Laguna 1.5 dci HB 2011, 193tkm mittarissa

2528ej

Aktiivinen jäsen
Viestejä
753
Tykkäyksiä
2
#21
Vs: Laguna 1.5 dci HB 2011, 193tkm mittarissa

Oliko polttoaine kesälaatua silloin kun käynistysongelma oli? tuo -12 ja enemmän alkaa jähmetää herkimmät kesälaatut.
 
Viestejä
27
Tykkäyksiä
0
#22
Vs: Laguna 1.5 dci HB 2011, 193tkm mittarissa

2528ej sanoi:
Oliko polttoaine kesälaatua silloin kun käynistysongelma oli? tuo -12 ja enemmän alkaa jähmetää herkimmät kesälaatut.
Eka Diesel auto perheessä, enkä ole kiinnittänyt mitään huomiota kesä/talvi -laatuun. Tapahtumasta pari viikkoa aikaa, enkä tiedä mitä paikallisesta Varsinais-Suomalaisen Nesteen huoltamon pistoolista tulee ?? Vaikka sieltä nyt tulisi talvilaatua, niin eihän sieltä kaikki kesälöpö varmaan ollut palanut.

Pitänee ajaa melko tyhjäksi tankki ja täyttää piripintaan talvilaadulla, sillä voinee ainakin laatu ongelman rajata, jos uusii. Noita kylmiä käynnistyksiä tulee jatkossa vaimon työpaikan pihalta, minne 20+ km matka täältä kotikonttorilta.

Seurataan tilannetta.

Jos olisi hehkutulpista, niin varmaan olisi tullut jotakin virheviestiä näytölle?
Missäköhän Laguna III vikakoodin lukijan pistoke lienee, jos koittaisi jostain lainata lukijan?



Ei tästä voi vaimoakaan syyttää, vaikka tankkaamisen onneksi useimmiten hoitaa.
 
Viestejä
136
Tykkäyksiä
0
#23
Vs: Laguna 1.5 dci HB 2011, 193tkm mittarissa

ulf sanoi:
Missäköhän Laguna III vikakoodin lukijan pistoke lienee, jos koittaisi jostain lainata lukijan?
OBD-pistoke on keskikonsolissa, kyynärnojan alla olevan lokeron pohjan/kumimaton alla. Se kumi on vähän hankala saada pois ja saada siitä otetta, kannattaa aloittaa nykiminen/ylöspäin vetäminen siitä "ylätasanteen" reunoilta missä on USB/audio-pistokkeet.

Katsastuksessa joutuu joka kerta kertomaan katsurille missä GS III:n ja Laguna III:n pistokkeet ovat... ;D
 

MTI

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 017
Tykkäyksiä
0
#24
Vs: Laguna 1.5 dci HB 2011, 193tkm mittarissa

Obd2 löytyy sieltä keskisäilytyslokeron/kyynärnojan pohjan alta. Kumipohjaa kun nostaa niin löytyy.
Jaa mr.blue ehti ensin. Takapäästä saa hyvin otteen siitä cd pidikkeen kyhmyistä.
 
Viestejä
27
Tykkäyksiä
0
#25
Vs: Laguna 1.5 dci HB 2011, 193tkm mittarissa

Mr.Blue sanoi:
ulf sanoi:
Missäköhän Laguna III vikakoodin lukijan pistoke lienee, jos koittaisi jostain lainata lukijan?
OBD-pistoke on keskikonsolissa, kyynärnojan alla olevan lokeron pohjan/kumimaton alla. Se kumi on vähän hankala saada pois ja saada siitä otetta, kannattaa aloittaa nykiminen/ylöspäin vetäminen siitä "ylätasanteen" reunoilta missä on USB/audio-pistokkeet.

Katsastuksessa joutuu joka kerta kertomaan katsurille missä GS III:n ja Laguna III:n pistokkeet ovat... ;D
Kiitos , kaivan esiin viikonloppuna ja koetan saada lukijan käsiini.
 
