Kolmannen sukupolven avaruusalus (Espace = Avaruus) vm. 2001

maanma

Aktiivinen jäsen
Viestejä
795
Tykkäyksiä
5
Vs: Kolmannen sukupolven avaruusalus (Espace = Avaruus) vm. 2001

Ykköslamda ja läppäkotelo vaihdettu taas. Läppäkotelon suojaksi tehtiin alkuperäisen kaltainen tulipelti. Alkuperäisen sijainti ei tiedossa.

Päästöt lamda kakkosenperusteella alkavat näyttää järkeviltä.

Kaikki suuttimet putsattu - myös aikaisemmin jo putsattu. Tyhjäkäynti seilaa vielä vähän lämpimällä koneella.

Jäähdytysjärjestelmän puhdistus käynnissä tiivistysaineen käyttöä varten. Tiivistysainéksi valikoitui Bar's leaks 1109 block seal copper liquid, millä oli tyytyväisimmät ostajat. Euroopasta sitä en löytänyt, joten tulee ebaystä ostettuna Teksasista saakka. Piti tullata, mutta kupariseoksena tullia ei kannettu ja alv jäi liian alhaiseksi, joten meni läpi pientuontina kuluitta.

Pakoputken takapönttö vaihdettu. Vanhassa oli yläpuolella pienen jalan mentävä reikä. Etupönttö paikattu, kun siitä löytyi myös pieni reikä.

Kuljettajan puoleisen takaoven keskuslukituksen korjaus myös piti tehdä, koska ei mennyt lukkoon. Molemmat johdot oli poikki lsaranapuolelta liittimen vierestä. Joku oli ne jo korjannut aikaisemminkin.
 

maanma

Aktiivinen jäsen
Viestejä
795
Tykkäyksiä
5
Vs: Kolmannen sukupolven avaruusalus (Espace = Avaruus) vm. 2001

Tyhjäkäyntimoottorin ja kaasuläpän putsaus ei taaskaan tuonut tyhjäkäyntiin pysyvää ratkaisua.

Koeajossa nyppäisin sitten tyhjäkäyntimoottorin ohjauskaapelin irti ja avot tyhjäkäynti lakkasi seilaamasta.

Tyhjäkäyntimoottori on vaihdettu, joten herää epäilys Canister J66 aktiivihiilikanisterin toimintaan 6025315870 (6025311470) liittyvästä ongelmasta. Kanisteri työntää tuotoksensa tuonne tyhjäkäyntimoottorille.

Tuolta kanisteri löytyy ainakin vielä myyntilistalta https://www.online-teile.com/renault-ersatzteile/6025315870_Canister-J66.html
Samainen paikka tarjoaa myös toista tuotetta Canister J66 haulla.
 

maanma

Aktiivinen jäsen
Viestejä
795
Tykkäyksiä
5
Vs: Kolmannen sukupolven avaruusalus (Espace = Avaruus) vm. 2001

Lämpimällä moottorilla pientä vaellusta vaikka tyhjäkäyntimoottori oli irti. Ei käynnistynyt hyvin irtiollessa, joten kytketty takaisin. Tyhjäkäyntimoottori siis "vahvistaa" tuota vaeltamista.

Lämpökytkin (ilmastointiversio) pitäisi tilaja jäähdyttäjään, kun tuntuu, että päästää aika kuumaksi tuon kiertoveden. Käynnistyy Torquen mukaan 98 ja sammuu n. 94. Raja-arvojen pitäisi olla pienemmät https://www.mister-auto.fi/lampokytkin-jaahdyttimen-puhallin/fae-38110_g1103_a24038110.html
 

maanma

Aktiivinen jäsen
Viestejä
795
Tykkäyksiä
5
Vs: Kolmannen sukupolven avaruusalus (Espace = Avaruus) vm. 2001

Imuilman lämpötilan anturi vaihdettu. Ei vaikutusta hiukan vaeltavaan tyhjäkäyntiin. Vanha anturi oli aavistuksen öljy-nokinen.

Muistutuksena lukijoille, että tyhjäkäyntiongelma alkoi pakosarjan vaihdon jälkeen.

Mittaristovaloista vaihdettu parkki- ja ajovalopolttimot. Vanhat polttimot olivat lasikantaiset W2W/T5 13,5v 0,8W. Motonetistä ei tuollaisia löytynyt. Oli vain 12v 1,2W ja muovikantainen 0,5W. Arvioin 1,2W liian kirkkaaksi, joten laitoin nuo 0,5W. Olinostanut valmiiksi kirkkaita W5W, joita myös mittaristosta näyttää löytyvän. En tullut katsoneeksi, että ovatko nuo W5W polttimot keltaisia.
 

maanma

Aktiivinen jäsen
Viestejä
795
Tykkäyksiä
5
Vs: Kolmannen sukupolven avaruusalus (Espace = Avaruus) vm. 2001

En ole tarkastanut, mutta uskon huoltomiehen sen katsoneen, kun sinne tehtiin ja asennettiin sellainen läppäkotelon suojapelti.
 

maanma

Aktiivinen jäsen
Viestejä
795
Tykkäyksiä
5
Vs: Kolmannen sukupolven avaruusalus (Espace = Avaruus) vm. 2001
Tyhjäkäyntimoottori (IAC valve) vaihdettu VDOn versioon. Vanha oli Minarelli. Aika näyttää, että poistuivatko tyhjäkäynti korkeilla kierroksilla hyvin hitaasti laskien.
Tämä motonetin myymä VEMO (ei siis VDO) on rikki. Solenoidin akseli näytti irronneen liimauksista. Ei ollut öljylikainen. Nyt niin tiivis ettei tyhjäkäynti olenormaalitasolla. Hiukan lisäilmaa pitää antaa, että tyhjäkäynti pysyy >650. Tämä onnistui poistamalla tulppa yhteestä, johon joissakin F4R koneissa on liitetty suutingallerian ylipaineventtiili. Tässä sellaista ei (enää ?) ole, josko on koskaan ollutkaan.
 
Viimeksi muokattu:

maanma

Aktiivinen jäsen
Viestejä
795
Tykkäyksiä
5
Käytetty VDO Magneti Marelli laitettu ja jäähdytysnesteen anturi vaihdettu. Ei vaikutusta tyhjäkäyntiin, mutta alkoi käynnistellä jäähdyttimen puhallinta, kun ilmastoinnin kompura käy. Anturissa kaksi piiriä.

Renault.com tilattu.

Tyhjäkäyntiin vaikuttavista sähköosista on vaihtamatta enää kaasuläpän asentoanturi, suuttimet ja ecu. VVTn ei tähän pitäisi vaikuttaa, kun säätää vain imupuolta.
 

maanma

Aktiivinen jäsen
Viestejä
795
Tykkäyksiä
5
Öljyt vaihdettu 60min motox huuhteluainella. Kevyttä liejua vähän. Taas vvt hiljeni. Noin 5000 km noilla öljyillä tuntuu ajavan ennenkuin ääntää. Castrol magnatecit äänsi enemmän kuin aikaisemmat.
 
Ylös Bottom