Kolmannen sukupolven avaruusalus (Espace = Avaruus) vm. 2001

maanma

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 059
Vs: Kolmannen sukupolven avaruusalus (Espace = Avaruus) vm. 2001

Ykköslamda ja läppäkotelo vaihdettu taas. Läppäkotelon suojaksi tehtiin alkuperäisen kaltainen tulipelti. Alkuperäisen sijainti ei tiedossa.

Päästöt lamda kakkosenperusteella alkavat näyttää järkeviltä.

Kaikki suuttimet putsattu - myös aikaisemmin jo putsattu. Tyhjäkäynti seilaa vielä vähän lämpimällä koneella.

Jäähdytysjärjestelmän puhdistus käynnissä tiivistysaineen käyttöä varten. Tiivistysainéksi valikoitui Bar's leaks 1109 block seal copper liquid, millä oli tyytyväisimmät ostajat. Euroopasta sitä en löytänyt, joten tulee ebaystä ostettuna Teksasista saakka. Piti tullata, mutta kupariseoksena tullia ei kannettu ja alv jäi liian alhaiseksi, joten meni läpi pientuontina kuluitta.

Pakoputken takapönttö vaihdettu. Vanhassa oli yläpuolella pienen jalan mentävä reikä. Etupönttö paikattu, kun siitä löytyi myös pieni reikä.

Kuljettajan puoleisen takaoven keskuslukituksen korjaus myös piti tehdä, koska ei mennyt lukkoon. Molemmat johdot oli poikki lsaranapuolelta liittimen vierestä. Joku oli ne jo korjannut aikaisemminkin.
 

maanma

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 059
Vs: Kolmannen sukupolven avaruusalus (Espace = Avaruus) vm. 2001

Tyhjäkäyntimoottorin ja kaasuläpän putsaus ei taaskaan tuonut tyhjäkäyntiin pysyvää ratkaisua.

Koeajossa nyppäisin sitten tyhjäkäyntimoottorin ohjauskaapelin irti ja avot tyhjäkäynti lakkasi seilaamasta.

Tyhjäkäyntimoottori on vaihdettu, joten herää epäilys Canister J66 aktiivihiilikanisterin toimintaan 6025315870 (6025311470) liittyvästä ongelmasta. Kanisteri työntää tuotoksensa tuonne tyhjäkäyntimoottorille.

Tuolta kanisteri löytyy ainakin vielä myyntilistalta https://www.online-teile.com/renault-ersatzteile/6025315870_Canister-J66.html
Samainen paikka tarjoaa myös toista tuotetta Canister J66 haulla.
 

maanma

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 059
Vs: Kolmannen sukupolven avaruusalus (Espace = Avaruus) vm. 2001

Lämpimällä moottorilla pientä vaellusta vaikka tyhjäkäyntimoottori oli irti. Ei käynnistynyt hyvin irtiollessa, joten kytketty takaisin. Tyhjäkäyntimoottori siis "vahvistaa" tuota vaeltamista.

Lämpökytkin (ilmastointiversio) pitäisi tilaja jäähdyttäjään, kun tuntuu, että päästää aika kuumaksi tuon kiertoveden. Käynnistyy Torquen mukaan 98 ja sammuu n. 94. Raja-arvojen pitäisi olla pienemmät https://www.mister-auto.fi/lampokytkin-jaahdyttimen-puhallin/fae-38110_g1103_a24038110.html
 

maanma

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 059
Vs: Kolmannen sukupolven avaruusalus (Espace = Avaruus) vm. 2001

Imuilman lämpötilan anturi vaihdettu. Ei vaikutusta hiukan vaeltavaan tyhjäkäyntiin. Vanha anturi oli aavistuksen öljy-nokinen.

Muistutuksena lukijoille, että tyhjäkäyntiongelma alkoi pakosarjan vaihdon jälkeen.

Mittaristovaloista vaihdettu parkki- ja ajovalopolttimot. Vanhat polttimot olivat lasikantaiset W2W/T5 13,5v 0,8W. Motonetistä ei tuollaisia löytynyt. Oli vain 12v 1,2W ja muovikantainen 0,5W. Arvioin 1,2W liian kirkkaaksi, joten laitoin nuo 0,5W. Olinostanut valmiiksi kirkkaita W5W, joita myös mittaristosta näyttää löytyvän. En tullut katsoneeksi, että ovatko nuo W5W polttimot keltaisia.
 

