Kotilatausasema E-TECH plug-in hybrid

Vaahteramaki

Jäsen
Teen uuden aloituksen tästä aiheesta. Johdantona, että meille muuttaa Captur e-tech ja olisi tarkoitus hankkia kotilatausasema. Onko kenelläkään kokemusta/suositusta millainen on hyvä tai ainakin toimiva hankinta. Riittääkö 3,6kwh malli vai onko järkevää hankkia kapasiteetiltaan 11kwh malli. Autokatoksen nurkalta löytyy sähköpääkeskus, missä 3x35A sulakkeet.

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Tuo 3x35A riittää hyvin 22kW tehoon, joten miksei laittaisi samantien sellaisen, tuskin se paljon hintaan vaikuttaa. Myönnän kyllä että en ole hintoihin tutustunut, mutta monessa laitteessa hinta ei kasva lineaarisesti kun komponentteja skaalataan isommiksi.

Pienin sähköyhtiöiden tarjoama sulakekokohan 3-vaihesähkölle on 3x25A, mutta sillä ei pääse kuin 18kW tehoon, joten silloin ei saisi täyttä tehoa tuosta 22kW laturista.

EDIT: Nimellisjännite onkin 230V, joten ei 3x25A sulakkeilla pääse edes 18kW:iin, mutta 3x35A sulakkeilla periaatteessa pitäis saada se 22kW ulos, jos ei juuri ole muuta sähkönkäyttöä samaan aikaan.

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Tulipa vilkaistua ihan mielenkiinnosta mitä verkkokauppa.com:ssa on tarjolla niin halvin 3.6 kW:n laturi oli kalliimpi kuin monet 11kW:n laturit. 11 kW laturissa on vieläpä se hyvä puoli, että se kytketään 3 vaiheeseen jolloin kuormittaa yhtä vaihetta vähemmän ainakin täydellä teholla. 22 kW:n laturikaan ei paljon enempää maksa. Toki jos ei koskaan ikinä aio isompiakkuiseen autoon päivittää niin ei kannata tehokkaampaa laturiakaan välttämättä asentaa.

@ntsu

Jäsen
Ei sitä isoa akkuakaan yleensä joka yö tarvitse ladata tyhjästä täyteen. Tietenkin työmatkan ollessa 150 km/suunta, on tilanne toinen.

Mutta jokainen sijoittaa sellaiseen laturiin kuin luulee tarvitsevansa.

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Mutta jokainen sijoittaa sellaiseen laturiin kuin luulee tarvitsevansa.
Niinpä ja jos yhtään ajattelee pidemmälle ja miettii sitä sijoituksena laittaa niin isotehoisen laturin kun sulakkeet sallivat. Isotehoisella pystyy kuitenkin lataamaan myös pienemmillä tehoilla eikä tarvitse sitten myöhemin laittaa isompaa laturia kun tulee sen tarve.
Olen poliitikkojen puheista ymmärtänyt että liikennettä pyritään sähköistämään, joten autojen akkujen kapasiteetit varmaankin kasvavat jatkuvasti.

Vaahteramaki

Jäsen
Etsin pikaisesti ja vertailin hintaa. Eroa ei tosiaankaan eri kokoluokan laitteiden välillä ole paljoa, 11 kW 699€ ja 22 kW 789€. Jostain löytyy varmasti vielä edullisemminkin. Uskaltaako kukaan suositella jotain tiettyä merkkiä vai onko vaan mentävä uskomuksella että tunnettu tuotemerkki on hyvä :)
Pure II 11 kW Pure II 22 kW

Vaahteramaki

Jäsen
Onko tämä suositusten määrä (pyöreä 0) ymmärrettävä niin, että kukaan ei ole hankkinut itselleen latausasemaa kotiin tai sitten sen omistaminen luokitellaan valtiosalaisuudeksi:cool:

pellehermanni

Nuorempi jäsen
En tiedä onko niissä suuriakaan eroja muutoin kuin tehojen suhteen, itse ostin äskettäin verkkokaupan 499€ kolmivaihe laturin, hyvinhän tuokin toimii, tällä hetkellä 13A rajoitus päällä.

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Hiukan epäilen, että maahantuojalta saisi puolueetonta tietoa aiheesta. Jos löytyy joku laturitesti niin sellaisesta vois olla hyötyä. Muutenhan tuollanen tehoelektroniikalla toteutettu härpäke nyt ei mitään erikoista uutta tekniikkaa ole, joten luulis että suurin osa latureista toimii ihan ok ja jos ei toimi niin maahantuoja/valmistaja korjaa tai vaihtaa sen uuteen.

Voisko sellainen voimavirtapistokkeella varustettu malli olla vaihtoehto? Pyytää sähköasentajaa asentamaan 32A kolmivaihepistorasian ja sen jälkeen saa laturin vaihdettua ilman sähköasentajan käyntiä. Laturin voi halutessaan ottaa vaikka reissuun mukaan. Pitää vain laturi lukita jotenkin seinään tai erilliseen kaappiin, jottei se lähde jonkun matkaan.
Arvalla valittuna yksi googlauksen tulos esimerkiksi: https://atonos.com/products/t2v_32a3

Tuollasta ratkaisua itse harkitsen vakavasti jos/kun joskus hommaan sähköauton.

