Kysy pikku kysymys - viestiketju

Viestejä
338
Tykkäyksiä
7
Osaako joku äkkiseltään neuvoa että saako -07 grand scenicistä sisemmät raidetangonpäät irti ilman suurempaa purkamista? Apurunkoa yms...
Mikäli olen oikein ymmärtänyt, niin tämän tyyppisellä työkalulla pitäisi onnistua irrotus ja kiristäminenkin -> https://www.ebay.co.uk/itm/S-BJT45-...639332&hash=item4b1541fb9e:g:3MAAAOSwWxNYvvf6

Tuo yleinen 35-45 mm kokoskaala kuulemma pitäisi olla sopiva. En tunne Grand Sceniciä kummemmin, mutta kuitenkin Meganen sukuinen 2.0T, niin lienee ohjausvaihteessa hyvin samanlainen ratkaisu: Meganessa ainakaan ei ole sisäpään nivelien rungoissa viisteitä kiintoavaimelle, vaan runko on täysin pyöreä. Siten joutuu käyttämään työkalua, jonka hampaat "pureutuvat" pyöreään runkoon. Ja paikka on niin ahdas, ettei siellä kiintoavaimella helppoa olisikaan. Tuon mainitun tyyppistä työkalua ainakin brittifoorumeilla suositellaan; tuo on siis sillä tavalla "ontto" putki tuo työkalu, että koko raidetanko mahtuu sen sisälle kun ulompi pää on poistettu. Ja sitten on leuat siinä isossa päässä, joita voi normaalilla räikällä tai momenttiavaimella toisesta päästä operoida.
 
Viestejä
338
Tykkäyksiä
7
Taka-akselin puslat mielessä Megane 2 RS:ään. Tehtaan varaosakoodi on 7701479191. Ristiinvertailussa näyttäisi olevan sama pusla kuin monessa 2-litraisessa Megane 2:ssa, myöskin 2.0 dieselissä. RS Cup mallissa ehkä on erilainen. No, tuota originaalia ei meinaa järkihintaan löytyä niin meinasin kysyä onko kokemuksia tältä osin siitä mikä mahtaa olla alkuperäisten puslien valmistaja, ja onko jokin muu merkki ehkä toiminut toivotulla tavalla. Ainakin Sasic ja Hutchinson on tullut esiin Renaultin alkuperäistoimittajina joillekin kumiosille, mutta se ei tietenkään tarkoita että vähittäismyynnissä olisi samat osat kaupan.

Ajettavuuden kannalta tärkeä osa tämä, siksi ei ihan mitä tahansa viitsisi asentaa.

Tuossa esim. vaihtoehtoja edullisesta päästä.
https://aeromotors.fi/kataloog/search/7701479191

Lemförder on myös esim. Audin alkuperäistoimittaja, mutta aika kammottavalta muutamat ko. firman tavarat ovat viime vuosina näyttäneet. Voihan se olla että kestävät silti, kuka tietää.

Kokemuksia aiheesta?

Ai niin, kun tuota kysyin marmorilta, niin sanoivat ihan järkevästi että nämä myydään aina parina. Sitä tietoa en saanut silti lypsettyä että onko tuo 7701479191 OE numero aina automaattisesti kahden puslan pakkaus. Vaikuttaa esim. nettihinnoissa vallan paljon jos näin on.
 
Viimeksi muokattu:

hhelminen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 733
Tykkäyksiä
12
Jokuhan tainnut mainita siitä, että Relluihin ei saisi vaihdettua tätä ollenkaan?
Koskee uusia malleja/autoja (myös muitakin merkkejä), nykyään kun ilmastointilaitteetkin tehdään kertakäyttöiseksi..
Tällöin tuo uusien autojen ilmatointilaitteiston huoltaminen (kosteudenpoisto järjestelmästä) tulee entistäkin tärkeämmäksi.
 
Viestejä
338
Tykkäyksiä
7
Megane II RS 12/2006. Ulompi vetonivel. Virallisestihan Renaultilta ei saa kuin koko akselia, mutta jälkimarkkinoilta ovat löytäneet ainakin tällaisen joka on todistetusti sopinut johonkin vuosimalliin:

https://eshop.ntn-snr.com/en/OJK55-026-10026558.html

...Onko jollain tietoa onko vetareissa eroa Meg II RS vuosimallin, varustelun tai minkään muunkaan tekijän suhteen? Myös jokin toinen vertailunumero hyödyttäisi. Kiitokset.
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 031
Tykkäyksiä
36
...Onko jollain tietoa onko vetareissa eroa Meg II RS vuosimallin, varustelun tai minkään muunkaan tekijän suhteen?
Runoillaan nyt sarjassamme "turhia viestejä", kun ei mahdollisista eroista ole sen enempää faktaa antaa, mutta Clio-kavereitten tietotoimisto kertoo, että jossakin vaiheessa renu tai alihankkija on ainakin hieman muuttanut tuon Meganen ulomman nivelen muotoa. Tuossa linkkaamassasi kuvassa nivel on harmittavasti niin päin, että se osuus jää vähän pimentoon, mutta aiemmin niissä on kuulemma ollut tasaisemmin suppeneva kartio tuosta osuudesta, mikä on juuri ennen booriakselia, mutta myöhäisemmissä versioissa sen muoto on erilainen ja sen takia nivel on siitä kohtaa halkaisijaltaan vanhempia versioita vähän paksumpi.