Viestejä
27
Tykkäyksiä
0
#26
Vs: Laguna 1.5 dci HB 2011, 193tkm mittarissa


Pääsin OBD - pistokkeeseen kiinni ja lukija näytti 2 vikailmoitusta:
P0380 01/02
P0380 P 02/02

Ja lukijan ohjekirja antaa selitteen: GLOW PLUG / HEATER CKT A Malfunction

Eli taidan hakea Motonetista uudet hehkutulpat ja koettaa korvata vanhat uusilla. Kun en mikään vars mekaanikko ole, niin jos tuosta selviä niin vien pajalle vaihdettavaksi. Perästä kuuluu , sanoo torvensoittaja
 
Viestejä
207
Tykkäyksiä
0
#27
Vs: Laguna 1.5 dci HB 2011, 193tkm mittarissa

Tässä topicissa eskaloituu kyllä asia jota en käsitä lainkaan. Se, että kaikki pitäisi saada mahdollisimman halvalla tai ilmaiseksi. Etsitään tuhoutuneen paskan tilalle autoa, johon edellisen parinsadan arvoiset renkaat sopisivat. Sitten hankitaan järjenvastaisesti Suomen mittapuulla semi-uudehko auto jonka kanssa tuskaillaan siitä, että moottoriöljy maksaa yli vitosen litra halvimmillaankin. Itse suosittelisin rekeä ja vetojuhdiksi kulkukoiria. Ei ihmetytä lainkaan, että Suomessa autokannan keski-ikä lienee vieläkin parisenkymmentä vuotta.
 
Viestejä
27
Tykkäyksiä
0
#28
Vs: Laguna 1.5 dci HB 2011, 193tkm mittarissa

Tii sanoi:
Tässä topicissa eskaloituu kyllä asia jota en käsitä lainkaan. Se, että kaikki pitäisi saada mahdollisimman halvalla tai ilmaiseksi. Etsitään tuhoutuneen paskan tilalle autoa, johon edellisen parinsadan arvoiset renkaat sopisivat. Sitten hankitaan järjenvastaisesti Suomen mittapuulla semi-uudehko auto jonka kanssa tuskaillaan siitä, että moottoriöljy maksaa yli vitosen litra halvimmillaankin. Itse suosittelisin rekeä ja vetojuhdiksi kulkukoiria. Ei ihmetytä lainkaan, että Suomessa autokannan keski-ikä lienee vieläkin parisenkymmentä vuotta.
Totta on, että halvalla koetetaan päästä :). Ei kai tuo nyt niin paha asia ole? Sekin on totta, että suomessa autokanta on keskimäärin melko vanhaa. Kyllä kai tuo reki ja kulkukoiratkin kävisi, mutta vain talvisin, jos sattuu olemaan lunta.
 
Viestejä
460
Tykkäyksiä
2
#29
Vs: Laguna 1.5 dci HB 2011, 193tkm mittarissa

Tii sanoi:
Tässä topicissa eskaloituu kyllä asia jota en käsitä lainkaan. Se, että kaikki pitäisi saada mahdollisimman halvalla tai ilmaiseksi. Etsitään tuhoutuneen paskan tilalle autoa, johon edellisen parinsadan arvoiset renkaat sopisivat. Sitten hankitaan järjenvastaisesti Suomen mittapuulla semi-uudehko auto jonka kanssa tuskaillaan siitä, että moottoriöljy maksaa yli vitosen litra halvimmillaankin. Itse suosittelisin rekeä ja vetojuhdiksi kulkukoiria. Ei ihmetytä lainkaan, että Suomessa autokannan keski-ikä lienee vieläkin parisenkymmentä vuotta.
Kustannustietoisuus on minusta ihan perusjuttu nykymaailmassa. Se auttaa pitämään oman talouden hallinnassa ja estää osaltaan älytöntä hintojen nousua, jota toisinaan näkyy ainakin Suomessa. Itselläni tämä kustannustietoisuuden harjoittaminen on myös eräänlainen harrastus. Minusta on ihan mukava tarkistaa hinnat netistä ja ostaa hinta/laatusuhteeltaan sopivin tuote. Itsekään en kaikkia maailman harrastuksia ymmärrä, mutta kukin harrastakoon mitä haluaa eikä se yleensä ole muilta pois, paitsi tässä tapauksessa ylihinnoiteltujen tuotteiden kauppaajilta. Autokannan keski-ikä johtuu suurelta osin kyllä poliittisista päätöksistä, on vain päätetty, että autojen ostajien täytyy rahoittaa muuta toimintaa kuin omaa liikkumistaan.

