Laguna 1.9 dCi (KG0G)

fuge

Nuorempi jäsen
Viestejä
14
Minkälainen on käyttöautona laguna 2003 1.9 dCi (KG0G) moottorilla? Onko mitä heikkoja paikkoja moottorissa ja muualla autossa joita kannattaa ostaessa katsoa? Onko hyviä käynnistymään pakkasella? Itsellä aiemmin ollut citikoita. Onko tuo moottori commonrail?
 

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 057
Varmaan perustaltaan sama kuin Megane I:ssä oli. On common-rail. Meillä ajettiin 430tkm mittariin ja auto lähti liikenteestä kun jarrupääsylinteri alkoi vuotamaan, moottorissa ei ollut mitään vikaa.
Suomen oloissa taitaa olla jakohihnanvaihtoväli olla 4v/90tkm.
 

kimbe

Tunnettu jäsen
Viestejä
3 155
Onko herkkiä ruostumaan?
Eipä näitä ruosteherkiksi oikein voi väittää, mutta se on aina, että mihin vertaa. Tosin ikää kun alkaa olemaan se 20+ vuotta, niin kaipa niitä märän heinikon päälläkin seisotettuja, puolimätiä joukkoon näissäkin mahtuu.

Lähinnä pikkujuttuja ruoste vie mennessään, kuten takajarrukilvet, taka-akselin edestä poikittaisen tukitangon (putki, jossa jarruputkien kiinnikkeitä ja xenon-valoilla varustetussa korkeusanturin kiinnike toisessa päässä), edestä renkaiden takaa pystysuuntaisen tukitangon (apurungon ja korin välistä, jossa sisälokari, tai paremminkin erilllinen suojamuovi kiinni). Ja sitten nuo Mustiksen mainitsemat iskarin korvakkeet. Omassa nykyisessä ei nuo iskareitten kiinnityskorvakkeet ole vielä menneet (2006).

Taka-akselin takapuolelta lämpösuojapeltejä kesällä korjailin, kun osin revenneet kiinnityspisteistä irti ja roikkuivat, niin näkyi aika paljon pohja olevan ruosteessa sieltä lämpösuojien yläpuolelta, johon normaalisti ei lämpösuojien takia näe. Ei nyt mitenkään läpimätä, mutta ei uutta 19-20 vuotta kyllä enää menisi. Tosin eiköhän tuo paalissa ole jo muutenkin ennen vuotta 2045, kun ei nämä miksikään klassikko-keräilyautoksi ikinä tule.
 

fuge

Nuorempi jäsen
Viestejä
14
Kiitos vastauksista. Renaultin vähän vieraampia itselle. Citikoita kyllä senkin edestä.
 

Pende57

Jäsen
Viestejä
74
Moro, kertoilen sen mitä vanhaukko muistaa.
Ensinnäki, vanhoista Relluista on vain hyviä muistoja ruosteen suhteen. Yhtäkään ei oo viä tarvinnu hitsailla, mutta muista ostaessa " Kimbern juttu".
Sähkövikoja on ollu, Lagunassa alko herjaan moottorin lämmöistä, syy oli moottorin maadoituksessa, selvis, ku laitoin apukaapelin -navasta moottoriin. Lämmöt laski.
Megane 2002 hävis ECU:n ja OBD:n virtasyöttö, molempiin laitoin "ryöstämällä" virrat, ei onnistu uudemmissa, joissa on CAN-väylä.
Katso huollot, voi olla iteki tehtyjä. Itse vaihtanut öljyt ja suodattimet kerran vuodessa. Moottorille täkeintä, hyvät öljyt ja suodatin, mieluusti ennen huoltoväliä.
Edellisellä Meganella 1,9 dci mittariin tuli yli 400 th. Nyt alla Megane 1,5 dci, mittarissa 407 th, vaan kävi huono tuuri ku kuorma-auto yritti takapenkille ja meni lunastukseen. Otin kyllä rahana ja ostin 2011 Meganen, saas nähä millanen on. Mitä kuvia katellu, ei oo enään ruostesuojaukset ihan samaa luokka ku entisessä 2007 Meganessa.
Meganeista raidetangon puslia mennu, voi vaihtaa ite, mut ei ihan simppelijuttu.
Jos Laguna hyvin huollettu ja ei näy isoja ruostevaurioita ulospäin, sekä hinta sopeva, saatta olla ihan kelpo ostos, toki km myös ratkasee.
 

rellullapääsee

Aktiivinen jäsen
Viestejä
685
Etuiskarin jousilautaset kannattaa tutkia tarkkaan kaiken kuran alta. Jos on tuossakin erilliset, eikä koskaan vaihdettu, niin varmasti tiensä päässä. Just vaihdoin omaan Espaceen espanjalaisesta Lagunasta irrotetut, kun on sama osa. Uusiakin saa Euroopasta, mutta hinta oli yläkanttiin.

Hengenvaaralliset tai ainakin erittäin mieltä lämmittävää, jos auto tiellä pysyykin noitten rusahtaessa jossain lapin perukoilla, kun uutta osaa ei Suomesta saa mistään.