Tällä ei todennäköisesti ole mitään merkitystä Meganessa, mutta noita MRSII-laatikoita kun on turbokoneille muutettuihin Clioihin laitettu ja Clion vetari kun ei laatikon päässä ND0-lootaan mene, niin silloin tarvitaan väkisinkin ainakin laatikon päähän se Meganen vetarikin. Mutta ihan uusia Meganen vetoakseleita ei saa enää kokonaisena paikoilleen, koska ne ei kunnolla mene ulkopäästä Clion napoihin ihan perille asti - juurikin sen takia, että nivel on eri mallinen kuin vanhemmissa vetareissa. Vaikka napa on ihan sama, niin sen verran eroaa Cliossa navan ympärillä oleva rakenne Meganesta, että Clioon se uusi versio ei kunnolla mahdu. Maailmalla ovat sitten naittaneet sen Meganen sisäpään Clion ulkopäähän, niin ongelma sillä ratkaistu. Ja joku on sorvannut ylimääräistä tavaraakin siitä Meganen nivelestä, että on saanut sellaisenaan mahtumaan paikoilleen. Ne vanhemmat Meganen vetarit menee sitten ihan sellaisenaan alusta loppuun, kun niissä on vielä erilainen se muoto. En usko, enkä tiedä, että tuohon vetariin tai niveliin olisi sellaisia muutoksia kuitenkaan tullut, että ne eri vuosimallin RSII Meganeen mitenkään vaikuttaisi.
 
Viestejä
338
Tykkäyksiä
7
Runoillaan nyt sarjassamme "turhia viestejä", kun ei mahdollisista eroista ole sen enempää faktaa antaa, mutta Clio-kavereitten tietotoimisto kertoo, että jossakin vaiheessa renu tai alihankkija on ainakin hieman muuttanut tuon Meganen ulomman nivelen muotoa. Tuossa linkkaamassasi kuvassa nivel on harmittavasti niin päin, että se osuus jää vähän pimentoon, mutta aiemmin niissä on kuulemma ollut tasaisemmin suppeneva kartio tuosta osuudesta, mikä on juuri ennen booriakselia, mutta myöhäisemmissä versioissa sen muoto on erilainen ja sen takia nivel on siitä kohtaa halkaisijaltaan vanhempia versioita vähän paksumpi.

Tällä ei todennäköisesti ole mitään merkitystä Meganessa, mutta noita MRSII-laatikoita kun on turbokoneille muutettuihin Clioihin laitettu ja Clion vetari kun ei laatikon päässä ND0-lootaan mene, niin silloin tarvitaan väkisinkin ainakin laatikon päähän se Meganen vetarikin. Mutta ihan uusia Meganen vetoakseleita ei saa enää kokonaisena paikoilleen, koska ne ei kunnolla mene ulkopäästä Clion napoihin ihan perille asti - juurikin sen takia, että nivel on eri mallinen kuin vanhemmissa vetareissa. Vaikka napa on ihan sama, niin sen verran eroaa Cliossa navan ympärillä oleva rakenne Meganesta, että Clioon se uusi versio ei kunnolla mahdu. Maailmalla ovat sitten naittaneet sen Meganen sisäpään Clion ulkopäähän, niin ongelma sillä ratkaistu. Ja joku on sorvannut ylimääräistä tavaraakin siitä Meganen nivelestä, että on saanut sellaisenaan mahtumaan paikoilleen. Ne vanhemmat Meganen vetarit menee sitten ihan sellaisenaan alusta loppuun, kun niissä on vielä erilainen se muoto. En usko, enkä tiedä, että tuohon vetariin tai niveliin olisi sellaisia muutoksia kuitenkaan tullut, että ne eri vuosimallin RSII Meganeen mitenkään vaikuttaisi.
Kiitos kommentista!

Huomasinkin että ulkonivelen muoto on muuttunut. Tuli erään purkukuorman mukana pari uudehkoa vetaria (Meg 2 RS:stä siis purettu) joissa Renaultin logot, eli kaipa ovat alkuperäisosia. Juuri sitä ihmettelin kun niissä uusissa nivelissä oli tuo kartiomuoto muuttunut kulmikkaammaksi ja tosiaan kuten sanot se on vanhaa mallia paksumpi kohdasta juuri ennen rihlapään alkamista pyörän puolella. Mietinkin että tekeekö tuo ABS-anturien asentamisesta/irrottamisesta vaikeaa kun tilaa jää navan rungon ja vetonivelen väliin vähemmän. Mutta kaikkea sitä oppii ja hyödyllinen taas tuokin tieto minkä jaoit!
 
Ylös Bottom