Tuohon kylmäkäynnistysongelmaan. Itsellä kävi samanlainen tilanne aikanaan Helsinkin-Vantaan lentokentällä -15C asteen pakkasessa. Ei meinannanut lähteä käyntiin ja lähti lopulta vaivalloisesti. Sen jälkeen vasta tarkistin hehkutulpat ja kaiki pimenänä. Autona -02 dCi Megane.
Tämä auto on muuten meillä kestotestissä, mittarissa vasta 410 tkm ja ihan kiusallani pidän tämän siihen asti ajossa, että se on sopivan valmis paaliin. Vaikka kaikki eivät tällaistakaan ymmärrä.
 
Viestejä
27
Tykkäyksiä
0
#30
Vs: Laguna 1.5 dci HB 2011, 193tkm mittarissa

Hehkutulpat vaihdettu. Jotta pääsi tulppiin käsiksi piti koneen päällä oleva turboletku irroittaa kahdesta kiinnittimestään, jonka jälkeen letkua pystyi sen verran siirtelelmään että sai koneenpäällä olevan muovisuojuksen ujutettua pois. Muovisuojus oli takareunastaan kiinni kahdella 10mm pultilla ja etureunasta parilla metaliklipsillä. Tämän jälkeen piti irrottaa johtimet tulppien päältä ja sitten pitkällä 10 mm hokilla avaamaan itse tulppien kierteitä. Hiukan ahdasta oli ja nivel holkin päällä auttoi työn toteutuksessa. Kaikki tulpat lähtivät onneksi irti helposti ja uudet tilalle ja liittimet, muovisuojus ja ahtimen putki kiinni.

Mittasin yleismittarilla uusien tulppien vastuksen ennen asennusta. 0,6 ohmia näytti mittari, jonka sisäistä vastusta en tullut mitanneeksi. Vanhoista tulpista vain yksi antoi saman arvon (?). Kolme muuta jotakin 30 ja 90 ohmin välillä.

Vikakoodit tyhjäsin ja auto käyttäytyy kuten ennen toimia. Pakkasia odotellessa. Aikaa meni 2 tuntia hitaasti ja hartaasti toimien, momenttiavainta ei ole joten tiukkuus näppituntumalla.

Hehkutulpat hain Motonetista ja merkki oli Beko tai jotain sinne päin. Ei välttämättä parasta laatua, mutta muita ei nyt nopeasti ollut saatavilla. Halusin tehdä homman nyt kun sattui olemaan aikaa.

Seuraan tilannetta ja raportoin, jos tulee ongelmia kylmässä,
 
Viestejä
27
Tykkäyksiä
0
#31
Vs: Laguna 1.5 dci HB 2011, 193tkm mittarissa

ulf sanoi:
merkki oli Beko tai jotain sinne päin. Ei välttämättä parasta laatua, mutta muita ei nyt nopeasti ollut saatavilla.
Autotallia eilen siistiessä huomasin ,että hehkutulppien merkki on Beru (ei Beko).
Korjaan tulppien laadun kyseenalaistamisen, koska mitään vertailupohjaa tai tietoa asiasta ei muinulla ole.

