Laguna 1.8 vm. 2003 nakuttaa kuin Nakke Nakuttaja.

jheino

Nuorempi jäsen
Viestejä
18
Tykkäyksiä
0
#1
Niin, Laguna tyhjäkäynnillä nakuttaa kuin diesel. Vaihdoin siihen vvt-pyörän, solenoidiventtiilin ja toisen nakutustunnustimen. Kaikki osat on toisesta varaosa-autosta. Autossa on myös päästöissä ongelmia. Herjaa toisesta lambdasta, katalysaattorista ja jostain secondary air-intacesta. Kymysys kuuluukin, että aiheutraako tuo nakutus nuo päästöongelmat vai onko katalysaattori ja/tai toinen lambda kaput? Live-datalla toisesta lambdasta tulee ihan järkevää lukemaa eli jotain 0.6 V ja toinen näyttää melkein nollaa eli 0.02 että olisko tuo toinen lambda kaput? Mitä tuo nakutus oikeasti tekee koneelle jos ajelee nakuttavalla moottorilla pidempään? Otin nakutustunnistimen johdonkin irti koneen käydessä ja mielestäni se ei vaikuttanut koneen käyntiin mitenkään. Eikö sen juuri pitäisi tunnistaa tuo nalkutus ja kertoa se moottorin "aivoille", joka taas yrittäisi korjata sitä? Pitäisikö sen korjauksen tapahtua sytytyksen ajoitusta muuttamalla vai tuon vvt-pyörän kautra? Apuja kiitos kaivattaisiin ettei mee hermot.
 

jheino

Nuorempi jäsen
Viestejä
18
Tykkäyksiä
0
#3
Kylmänä käy hetken ihan ok kunnes alkaa nakuttaa. Ostin tuon tuollaisena. Myyjä kertoi ajaneensa sillä tuollaisena jo viime vuoden puolelta asti. Voisiko öljyillä olla tekemistä oireen kanssa? Meinaan, että liian sakea tavara ja tyhjäkäynnin aikaansaama öljynpaine ei riittäisikään vvt-venttiilille?
 

jheino

Nuorempi jäsen
Viestejä
18
Tykkäyksiä
0
#5
Voipi olla, mutta ajattelin kuitenkin vaihtaa huomenna öljyt ja sen toisen lambdan. Nakutus loppuu kuitenkin heti, kun kierroksia on vähän päälle 1000. Katsotaan miten käy. Onko lambda 1 se joka on ennen katalysaattoria? Onko tietoa millaista jännitettä lambdan tulisi antaa, kun se on kunnossa tai siis päästöt ovat kunnossa? Olen käsittänyt jännitealueen olevan 0:sta voltista 1:een volttiin.
 

MTI

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 086
Tykkäyksiä
2
#6
Samalla tavalla minun scenic käyttäyty kun vvt-pyörä oli rikki. Kylmänä normaalisti, lämpimänä nakutti tyhjäkäynnillä. Vähän kun kierroksia nosti niin loppui nakutus.
Oliko vvt-pyörä lukittunut kun purit toisesta autosta? Pitäisi lukittua kun ei ole öljynpainetta.
Ykköslambda ennen kattia.
 

jheino

Nuorempi jäsen
Viestejä
18
Tykkäyksiä
0
#7
Itse asiassa ei ollut lukittuneena. Viilapenkissä sain sen lukittumaan, kun väänsin siitä keskimutterista niin, että ulkokehä oli viilapenkin leuoissa kiinni. Niin tuossa yhdessä dokumentissa neuvottiin tekemään. No remppa jatkuu...En luovuta ainakaan vielä, koska auto on muuten hyvässä kunnossa.
 

MTI

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 086
Tykkäyksiä
2
#8
Kyllä se viallinen vvt-pyörä minullakin lukkiutui, kun käsin käänti edestakas pyörää. En varmaksi muista ulkoa rellun ohjetta, mutta muistaakseni se pitää olla heti lukossa, ei saa pyöriä.
 

jheino

Nuorempi jäsen
Viestejä
18
Tykkäyksiä
0
#9
Uusi VVT-pyörä paikallaan ja käy nätisti eli vika oli siinä. Tulipa harjoiteltua senkin vaihtamista pariin kertaan. Vieläkö löytäisi syyn, että miksi airbagin häiriövalo palaa. Sitten voisikin käydä näyttämässä autoa katsastuksessa
 

jheino

Nuorempi jäsen
Viestejä
18
Tykkäyksiä
0
#11
Kun ei oo mitään clippiä. Pitänee laittaa hankintalistalle. Kävin läheisessä autosähköpajassa ja näytti vikaa kuskin sivutörmäys-airbagissä. No nyt on vanha penkki paikallaan ja odottelen tässä, että riittääkö pelkkä akun navan irtoitus nollaamaan tuon virhetilanteen.
 

