Kosteutta sisään Lag.3

maximi

Jäsen
Viestejä
223
Sisäpuhallus päällä (tahallaan, vahingossa tai juuttunut) tai lämmityksen kenno vuotaa, jos kosteutta kerryttää ikkunoihin. Näin ihan "perinteisesti".
Auttaako ilmastointi? (Pitää varmaan koekäyttää tarpeeksi lämpimässä, että kompura suostuu käynnistymään?)
 

JAMOP

Nuorempi jäsen
Viestejä
19
Kosteutta kertyy paikallaan seistessä? Ei ajaessa. Lattia matot kosteat. Miistään ei näy vettä vuotavan.
Taka ja etulasit märkänä.
 

Whee

Aktiivinen jäsen
Viestejä
781
Tuulilasin kaukalon poistoreiät tukossa. Vesi pääsee puhaltimen kautta valumaan lattialle ja leviää puhallusilman mukana laseille.
 

jk_single

Jäsen
Viestejä
84
OT Esimerkiksi joissakin Opel Corsa malleissa on ECU siellä kaukalossa ja kastuu ensimmäisenä kun nämä reijät tukkentuu. Fiksua...
 

maanma

Aktiivinen jäsen
Viestejä
998
Jos harvakseltaan ajaa niin kertyy kosteutta vaikka mikään ei vuoda. Se on ominaisuus.

Siellä lattian suunnassa on usein kastepiste tietyllä lämpötilaerolla. Osassa malleja elektroniikkabokseja on sijoitettu lattian alle, mistä seuraa valojen vilkkumista ym.

Itse "huudatan" lämppäriä täysillä, vaikka olis jo +30, jotta kuivuu. Ilmastoinnin käyttö nopeuttaa.
Sama ominaisuus meidän molemmissa ranskalaisissa, mutta ei 90 luvun Corollassa.
 

JAMOP

Nuorempi jäsen
Viestejä
19
Kiitoksia arveluista. Tutkin asiaa koko ajan. Juuri huollossa sisäilma suodatin vaihdettu. Tuulilasi vaihdettu n. vuosi sitten.
Apparin jalkatilassa kumimaton alla selvää kosteuutta ts. märkä.
On yritetty kuivata sisälämppärillä. Matot ollu pois paikoiltaan, ym.
 

Whee

Aktiivinen jäsen
Viestejä
781
Matkustajan puolelle se vesi valuukin jos sieltä on ne vedenpoistoreiät tukossa. Ja todennäköisesti siellä on se raitisilmasuodatinkin kastunut ehkä käyttökelvottomaksi. Pyyhkimenvarret irti, tuulilasin alalaidasta musta muovilista irti ja kaukalon kulmissa olevien reikien rassaus auki. Ei siihen muu auta. Vettä tulee sisälle niin kauan kunnes avaat ne vedenpoistoreiät. Alkaa vaan tulla sähkövikoja jos et saa sitä autoa kohtapuoliin kuivaksi.
 
Viimeksi muokattu:

Meikä

Nuorempi jäsen
Viestejä
24
Kun aletaan vesikaukalon (ilmanottokaukalon, jne. nimiä on monia) avaamiseen vedenpoistoputkien/-kanavien puhdistukseen, puhdistaan tietysi kunnolla koko kaukalo. Yleensä jää kuitenkin puhdistamatta se osa korista, johon kanavat johtavat eli etusiiven takaosa. Kanavat tulevat yleensä sinne ja kohteen edessä on tietysti sisälokasuoja. Tämä etusiiven takakulma on yleensä täynnä kaikkea mitä tieltä sinne ikinä pääseenkin ja tietysti lehtiä, neulasia ja muuta jota vesikaukalosta sinne kulkeutuu. Ja tämähän se on monen auton pahin ruostepesäkin.

Paikka on helppo puhdistaa kun irrottaa muutaman ruuvin alhaalta sisälokasuojasta. Tosin eturoiskeläpät saattaa joutua ensin poistamaan. Homma tehdään tietysti mieluiten renkaanvaihdon yhteydessä jos nyt itse niitä rinkuloita vaihtelee. Se kyllä onnistuu pyörien ollessa paikallaan kun kääntelee ne ääriasentoihin puolelta toiselle.
 

tipi71

Jäsen
Viestejä
144
Annan vielä toisen vaihtoehdon, eli ilmastoinnin poistoputken tukkeutuminen. Tuosta Lagunasta ei ole kokemusta, mutta oletuksena ilmastoinnin kenno sijaitsee keskikonsolissa. Jos kondenssivesiputki menee tukkoon, valuu se vesi auton sisälle tuosta muovikaukalosta. Tämä nyt ainakin kakkoskopan Meganeissa hyvin yleinen syy nimenomaan vänkärin jalkatilan vedelle.
Helppo tapa tarkistaa toiminta on seuraava, ajat pidemmän matkan ilmastointi päällä ja sitten parkkihalliin. Jollei auton alle jää lätäkköä, on tuo putki tukossa.
 

JAMOP

Nuorempi jäsen
Viestejä
19
tipi 71 oli oikeassa. Ilmastoinnin kondenssioveden poistoputki oli taittunut ja oli lytyssä. kävin tänään kun olin saanut ajan korjaamolle ja tutkittiin kojelaudan alta, siellä
oli märkää vaikka oli kuivateltu jo pitkän aikaa. Nosturilla pakoputken suojapeltiä kun taivutettiin tuli vettä oikein kunnolle.
Nyt kuivatellaan kojelaudan alta kosteutta pois. Kiitos avusta.
 
Ylös Bottom