Kumimaaleista kokemuksia?

kimbe

Aktiivinen jäsen
Lagunassa on muutamissa kohdissa, kuten kortinlukijan ympäristössä (liitekuva) ja kuskin ovessa sähkölasien käyttökytkimien vieressä, tuo alkuperäinen pinnoite saanut vuosien saatossa sen verran siipeensä, että alkaa näyttämään jo ihan rotan syömältä. Jotain tarttis tehrä. Mutta tuo alkuperäinen pinta ei mitään perinteistä maalia kyllä ole, vaan enemmänkin jotain pehmeämpää, kumimaista pinnoitetta, joka kuoriutuu nyppimälläkin pieninä siivuina pois.

Yksi vaihtoehto olisi nyppiä tuo pinnoite kokonaan pois ja katsoa tuleeko alta yhtään mitään sellaista, että sen siihen näkyville viitsisi jättää. Näyttää kuitenkin sen verran kovalta, mustalta ja kiiltävältä muovilta, että ei kiitos. Toinen tietenkin maalata jollain muovimaalilla, mutta ei oikein innosta sekään. Tuo alkuperäinen on (ollut) ihan siistin ja mukavan tuntuista pintaa, joten mieluiten sen jollain vastaavalla kumimaalilla koittaisi ehostaakin.

Onko noista vähän siellä sun täällä myytävistä kumimaaleista kenelläkään mitään käytännön kokemuksia? Kovasti mainostavat, että kestävät jopa vanteissa (joopa joo) ja helppo poistaakin, mutta, mutta... ei ole kyllä itse tullut mihinkään koskaan suihkittua. Ihan mielenkiinnosta kokeeksi yhden sprayputelin biiliteemasta muutama viikko sitten ostin, mutta en ole saanut aikaiseksi mihinkään vielä testata. Mutta jos nuo on yhtään sellaisia, mitä kuvittelen niitten olevan, niin voisi ehkä, kenties, mahdollisesti olla passelia tavaraa noihin Lagunan sisustan muoveihin, jos vaan jonkun vähänkään tuota alkuperäistä vastaavaa värisävyä jostain satuisi löytämään. Tai sitten ei. Vai oliskos tuohon olemassa jotain muuta käyttökelpoista pintaa... any ideas?

1573923624969.png

Vierailija

Nuorempi jäsen
Olen vedellyt tolla gummimaalilla vanteitten sisäpuolet ja on pysynyt pinnoite ja helppo pitää puhtaana (saa tarvittaessa täydellisen pinnan kummimaalin alta).
Voisin väittää että kyllä se noissa muoveissakin kestää kun on vaan hyvät pohjat ja tarpeeksi maalia (monta ohkaista kerrosta)

"Lisäksi kumimaalille löytyy monia hieman yllättävämpiä käyttötarkoituksia, kuten kulahtaneiden muoviosien ehostaminen takaisin kauniin mattapintaisiksi."

kimbe

Aktiivinen jäsen
Oletko kysellyt tuolta?
Kiitti vinkistä, hyvä pitää mielessä ja tallessa. Sellainen luonne kuitenkin ikävästi olen, että ensin koitetaan itse korjata (ja säästää). Jos jotain ei osata, niin sitten opetellaan. Kolmosvaiheessa sitten todetaan, että ei tiedot ja taidot tai käytössä olevat työkalut riitä ja otetaan (ehkä) yhteyttä ammattilaisiin. Nyt olen vielä tuossa tiedonkeruuvaiheessa menossa kohti tee-se-itse -vaihetta. Katsotaan sitten myöhemmin, että tuleeko hommasta yhtikäs mittään :).

"Lisäksi kumimaalille löytyy monia hieman yllättävämpiä käyttötarkoituksia, kuten kulahtaneiden muoviosien ehostaminen takaisin kauniin mattapintaisiksi."
Joo, itse asiassa tuon linkin juttu joskus aiemmin osuikin googletellessa silmiin. Skeptikon silmiin vaan antaa melkoisen positiivisen kuvan noista maaleista tuo juttu. Mutta kai tuo täytyy itse testata, niin sittenpä tuo tietäisi itsekin.

Mustis v6

Aktiivinen jäsen
Joskus yläasteella pinnoitettiin työkaluja jollain muovijauheella. Esim vasaran varsi kuumennettiin ja upotettiin jauheeseen ja sitten pintaa lämmitettiin sopivasti.
En tosin tiedä lämpötilasta että kestääkö muoviosia lämmittää tarpeeksi.

kimbe

Aktiivinen jäsen
En tosin tiedä lämpötilasta että kestääkö muoviosia lämmittää tarpeeksi.
Olisi kyllä ihan mielenkiintoista tietää, että millä menetelmällä tuo pinnoite noihin muoviosiin on alunperin tehty. Hyvin se kesti sellaisen kymmenen vuotta, mutta varsinkin noista oven sisämuoveista tuntuu lähtevän tuo pinta aika nopeasti, kun kerran jostain päin irtoamaan ensin lähtee.

13 rellua

Jäsen
Metallikässyissä ope teki akryylimuovista sahanpurua ja laittoi kuuman raudan siihen. Tasoitus puhalluslampulla. Akryyli oli levystä sahattua.

Ylös Bottom