Merkki vaan kuulosti vieraalta, ja vaihtoehtona ollut Bosch kuulosti tutummalta maallikolle.
Boschin tulppia ei kuitenkaan löytynyt Motonetin hyllystä, mistä syystä valintaa ei tarvinnut tehdä.
 

hhelminen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 618
Tykkäyksiä
3
#32
Vs: Laguna 1.5 dci HB 2011, 193tkm mittarissa

ulf sanoi:
Autotallia eilen siistiessä huomasin ,että hehkutulppien merkki on Beru (ei Beko).
Korjaan tulppien laadun kyseenalaistamisen, koska mitään vertailupohjaa tai tietoa asiasta ei muinulla ole.

Merkki vaan kuulosti vieraalta, ja vaihtoehtona ollut Bosch kuulosti tutummalta maallikolle.
Boschin tulppia ei kuitenkaan löytynyt Motonetin hyllystä, mistä syystä valintaa ei tarvinnut tehdä.
BERU on tehnyt hekutulppia jo aikojen alusta, mm mersuissa oli ainakin ennen järestään alkuperäisenä vain BERU:n hehkutulppia..
Muistaakseni vanhimmat BERU:t olen nähnyt 63 mallin 190D mersun koneessa joskus 80 luvun alusssa.

EDIT Beru on perustettu 1912 ja valmisti autojen osia jo silloin, kehitti vuonna 1929 maailman ensimmäisen hehkutulpan myös dieselmoottoreille (joten alan pioneeri siis). https://de.wikipedia.org/wiki/BorgWarner_Beru_Systems
 
Viestejä
27
Tykkäyksiä
0
#33
Vs: Laguna 1.5 dci HB 2011, 193tkm mittarissa

Tilapäivitys : Kävin vaihdattamassa öljyt ja suotimen tänään. Autolla nyt mittarissa 222 tkm. Keväällä katsastuksessa käydessä suositeltiin jarrulevyjen vaihtoa eteen. Kesällä muutaman kerran esiintynyt takapenkin turvavyön punainen varoitusviesti: "Unbuckling rear seat belt" ja varoitusääni , vaikkei kukaan takapenkillä ole istunut tuolloin. Viesti häipyi itsestään hetken päästä, tai ajotietokoneen viiksestä kuittaamalla. Ei ole vaivannut nyt ainakaan kuukauteen. Mikä lie mielenhäiriö ;). Muuten mennyt mukavasti. Kilometrejä on tullut kuitenkin vähemmän kuin alun perin ajattelin tulevan...
 
Viestejä
247
Tykkäyksiä
0
#34
Vs: Laguna 1.5 dci HB 2011, 193tkm mittarissa

Kovan ukkos- ja sadekuuron jälkeen viime viikolla hetken hälytti tuota "unbuckling rear seat belt" punaisena ja antoi hälytysääntä. Olisiko kosteus päässyt sähköjärjestelmään. Myöskin peruutustutka hälytti täysillä (kaikki kolme sektoria) vaikka takana ei ollut mitään. Kun auto oli seisonut tunnin auringossa ja sisällä oli kuuma ongelmat häipyivät.
 
Viestejä
128
Tykkäyksiä
1
#35
Vs: Laguna 1.5 dci HB 2011, 193tkm mittarissa

Mulla kans hälyttää satunnaisesti noista takavöistä. Noissa on naaraskappaleessa sähköliitin joka ilmeisesti haistelee onko vyö kiinni vai ei. Tässä liittimessä luulisin vian piilevän, en vaan ole viitsinyt perehtyä asiaan tarkemmin, kun noi ilmoitukset tulee todella harvaan.
 