Breikkari

Jäsen
Viestejä
360
Vs: Kolmannen sukupolven avaruusalus (Espace = Avaruus) vm. 2001

Oletko tarkastanut että pakosarja on napakasti kiinni lohkossa?
 

maanma

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 059
Vs: Kolmannen sukupolven avaruusalus (Espace = Avaruus) vm. 2001

En ole tarkastanut, mutta uskon huoltomiehen sen katsoneen, kun sinne tehtiin ja asennettiin sellainen läppäkotelon suojapelti.
 

maanma

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 059
Vs: Kolmannen sukupolven avaruusalus (Espace = Avaruus) vm. 2001
Tyhjäkäyntimoottori (IAC valve) vaihdettu VDOn versioon. Vanha oli Minarelli. Aika näyttää, että poistuivatko tyhjäkäynti korkeilla kierroksilla hyvin hitaasti laskien.
Tämä motonetin myymä VEMO (ei siis VDO) on rikki. Solenoidin akseli näytti irronneen liimauksista. Ei ollut öljylikainen. Nyt niin tiivis ettei tyhjäkäynti olenormaalitasolla. Hiukan lisäilmaa pitää antaa, että tyhjäkäynti pysyy >650. Tämä onnistui poistamalla tulppa yhteestä, johon joissakin F4R koneissa on liitetty suutingallerian ylipaineventtiili. Tässä sellaista ei (enää ?) ole, josko on koskaan ollutkaan.
 
Viimeksi muokattu:

maanma

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 059
Käytetty VDO Magneti Marelli laitettu ja jäähdytysnesteen anturi vaihdettu. Ei vaikutusta tyhjäkäyntiin, mutta alkoi käynnistellä jäähdyttimen puhallinta, kun ilmastoinnin kompura käy. Anturissa kaksi piiriä.

Renault.com tilattu.

Tyhjäkäyntiin vaikuttavista sähköosista on vaihtamatta enää kaasuläpän asentoanturi, suuttimet ja ecu. VVTn ei tähän pitäisi vaikuttaa, kun säätää vain imupuolta.
 

maanma

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 059
Öljyt vaihdettu 60min motox huuhteluainella. Kevyttä liejua vähän. Taas vvt hiljeni. Noin 5000 km noilla öljyillä tuntuu ajavan ennenkuin ääntää. Castrol magnatecit äänsi enemmän kuin aikaisemmat.
 

maanma

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 059
Eilen jäähdytysnesteen vaihto ja järjestelmän ilmaus vaihdon jälkeen. Kesän jäljiltä oli jäänyt liian vetiset liemet.

Uusi vasen 65cm Champion etulasinpyyhkijä motonetistä. Mahtaako jostain löytyä noita Valeon suihkusuutin malleja?
 

maanma

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 059
VVT:n vaihto vähensi jonkin verran yläkerran äänimaailmaa. Tulkitsin, että hydr.venttiilinostimet jumittavat lisäksi, joten puhdistuksia sitten vaan.

Puhdistussuunnitelman perusta oli tällä kertaa https://m.motonet.fi/fi/tuote/608069/Liqui-Moly-Oljytilan-tehopuhdistusaine-500ml
Puhdistusaineen kanssa ajettiin siten, että moottorilta saatiin öljynpaineet nostimille hiukan ylemmäs.

Sen perään laitettiin ohuemmat Helix 5W-30. Ne eivät yhdessä vielä vaimentaneet vielä kaikkia ääniä. Mutta kun lisättiin vielä tähän hydr.nostimien huolto litku https://m.motonet.fi/fi/tuote/608163/Motul-Hydraulic-Lifter-Care-300ml
niin sen jälkeen äänet on olleet lähes poissa vaikka aavistuksen omaisesta ylitäytöstä on luovuttu.

Tarkoitus olis tässä vaihtaa vielä Helix 5W-40 öljyt takaisin ja ehkä uudistaa tuo hydr. nostimien huoltolitku, mutta katsotaan milloin se tulee tehtyä.

Sellainen incidentti tuossa oli että auto alkoi sammuilla lämpimänä tyhjäkäynnille ja nykäistä välillä voimakkaasti matalilla kierroksilla. Kotiin päästyä RenaultCom palikalla ongelma paikantui Cylinder 1 misfireksi, mistä löytyikin poikkeuksellisen likainen tulppa.

Testailujen jälkeen puola vaihdettiin uuteen. Tulpan puhdistaminen ei korjannut tilannetta heti, joten tulpaksi laitettiin monikärkinen Brisk. Tulpan vaihdossa hankaluutena oli se, että tulpansyvennykseen oli aikaisemmin pudonnut prikka, minkä takia tulpan avain ei tarttunut tulppaan. Prikka poistettiin paineilmalla. Sitten vähän käytiin moottoritiellä ajamassa korkeilla kierroksilla. Misfire väheni, mutta ei poistunut kokonaan ja sammuili edelleen tyhjäkäynnille. Nollasin ECUn RenaultCom toiminnolla, vaikutus lukemiin näytti samalta kuin akun kenkä irti. Misfireä oli enemmän kylmänä, mutta käynnistyksen jälkeen se oli lähes pois tai saattoi ilmaantua runsaanakin. Misfire % on näkyvissä RenaultCom ECU kytkennän kautta.