1759910757393.jpeg
 

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 057
Sama homma aikanaan megane I:ssä. Naputtelin ruostetta pois niistä niin reikiä tuli ja oli ostettava uudet merkkiliikkeestä. Kalliita pellinpaloja olivat, mutta aikanaan niitä sentään vielä oli hyllyssä
 

T_White

Aktiivinen jäsen
Viestejä
960
Hyvää autoa olet ostamassa. Mainettaan huomattavasti parempi.

Kolme kpl. itelläkin ollut. 2kpl 1.9dCi ja 1kpl. 1.8 bensa.

Noista etu ala joustinlautasista vakava huomio. Ensimmäisessä 1.9dCi:ssä 2003 vm. katkesi jousi kotipihassa alapäästään ja kun jousilautasen alapää oli pienempi kuin jousen katkennut kohta, niin sepä tuli alas renkaaseen asti ja siihen jumiin. Luojan kiitos auto oli paikallaan kotipihassa! Juuri oltiin edellisenä päivänä palattu Norjan reissulta. (Edit: autolla oli ajettu n.400thkm tuossa vaiheessa ja alkup. jousi oli.)
Viimeinen Laguna 2 oli 1.8 bensa vm.2004 ja siitä huomio. Jousilautanen alhaalla oli isompi kuin 2001 ja 2003 dCI malleissa ja vaikka jousi olisi samoin katkennut, niin ei olisi alusen läpi päässyt renkaaseen kiinni kun oli isompi. Olisiko vaaran uhka huomioitu tehtaallakin 2004 alkaen?

Jokatap. Tämä asia kannattaa huomioida ja muut mitä kirjoitettu. Hyvä ja lepponen auto.
Joskin bensa versio oli dieselin verraten liian väännötön ja nyt kun palannut taas dieseliin Megane III:n ST 1.5dCi:n vm.2011 muodossa, niin kyllä kelpaa taas ajella pitkiäkin matkoja mukavasti ja taloudellisesti.
 
Viimeksi muokattu:

fuge

Nuorempi jäsen
Viestejä
14
No jäi laguna ostamatta . Vuosi öljyä niin paljon. Koneen vasemmasta päädystä kun katsoi koneen taakse ja alas niin siellä lainehti öljyä.
 

rellullapääsee

Aktiivinen jäsen
Viestejä
685
Taitaa kaikki tuon ikäluokan Rellut kostua venttiilikopasta, kun niissä ei ole tiivistettä vaan pelkkä liima välissä.

Yhtä K4M:ää vasta ihmettelin, ja pitäisi yllättävänkin helposti olla avattavissa ilman jakopään purkamista. Hieman nokkien perä nousee, mutta mikään ei räjähtänyt silmille. Vielä kun katsoo nokkien ajoitusmerkit pystyyn takaosan puolelle, niin ei venttiilien jousetkaan väännätä.
 

fuge

Nuorempi jäsen
Viestejä
14
Joo pelkkä kostuminen olisi ollut ihan ok. Kaikki tuon ikäiset autot hikoilee vähän sieltä sun täältä mutta tuo vuoti kyllä ihan solkenaan jostain. Valolla kun katsoi niin öljy kertyi alhaalla olevaan johonkin kaukaloon tms.siellä oli öljyä niin paljon että kun autoa heilutteli niin näkyi kun öljy lainehti siellä. Auto myös haisi aivan öljylle lämmettyään. Kori oli todella siisti enkä löytänyt ruostetta mistään. Sairaan hyvä ajettava oli!
 

fuge

Nuorempi jäsen
Viestejä
14
Mitäs tuollainen moottori kuin 2.2 dCi KG0F?
Onko miten kestävä tai mitään erityisiä heikkouksia?
 

rellullapääsee

Aktiivinen jäsen
Viestejä
685
Joo pelkkä kostuminen olisi ollut ihan ok. Kaikki tuon ikäiset autot hikoilee vähän sieltä sun täältä mutta tuo vuoti kyllä ihan solkenaan jostain. Valolla kun katsoi niin öljy kertyi alhaalla olevaan johonkin kaukaloon tms.siellä oli öljyä niin paljon että kun autoa heilutteli niin näkyi kun öljy lainehti siellä. Auto myös haisi aivan öljylle lämmettyään. Kori oli todella siisti enkä löytänyt ruostetta mistään. Sairaan hyvä ajettava oli!
Taitaa joku pultti olla irronnut tai jäänyt remontissa pois. Pakosarjan pinnapultti tms. Läpireikiä on paljon.

Voihan se huohottimeenkin liittyä, jos on vaikka kanavat tukossa.
 

fuge

Nuorempi jäsen
Viestejä
14
Mitäs tuollainen moottori kuin 2.2 dCi KG0F?
Onko miten kestävä tai mitään erityisiä heikkouksia? Ilmeisesti kuljettaa lagunaa ihan hyvin. Tuo 1.9 tuntu kyllä ihan pirteältä.
 

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 057
Minkälaista käyttöautoa haet? Onko vanhemmat Lagunat ainoa vaihtoehto? Itsellä kokemusta Laguna 3:sta ja se ainakin on toimiva 1.5 ja 2.0l dieseleillä. Samoin Megane 2 1.5l dieselinä. Varmaan Megane 3 1.5l dueselillä myös toimiva.
 
Ylös Bottom