Viestejä
113
Tykkäyksiä
2
#36
Vs: Laguna 1.5 dci HB 2011, 193tkm mittarissa

Juntunen sanoi:
Tii sanoi:
Tässä topicissa eskaloituu kyllä asia jota en käsitä lainkaan. Se, että kaikki pitäisi saada mahdollisimman halvalla tai ilmaiseksi. Etsitään tuhoutuneen paskan tilalle autoa, johon edellisen parinsadan arvoiset renkaat sopisivat. Sitten hankitaan järjenvastaisesti Suomen mittapuulla semi-uudehko auto jonka kanssa tuskaillaan siitä, että moottoriöljy maksaa yli vitosen litra halvimmillaankin. Itse suosittelisin rekeä ja vetojuhdiksi kulkukoiria. Ei ihmetytä lainkaan, että Suomessa autokannan keski-ikä lienee vieläkin parisenkymmentä vuotta.
Kustannustietoisuus on minusta ihan perusjuttu nykymaailmassa. Se auttaa pitämään oman talouden hallinnassa ja estää osaltaan älytöntä hintojen nousua, jota toisinaan näkyy ainakin Suomessa. Itselläni tämä kustannustietoisuuden harjoittaminen on myös eräänlainen harrastus. Minusta on ihan mukava tarkistaa hinnat netistä ja ostaa hinta/laatusuhteeltaan sopivin tuote. Itsekään en kaikkia maailman harrastuksia ymmärrä, mutta kukin harrastakoon mitä haluaa eikä se yleensä ole muilta pois, paitsi tässä tapauksessa ylihinnoiteltujen tuotteiden kauppaajilta. Autokannan keski-ikä johtuu suurelta osin kyllä poliittisista päätöksistä, on vain päätetty, että autojen ostajien täytyy rahoittaa muuta toimintaa kuin omaa liikkumistaan.

Autona -02 dCi Megane. Tämä auto on muuten meillä kestotestissä, mittarissa vasta 410 tkm ja ihan kiusallani pidän tämän siihen asti ajossa, että se on sopivan valmis paaliin. Vaikka kaikki eivät tällaistakaan ymmärrä.
Hyvää asennetta :) Samoilla jäljillä liikutaan, omilla kulkineilla ikää 17 ja 27 vuotta, en vaihtaisi pois vaikka hieman paikat jo iän myötä prakaakin. Tämähän on osaksi myös harrastusta ja elämäntapaa :)
 
Viestejä
27
Tykkäyksiä
0
#37
Vs: Laguna 1.5 dci HB 2011, 193tkm mittarissa

Tilannepäivitys. Menopeli katsastettu viime viikolla 234 tkm mittarissa. Nyt oli pientä laittoa ennen kuin tuli hyväksytyksi. Jarrulevyt edessä oli vaihtokunnossa sekä koiranluu vasemmalla vaati huomiota. Tilasin kaikki levyt (4kpl) ja palat, sekä koiranluut tällä kertaa Mister-autosta. Jarrutuotteet olivat Brembot ja koiranluut Delphi-merkkiset. Loppusumma 282 euroa osille , tulivat viikossa, tosin kahdessa erässä. Kun ei ollut kiirettä, niin otin tuolta, muuten olisin varmaan päätynyt Motonettiin.
Vaihto tehtiin Turussa 'Turun kuntotesti ja korjaus' , vaihtotyö 225 € . Vähän piti takajarrusatulaa / liukutappeja herkistellä rasvailla myös, kertoi huoltohenkilö.
Katsastusta varten vaihdoin parkkipolttimot ihan ite, ja olisi mennyt mukavammin jos olis olllut pieni peili käytössä ja pienemmät kätöset olis myös saanut olla ;) . Molemmat puolet olivat kärähtäneet.
Ei muita ongelmia Rellun kanssa...
Hyvää kevään odotusta kaikille, kohti kesää!
 
Viestejä
27
Tykkäyksiä
0
#38
Puuhastelua. Mielenkiintoinen ongelma esiintyi Lagunassa viimeisen n kuukauden aikana. Mittaristoon ilmestyi punainen sanoma 'Check vehichle' aina välillä. Ajattelin ensin, että liittyy jotenkin hiukkassuodattimeen tai siis sen toimimattomuuteen. Kosteutta myös epäilin, kun vaikutti siltä ettei juurikaan häirinnyt tallista lähdettäessä. Samoihin aikoihin huomattiin, että toisinaan käsijarru / mäkilähtöavustin ei kytkeytynyt automaattisesti pois päältä liikkeelle lähdössä. Lopulta 'Check vehicle' syttyi aina auton käynnistyksen yhteydessä eikä sammunut ajon aikana. Lopulta huomasin, että peruutustutka ja peruutusavalot eivät myöskään toimineet peruuttaessa.