Mummuska

Nuorempi jäsen
Viestejä
2
Tykkäyksiä
0
#13
Kuinkas tässä kävi airbagien kanssa ?
Ite löysin, putsasin ja laitoin liittimet paikalleen molempien penkkien alta, mutta valo palaa edelleen. Rattia kääntäessä ei kuulu sieltä rohinaa, joten en usko, että siellä vikaa...
Autona...Grand Scenic 2.0i, -05 ja oirekuvat kuin edellä.... vaan liki kaikki valot palaa.... mutta käynnistyy ihan hyvin vaikkakin vähän röpeltää kunnes saa kenkää ja kiihtyy kuin ennenkin. Hurja nakutus kuuluu,
käy kuin traktori !
Jos herjaa Abs, voiko olla jarrulevyn magneettitunnistimessa vikaa... vaiko anturissa itsessään ? Näytöllä täma Esp setti myös, mitähän se mahtanee kertoilla, kun Obd-mittaus ei antanu koodin koodia...
Autolla menty reilut 300 tkm ja muutaman kuukauden pitäis vielä ajella, joten en viitsi viedä huoltoon arvuuteltavaksi :) laittavat lonkalta pian kaikki uusiksi pala palalta...
 

jheino

Nuorempi jäsen
Viestejä
18
Tykkäyksiä
0
#14
Airbagin valo hävisi sillä, kun otin molemmat penkit irti ja putsasin ja pinseteillä "venyttelin" niitä kontakti pintoja. Otin penkistä liittimet irti ja kohdistin sen käsin paikoilleen niin hyvin kuin osasin. Sitten penkki takaisin kiinni ja valo ei enää palanut. Henkimaailman juttuja koko liitin. Pitääköhän silti käydä nollauttamassa nuo airbagin häiriöt vaikka valo ei enää palakaan? Meinaan siis katsastusta varten. Vielä olisi jarrujen kanssa jumppaamista. Takaa puuttuu toinen jarrukilpi ja näkyy levykin olevan melkoisen ohut ja toinen raidetangon pää hieman klapittaa, että kaipa sekin pitää vielä vaihtaa? Johan tässä on hieman toista viikkoa vierähtänytkin auton kimpussa. :) Paljon on kyllä tullut uuttakin opittua. Vinkkejä saa antaa vielä siihen miksi radion näyttö on pimeä ja miten tankin korkin sähköinen lukko tulee paikoilleen eli mistä siihen pääsee käsiksi. Mun mielestäni takaluukun puolelta ei pääse. Niin ja sitten tuo CLIP-juttu. Ebayssä niitä näkyy olevan myynnissä. Mitä niistä pitäisi tietää? Tuleeko samalla jokin softa vai millä sitä pyöritetään? Onnistuuko sillä uusien avaimien koodaus? Teetettynä uusi avain on luokkaa 200 euroa, että vähän houkuttelisi systeemi, jolla niitä saisi itse tehtyä.
 
Viestejä
37
Tykkäyksiä
1
#15
Airbagin vikakoodit jää muistiin, mutta ei vaikuta katsastukseen jos valo ei pala. Meillä yhdessä meganessa kuskin penkin alla oleva liitin kummittelee lähes aina kun penkkiä joutuu siirtämään. Valon saa sammumaan vaikka ajon aikana kun siirtää penkin taakse ja vähän käpälöi liitintä. Vikakoodi siitä jää muistiin, ja tuossa se on turvavyön esikiristimen virtapiiri jossa on katkosta. Liitin on avattu ja putsattu jo monta kertaa, mutta pitäisi vissiin sorkkia jollain jotta kontaktit saisi vähän tiukemmaksi.
 

kurkimies

Aktiivinen jäsen
Viestejä
931
Tykkäyksiä
1
#16
Airbagin vikakoodit jää muistiin, mutta ei vaikuta katsastukseen jos valo ei pala. Meillä yhdessä meganessa kuskin penkin alla oleva liitin kummittelee lähes aina kun penkkiä joutuu siirtämään. Valon saa sammumaan vaikka ajon aikana kun siirtää penkin taakse ja vähän käpälöi liitintä. Vikakoodi siitä jää muistiin, ja tuossa se on turvavyön esikiristimen virtapiiri jossa on katkosta. Liitin on avattu ja putsattu jo monta kertaa, mutta pitäisi vissiin sorkkia jollain jotta kontaktit saisi vähän tiukemmaksi.
No liittimestä tuli mieleen, että itsellä kakkoskopan Cliossa oikealle vilkun kanssa rupesi nopesti vikuttamaan ja jarrupoljinta painettaessa hävisi vilkutus. Putsaus ei auttanut ja huomasin vähän liikutti liitintä, niin se auttoi. Ei muutakuin ne nastat liittimestä pari milliä sisällepäin lopetti ongelman, mutta oli aika paljon tiukempi työntää liitin takaisin.

Huomasi, että se oli todella löysä ennen korjausta.
 
Ylös Bottom