdolta runkoon liitoskohta, moottorista runkoon liitospinnat.
Abs-yksikön liitin täysin puhdas, kuitenkin kontakti-sprayta tähän vähän suihkittu.
ABS-sensorit mitattu takaa siitä sisälokasuojan liittimen pinneistä, arvot noin 600-630 ohmia. Luultiin jo että toinen olisi ollut rikki, uusi vaihdettu kun saatiin arvoksi "0", no sitten irtonaisena sekin antoi tuon arvon.

Akkua luonnollisesti ollut irti, yleisvikakoodin lukija ei vikoja ilmoita.
Onko ehdotuksia mistä vikaa hakea tai peräti tietoa noiden luettujen vikakoodin perusteella.
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 342
Mikä noiden vikakoodien kohtalo siis oli, nollattiin, hävisivät, mutta tulevat takaisin?

Herkkähän ainakin tuo can-väylä lyhyillekin jännitekatkoksille on ja yksi koodi johtaa helposti toiseen ja toinen kolmanteen. Se että ovatko sitten kaikki aktiivisia koodeja, vai muistiin jääneitä. Osa koodeista sinne joskus ilman nollausta kummittelemaan ja vikavaloa pitämään jää, vaikka itse aiheuttaja ei sitä koodia päällä enää pitäisikään.
 

jykaD5

Jäsen
Viestejä
74
Mikä noiden vikakoodien kohtalo siis oli, nollattiin, hävisivät, mutta tulevat takaisin?

Herkkähän ainakin tuo can-väylä lyhyillekin jännitekatkoksille on ja yksi koodi johtaa helposti toiseen ja toinen kolmanteen. Se että ovatko sitten kaikki aktiivisia koodeja, vai muistiin jääneitä. Osa koodeista sinne joskus ilman nollausta kummittelemaan ja vikavaloa pitämään jää, vaikka itse aiheuttaja ei sitä koodia päällä enää pitäisikään.
Ei nollattu. Ajateltiin että nuo valot vaatisivat vian korjaamisen. Eli näet että nuo voi olla muistissa.
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 342
Omissa Lagunoissa noita tietokoneen virransyöttö- ja ajoneuvoverkkovikoja muistiin aina jäänyt, kun akku ollut niin heikossa hapessa, että ei ole jaksanut edes startata. Eikä sieltä mihinkään ilman nollausta häviä, vaikka akun ladannut tai vaihtanut. Varmaankin ne ajan kanssa sieltä kyllä häipyy, kun riittävän monta virheetöntä käynnistystä tulee.

Ei noista ilman nollausta oikein varmaksi tiedä, että onko joukossa sellaisia koodeja, jotka tulleet ainoastaan sen virranpuutteen takia ja poissa nyt pysyisivät, kun akussa taas on virtaskaa. Nyt voi olla että turhaan jotain "tietokoneen syöttöjännite liian pieni" -koodia ihmettelee, vaikka saattaa hävitä kokonaan bittien taivaaseen, jos sen pois kuittaa. Sama homma voi hyvin olla multiplex-signaalien osalta.
 

Mustis v6

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 563
Mää oon tottunu ranskisten kans että nollataan pariinkin kertaan ja huomena uudestaan ja vasta sitten katotaan että onko jotain vikaa.
 

Mustis v6

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 563
Tässä tapauksessa en tekis mitään hätiköityjä johtopäätöksiä ennenkuin koodit on poistettu ja ajettu.
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 342
Tuossakin omasta Lagunasta noita vikakoodeja, mitä tullut vain ja ainoastaan sen takia, että akku ollut tyhjä (pois lukien tuo UCH-vika). Kun virranpuute korjattu ja koodit nollattu, niin pois ovat pysyneet.

1642190025555.png

1642190050385.png
 

jykaD5

Jäsen
Viestejä
74
Luettiin vikakoodit kännykkään ladatulla ja ELM327 kalikan kautta toimivalla Garage Pro ohjelmalla, löytyi 10 vikakoodia joista ko. ohjelmalla onnistuttiin poistamaan 9 vikakoodia, mutta tämä jäi:
C10C3 : Internal malfunction detected in ABS control module
Eli Garage Pro käyttää taas eri vikakoodin tunnusta kuin Motomaatin vikakoodin lukijat.

Eri foorumeilla on tuota vikakoodia käsitelty, vika usein ilmennyt heikon akun seurauksena ja lopputulema on ollut, abs-yksikkö rikkoutunut.
Linkin sivulla 2 alkaa samanlaisen probleeman käsittely, ajateltiin tehdä nyt samoja mittauksia.

Tai onko ehdotuksia seuraavasta askeleesta?
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 342
Linkin sivulla 2 alkaa samanlaisen probleeman käsittely, ajateltiin tehdä nyt samoja mittauksia.