Ajattelin, että tähän vaivaan osaan jotakin itsekin yrittää. Testasin, että peruutusvalot ja tutka toimi, jos irroitin peruutuskytkimen liittimen ja suljin liittimen piirit ikäänkuin olisi pakki päällä. Tilasin uuden peruutuskytkimen ja vaihdoin vanhan tilalle ( vaati 24 mm 'tulppa-avaimen' ja nivelen). Uuden kytkimen myötä peruutusvalot ja peruutustutka alkoivat toimia, Eikä tässä vielä kaikki, 'check vehicle' valo ei ole tuon jälkeen ole syttynyt (4 päivää) , ja käsijarru kytkeytyy automaattisesti pois liikkeelle lähdettäessä. Toivon , että olotila on pysyvä, ja että kaksi jälkimmäistä ongelmaa johtuivat välillisesti tuosta peruutuskytkimestä.
Jotenkin tuntuu oudolta, että käsijarrun toiminta on/olisi riippuvainen peruutuskytkimen kunnosta (?)

Mittarissa nyt 248 tkm. Joulua odotellessa ...
 

hobo63

Nuorempi jäsen
Viestejä
6
Tykkäyksiä
0
#39
Mulla sama ongelma peruutusvalojen kanssa. Kytkin uusittiin ja toimi hyvin lämpimässä korjaamolla paitsi kohta check vehicle valo syttyi ja valot ja tutka lopetti toiminnan. Testerillä ei löydy vikakoodeja. Valo samui kun irrotti akunkengän. Seuraavana aamuna sama homma check valo syttyi. Käytettiin kytkin irti ja putsattiin liitin. Toimi taas lämpimässä mutta ulkona vika palasi. Vanhalla kytkimellä ei tullut check valoa vaikkei pakkivalot eikä tutka toiminut. Kai se on laitettava vanha orkkiskytkin takas ja katsoa tuleeko check valoa.
 
Viestejä
27
Tykkäyksiä
0
#40
Mulla sama ongelma peruutusvalojen kanssa. Kytkin uusittiin ja toimi hyvin lämpimässä korjaamolla paitsi kohta check vehicle valo syttyi ja valot ja tutka lopetti toiminnan. Testerillä ei löydy vikakoodeja. Valo samui kun irrotti akunkengän. Seuraavana aamuna sama homma check valo syttyi. Käytettiin kytkin irti ja putsattiin liitin. Toimi taas lämpimässä mutta ulkona vika palasi. Vanhalla kytkimellä ei tullut check valoa vaikkei pakkivalot eikä tutka toiminut. Kai se on laitettava vanha orkkiskytkin takas ja katsoa tuleeko check valoa.
Yksi tähän liittyvä asia. Kun tein testauksia ja toimenpiteitä, niin suljin pakki-päällä-simulointia varten peruutuskytkimeen liitettävästä naarasliittimestä (3 napainen) 2 napaa kupariljohtimella. Käyttämäni kuparijohdin taisi olla hieman turhan 'paksu' , koska toimenpiteen jälkeen naarasliitimen nastat painuivat hieman sisään ja liittimestä tuli 'löysä'. Huomasin tämän uutta kytkintä käyttöönottaessa ja oireet oli hieman samantapaiset kuin sinulla, välillä toimi ja välillä ei. Säädin / kiristin noita naarastliittimen nastoja , jotta liitoksesta tuli tiivis, ja sen jälkeen on pelannut.

Epätodennäköistä, että sinulla sama ongelma, mutta tuo on kuitenkin helppo tsekata silmämääräisesti kurkaamalla naaraskytkimen 'reikiin'.
 
Ylös Bottom