EDIT: Jostain syystä tämä on suosittu keskustelun aihe muillakin palstoilla, täällä aiheesta mielipiteitä: https://www.masinistit.com/keskustelupalsta/viewtopic.php?t=112099

Viimeksi muokattu:

Vaahteramaki

Jäsen
Sen verran päivitystä asiaan, että nyt on tilattu Enston One Home ENSTO ja sen pitäisi tulle ensi viikolla. Sitten sähkömiehet kytkemään ja eikun opettelemaan kaikenlaisia lataus- ja ilmastointiohjelmointia. Muutamien suosittelujen jälkeen päädyin tähän, etenkin kun se on "oman kylän" tuote. Aika hintaviahan nuo kaikki vaihtoehdot näyttivät olevan ja jokin piti valita. Ymmärtääkseni tuo on helppokäyttöinen ja se on ainakin minulle tärkeä kriteeri.

Vaahteramaki

Jäsen
No nyt kävi sitten niin, että Enston laitetta ei pystytä toimittamaan ennen joulua :(. Siihen asti täytyy sitten latailla tuolla mukana tulleella laturilla lämmityspaikan pistokkeesta. Tämä vaatii sitten ulkoilua kahden tunnin välein.
- Kannattaako laturi pitää kokoajan kiinni eli ladata akku täyteen aina kun palaa kotiin?
- Onko jatkuvasta latauksesta haittaa akulle?
Tällä hetkellä en käytä autoa joka päivä. Paljon on vielä opittavaa auton ohjelmoinnista, mutta taitaa jäädä nämä ensi kesälle kun on lämpimämpää. Kylmässä autossa ei oikein jaksa istuskella opiskelemassa käyttöohjeista joten helpoimmalla mennään.
Mutta jotain positiivistakin :). Autolla on mukavan "pehmeätä" ajella. Akun voimalla meno on tosi hiljaista ja miellyttävää mutta ei tuo moottorikaan juuri ääntä pidä. Ainakin minun tarpeisiini auto lähtee liikkeelle riittävän rivakasti.
Hyvää Joulun odotusta foorumia seuraaville

ToinenMatti

Nuorempi jäsen
Pystyykö lataushybridiä edes lataamaan yli 3,6 kW teholla? Voihan se 11 kW laturi tietysti olla tulevaisuuden kannalta parempi.

Savu

Nuorempi jäsen
Minulla on 16A voimavirta tulpalla oleva kotilatauslaite , on ollut tosi kätevä kun pystyy n.3 tunmissa lataamaan akun täyteen.
Välillä olen päivän aikana latanut 3 eri paikassa akun täyteen. En nyt muista laturin merkkiä.

3Gee

Aktiivinen jäsen
Minulla on 16A voimavirta tulpalla oleva kotilatauslaite , on ollut tosi kätevä kun pystyy n.3 tunmissa lataamaan akun täyteen.
Välillä olen päivän aikana latanut 3 eri paikassa akun täyteen. En nyt muista laturin merkkiä.
Tuo on kyllä ihan näppärä vaihtoehto jos on voimavirtarasia siinä sopivasti hollilla. Ei tarvitse erikseen mitään latausasemaa sähkärin asennella. Minä lataan Deltacon laturilla samalla teholla(16A) superSchukosta tuosta Satmaticin latausasematötteröstä. Hyvin on sekin pelittänyt. Ja bonuksena siinä on myös tavallinen pistorasia, mihin saa imurin tai painepesurin tms. kiinni. Tai jos haluaisi käyttää lohkolämmitintä.

bornwinner

Nuorempi jäsen
Et pystyis vilkaseen merkkiä?

bornwinner

Nuorempi jäsen
Onkos tälle mitään speksejä suositella? Itsellä löytyy katoksen seinän takaa sisäpuolelta 3-vaiherasia, ajattelin tehdä läpivedon jollekin kiinteälle latausasemalle.

Mutta mikäs voisi olla kohtuu hintainen , max 600€, 3-vaihe ja ehkä tulevaisuuden kannalta turvallinen valinta, jolla mahdollisesti sähkistäkin pääsisi lataamaan?

Rellisti2

Jäsen
Teen uuden aloituksen tästä aiheesta. Johdantona, että meille muuttaa Captur e-tech ja olisi tarkoitus hankkia kotilatausasema. Onko kenelläkään kokemusta/suositusta millainen on hyvä tai ainakin toimiva hankinta. Riittääkö 3,6kwh malli vai onko järkevää hankkia kapasiteetiltaan 11kwh malli. Autokatoksen nurkalta löytyy sähköpääkeskus, missä 3x35A sulakkeet.
Mitä olen asennushintoja asemille katsonut automaattivastaukseni on, että kotiaseman laitto ei missään olosuhteissa kannata. Mieluummin maksaa vajaan satasen voimavirtapistokkeen asennuksesta autokatokseen ja ostaa piuhan joka sopii siihen.

Vaahteramaki

Jäsen
Tein päätöksen aikoja sitten ja hankin Enston latausaseman autokatoksen seinään. Pois en antaisi mistään hinnasta. Ei se varmaan kannattava vaihtoehto ollut mutta vaivaton ja toimiva vaihtoehto, suosittelen :cool:

Ylös Bottom