Tai onko ehdotuksia seuraavasta askeleesta?
Näytti pikaisesti selaten olevan 4-5 eri tapausta tuossa ketjussa, osa vaihtanut koko pumppuyksikön ja osa elektroniikan, mutta kukaan ei tunnu oikein varmuudella tietävän, että missä se varsinainen ongelma alunperin on ollut. Ja yksi korjannut lopulta ongelman vaihtamalla sulakkeen. Useammalla tuossa ketjussa näkyi antavan koodia DF185 (Brake servo solenoid valve circuit/internal feed), joka käsittääkseni eri kuin tuo Internal malfunction, joka taas voisi ehkä olla renun koodi DF096 (Electrical fault inside computer). Koodit nyt toki voi aina olla harhaanjohtaviakin.

Tuo sulake nyt tulee ainakin mieleen, että onko tarkisteltu ja voisiko sellaisen takia olla sähkönsyötössä katkos jossain välissä. Clipillä saisi tuolle absipumppulle jollain tasolla ajettua testejä, mutta jos clipiä ei ole, niin eipä siitä paljon iloa. En tiedä miten muilla laitteilla onnistuu, tai onnistuuko lainkaan.
 

frost63

Jäsen
Viestejä
124
Minulla vähällä käytöllä Lagunasta ABS:n solenoidit jumittuivat, ddt4all:lla ihan selvä juttu. Avasin ja yritin korjata mutta ei auttanut, vaihdoin lopulta 'takuu'käytettyyn ebay:stä. Tuota selvitellessä itselle jäi käsitys että noista hajoaa joko noi solenoidit tai se moottori (liian hidas vaste jne.).
 

jykaD5

Jäsen
Viestejä
74
Hommattiin ebay:n kautta abs-yksikkö, oikeillä koodilla oleva löytyi Espaniasta ja täytyy sanoa että ulkoisesti oli kuin uusi, postimaksuineen köyhtyi kyllä 150 euroa. Vaihdoin koko yksikön eli jarrunesteet tuli vaihdettua ja järjestelmä ilmattua.
ABS ja kässärivalot poistuivat, virhekoodit sai nollattu.
Mutta ESP ja sitä myöten SERV edelleen päällä, saa nollattu mutta virhekoodi tulee heti päälle: C1112 joka taitaa olla "OHJAUSKULMA-ANTURIN TAVOITE - Virhe", C1112 taitaa vastata seuraavaa Autoaid:n mukaan:
Heksadesimaali5112
Desimaali20754
OBD koodiC1112

Yritin kalibrointia seuraavasti: akku irti, uudelleen kytkentä, ratti keskialueelta tasaisesti vasemmalle, noin 10 sek siellä, kääntö oikealle, noin 10 sek siellä, kääntö keskialueelle... Ei kalibroidu eikä saa pysyvästi koodia nollattu.

Onko vinkkejä?
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 342
Onko tuolla ajettu lainkaan, vai paikoillaan vaan pyöritelty? Kulma-anturin kalibrointia Clipillä tuohon (DF107) ohjeistetaan. Toisinaanhan nuo kalibroi itse itsensä, mutta jos ei ajamallakaan sitä ole tehnyt, niin kaivannee sitten sen Clipin (tai vastaavan) siihen hommaan.
 

jykaD5

Jäsen
Viestejä
74
Onko tuolla ajettu lainkaan, vai paikoillaan vaan pyöritelty? Kulma-anturin kalibrointia Clipillä tuohon (DF107) ohjeistetaan. Toisinaanhan nuo kalibroi itse itsensä, mutta jos ei ajamallakaan sitä ole tehnyt, niin kaivannee sitten sen Clipin (tai vastaavan) siihen hommaan.
On ajettu, tein mökkireissunkin 400 km ihan vartavasten että ajoa tulisi jos olisi siitä jotenkin kiinni. Eli Clipiä nyt kaipaa, tuossa Garage Prossa ei kalibrointiin ole eväitä, vain koodien nollaamiseen. Nyt metsästämään clippiä tai sopivaa pajaa keski-uudeltamaalta.
 

jykaD5

Jäsen
Viestejä
74
Vastaan tähän jotta saman asian (vikakoodin C1112) kanssa painiva voi saada vinkkiä. Käytiin korjaamolla jossa oli diagnostiikkalaite jolla kalibroinnin sai tehtyä, kuitattua. Onneksi tuollainen laite löytyi pieneltä paikalliselta korjaamolta. Parin minuutin homma ja valo poistui, käytti pyörät molemmin puolin ääri asennoissa joissa laitteelle tulleet arvot olivat lähes samat, kuittaus ja se oli siinä.
Huomenna katsastukseen.
 
Ylös Bottom