Eikun vaan vauhtipyörän hampaita lukevan YKK (Crankshaft) anturia vaihtamaan. YKK ostettiin nyt poikkeuksellisesti marmorilta 1pv odottelun jälkeen. Sitä vaihtaessa kävi ilmi, että liitin oli ilmeisesti moottorin alatukea vaihdettaessa jäänyt työntämättä kunnolla paikoilleen tai sitten vanhassa YKK liittimessä ei ollut sellaista click äänen päästävää lukitussysteemiä, koska tuli ulos liittimestä vähän liian helposti vetämällä.

YKK anturin vaihdon jälkeen ei ole ollut enää sammuilua.

Hiukan on myös mietityttänyt miten Espan jäähdytys olisi selvinnyt noista Ranskan +44 asteen helteistä, kun pari vuotta sitten oltiin rajoilla +41:ssä, kun tuli isompi Lyonin ylämäki niin lämmöt nousi sataan 80kmh alueella, jolloin laitoin mäen ajaksi kabiiniin lämmityksen täysille.
 

meganekuski

Aktiivinen jäsen
Viestejä
850
Itsekin olen tässä vakavissani miettinyt että pitää varmaan tilata tuo Renault Com.
Tähän asti olen lukenut moottorin live-anturidataa ELM327-pohjaisella lukijalla mutta se on niin suppea eikä se näytä läheskään kaikkia vikakoodeja luotettavasti tai ei ollenkaan.

Paljonko sulla on Espacen mittarissa lukema?
 

maanma

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 059
RenaultCom sellainen karvalakkiversio Clipistä. Mutta yksinkertaiset asiat sillä voi onnistua.
 

maanma

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 059
On se kumma kun lukkoliike ei onnistunut purkamaan kuskinpuolen lukkoratkaisua siten, että olisivat saaneet solenoidin vaihdettua. No onneksi saivat pois lukkoon katkenneen öljyämisputken pätkän.

Vasen etujarru taitaa jumitella näin mukavasti ennen katsastusta Apec Breaking kataloogi kertoo, että alkuperäiset vasen LCA433 ja RCA433. Ne näyttävät korvautuvan TRW BHW187E ja BHW188E malleilla.
 

maanma

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 059
Kuskin lukko irroitettu ja solenoidi vaihdettu. Pienen lukkopesästä tulevan vivun paikalleen saanti oli haastavinta. Se pitää irroittaa viimeisemä ja laittaa ensimmäisenä.

Pakoputken keskipönttö vaihdettu. Takapönttö jo viime kesänä. Olis kannattanu tehdä samalla kertaa. Alustavasti tuntuu että käynti olisi tasaisempi.

Uudet Hakka green 3 XLt löytyi kohtuu hinnalla ja vieläpä A+A eu luokituksella.

HUD näyttö laitettu näyttämään kierroksia, moottorin lämpötilaa ja kulutusta.

Custom kattokuljetusratkaisu tekeillä.
 
Viimeksi muokattu:

maanma

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 059
Molempien etovien vetotankojen paikallaan pitämiseksi piti keksiä uusi paikallaanpitoratkaisu alkuperäisen pitimien murtuessa lukon. Pari reikää joihin nippuside estämään tangon vääntyilyä. Lisäksi vetotangon muotoilua.

Takajouset vaihdettu.

Renkaiden ilmaohjureiden ja alustan levytystä mietinnässä.

Nyt sitten jännätään päästäänkö 7h voimin lähtemään Provenceen syyslomalla. Katolla ja pyörätelineessä kuljetus lisätilaa, jos tarvitaan. Molempia ei ehkä tarvita.
 

maanma

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 059
Provenceen päästy. Ykköslamdan lämmityspiiri antautui Luxemburgissa ja kirjoitti itsensä vikamuistiin. Epäilen että johtimen suojakuori on sulanut. Ekaa kertaa kaikki 7 paikkaa käytössä ja sisätakatila riitti, joten pyörätelineen lisäboksi voitiin jättää kotiin.

5W-50 öljyillä yläkerran rallattelua ei ole tarvinnut kuunnella.
 

maanma

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 059
Kotiin päästy ja huoltokin järjestyi. Katsastus lähestyy.

Alkutaipaleella melkoista tuuliröykytystä. Jostain syystä se tuntui vähenevän kun vauhtia nosti 130->140. Vastatuuli oli 45km/h, joten tuulen kohtausvauhti kumuloi myös kulutuksen ylös. Saksan moottoriteiden 95 e10 hinnat oli yli 2e/litra. Sivummalla oltiin Suomen hinnoissa.
 
Ylös Bottom